6.2.2 Overleg
In het kader van het overleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening is het voorontwerpbestemmingsplan aan de wettelijke overlegpartners voorgelegd. Deze zijn in deze paragraaf samengevat en van beantwoording voorzien.
Overlegreacties
-
1.
Westland Infra energy solutions
Samenvatting
Mits er ook rekening wordt gehouden en overleg is over het eventuele verleggen van de in het voorontwerp aanwezige kabels en leidingen, zijn er geen bezwaren tegen het plan.
Beantwoording
De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen. Van het verleggen van kabels is geen sprake.
Samenvatting
Het voorontwerpbestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van op- of aanmerkingen.
Beantwoording
De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
-
3.
Hoogheemraadschap van Delfland
Samenvatting
Er kan worden ingestemd met het voorontwerpbestemmingsplan. Aan alle aspecten die van belang zijn voor een goede waterhuishouding is invulling gegeven.
Beantwoording
De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
Samenvatting
Verzocht wordt om na te gaan of er intern overleg is gevoerd over de aanleg van een zo'n gunstig mogelijk tracé voor de 150 kV-kabel, die geprojecteerd dient te worden tussen de Noordzee en de Tennet-locatie in Wateringen. Daarbij wordt ook verzocht om aan te geven of er zwaarwegende belangen denkbaar zijn die een dergelijke ondergrondse hoogspanningskabel onder het terrein van ABC Westland onmogelijk maken.
Beantwoording
Het bestemmingsplan bedrijventerrein ABC Westland betreft een consoliderend bestemmingsplan waarin de bestaande, planologische situatie is vastgelegd. Het terrein van ABC Westland is inmiddels grotendeels bebouwd. Dit maakt het terrein, dat eveneens voor een groot deel particulier eigendom is, ongeschikt voor de realisering van een hoogspanningskabel onder de grond.
De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
-
5.
Veiligheidsregio Haaglanden
Samenvatting
-
a. Om de gevolgen bij het vrijkomen van giftige stoffen te beperken, wordt geadviseerd om een technische voorziening te plaatsen, zodat de ventilatie met een eenvoudige handeling kan worden uitgeschakeld. Dit mag ook een handmatige handeling zijn. Dit geldt alleen bij verbouw en vervangende nieuwbouw van objecten bestemd voor het verblijf van personen binnen 880 m vanaf de N211.
-
b. Geadviseerd wordt dat in de objecten waarin personeelsleden/bezoekers zich kunnen bevinden, personeelsleden of de BHV-organisatie is voorbereid op eventuele calamiteiten met gevaarlijke stoffen. Het gaat hierbij om calamiteiten die buiten de objecten kunnen plaatsvinden, maar effecten binnen de objecten kunnen hebben. Hierbij is het van belang dat zij ook weten hoe daarbij te handelen. Bijvoorbeeld om bezoekers van objecten te assisteren om zichzelf in veiligheid te brengen. Hierbij is het ook belangrijk dat dit wordt geborgd en structureel wordt geoefend. Bijvoorbeeld door middel van een plan ten behoeve van noodsituaties.
-
c. Binnen het invloedsgebied van 325 m van de N211 en van het lpg-tankstation Horticopp, is het belangrijk dat mensen veilig kunnen vluchten. Dit betekent dat bij verbouw en/of vervangende nieuwbouw onafhankelijk van de locatie van het incident een vluchtweg wordt geadviseerd, via de tuin/gevel aan de afgekeerde zijde van de risicobron.
-
d. Geadviseerd wordt om werknemers, bewoners en andere aanwezigen binnen het invloedsgebied van de risicobronnen te informeren over de verschillende risico's en gevaren van de transportroute gevaarlijke stoffen en het lpg-tankstation, de wijze van alarmeren en de wenselijke manier van reageren tijdens incidenten (risicocommunicatie). Dergelijke informatie dient op gezette tijden herhaald te worden, zodat het onderwerp onder de aandacht blijft.
Beantwoording
-
a. In het kader van dit bestemmingsplan kunnen geen regels opgenomen worden om dit te realiseren. Dit zal in overweging genomen moeten worden bij individuele omgevingsvergunning en. Dit advies geeft geen aanleiding voor het verbinden van regels aan dit bestemmingsplan.
-
b. Elk bedrijf moet op grond van de arbeidsomstandighedenwet een nood- en ontruimingsplan hebben. In het noodplan moet onder meer geregeld zijn welke beschikbare middelen en maatregelen er zijn teneinde adequaat te kunnen handelen bij een calamiteit. Het nood- en ontruimingsplan moet gebaseerd zijn op alle noodsituaties die plaats kunnen vinden. In het kader van dit bestemmingsplan kunnen geen verdergaande regels opgenomen worden om dit te realiseren. Dit advies geeft geen aanleiding voor het verbinden van regels aan dit bestemmingsplan.
-
c. In het kader van dit bestemmingsplan kunnen geen regels opgenomen worden om dit te realiseren. Dit zal in overweging genomen moeten worden bij individuele omgevingsvergunning en. Dit advies geeft geen aanleiding voor het verbinden van regels aan dit bestemmingsplan.
-
d. Er wordt in de regio Haaglanden gewerkt aan een risicocommunicatie-campagne in de vorm van een 'wat doe je' campagne. De gemeente Westland is bij deze campagne betrokken en zal daarmee, in samenwerking met de overige Haaglanden gemeenten, een adequate invulling geven aan risicocommunicatie. Dit advies geeft geen aanleiding voor het verbinden van regels aan dit bestemmingsplan.
-
6.
Provincie Zuid-Holland
Samenvatting
De beschermingsregeling voor archeologie is onduidelijk gemotiveerd. In de toelichting is geconstateerd dat voor bepaalde delen van het bestemmingsplangebied nog nader (vervolg)onderzoek noodzakelijk is. De in het plangebied aanwezige waterkeringen zijn niet op de verbeelding bestemd. Kern- en beschermingszones dienen met de dubbelbestemming waterstaat-waterkering op de kaart te worden beschermd.
Beantwoording
Zowel in de toelichting, als ook in de planregels en de planverbeelding is de beschermingsregeling voor archeologie nader gemotiveerd en aangepast. De aanwezige waterkeringen en kern- en beschermingszones zijn reeds opgenomen in de planverbeelding.