Plan: | 't Woudt |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1842.bp12BG04-vs01 |
Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Binnen de geluidszone van een gezoneerde weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. Volgens artikel 74 van de Wgh is de breedte van een geluidszone afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (stedelijk of buitenstedelijk). De Woudseweg (N223) is een buitenstedelijke weg met twee rijstroken en een maximumsnelheid van 80 km/h. De geluidszone van deze weg is hiermee 250 m.
Voor niet-gezoneerde wegen zoals de 30 km/h-weg 't Woudt zou toetsing aan de Wgh achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient bij nieuwe ontwikkelingen, in het kader van een goede ruimtelijke ordening, aannemelijk gemaakt te worden dat er sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau zodat ook niet-gezoneerde wegen meegenomen dienen te worden. De geluidszone van een 30 km/h-weg in stedelijke ligging zoals de weg 't Woudt is 200 m.
Binnen de geluidszones van de Woudseweg (N223) en de weg 't Woudt worden in het voorliggende bestemmingsplan geen nieuwe geluidsgevoelige ontwikkelingen mogelijk gemaakt zoals woningen. Tevens vinden er geen reconstructies van wegen plaats of worden nieuwe wegen aangelegd. Door het uitblijven van deze ontwikkelingen kan een toetsing aan de Wet geluidhinder achterwege blijven.
Een deel van het plangebied is door de provincie aangewezen als stiltegebied. Het beleid in dergelijke gebieden is voornamelijk conserverend van aard. Nieuwe geluidsproducerende activiteiten worden zo veel mogelijk geweerd. Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe geluidsproducerende activiteiten mogelijk.