Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: NL.IMRO1774.WEEBPWEERSELOKERN
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1774.WEEBPWEERSELOKERN-0403

3.4 Gemeentelijk beleid


3.4.1 Structuurvisie Weerselo (september 2008)

In de Structuurvisie gemeente Dinkelland is voor Weerselo een hoge ambitie neergelegd. Dit betekent dat de kern Weerselo de komende jaren zal veranderen. Om deze veranderingen in goede banen te leiden, is de
Structuurvisie Weerselo
(september 2008) opgesteld. In de Structuurvisie wordt nagedacht over de toekomstige ruimtelijke en functionele structuur van de kern.De structuurvisie heeft een tijdshorizon van 10 jaar.
 
In de Structuurvisie wordt een aantal hoofdkeuzes gemaakt:
• de hoofdstructuur van Weerselo wordt verder ontwikkeld. Door de aanleg van de rondweg ontstaat er een mogelijkheid de Bisschopstraat om te vormen tot een laan met een dorps profiel;
• water wordt gebruikt om de totale omgevingskwaliteit te vergroten. De beken in Weerselo worden weer zichtbaar en beleefbaar gemaakt, zodat ze de ruimtelijke structuur mede gaan bepalen;
• het centrum van Weerselo wordt tot een echt kloppend dorpshart gemaakt. Dit wordt bereikt door zo veel mogelijk functies die een
bijdrage kunnen leveren aan een levendig hart, bij elkaar te brengen. Hierbij wordt primair gedacht aan winkels, maar daarnaast ook
aan maatschappelijke voorzieningen, recreatieve voorzieningen en ruimte voor evenementen;
• de groeiwens voor nieuwe woningen wordt voornamelijk ingevuld rondom de huidige kern. Het motto ‘riant wonen in het groen’ komt
vooral hier tot uitdrukking. Woningbouw wordt gerealiseerd in kleine eenheden. Rondom deze kleine eenheden liggen groene ruimten
die de relatie leggen tussen dorp en landschap.
 
De groeiambitie die in de Structuurvisie is beschreven, sluit aan bij die uit
de Structuurvisie Dinkelland. De woningen worden voor een beperkt deel gerealiseerd op herontwikkelingslocaties en inbreidingslocaties. Echter, het overgrote deel van de nieuwe woningen wordt gerealiseerd in de zone tussen
de bestaande kern en de nieuw aan te leggen rondweg.
 
Deze Structuurvisie vormt uitgangspunt voor dit bestemmingsplan. Een
aantal herontwikkelingslocaties zijn meegenomen door middel van een wijzigingsbevoegdheid.

3.4.2 Concept Structuurvisie gemeente Dinkelland

De (concept)
Structuurvisie Dinkelland
(mei 2009) bevat een integrale, ruimtelijke en functionele toekomstvisie voor de gemeente Dinkelland. Feitelijk betreft de Structuurvisie een actualisering en integratie van het bestaande beleid. Naast een integrale beleidsvisie geeft de visie de regionale positionering en inbreng van de gemeente Dinkelland in de regio Twente aan.
 
Hoofdambitie van de (concept) Structuurvisie is:
Dinkelland staat voor het duurzaam borgen en ontwikkelen van een unieke combinatie van levende en sociaal coherente gemeenschappen, ligging en landschap, rijk historisch bezit en een gezonde en weerbare economie.
Om deze hoofdambitie te kunnen realiseren zijn vijf hoofdkeuzes gemaakt:
1. de gemeente zet in op 10 vitale woonkernen, met een concentratie van de meest kostbare gemeenschapsvoorzieningen in de 
    hoofdkernen Denekamp, Ootmarsum en Weerselo;
2. het versterken van het economisch profiel door het realiseren van compenserende werkgelegenheid in de agrarische sector en het
    bevorderen van de economische betekenis van de toeristischrecreatieve sector;
3. het waarborgen van de ruimtelijke kwaliteit van het buitengebied;
4. het bevorderen en versterken van recreatie en toerisme;
5. het bevorderen van de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid.
 
Voor de kern Weerselo is de Structuurvisie op hoofdlijnen als volgt (zie figuur5):
• ter bevordering van de leefbaarheid is de kern Weerselo aangeduid als ‘groeikern’. Op de langere termijn zal Weerselo kunnen groeien naar 4.000 inwoners, waarmee het dienst kan blijven doen als verzorgingskern. Voor de komende jaren wil de gemeente een start maken door voor 2020, 470 woningen te bouwen. De gemeente gaat hier voor een uniek concept: ‘riant wonen in het groen’. Dit is
een kwalitatief hoogwaardig woonconcept met een combinatie van natuur en woonruimte. De gemeente streeft er naar om ook met
name speciale doelgroepen te bedienen, zoals jongeren en minder draagkrachtigen. Dit moet leiden tot een evenwichtige opbouw van
de bevolking van Dinkelland en borging van de leefbaarheid en het voorzieningenniveau;
• het ontwikkelen van een recreatieve verbinding van Het Stift met de dorpskern van Weerselo;
• de realisatie van een rondweg langs de noordoostzijde van de kern;
• het verplaatsen van de sportvelden;
• het uitbreiden van bedrijventerrein Echelpoel. Hiervoor zal de bestaande beek worden verlegd;
• het versterken van het dorpshart, door concentratie van winkelfuncties in het centrum;
• het beleefbaar en zichtbaar maken van de beek;    
• het benadrukken en versterken van de radialen naar het dorpshart ten behoeve van het ontwikkelen van de hoofdstructuur;
• het uitbreiden van de groenstructuur (opgaand groen, zuidkant);
• reconstructiegebieden binnen de kern;
• het omleggen van de hoofdweg (Bisschopstraat);
• het uitbreiden van de woonbebouwing (drie locaties als mogelijkheid aangeduid, nader onderzoek is noodzakelijk).
 
De structuurvisie biedt het kader voor dit bestemmingsplan. Zo is de oostelijke grens van het plangebied afgestemd op de toekomstige ligging van de rondweg. Verder is er een aantal reconstructiegebieden in de kern in het bestemmingsplan opgenomen door middel van een wijzigingsbevoegdheid.

3.4.3 Woonvisie 2009-2020 (2009)

 
In de
Woonvisie 2009 - 2020
(september 2009) wordt het volgende toekomstbeeld voor de gemeente Dinkelland geschetst:
Dinkelland is in 2020 een aantrekkelijke agrarisch-toeristische gemeente met drie verzorgingskernen (Denekamp, Ootmarsum en Weerselo) en zes woonkernen. Alle kernen hebben een diversiteit aan groene woonmilieus. In de verzorgingskernen wil de gemeente onder meer de grotere gemeenschapsvoorzieningen en woningen voor ouderen concentreren.
Woonvisie 2009 - 2020
 
Uit de provinciale prognose ten aanzien van de woningmarkt blijkt dat de woningbehoefte in Dinkelland voor de periode 2009 - 2020 960 woningen bedraagt. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in de behoefte aan nieuwbouw voor 75-plussers (260 woningen) en van overige doelgroepen (700 woningen).
 
Naast de behoefte aan nieuwbouwwoningen voor senioren, bestaat er een behoefte aan het ‘opplussen’ van 260 bestaande woningen tot seniorenwoning. Dit omdat ouderen liever in hun eigen woning blijven wonen dan verhuizen.
 
Aanvullend op de provinciale prognose voor de woningmarkt, heeft de gemeente eigen onderzoek laten verrichten. Hieruit is gebleken dat de gemiddelde woningbezetting in Dinkelland sneller daalt dan de provinciale prognose aangeeft. Oorzaken hiervan zijn het meerekenen en oplossen van inwoonsituaties en het inlopen van het woningtekort uit het verleden. De gemeentelijke prognose voor de woningmarkt komt hierdoor uit op in totaal 1590 woningen tot 2020.
 
In de Woonvisie is met name Weerselo aangemerkt als ‘groeikern’. De ambitie is uitgesproken om deze kern te laten uitgroeien tot woonverzorgingskern met minimaal 4.000 inwoners. Daarmee wordt Weerselo de derde verzorgingskern in de gemeente met alle bijbehorende voorzieningen. De groei van de kern Weerselo dient zowel de vitaliteit van Weerselo zelf als die van de gehele gemeente. Deze taakstelling kan worden gehaald door woningzoekenden een aantrekkelijke woning en woonomgeving aan te bieden. Het streven is om in Weerselo 470 nieuwbouwwoningen tot 2020 te realiseren. Dit aantal is als volgt bepaald:
• eigen woningbehoefte: 140 woningen bestaande uit:
- 110 woningen voor de opvang van de groei van de eigen woningbehoefte;
- 30 verzorgd-wonen-woningen ten behoeve van ouderen en zorgbehoevenden uit Rossum, Deurningen en Saasveld die aangewezen zijn op de verzorgingskern Weerselo.
• extra streefaantal: 330 woningen bestaande uit:
- 280 woningen ten behoeve van overige doelgroepen;
- 50 woningen ten behoeve van kwetsbare groepen uit de regio (huisvesting gehandicapten, statushouders, et cetera).
 
De groei van Weerselo wordt jaarlijks gemonitord. De monitorcijfers kunnen
aanleiding zijn om het beleid ten aanzien van de groei bij te stellen.

3.4.4 Paraplubestemmingsplna ontheffingsegeling (2009)

Het 
Paraplu-bestemmingsplan ontheffingsregeling
(september 2009) geeft invulling aan de wijze waarop de gemeente mee wil werken aan relatief eenvoudige bouwaanvragen in de kernen, die niet in de geldende (en verouderde) bestemmingsplannen passen. Het Parapluplan heeft zijn grondslag in de Wro. Artikel 3.23 juncto artikel 4.1.1 Bro van de Wro biedt de mogelijkheid om voor bouwprojecten van geringe omvang een afwijking te verlenen. Onderwerpen waarvoor het Parapluplan een regeling geeft zijn:
• de bebouwingsdiepte van hoofdgebouwen;
• overschrijding van de voorgevelrooilijn;
• het realiseren van aanbouwen, uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen, carports, dakkapellen en dakopbouwen;
• het realiseren van bouwwerken, geen gebouwen zijnde;
• aan-huis-verbonden beroepen en aan-huis-verbonden kleinschalige, bedrijfsmatige activiteiten;
• inwoning;
• evenementen.
 
De regeling ten aanzien van de genoemde onderwerpen in dit bestemmingsplan,
sluit aan bij het Paraplu-bestemmingsplan ontheffingsregeling.

3.4.5 Welstandsnota (2004)

Het gemeentelijk welstandsbeleid is vastgelegd in de Welstandsnota gemeente Dinkelland (mei 2004). De welstandsnota bevat de welstandscriteria waaraan bouwaanvragen getoetst worden. Afhankelijk van de waarde van een gebied en de gemeentelijke ambitie, zijn de criteria meer of minder streng. De welstandsnota onderscheid drie niveaus van welstandstoezicht:
• BASISniveau van welstand;
• PLUSniveau van welstand;
• BIJZONDER niveau van welstand.
 
In de gebieden in Weerselo die behoren tot het plangebied, geldt een BASISniveau
van welstand. Hierbij worden gebouwen en bouwwerken niet op
detailniveau beoordeeld.

3.4.6 Archeologiebeleid (2008)

In mei 2008 heeft de gemeente (eigen) archeologisch beleid vastgesteld. Dit beleid bestaat uit een archeologische verwachtings- en advieskaart en geeft voor het grondgebied van de gemeente de verwachtingswaarde voor archeologische resten aan. Aan de hand van deze kaart kan bepaald worden of archeologisch onderzoek nodig is. Bij ruimtelijke ontwikkelingen moet hiermee rekening gehouden worden. Zie verder paragraaf 4.7.

3.4.7 Waterbeleid

Het waterbeleid van de gemeente is in december 2009 vastgelegd in het
Rioleringsplan 2009 – 2011,
met als ondertitel ‘Watertakenplan’
.
Dit beleidsplan beschrijft naast het rioleringsbeleid ook het hemelwater- en grondwaterbeleid. Het plan is afgestemd met het betrokken Waterschap Regge en Dinkel. De gemeentelijke taken op het gebied van afval-, hemel- en grondwater die relevant zijn voor de kern Weerselo zijn als volgt omschreven. Hier zal nader op ingegaan worden in paragraaf 4.6.
 
Afvalwater
De gemeente zorgt vanaf de erfgrens voor (vuilwater)riolering en transporteert dit naar een rioolgemaal of rioolzuivering van het waterschap.
 
Hemelwater
Waar mogelijk zal de gemeente de hemelwateraansluitingen afkoppelen van de (vuilwater)riolering. Schoon hemelwater moet gescheiden van afvalwater aan de
erfgrens worden aangeboden, met uitzondering van bestaande situaties met een
gemengd rioolstelsel. Bij nieuwbouw moet hemelwater altijd gescheiden worden
aangeboden, ongeacht het stelseltype van de riolering. In het beleidsplan is de
‘beslisboom systeemkeuze’ opgenomen. Aan de hand daarvan wordt bij alle infrastructurele projecten en ruimtelijke ontwikkelingen nagegaan of daarbij het
hemelwater kan worden afgekoppeld van de riolering.
 
Grondwater
Ook bij deze taak wordt geprobeerd waterketen en watersysteem gescheiden te
houden. De gemeente hanteert de volgende voorkeursvolgorde:
1. grondwater in de bodem laten (niet onttrekken / niet inzamelen);
2. ingezameld overtollig grondwater infiltreren in de bodem (zo mogelijk lokaal
maar op plaatsen waar dit niet tot overlast leidt);
3. ingezameld overtollig grondwater (zonodig vertraagd) op het oppervlaktewater lozen;
4. ingezameld overtollig grondwater afvoeren.
 
Eind 2011 is een grondwatermeetnet operationeel waarmee de grondwaterstanden
op cruciale punten in stedelijk gebied worden gemonitord.