Tuincentrum Oosterik heeft een grote aantrekkende werking op bezoekers uit zowel Nederland als Duitsland. Dit wordt veroorzaakt door het unieke concept van Tuincentrum Oosterik. Om aan de vraag van de consument te kunnen (blijven) voldoen en te blijven voorzien in een kwalitatief hoogwaardig centrum (met ruime gangpaden en een betere routing), is het van groot belang dat de feitelijk bestaande en volledig benutte oppervlakte van het Tuincentrum Oosterik wordt gehandhaafd. Hiervoor is echter een wijziging van het geldende bestemmingsplan nodig, omdat voor de huidige kas in het verleden een tijdelijke toestemming is gegeven. Deze tijdelijke toestemming dient een permanent karakter te krijgen.
De onderhavige ruimtelijke onderbouwing maakt inzichtelijk dat het vergunnen van de gewenste uitbreiding van vorenbedoelde kas alsmede overige bouwkundige uitbreidingen niet strijdig zijn met de norm van een goede ruimtelijke ordening en aldus (planologisch) aanvaardbaar is. Voor een overzicht van de bebouwde oppervlakten waarop het projectafwijkingsbesluit voorziet, zij verwezen naar paragraaf 3.2.
Overigens is bij de toetsing van de planologische aanvaardbaarheid van het gewenste projectafwijkingsbesluit wel aansluiting gezocht bij de in het bestemmingsplan opgenomen door het gemeentebestuur van Dinkelland reeds geaccordeerde wijzigingsregels met betrekking tot de verruiming van het bebouwde bedrijfsgebouwenoppervlakte van Tuincentrum Oosterik. Aangezien de uitvoering van het projectafwijkingsbesluit (zijnde een omgevingsvergunning voor de activiteit afwijken van het bestemmingsplan) tevens noopt tot een omgevingsvergunning voor de activiteit wijziging van een Wm-inrichting (er is in zoverre sprake is van onlosmakelijke activiteiten) en Tuincentrum Oosterik erbij gebaat is dat de verplichte integrale omgevingsvergunning binnen afzienbare termijn zal worden verkregen, is besloten voor het projectafwijkingsbesluit en niet voor de weg van het op- en vaststellen van een wijzigingsplan die aan een omgevingsvergunningverlening vooraf zou moeten gaan.