Plan: | Harnaschpolder-Noord |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1842.bp12HP01-va01 |
Verkeersstructuur
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De Harnaschpolder wordt de komende jaren verder ontwikkeld en gaat verschillende functies herbergen. Het plangebied wordt begrensd door de Noordhoornseweg, Woudselaan, Harnaschdreef en de Lotsweg. Dit zijn erftoegangswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. De Harnaschdreef is een gebiedsontsluitende weg. Hier zal een snelheidsregime van 50 km/h gelden. De A4 kruist het plangebied en heeft binnen het gebied een aansluiting op het onderliggende wegennet (aansluiting 12 Den Haag-Zuid). Deze aansluiting ligt tussen de aansluiting met de N470 (Kruithuisweg) en knooppunt Ypenburg, welke aansluiting geeft op de A13. De A4 en A13 zijn rijkswegen van het nationale en internationale wegennetwerk zodat het verkeer van en naar HarnaschPolder gemakkelijk toegang heeft tot het hoofdwegennet van Nederland.
Binnen het plangebied wordt het ontsluitende wegennet gevormd door de gebiedsontsluitingswegen Harnaschdreef, Sionsdreef en de Wippolderlaan. Deze drie wegen sluiten allen aan op een rotonde midden in het plangebied. De Harnaschdreef takt aan op Woudselaan en verder zuidelijk op de Woudseweg, de Sionsdreef sluit aan op de Noordhoornseweg en via de Wippolderlaan kan aansluiting 12 tot de A4 bereikt worden alsook de N211 die de zuidelijke randweg van Den Haag vormt. Op het ontsluitende wegennet sluiten erftoegangswegen aan die toegang geven tot de verschillende functies in het plangebied. De gebiedsontsluitingswegen hebben een maximumsnelheid van 50 km/h, met uitzondering van de Sionsdreef, waar een maximum snelheid geldt van 30 km/h. Door de wegenstructuur is de ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer goed.
Ontsluiting langzaam verkeer
De fietsinfrastructuur binnen het plangebied volgt de ontsluitingsassen van het gemotoriseerde verkeer. Zo ligt langs de Harnaschdreef en deels langs de Sionsdreef een vrijliggend fietspad dat in zuidelijke richting aantakt op de Woudseweg in Den Hoorn. Naast deze routes die mogelijk worden gemaakt in het plangebied, blijven de fietsvoorzieningen langs de oude linten Lookwetering en de Woudselaan behouden. Op deze wegen deelt de fiets de rijbaan met het gemotoriseerde verkeer. Ook op de wegen die het plangebied begrenst, deelt de fiets de rijbaan met het gemotoriseerde verkeer. Alleen op een gedeelte van de Lotsweg zijn fietssuggestiestroken aanwezig. Hiermee volgt het fietsnetwerk binnen het plangebied het fietsnetwerk van de omgeving. Tevens wordt voldaan aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig zodat de ontsluiting voor het fietsverkeer goed is.
Ontsluiting openbaar vervoer
De dichtstbijzijnde toegang tot openbaar vervoer is de bushalte Woudselaan aan de Harnaschdreef. Met de bus is station Delft te bereiken en ook Den Haag en Den Hoorn. De bus rijdt met een frequentie van twee keer per uur per richting. Door deze buslijn kan eenvoudig naar treinstation Delft gereisd worden dat een openbaarvervoerknooppunt is van regionaal en nationaal niveau. Het gebied wordt zodoende goed ontsloten door openbaar vervoer.
Parkeren
De nieuwe ontwikkelingen zullen leiden tot een parkeerbehoefte. Het parkeren in het gebied vindt zowel plaats op eigen terrein als op openbare parkeerplaatsen. Bij het bepalen van de parkeerbehoefte van nieuwe ontwikkelingen dient gebruik te worden gemaakt van de parkeernormen uit de parkeernota van de gemeente Midden-Delfland. Het parkeren wordt op eigen terrein opgelost waarbij de parkeernormen van de parkeernota van de gemeente Midden-Delfland worden aangehouden.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Om de verkeersgeneratie te berekenen is gebruik gemaakt van kencijfers uit publicatie 317 van CROW. Hierbij is uitgegaan van matig stedelijk gebied en een ligging in de rest bebouwde kom. Aangezien in de berekeningen is uitgegaan van wat het bestemmingsplan maximaal mogelijk maakt is sprake van een worst case situatie.
Binnen het plangebied wordt ca 17 ha aan nieuwe bedrijven mogelijk gemaakt. Uitgaande van een gemengd bedrijventerrein bedraagt het kencijfer 158 motorvoertuigbewegingen per netto ha bedrijventerrein. Dit betekent ca 2.700 mvt/weekdagetmaal.
In wonen - uit te werken – 1 en wonen- 3 kunnen vrijstaande woningen worden gerealiseerd met een maximaal bebouwingspercentage van 30%. Uitgaande van ca 400 m2 per woning en een oppervlakte van 22.650 m2 dat bebouwd mag worden resulteert dit in 56 woningen. Voor vrijstaande woningen bedraagt het kencijfer 7,8 mvt/etmaal per woning wat een verkeersgeneratie van 435 mvt/weekdagetmaal oplevert.
Binnen wonen – uit te werken -2 kunnen 15 woningen worden gerealiseerd. Uitgaande van een kencijfer van 6,7 mvt/etmaal per woning betekent dit 100 mvt/weekdagetmaal.
Binnen Gemengde Doeleinden zijn woningen en kantoren mogelijk. Voor de woningen bedraagt het kencijfer 6,7 mvt/etmaal per woning en voor de kantoren 6,3 mvt/etmaal per 100 m2 bvo Uitgaande van 8 woningen en 1.000 m2 bvo aan kantoren, leidt dit tot respectievelijk 54 en 63 mvt/weekdagetmaal.
Voor het bepalen van de verkeersafwikkeling zijn werkdagcijfers benodigd. De omrekenfactor naar werkdag bedraagt 1,11 voor woningen en 1,33 voor de overige functies. Dit resulteert in een verkeersgeneratie van 3.600 mvt/werkdagetmaal ten gevolge van het bedrijventerrein, 590 mvt/werkdagetmaal ten gevolge van de woningen en 155 mvt/werkdagetmaal ten gevolge van de gemengde doeleinden.
Dit extra verkeer zal zich afwikkelen over de verschillende ontsluitende wegen. Deze ontwikkeling en andere ontwikkelingen in de omgeving zijn opgenomen in het verkeersmodel van de gemeente. In dit verkeersmodel wordt een prognose gegeven voor 2022. Gezien de gunstige ligging nabij de A4 zal het extra verkeer ten gevolge van de bedrijven zich voornamelijk direct via de Harnaschdreef en de N211 afwikkelen naar de A4. Deze wegen zijn recent ingericht en hebben voldoende capaciteit om dit extra verkeer af te wikkelen.
Het extra verkeer ten gevolge van de woningen en kantoren zal zich afwikkelen vanaf de Woudselaan op de Harnaschdreef. Ook deze wegen zijn en/of worden voldoende ingericht om dit verkeer te kunnen verwerken.
Conclusie
De nieuwe ontwikkelingen hebben extra verkeer tot gevolg. Dit extra verkeer zal echter niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling gezien de inrichting en capaciteit van de ontsluitende wegen.