Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Bedrijventerrein De Lier
Status: onherroepelijk
Plan identificatie: NL.IMRO.1783.abp00000016-ONHE

2.2 Ruimtelijk-functionele structuur

2.2.1 Historisch ruimtelijke opbouw
Het bestemmingsplan bedrijventerrein De Lier omvat 4 bedrijventerreinen, namelijk:"Handelscentrum Westerlee" (40 ha), "De Hondert Margen" (7 ha), "Leehove" (17 ha) en "Leeweg" (2,5 ha). Aan de noordzijde en zuidzijde van bestemmingsplan "Bedrijventerrein De Lier" ligt het duurzaam glastuinbouwgebied. De dorpskern De Lier sluit aan haar westkant aan op de "De Hondert Margen". Geografisch worden de bedrijventerreinen gescheiden door de Burgemeester van Doornlaan (N223). Ten noorden van de provinciale weg liggen "Handelscentrum Westerlee" en "De Hondert Margen", ten zuiden ligt "Leehove" inclusief "Leeweg". Aan de oostzijde grenzen "Handelscentrum Westerlee" en "Leehove" aan de Burgemeester Elsenweg (N213).
Voorheen had elk bedrijventerreinen een eigen bestemmingsplan. Bij de actualisatie van de bestemmingsplannen is gekozen voor harmonisatie van de planologische regimes op bedrijventerreinen. Op basis van de "Bedrijventerreinenvisie Westland" worden drie verschillende type bedrijventerreinen onderscheiden: lokale terreinen, regionale terreinen en agrologistieke terreinen. Dit is een typering van de bedrijventerreinen op basis van functie. "Leehove/Leeweg" en "De Hondert Margen" zijn lokale terreinen; "Handelscentrum Westerlee" is een agrologistiek terrein.

Handelscentrum Westerlee
"Handelscentrum Westerlee" is ontwikkeld als groenteveiling. Het terrein was eigendom van de veilingorganisatie Greenery. Het bedrijventerrein bestond uit transport- en handelsbedrijven in groente en fruit en een centraal veilinggebouw. Inmiddels is het veilingprincipe vervallen voor groente en fruit. Hierdoor is gezocht naar alternatieven voor de veilingbestemming. Dit is beschreven in het bestemmingsplan Landelijk gebied 1e herziening Landelijk Gebied De Lier (1997). Gekozen is voor een ruimere bestemming. Met name de zinsnede "aan de land een tuinbouw verwante industriële bedrijven" heeft de bestemming aanzienlijk verruimd. Voorheen waren uitsluitend agrologistieke bedrijven toegestaan d.w.z. bedrijven gericht op transport, handel en/of distributie van uit de (glas-)tuinbouw afkomstige producten, waarbij op- en overslag inclusief het verwerken, om-, her- en verpakken ter plaatse is toegestaan. De herziening van 1997 maakt ook kassenbouwers, verpakkingsbedrijven en zaadveredelaars mogelijk, voor zover in overwegende mate verbonden aan de glastuinbouw. In de huidige situatie zijn verpakkingsbedrijf De Jong, kasprojectdesigner Verbakel-Bomkas en de kassensloper Olsthoorn gevestigd tussen de transportbedrijven. Met de actualisering van dit bestemmingsplan wordt de planologische keuze uit 1997 gevolgd. Daarmee wijkt "Handelscentrum Westerlee" af van de standaard agrologistieke terreinen Transportcentrum, ABC Westland en Coldenhovelaan.
Het verdwijnen van de veilingfunctie heeft weinig gevolgen voor de bedrijfsgebouwen. Alleen voor het centrale veilinggebouw wordt een herontwikkeling voorzien. Recent heeft Tennet eenlocatie in gebruik genomen aan de noordzijde van "Handelscentrum Westerlee". Deze locatie vormteen schakel in het landelijke netwerk. De hoogte van de bedrijfsbebouwing bedraagt bijna overal 12 m. Alleen aan de oostzijde van de Kade van Ras komt op twee percelen tot 14 m hoge bebouwing voor. Woningen komen bijna niet voor op het "Handelscentrum Westerlee". Aangezien de Leeweg zich oorspronkelijk heeft ontwikkeld als bebouwingslint komen daar ongeveer 10 burgerwoningen voor en een kerkgebouw. Dit betreft het buurtschap Westerlee.
Met de vaststelling van het bestemmingsplan Landelijk Gebied De Lier in 1994 zijn de woningen Leeweg 44 t/m 54 onder het overgangsrecht gebracht en is aan de betreffende gronden een groenbestemming toegekend. In de toelichting is hiervoor geen motivering opgenomen. Ondanks de groenbestemming zijn de woningen nog steeds feitelijk aanwezig. Is in een bestemmingsplan een bestaand bouwwerk of bestaand gebruik als eens onder het overgangsrecht gebracht, dan dient bij een volgend bestemmingsplan opnieuw te worden bezien of er bij de vaststelling wel redenen zijn om aan te nemen dat de nieuwe bestemming werkelijk zal worden gerealiseerd.
In dit geval zijn er geen concrete vooruitzichten op het verdwijnen van de betreffende woningen binnen de planperiode. Met de actualisering van dit bestemmingsplan worden deze woningen dan ook niet opnieuw onder het overgangsrecht gebracht, maar krijgen de woningen een woonbestemming.
De groenstructuur wordt bepaald door de groene randzones van de Bree Lee, het Zwethkanaal, de Burgemeester Elsenweg (N213), de Leeweg, de Burgemeester van Doornlaan (N223) en de Jochem van der Houtweg. Met name aan de zijde van de N213 kunnen de resterende relatief grote driehoekig vormgegeven restruimten bijdragen aan de groene inpassing van de hier gelegen bedrijven. Binnen het centrale deel van het gebied ontbreekt een min of meer aaneengesloten of samenhangende groenstructuur. Het groen is hier beperkt tot enkele groene overhoeken bij wegaansluitingen en een paar smalle groenstroken langs de Kade van Ras. Deze straat vormt een directe verbinding tussen de Kijckerweg en de brug over het Zwethkanaal.
 
De Hondert Margen
"De Hondert Margen" is een lokaal bedrijventerrein dat dateert van 1985. Direct aan de oostzijde begint de woonbebouwing van dorpskern De Lier.
Op het bedrijventerrein staan diverse woningen. Afgezien van de woningen kent "De Hondert Margen" weinig functiemenging. De voormalige autodealer op De Hondert Margen 8 wordt niet meer voor verkoopfuncties gebruikt. Inmiddels is er geen locatie voor volumineuze detailhandel meer op "De Hondert Margen". Voor enkele grote ondernemers is het nieuw aangelegde Honderdland een concurrent gebleken. Mede vanwege de economische teruggang van 2011 is enige leegstand zichtbaar op het terrein. Het is echter niet zodanig verouderd dat een herstructurering vereist is.
De hoogte van de bedrijfsbebouwing is afgestemd op de nabijheid van de woonkern en bedraagt circa 10 m. Alleen in de meest westelijke punt is sprake van bedrijfsbebouwing met een bouwhoogte tot 12 m.
Een bijzonder gegeven vormt de noordzijde van de Kijckerweg. Daar bevindt zich de Bree Lee, een brede historische watergang die wordt omzoomd door aanliggende woonpercelen met vrijstaande luxe woningen. Hier zijn ook drie ligplaatsen voor woonschepen gerealiseerd. De groenstructuur wordt bepaald door de rondom dit deelgebied gelegen beplantingszones. Binnen de meer centrale delen van het gebied ontbreekt een structurele beplanting.
 
Leehove/Leeweg
Bedrijventerrein "Leehove" is een modern bedrijventerrein met een hoge beeldkwaliteit.Het terrein kent een hoge organisatiegraad; in 2010 is een Bedrijven Investerings Zone (BIZ) opgericht. Het oudere "Leeweg" is onderdeel geworden van het nieuwe bedrijventerrein.
Op "Leeweg" zijn enkele dienstwoningen en een fitnesszaak gevestigd. Deze functies zijn vaker historisch gegroeid op oudere bedrijfsgebieden. Op "Leehove" is volumineuze detailhandel gevestigd op zichtlocaties of bij de entree. Auto Mondt en meubelzaak De Bommel zijn gelegen op een zichtlocatie aan de Burgemeester Elsenweg (N213), de bouwmarkt Karwei is gevestigd aan de entree van het bedrijventerrein. Meubelzaak De Bommel is oorspronkelijk vergund als meubelmaker met productiegebonden verkoop, inmiddels is de verkoopfunctie uitgebreid. De presentatie van het gebouw is nog steeds één van productie en niet zozeer van verkoop.
Op "Leehove" is het kantoor van de Rabobank gevestigd op een zichtlocatie aan het verkeersknooppunt Westerlee. Het gebouw heeft een hoogwaardige uitstraling. Voor het ontvangen van klanten heeft de Rabobank kleine kantoren in de verschillende kernen. De baliefunctie van de Rabobank vindt niet op het bedrijventerrein plaats. De hoogte van de bedrijfsbebouwing is afgestemd op de schaal (omvang) van de bedrijfsgebouwen en de nabijheid van de uit woningen bestaande lintbebouwing aan de Laan van Vijverberg en de oorspronkelijke Hoefweg/Leemolen. Ter hoogte van deze wegen bedraagt de bouwhoogte 8 tot 10 m. Aan de zijde van de Burgemeester Elsenweg (N213) is sprake van een bebouwingshoogte van 12 meter die in de richting van de kruising met de Burgemeester van Doornlaan (N223) stapsgewijs via 14 m oploopt tot 16 m. De extra hoogte en de bijzondere vormgeving van de ter hoogte van de kruising gerealiseerde bedrijfsbebouwing draagt bij aan de representatieve uitstraling van het terrein.
Een bijzonder gegeven is de op een markante plaats gerealiseerde windturbine voor het leveren van windenergie. Deze windturbine staat in het directe zicht vanaf de Burgemeester Elsenweg (N213) en in de zichtlijn vanuit de oostelijk gelegen Leemidden. De windturbine vormt een bijzonder element binnen de ruim gedimensioneerde groenzone langs de Burgemeester Elsenweg (N213).
De bij de Burgemeester Elsenweg (N213) gelegen groenzone draagt in samenhang met de op deze groenstrook georiënteerde bebouwing sterk bij aan de representatieve uitstraling van het bedrijventerrein. Ook aan de zuidzijde van het gebied is door de daar aanwezige houtsingel en het water sprake van een duidelijke groenstructuur. Langs de Burgemeester van Doornlaan (N223) is sprake van een meer bescheiden groenvoorziening bestaande uit grasstroken met een bomenrij. Binnen het meer centraal gelegen deel van het bedrijventerrein wordt de groenstructuur bepaald door eenduidig ingerichte plantstroken met lage heesters. Bij de meeste straten ontbreken bomen met uitzondering van de Leehove waar aan beide zijden van de straat de heesterbeplantingen tevens zijn voorzien van vrijstaande bomen.
 
Figuur 5 - Agrogerelateerd bedrijventerrein
2.2.2 Verkeer
Ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer
De bedrijventerreinen worden ontsloten via de Burgermeester van Doornlaan (N223). Deze weg wordt tussen januari 2012 en september 2013 duurzaam veilig ingericht. Dit betekent dat een aantal uitritten vervallen en dat de rijbaan wordt verbreed zodat de belijning recht doet aan de verkeerssituatie.
Vanaf de Burgemeester Elsenweg (N213) kan ook de Kade van Ras worden bereikt. Andersom kan vanaf de Kade van Ras alleen via een parallelweg naar de Verlengde Veilingroute in oostelijke richting gereden worden. Dit is een gevolg van de twee grote verkeerspleinen Westerlee en Vlietpolderplein, welke worden aangelegd. Tussen deze pleinen vinden veel weefbewegingen plaats. Extra weefbewegingen vanaf Kade van Ras zijn daarom niet wenselijk. Volgens de planning zullen de verkeerspleinen er eind 2013 liggen. Ritten met bestemming Naaldwijk en verder, dus het westen, zullen via de Burrgemeester Van Doornlaan (N213) en vervolgens de Burgemeester Elsenweg (N223) moeten rijden.
Omdat de bedrijventerreinen aan de provinciale wegen Burgemeester Elsenweg (N213) en de Burgemeester van Doornlaan (N223) liggen, kan elke richting snel worden ingeslagen. Ook de provinciale Veilingroute (N222) en de rijksweg A20 liggen in de buurt. Dit zorgt ervoor dat rijkswegen in alle richtingen direct bereikbaar zijn.
De infrastructuur op "Handelscentrum Westerlee" is in private handen. Op de wegen van het terrein geldt een 30 km/u regime. De wegen bieden weinig ordening en structuur voor de weggebruiker. Hierdoor is veel ruimte voor vrachtwagens die zo eenvoudig bochten kunnen maken. Er zijn geen vrijliggende fietspaden op het terrein en wordt niet gewerkt met drempels. De weginrichting faciliteert de vrachtwagen. Publieksfuncties zijn dan ook vanwege de geboden verkeersveiligheid niet wenselijk.
Op "De Hondert Margen" is ieder bedrijf gelegen aan een ontsluitingsweg, die vervolgens aantakt op de Kijckerweg. Er geldt hier een 30 km/u regime. De wegen zijn breed ingericht, maar een stuk smaller dan op het Handelscentrum. Dit komt omdat dit terrein een stuk kleinschaliger is qua aard en omvang. Er zijn geen fietspaden gemarkeerd. De bestrating is verzorgd met klinkers om de snelheid van personenauto's enigszins te remmen.
"Leehove/Leeweg" trekt dagelijks veel kleinschalig verkeer aan. Er is een aantal parkeerterreinen aangegelegd om in de parkeervraag van het publiek te voorzien. De wegen zijn hier ook op ingericht. Ze kennen een 50 km/u regime. Ze zijn smal en voorzien van fietsstroken. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.
 
Ontsluiting voor langzaam verkeer
Langs de Burgemeester Elsenweg (N223) is een doorgaande regionale fietsroute gelegen.
 
Ontsluiting voor openbaar vervoer
Binnen het plangebied is een bushalte gelegen langs de Burgemeester Van Doornlaan. Hier halteren de openbaar vervoerdiensten in de richtingen Delft en Naaldwijk en in de richtingen Delft en Honselersdijk (bloemenveiling). Langs de N223 ter hoogte van de Leeweg is eveneens een halte gelegen; hier halteren alleen de diensten in de richtingen Delft en Naaldwijk.
 
Parkeren
In het parkeerbeleid van de gemeente Westland is opgenomen dat de bedrijven op eigen terrein dienen te parkeren. Bij nieuwbouw dient aan de de hand van de parkeernormen het benodigde aantal parkeerplaatsen te worden bepaald. De gemeente heeft in de parkeernormering eigen parkeernormen opgenomen.