direct naar inhoud van 6.2 Inspraak en overleg
Plan: Kern De Lier
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1783.abp0002-onhe

6.2 Inspraak en overleg

6.2.1 Inspraak

Gezien het feit dat dit bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen bevat, wordt het houden van een inspraakprocedure niet noodzakelijk geacht.

6.2.2 Overleg

In het kader van het overleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke is het voorontwerpbestemmingsplan aan de wettelijke overlegpartners voorgelegd. Deze zijn in deze paragraaf samengevat en van beantwoording voorzien.

Overlegreacties

  • 1. Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V.

Samenvatting

Het voorontwerpbestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van op- of aanmerkingen.

Beantwoording

De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.

  • 2. Gemeente Midden-Delfland

Samenvatting

Het voorontwerpbestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van op- of aanmerkingen.

Beantwoording

De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.

  • 3. Stadsgewest Haaglanden

Samenvatting

Het voorontwerpbestemmingsplan is conserverend van aard en sluit aan op de afspraken die binnen Haaglandenverband door de samenwerkende gemeenten zijn gemaakt. Daarom kan worden ingestemd met het plan. Er wordt aanbevolen om in de toelichting tevens aandacht te besteden aan de belangen van recreatievaart zoals bijvoorbeeld aanlegplaatsen en te handhaven en wellicht te verbeteren doorvaarroutes.

Beantwoording

In de toelichting is aandacht besteed aan de belangen van de recreatievaart, zoals aanlegplaatsen en handhaven/verbeteren van doorvaarroutes.

  • 4. Gasunie

Samenvatting

In het plangebied ligt een gastransportleiding met toebehoren, in beheer bij de Gasunie. Ook liggen 2 gastransportleidingen buiten het plangebied waarvan de invloedssfeer tot binnen het plangebied reikt.

De ligging van de gastransportleiding is niet overeenkomstig de gegevens van de Gasunie op de planverbeelding aangegeven. Verzocht wordt om in de planverbeelding de aardgastransportleiding op te nemen aan weerszijden voorzien van een belemmerde strook van 4 m vanuit de hartlijn van de leiding. Ook dient er een artikel 'Leiding - Gas' in de planregels te worden opgenomen. Hiertoe kan gebruik worden gemaakt van een bijgevoegd tekstvoorstel.

Vanuit de regels voor de dubbelbestemming Leiding - Gas wordt bepaald dat het oprichten van bouwwerken van derden niet is toegestaan. Uit de verbeelding blijkt echter dat er een bouwvlak is weergegeven boven de aardgastransportleiding. Verzocht wordt het bouwvlak buiten de strook van de dubbelbestemming 'Leiding - Gas' te plaatsen zodat er geen met elkaar conflicterende bestemmingen worden mogelijk gemaakt.

De gemeente dient het groepsrisico ten aanzien van het vervoer van gevaarlijke stoffen door buisleidingen te verantwoorden.

Beantwoording

De aardgastransportleiding zal op een juiste manier worden opgenomen in de planverbeelding en planregels. Het groepsrisico ten aanzien van het vervoer van gevaarlijke stoffen door buisleidingen is verantwoord in de toelichting.

  • 5. Kamer van Koophandel

Samenvatting

Het voorontwerpbestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van op- of aanmerkingen.

Beantwoording

De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.

  • 6. Provincie Zuid-Holland
  • a. In artikel 18 lid 2 onder c2 wordt een ontheffing gehanteerd voor bouwwerken met een diepte tot 35 cm en een oppervlakte van ten hoogste 100 m². In gebieden met een historische stads- en dorpskern stemt de provincie niet in met deze ontheffing.
  • b. In de waterparagraaf wordt verwezen naar BGWM en het Streekplan Zuid-Holland West. Hier zou echter verwezen moeten worden naar het provinciaal waterplan 2010-2015 en de PSV.
  • c. De (regionale) waterkeringen worden wel genoemd in de toelichting, maar zijn niet opgenomen in de planverbeelding. Het gaat hier om de waterkeringen ten zuiden van het Zwethkanaal, langs de noordkant van de Lee en langs de zuidkant van de Lee. Op grond van de Provinciale Verordening Ruimte dient zowel de kern- als beschermingszone op de verbeelding te worden bestemd.
  • d. Artikel 19 is in strijd met de Provinciale Verordening Ruimte. Ingevolge artikel 10 lid 3 van deze verordening dient bij een eventueel andere bestemming het (schriftelijk) advies van de waterbeheerder te worden ingewonnen. Dit zou aan artikel 19 lid 3 van de regels moeten worden toegevoegd.
  • e. In artikel 4 lid 4 en artikel 7 lid 4 van de regels wordt detailhandel in volumineuze goederen en grootschalige detailhandel uitgesloten zonder dat het begrip 'detailhandel in volumineuze goederen en grootschalige detailhandel' te omschrijven. Verzocht wordt om de begripsomschrijvingen ervan aan artikel 1 toe te voegen.

Beantwoording

  • a. Het bestemmingsplan is aangepast op het gemeentelijk archeologisch conceptbeleid. Zo is niet langer in artikel 18 lid 2 onder c 2 de desbetreffende ontheffing opgenomen. In plaats daarvan zijn in de artikelen 20 t/m 22 de dubbelbestemmingen Waarde - Archeologie 1, 3 en 4 opgenomen. Per gebied is aangegeven tot hoeveel m² (30 m², 500 m² en 1.000 m²) en hoe diep (30 cm en 50 cm) er zonder omgevingsvergunning bouwwerken mogen worden gebouwd.
  • b. De toelichting zal hierop worden aangepast.
  • c. De (regionale) waterkeringen zullen worden opgenomen in de planverbeelding.
  • d. De adviesverplichting voor ontwikkelingen binnen de keurzone zal in de planregels worden opgenomen.
  • e. In de planregels zullen deze begripsomschrijvingen worden opgenomen.

  • 7. Hoogheemraadschap van Delfland

Samenvatting

Er kan niet worden ingestemd met het voorontwerpbestemmingsplan, omdat onvoldoende invulling wordt gegeven aan het beleid van Delfland zoals vermeld in de handreiking Watertoets 2007 voor wat betreft de thema's veiligheid en waterkering en watersysteem en ecologie. Zo is de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering niet opgenomen op de planverbeelding voor de kernzone en de aanwezige waterkeringen. In de planregels dient voor deze dubbelbestemming een adviesverplichting te worden opgenomen van de waterbeheerder. Ook wordt er verzocht om een wijzigingsbevoegdheid in de planregels op te nemen in verband met het verplaatsen van de huidige boezemkade.

Beantwoording

In de planregels en de planverbeelding zullen de waterkeringen worden opgenomen. De adviesverplichting voor ontwikkelingen binnen de keurzone zal in de planregels worden opgenomen.

8. Hulpverleningsregio Haaglanden

Samenvatting

  • a. Geadviseerd wordt om de milieuvergunningen van het bedrijf Horticoop B.V. aan de locaties Jogchem van der Houtweg en Kijckerweg in De Lier zo spoedig mogelijk te actualiseren.
  • b. Op dit moment komt de informatie op de landelijke risicokaart voor onder andere Horticoop B.V. aan de Kijckerweg nog niet overeen met de huidige situatie van dit bedrijf. Geadviseerd wordt om de informatie op de risicokaart voor dit bedrijf (en de andere bedrijven binnen de gemeente Westland) bij te werken.
  • c. Geadviseerd wordt om inzicht te verschaffen in het daadwerkelijke invloedsgebied van de transportroute gevaarlijke stoffen N223 en de hoogte van het groepsrisico voor deze weg, zodat het groepsrisico voor deze risicobron verantwoord kan worden.
  • d. Geadviseerd wordt om voor de hogedruk aardgastransportleiding de bestemming van deze leiding en de belemmeringenstrook van 5 m op de plankaart en in de regels en toelichting van het bestemmingsplan op te nemen, zodat voorkomen kan worden dat (tijdelijke) bebouwing zich bovenop de leiding bevindt.
  • e. Om de gevolgen bij het vrijkomen van toxische stoffen langs de transportroute gevaarlijke stoffen en ingeval van een loodsbrand bij Horticoop B.V. te beperken, wordt geadviseerd om een technische voorziening te plaatsen bij verbouw of (vervangende) nieuwbouw van objecten binnen het invloedsgebied van deze risicobronnen, zodat de ventilatie in onder andere de woningen, winkels, bedrijven, en maatschappelijke bestemmingen met een eenvoudige handeling kan worden uitgeschakeld. Dit mag ook een handmatige handeling zijn.
  • f. Bij eventuele verbouw of (vervangende) nieuwbouw is het belangrijk dat mensen veilig kunnen vluchten. Dit betekent dat er een vluchtweg moet zijn van de risicobron(nen) af of via de tuin/gevel aan de afgekeerde zijde van de transportroute gevaarlijke stoffen, de hogedruk aardgastransportleiding of Horticoop B.V.
  • g. Geadviseerd wordt om de bewoners en gebruikers van objecten en functies binnen het invloedsgebied van de risicobronnen te informeren over de verschillende risico's en gevaren, de wenselijke manier van reageren en de wijze van alarmeren (risicocommunicatie). Bij voorkeur vindt deze communicatie voor Horticoop B.V. plaats voor alle bewoners en gebruikers van objecten langs de 'Nieuwe Tuinen'. Voor de transportroute gevaarlijke stoffen N223 is de voorkeur dat deze communicatie voor het gehele plangebied plaatsvindt (invloedsgebied voor het vervoer van toxische vloeistoffen wordt namelijk geschat op ongeveer 900 m). De 450 m (1 kW/m²-grens) geldt als voorkeursafstand vanaf de hogedruk aardgastransportleiding. Dergelijke informatie dient op gezette tijden herhaald te worden, zodat het onderwerp onder de aandacht blijft.
  • h. Op dit moment zijn de bluswatervoorzieningen voor het plangebied voldoende. Dit moet ook voor de toekomst worden geborgd. Geadviseerd wordt om bij toekomstige ontwikkelingen binnen dit plangebied (zoals de wijzigingsbevoegdheid) over dit onderwerp contact op te nemen met de afdeling Risicobeheersing van de locatie Westland van de Veiligheidsregio Haaglanden.
  • i. Geborgd moet worden dat de bereikbaarheid van het plangebied in de toekomst niet verslechtert, bijvoorbeeld door de aanwezige wegen vrij te houden van obstakels, zoals hekken, paaltjes, plantenbakken, etc.
    Daarnaast wordt geadviseerd om bij toekomstige ontwikkelingen binnen dit plangebied (zoals de wijzigingsbevoegdheid) over dit onderwerp contact op te nemen met de afdeling Risicobeheersing van de locatie Westland van de Veiligheidsregio Haaglanden.
  • j. Geadviseerd wordt deze tweede ontsluiting voor de wijk 'Molensloot' mogelijk te maken, onder andere via de bestemming 'Groen' nabij de rotonde tussen de Burgemeester Crezeelaan en de Burgemeester Van der Goeslaan.
    Daarnaast wordt geadviseerd om voor de verdere bereikbaarheid van deze woonwijk en de invulling van de afspraken uit eerdere gesprekken, contact op te nemen met de afdeling Risicobeheersing van de locatie Westland van de Veiligheidsregio Haaglanden.

Beantwoording

  • a. Van beide bedrijven is een aanvraag om revisievergunning ontvangen. Deze aanvragen zijn momenteel bij de gemeente in behandeling. Dit advies geeft geen aanleiding voor verbinden van regels aan dit bestemmingsplan.
  • b. Op de provinciale risicokaart wordt de situatie zoals vergund weergegeven. In het aangehaalde geval is bekend dat de werkelijke situatie afwijkt van de vergunde situatie. In principe wordt de provinciale risicokaart bijgewerkt zodra een vergunningprocedure afgerond is. Om aan de wens van de VRH te voldoen, zal de risicokaart voor de aangehaalde situatie bijgewerkt worden zodra er meer duidelijkheid is over de risicocontouren. Dit advies geeft geen aanleiding voor verbinden van regels aan dit bestemmingsplan.
  • c. Voor de nieuwbouwplannen van de woonwijk Lierhof is in september 2009 een berekening uitgevoerd in RBMII. De gegevens van die berekening zijn in het bestemmingsplan verwerkt.
  • d. De belemmeringenstrook zal op de verbeelding worden opgenomen.
  • e. In het kader van dit bestemmingsplan kunnen geen regels opgenomen worden om dit te realiseren. Dit zal in overweging genomen moeten worden bij individuele omgevingsvergunningen. Dit advies geeft geen aanleiding voor verbinden van regels aan dit bestemmingsplan.
  • f. Aangezien hier sprake is van een bestaande situatie is het moeilijk om invulling te geven aan dit advies. Dit advies geeft daarom geen aanleiding voor het verbinden van regels aan dit bestemmingsplan.
  • g. Er wordt in de regio Haaglanden gewerkt aan een risicocommunicatiecampagne. Het is de verwachting dat de campagne eind 2011 zal worden gestart. De gemeente Westland is bij deze campagne betrokken en zal daarmee, in samenwerking met de overige Haaglandengemeenten, een adequate invulling geven aan risicocommunicatie. Dit advies geeft geen aanleiding voor verbinden van regels aan dit bestemmingsplan.
  • h. In voorkomende gevallen zal afstemming met de VRH zal plaatsvinden omtrent zaken als bluswatervoorziening en bereikbaarheid.
  • i. De bereikbaarheid van het plangebied kan worden gewaarborgd door bij uitvoering van bouwplannen rekening ermee te houden dat de bereikbaarheid niet verslechtert door de aanwezigheid van obstakels. In voorkomende gevallen zal afstemming met de VRH plaatsvinden omtrent zaken als bluswatervoorziening en bereikbaarheid.
  • j. Aangezien beide opmerkingen betrekking hebben op ontwikkelingen die vallen buiten het plangebied van kern De Lier (aanleg van de oostelijke Randweg en ontwikkeling De Liermolen), worden deze opmerkingen alleen voor kennisgeving aangenomen. Voor een inhoudelijke reactie hierop wordt verwezen naar de beantwoording van de reactie van de HRH in het kader van het vooroverleg van het bestemmingsplan Liermolen.