Plan: | Chrysantenstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1783.pbp00000034-VA01 |
Inleiding, bestaande situatie
De Chrysantenstraat in Naaldwijk is een kleine rustige woonstraat in de buurt van de ring van Naaldwijk. Aan een kant van de straat bevinden zich grondgebonden gezinswoningen, bestaande uit twee lagen afgedekt met een zadeldak. De woningen staan in drie korte afwisselende rijtjes. Op de beoogde locatie voor de woningbouw heeft een school voor middelbaar algemeen voortgezet onderwijs (MAVO) gestaan. De Chrysantenstraat ligt in de onmiddellijke omgeving van het centrum van Naaldwijk, waar alle voorzieningen zijn: winkels, horeca, uitgaansgelegenheden, het gemeentehuis, de markt en het centraal busstation. Deze voorzieningen zijn lopend of met de fiets in enkele minuten te bereiken. De verbindingen met de andere kernen van Westland zijn goed. Regionale en nationale verbindingen als de Burgemeester Elsenweg, de Veilingroute en de A20 liggen op korte afstand en zijn goed bereikbaar.
Stedenbouwkundige randvoorwaarden
De locatie is bestemd voor woningbouw. Deze moet aansluiten bij de bestaande woningbouw in de omgeving, dat wil zeggen kleinschalig, bestaande uit grondgebonden gezinswoningen.
De ontwikkeling beoogt in eerste instantie de bouw van betaalbare, rijenwoningen. Het college van B&W kan echter ook de mogelijkheid bieden tot het bouwen van vrijstaande woningen, twee-onder-een-kappers of patiowoningen. De goothoogte van de grondgebonden woningen bedraagt 6 meter en de bouwhoogte 10 meter. Voor één woning grenzend aan het perceel van de Anjerlaan 5 geldt een maximale bouwhoogte van 6 meter.
De opzet van het stedenbouwkundig plan voorziet in begeleidende bebouwing langs de Chrysantenstraat met langsparkeerplaatsen slechts doorbroken door de ontsluiting van de in het binnengebied gelegen woningen. Deze zijn gesitueerd aan een duidelijk vormgegeven binnenstraatje, aan één zijde geflankeerd door haaks parkeren. De rij woningen aan de zuidzijde van het straatje wordt onderbroken door een centraal in het binnengebied gelegen groengebiedje. Dit groen wordt aangevuld met een kleiner groengebiedje ten noorden van het straatje. Door deze opzet ontstaan er vijf bouwvlakken. Binnen het plangebied zullen maximaal 22 woningen worden gerealiseerd. Naast de hierboven genoemde haaksparkeerplaatsen en enkele parkeergelegenheden op eigen terrein zijn de overige benodigde parkeerplaatsen gesitueerd langs de noordoostzijde van het plangebied. Op deze wijze kan ook meer afstand worden gehouden tussen de nieuwbouw en bestaande omliggende woningen. Zoals aangegeven kan worden afgeweken van het beoogde programma met rijenwoningen, maar het parkeren zal altijd binnen de grenzen van het totale plangebied moeten worden opgelost. Ook zal het plan altijd een groengebied van tenminste 320m² aaneengesloten groen bevatten. Binnen de groenbestemming zijn tevens speelvoorzieningen mogelijk.
Op de locatie staan twee bomen. De grootste van de twee staat in het zuidelijke groengebiedje en kan daar worden gehandhaafd. Verplaatsing van beide bomen naar een andere standplaats op de locatie is mogelijk, zodat ook de kleinste zou kunnen worden ingepast.
Samenvattend
Ontsluiting voor verkeer
Het verkeer vanuit het plangebied zal worden ontsloten via de Chrysantenstraat. Op de plankaart is de ontsluitingsweg vastgelegd door de gronden te bestemmen als 'Verkeer- Verblijfsgebied'.
Ontsluiting voor openbaar vervoer
Aan de Kruisbroekweg op de hoek van de Fresiastraat en de Leliestraat is de dichtstbijzijnde bushalte gevestigd. Aan de Verdilaan welke op circa 240 meter afstand ligt van het plangebied is de opstelplek van diverse buslijnen geprojecteerd.
Parkeren
Bij elke ontwikkeling wordt de normering vanuit het Westlands Verkeer- en Vervoersplan (WVVP) toegepast. Het toekomstige bouwplan aan de Chrysantenstraat dient dan ook te voldoen aan de gestelde parkeernorm zoals vermeld in het WVVP. Het parkeren dient binnen het plangebied geregeld te worden.