direct naar inhoud van 3.10 Verkeer
Plan: Bedrijventerrein Honselersdijk
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1783.ABP00000022-onhe

3.10 Verkeer

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De Nieuweweg en de Dijkweg vormen de hoofdontsluiting van het bedrijventerrein. Beide wegen geven verbinding met de N213. Deze weg zorgt voor een goede verbinding van het plangebied met de diverse bedrijventerreinen bij Poeldijk, Honselersdijk, Naaldwijk en maassluis en met de Groenteveiling Westland, de Bloemenveiling Holland en het ALC Coldehove. De N213 loopt in zuidelijke richting door naar de A20. In noordelijke richting sluit de route via de N211 aan op de Lozenlaan en Wippolderlaan die op hun beurt aansluiting geven op de A4. De A4 is echter ook bereikbaar via een zuidoostelijk van Honselersdijk gelegen route over de N213 en N222 (Veilingroute). Vanaf de Dijkweg is de Bloemenveiling Westland direct bereikbaar door middel van de Strijplaan.

De interne ontsluitingsstructuur van het bedrijventerrein bestaat uit de Stationsstraat, Veilingweg, Groenelaan en de Grote Waard.

In het kader van Duurzaam Veilig zijn de wegen gecategoriseerd. De Nieuwe weg, Dijkweg en Grote Waard zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De overige wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Ontsluiting langzaam verkeer

Het langzaam verkeer maakt op het bedrijventerrein van dezelfde wegen gebruik als het gemotoriseerd verkeer. Dit is conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig (30 km/h wegen). Langs de Nieuwe weg, Dijkweg en Grote Waard zijn, conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig, vrijliggende fietspaden/fietsstroken aanwezig. Aan de noordzijde van het plangebied ligt een fietsverbinding tussen de Nieuwe weg en de Groenelaan.

Ontsluiting per openbaar vervoer

Het bedrijventerrein is bereikbaar per bus. Binnen het plangebied zijn bushaltes gelegen langs de Nieuwe weg en de Dijkweg ter hoogte van de Veilingweg, Nederhof en Strijplaan. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Den Haag en Schiedam via Naaldwijk. De buslijn zorgt voor een goede verbinding met de regio.

Verkeersafwikkeling

In de huidige situatie zijn geen knelpunten in de verkeersafwikkeling bekend.

Parkeren

In het parkeerbeleid van de gemeente is opgenomen dat de bedrijven op eigen terrein dienen te parkeren. Bij nieuwbouw dient aan de hand van de parkeernormen het benodigde aantal parkeerplaatsen te worden bepaald. De gemeente Westland heeft in de parkeernormering eigen parkeernormen opgenomen.

Conclusie

De bereikbaarheid voor het verkeer is goed te noemen. Door het uitgebreide netwerk van provinciale wegen is het bedrijventerrein buiten de woonkernen om goed bereikbaar vanaf de rijkswegen A4 en A20, vanuit het Westland en vanuit het Havengebied van Rotterdam. De verkeersveiligheid is voldoende gewaarborgd door de inrichting conform Duurzaam Veilig. Eveneens is de verkeersafwikkeling voldoende gewaarborgd. Bij nieuwe ontwikkelingen dienen voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein aangelegd te worden om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien.