2.4 Verkeer
Ontsluiting
De wijk wordt primair via de Van Poeljestraat ontsloten op de Endeldijk. Ter hoogte van de Van Oldenbarneveldstraat wordt een tweede ondergeschikte verbinding gerealiseerd, mits de vd Goesstraat zodanig verbreed wordt dat een straat in twee richtingen mogelijk is. De aansluiting van de Burgemeester Hoogeboomstraat op de Endeldijk wordt tot de eerste aansluiting vanaf de Endeldijk aan beide zijden van de singel éénrichtingsverkeer.
Het bouwverkeer tijdens de bouw zal via de Van Poeljestraat ontsluiten. De verbinding van het plangebied richting de 1e van Reenenstraat wordt een calamiteitenroute. De calamiteitenroute wordt voorzien van een schuifhekwerk van 1,20 meter waar de brandweer, ambulance en politie een sleutel van krijgen.
Straatprofiel
De nieuwe straten binnen het gebied krijgen in principe tenminste een volgend minimaal straatprofiel:
Rijbaan 2 richtingen met of zonder parkeren naast de rijbaan:
- minimaal een trottoir aan één zijde van tenminste 2,5 meter breed;
- een tweede trottoir tenminste 2,1 m breed;
- langsparkeervakken tenminste 2 m breed;
- haakse parkeervakken zijn 5 m diep en 2,5 m breed;
- rijbaan voor gemengd verkeer met parkeerhavens (excl.) 5,2 – 5,4 breed, indien met vrachtverkeer dan 6,1 – 6,2 m breed.
Bij kruisingen dienen de wegen recht tegenover elkaar te liggen.
Parkeren
Het plangebied behoort volgens het Westland Verkeers- en Vervoersplan tot het restgebied voor de parkeernorm.
De parkeernormen voor woningen in dit gebied zijn:
- 1,7 pp/w voor goedkope woningen;
- 1,9 pp/w voor middeldure woningen;
- 2,1 pp/w voor dure woningen.
Hiervan is 0,3 pp/w bedoeld voor bezoekersparkeren en de rest is voor het bewonersparkeren. Dit laatste dient in principe op eigen perceel te worden opgelost.