direct naar inhoud van 3.10 Verkeer
Plan: Bedrijventerrein ABC Westland
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1783.ABP00000024-onhe

3.10 Verkeer

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het bedrijventerrein wordt ontsloten vanaf zowel de N211 als de Paul Captijnlaan. De N211 maakt deel uit van het hoofdwegennet van het Westland. Deze weg loopt vanuit Hoek van Holland door het kassengebied via 's-Gravenzande en Monster naar Poeldijk. Ten oosten van het bedrijventerrein maakt de N211 onderdeel uit van de ring-ontsluiting van Den Haag, en geeft zo verbinding richting de A4. In zuidwestelijke richting geeft de N211 verbinding met de N213. De N213 ontsluit in zuidelijke richting via Honselersdijk en Naaldwijk naar de A20. Eveneens zorgt de N213 voor een goede verbinding van het plangebied met de diverse bedrijventerreinen bij Poeldijk, Honselersdijk, Naaldwijk en Maassluis en met de Bloemenveiling FloraHolland (Naaldwijk) en het ALC Coldehove.

De interne ontsluitingsstructuur van het bedrijventerrein bestaat uit een aantal lange noordoost-zuidwestgerichte wegen die onderling worden verbonden door enkele haaks daarop gelegen dwarswegen. Het door De Zuyt Bruyn en ABC Westland gevormde rasterachtig wegenpatroon sluit op twee plaatsen aan op de Paul Captijnlaan. De direct aan de zijde van de N211 gelegen bedrijven worden ontsloten via een parallelweg en de Teylingerlaan.

In het kader van Duurzaam Veilig zijn de wegen gecategoriseerd. De wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Ontsluiting langzaam verkeer

Het langzaam verkeer maakt op het bedrijventerrein van dezelfde wegen gebruik als het gemotoriseerd verkeer. Dit is conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig (30 km/h-wegen). Langs de N211 en de Paul Captijnlaan zijn, conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig, vrijliggende fietspaden aanwezig.

Ontsluiting per openbaar vervoer

Het bedrijventerrein ABC Westland is bereikbaar per bus. In de nabijheid van het plangebied zijn bushaltes gelegen langs de N211 ter hoogte van de Paul Captijnlaan en de Teylingerlaan. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Den Haag en Hoek van Holland via 's-Gravenzande, Den Haag en Schiedam via Naaldwijk en Maassluis en Den Haag. De buslijnen zorgen voor een goede verbinding met de kernen in de gemeente Westland en de regio.

Verkeersafwikkeling

In de huidige situatie zijn geen knelpunten in de verkeersafwikkeling bekend.

Parkeren

In het parkeerbeleid van de gemeente is opgenomen dat de bedrijven op eigen terrein dienen te parkeren. Bij nieuwbouw dient aan de hand van de parkeernormen het benodigde aantal parkeerplaatsen te worden bepaald. De gemeente Westland heeft in de parkeernormering eigen parkeernormen opgenomen.

Conclusie

De bereikbaarheid voor het verkeer is goed te noemen, mede door de ligging langs de N211. De verkeersveiligheid is voldoende gewaarborgd door de inrichting conform Duurzaam Veilig. Eveneens is de verkeersafwikkeling voldoende gewaarborgd. Bij nieuwe ontwikkelingen dienen voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein aangelegd te worden om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien.