direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Tilligte, woningbouwlocatie 'Ten Dam'
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1774.TILBPTENDAM-0401

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Ontwerp-Structuuvisie Gemeente Dinkelland

De gemeente Dinkelland heeft op grond van artikel 2.1 van de Wet ruimtelijke ordening een ontwerp-structuurvisie opgesteld voor het gehele grondgebied van de gemeente. Het ontwerp bevat de hoofdlijnen van de voorgenomen ontwikkeling van dat gebied en de hoofdzaken van het door de gemeente te voeren ruimtelijk beleid voor de periode tot 2020. Hierbij wordt aangesloten bij de Omgevingsvisie Overijssel. Hierin spelen duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit een belangrijke rol. De ontwerp-structuurvisie ligt met ingang van woensdag 2 januari 2013 tot en met woensdag 13 februari 2013 ter inzage.

Algemeen
De hoofdambitie voor Dinkelland luidt: “Dinkelland staat voor het duurzaam borgen en ontwikkelen van een unieke combinatie van levende en sociaal coherente gemeenschappen, ligging en landschap, rijk historisch bezit en een gezonde en weerbare economie.” Om deze hoofdambitie te kunnen realiseren is een vijftal hoofdkeuzes opgesteld die een grote bijdrage leveren om de hoofdambitie voor Dinkelland te realiseren:

  • drie verzorgingskernen, zeswoonkernen. De leefbaarheid en sociale samenhang van deze kernen moet behouden blijven en versterkt worden, daarom wordt ingezet op vitale woonkernen met een concentratie van de meest kostbare gemeenschapsvoorzieningen in de hoofdkernen;
  • versterken economisch profiel. Het beleid wordt gericht op het versterken van het Dinkellandse economische profiel (agrarische sector en toerisme), waarbij de gemeente kiest voor een regisserende en faciliterende rol in het borgen en bevorderen van een gezond en maatschappelijk verantwoord economisch leven;
  • ruimtelijke kwaliteit buitengebied waarborgen. Er vinden grote (functie)wijzigingen plaats in het buitengebied. De mogelijkheden om bestaande kwaliteit te borgen en nieuwe kwaliteit te creëren zullen volop worden benut;
  • bevorderen en versterken recreatie en toerisme. Ingezet wordt op verdere ontwikkeling van de toeristisch-recreatieve sector, met als doel de versterking van de economie binnen de gemeente, vergroting van de leefbaarheid en de versterking van de ruimtelijke kwaliteit. Uitgangspunt is de verdere ontwikkeling van een eigen recreatieve- en toeristische identiteit met een onderscheidend karakter van Dinkelland en, in bredere zin, van Noordoost Twente;
  • bevorderen bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Ingezet wordt op het bevorderen van de verkeersveiligheid van de kernen en het buitengebied. Een goede openbare vervoersstructuur is in een plattelandsgemeente als Dinkelland een essentiële voorwaarde voor sociale samenhang, individuele zelfredzaamheid en de bereikbaarheid van voorzieningen.

Naast aandacht voor deze algemene kenmerken wordt er in deze structuurvisie per kern een profielschets gegeven, uitmondend in een toekomstvisie per kern.

Visie op hoofdlijnen Tilligte
De visie op hoofdlijnen voor de kern Tilligte is als volgt:

  • Het borgen van de woonfunctie en basisvoorzieningen voor eigen gemeenschap (kern en buurtschappen);
  • Tilligte is een kleine kern waarin de toekomst weinig ontwikkelingen zijn te verwachten;
  • Verplaatsing of herstructurering sportcomplex uit Tilligte is een actueel thema. Op de eventueel vrijkomende locatie kan (deels) woningbouw worden ontwikkeld;
  • Overige uitbreidingsrichting voor woningbouw betreft het gebied ten noordoosten van de huidige nieuwbouw;
  • Locatie voor parkeren en wonen;
  • Inbreiding op particulier sportterrein achter Arends.

afbeelding "i_NL.IMRO.1774.TILBPTENDAM-0401_0015.png"

Structuurvisiekaart deelgebied Tilligte, waarin onderhavig plangebied als inbreidingslocatie is aangegeven

Het voorliggende plan geeft uitvoering aan een groot deel van de visie op hoofdlijnen voor Tilligte.

3.3.2 Woonvisie 2011+ en aanverwant beleid

In het voorgaande is aangegeven dat binnen het plangebied maximaal 17 (koop)woningen gebouwd kunnen worden, te weten: een vrijstaande woning, twee-aaneen gebouwde woningen en meer-aaneen gebouwde (rij-) woningen.

Op 20 maart 2012 is door de gemeenteraad 'Woonvisie 2011+' vastgesteld. Belangrijke dragers voor deze woonvisie zijn:

  • 1. de in 2010 met de provincie gemaakte prestatieafspraken, waarin wordt aangesloten bij de provinciale omgevingsvisie;
  • 2. het in 2011 uitgevoerde woonwensenonderzoek;
  • 3. de in 2011 vastgestelde beleidsvisie Woonservicegebieden.

Het college van gedeputeerde staten van Overijssel heeft in februari 2012 haar instemming op de 'Woonvisie 2011+' gegeven. In deze visie zijn diverse prestatieafspraken met de provincie Overijssel gemaakt. Omdat overeenstemming is bereikt met de woningbouw in Tilligte wordt hieronder volstaan met het benoemen van de afspraken:

Woningbouwprogramma
De gemeente Dinkelland richt haar beleid op een toename van de woningvoorraad voor de gehele gemeente van 1 januari 2010 tot 1 januari 2015 met circa 280 woningen (waarvan 15 ter plaatse van het onderhavige plangebied). Hieraan zijn door de provincie de volgende voorwaarden verbonden:

  • 1. De nieuwbouw is bestemd voor ingezetenen of economisch gebondenen en
  • 2. er vertrekken meer inwoners uit de gemeente dan er zich vestigen in de gemeente.

Tussentijds wordt dit geëvalueerd. Bij deze evaluatie zullen de dan gegeven raming van de woningbehoeftevraag en gemeentelijke woonvisie worden betrokken op basis van de actuele woningbehoefteprognoses. Als daartoe aanleiding bestaat zal neerwaarts, dan wel opwaarts tussentijds bijstelling plaatsvinden.

De gemeente Dinkelland richt zich in haar woonvisie en structuurvisie op het behoud en de ontwikkeling van een toereikend voorzieningenniveau en een passend aanbod van woonmilieus voor haar inwoners.

Ruimtelijke kwaliteit
Provincie en gemeente streven naar een hoogwaardige ruimtelijke kwaliteit. De focus wordt daarbij gelegd op:

  • cultureel erfgoed;
  • stedenbouwkundige en architectonische ontwerpen;
  • overgang stad en platteland.

Duurzaamheid en Woonkwaliteit
De gemeente en provincie kennen een hoge prioriteit toe aan duurzaamheid en energiebesparing. Daarom wordt de volgende verbetering in de bestaande woningvoorraad afgesproken:

  • met de corporaties worden afspraken gemaakt over renovatie van de woningvoorraad en de verbetering van de energieprestatie;
  • de gemeente onderzoekt de mogelijkheden voor energiebesparingsmaatregelen in de particuliere woningvoorraad middels een subsidie- en/of leningsregeling voor energiemaatregelen;
  • de instandhouding van een lokaal energieloket dat inwoners kunnen benaderen voor de advisering over energie- of duurzaamheidsmaatregelen op of aan hun huis.

Wonen, zorg en Welzijn
De gemeente Dinkelland heeft (na overleg met de kernraden, zorgaanbieders en de betrokken woningcorporaties) een beleidsvisie op het thema wonen en zorg vastgesteld. Deze beleidsvisie is sinds 1 april 2011 beschikbaar en hieraan is een uitvoeringsplan gekoppeld. De gemeente Dinkelland streeft er naar dat per 1 januari 2015 ten minste 50% van de huishoudens in enigerlei vorm van een woonservicegebied woont, zodat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. Een woonservicegebied biedt algemene voorzieningen en of aanpasbare woningen of woningen die geschikt zijn voor zorgbehoevenden (bijvoorbeeld levensloopbestendige en 0-tredenwoningen). Bestaande afspraken over de huisvesting van bijzondere doelgroepen, zoals statushouders dak- en thuislozen en woonwagenbewoners worden ongewijzigd voortgezet. Daarnaast draagt de gemeente zorg voor voldoende woningen/woonruimte voor jongeren die uitstromen uit de residentiële jeugdzorg.

Concentratie in verzorgingskernen
In het collegeprogramma 2010-2014 “Samen kiezen voor kwaliteit” is een aantal doelstellingen opgenomen op het gebied van wonen, zorg en leefomgeving. Belangrijk is dat de kernen Denekamp, Ootmarsum en Weerselo als verzorgingskern zijn aangewezen. In deze kernen willen de gemeente Dinkelland onder meer de grotere gemeenschapsvoorzieningen en woningen voor ouderen concentreren.

Levensloopbestendig bouwen
Het is uit een oogpunt van duurzaamheid en vitaliteit belangrijk dat mensen ook op oudere leeftijd “gewoon” thuis kunnen blijven. Hierom is in het collegeprogramma 2010-2014 onder het programmaveld “Wonen” als doelstelling opgenomen dat er bij nieuw te bouwen woningen standaard aandacht moet worden besteed aan levensloopbestendig bouwen. In 2012 zal deze standaard zijn ingevoerd.

Grondbeleid
Het grondbeleid van Dinkelland dat in 2005 is vastgesteld, is destijds opgesteld op basis van economische groeiverwachtingen. Onderkend is dat een dergelijk beleid met de huidige inzichten niet houdbaar is. Op 25 januari 2011 heeft de gemeenteraad een nieuwe Nota grondbeleid vastgesteld, waarin rekening wordt gehouden met een krimpscenario op langere termijn.

Conform de Omgevingsvisie en de gemaakte prestatieafspraken wordt ook in de Nota grondbeleid 2011 bevestigd dat Dinkelland alleen mag bouwen voor lokale behoefte. Gekozen wordt voor afronding van reeds voorgenomen of bestaande exploitatiegebieden.

Woningtypen
In het in de Woonvisie 2011 opgenomen Uitvoeringsplan 2011-2015 staat onder meer het volgende opgenomen:

  • Ongeveer 45% van de nieuwbouw reserveren voor sociale woningbouw (huur en koop tot maximaal €180.000 à €200.000);
  • Realiseren van een gedifferentieerd aanbod van bouwkavels, dat ook bereikbaar is voor (koop)starters.

Uit het in 2011 uitgevoerde woonwensenonderzoek blijkt dat er in Tilligte vooral behoefte is aan kavels in de kern zelf waarop een woning gebouwd kan worden. De twee-onder-een-kappers en vrijstaande woningen zijn favoriet. Hieraan is grotendeels tegemoet gekomen met het binnenkort te realiseren plan Tilligte-West. Er is in Tilligte ook behoefte aan meer betaalbare woningen.

Toets
De aaneen te bouwen woningen hebben een koopprijs van maximaal €200.000,-. Dit type woningen komt in Tilligte verder niet voor en draagt bij aan de differentiatie van het woningaanbod. Om dit te kunnen realiseren worden kleinere kavels gecreëerd. Daardoor kunnen er in het plan 17 woningen worden gerealiseerd, in plaats van de in de visie genoemde 15 woningen. Dit grotere aantal woningen is wenselijk om lager geprijsde woningen te kunnen realiseren (minder woningen zorgen immers voor grotere kavels en daardoor hogere prijzen). De bereikbaarheid van woningen voor bijvoorbeeld starters wordt hiermee vergroot. Met de twee-aaneen te bouwen woningen wordt aangesloten bij de woonwens van de mensen uit Tilligte en door de kavelgrootte van deze woningen beperkt te houden vallen deze woningen deels binnen het bereik van (koop)starters. Er wordt slechts één vrijstaande woning mogelijk gemaakt, omdat van dit type woningen er reeds bouwmogelijkheden zijn gecreëerd in het plan Tilligte-West. Geconcludeerd wordt dat het voorliggende plan voldoet aan het woonbeleid van de provincie en de gemeente en aansluit bij de plaatselijke woonwensen.

3.3.3 Welstand

In de welstandsnota van de gemeente Dinkelland is het plangebied (in dit geval het gebied waar de woningen gebouwd zullen worden) gelegen in het gebied dat is aangeduid als ‘Individuele bouw (W2)’. Gebieden met individueel ontworpen, vooral vrijstaande gebouwen, hebben een beperkte samenhangende karakteristiek tussen cultuurhistorie, stedenbouwkundig concept en architectuurstijl. Deze gebieden zijn met name ontstaan aan randen van wijken en kernen. De gebouwen zijn individueel ontworpen en de wijken en straten hebben daardoor een gevarieerd gezicht.

Omdat in het plangebied een ander type woningen wordt gebouwd dan in Tilligte gebruikelijk is voorziet het de welstandsnota niet in een voldoende goed toetsingskader. Daarom is specifiek voor het plangebied een beeldkwaliteitsplan opgesteld, zie bijlage 1. Dit beeldkwaliteitsplan beoogt nadere invulling te geven aan de criteria uit de welstandsnota.