Plan: | Elst, Vrije kavels Lingestrip |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | uitwerkingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1734.0122ELSTkavelslibu-ONHE |
Beleid en normstelling
De wettelijke geluidszone van de Ceintuurbaan bedraagt 200 m. De locatie ligt binnen de wettelijke geluidszone van de Ceintuurbaan. De locatie ligt niet binnen de wettelijke geluidszone van andere geluidsbronnen.
Voor de geluidsbelasting aan de gevels van nieuwe woningen geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Wanneer uit onderzoek blijkt dat deze waarde wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar maatregelen aan de bron, in het overdrachtsgebied of aan de zijde van de geluidsontvanger. Zijn deze maatregelen onvoldoende doeltreffend of stuiten ze op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe een hogere waarde vaststellen. Deze hogere waarde mag de uiterste grenswaarde van 63 dB niet overschrijden.
Op basis van artikel 110g Wgh mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Op basis van artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006 (RMG 2006) geldt voor wegen met een snelheid lager dan 70 km/h geldt een aftrek van 5 dB. Voor wegen met een maximumsnelheid van 70 km/h of meer geldt een aftrek van 2 dB. Op alle in deze rapportage genoemde geluidsbelastingen is deze aftrek toegepast, tenzij anders vermeld.
Uitgangspunten
De verkeersgegevens zijn ontleend aan het verkeersmodel van de gemeente Overbetuwe voor 2020 en doorgerekend met een autonome groei van 1,5% per jaar naar 2022. In het verkeersmodel zijn werkdagetmaalcijfers opgenomen, welke met een factor 0,92 omgerekend zijn naar weekdagetmaalcijfers.
Tabel 3.1 verkeersgegevens
intensiteit 2020 (werkdag) | intensiteit 2022 (weekdag) | Intensiteit 2022 afgerond op 100-tallen (weekdag) | voertuigverdeling (licht/middelzwaar/ zwaar) |
|
Ceintuurbaan | 4.900 | 4.644 | 4.600 | dag: 94,85/3,61/1,55 avond: 96,26/2,43/1,31 nacht: 96,94/1,84/1,22 |
Onderzoek
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd op basis van de Standaard Rekenmethode I (SRM I) uit het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006 (RMG 2006). Voor de in- en uitvoer van deze berekeningen wordt verwezen naar de paragraaf 4.6 en Bijlage 1.
Resultaten
De minimale afstand tussen het bouwvlak en de wegas van de Ceintuurbaan bedraagt 10,7 m. De geluidsbelasting bedraagt 57 dB op de maatgevende waarneemhoogten 1,5 m en 4,5 m. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De uiterste grenswaarde van 63 dB wordt niet overschreden.
Eerder verleende hogere waarden
In het kader van het bestemmingsplan Westeraam zijn op 10 december 1999 hogere waarden verleend voor onderhavige locatie. Deze hogere waarden zijn gebaseerd op het akoestisch onderzoek van DGMR (16 november 1999). In het onderzoek wordt gesproken over de Parklaan. Bij realisatie van het plan is de naam van de weg herzien in Ceintuurbaan. Het onderzoek is in het kader van het bestemmingsplan uitgevoerd voor de wijziging van de Wet geluidhinder, waardoor aan de toen vigerende normstelling wordt gerefereerd. Op basis van het akoestisch onderzoek is voor een aantal woningen langs de Ceintuurbaan hogere waarde verleend, omdat de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) overschreden wordt. De uiterste grenswaarde van 65 dB(A) wordt niet overschreden. Bovendien zijn maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting niet mogelijk of doelmatig. Het Verzoek hogere waarde voorziet voor de locatie waarop onderhavig uitwerkingsplan betrekking heeft in een hogere waarde van 59 dB(A) voor maximaal 60 woningen ten gevolge van het verkeer op de Ceintuurbaan. De berekende geluidsbelasting voor het prognosejaar 2022 bedraagt 57 dB. Als omrekenfactor van dB (nieuwe Wet geluidhinder) naar dB(A) (oude Wet geluidhinder) mag 2 dB worden gehanteerd, waardoor de geluidsbelasting in 2022 omgerekend 59 dB(A) bedraagt. Deze waarde valt binnen de eerder verleende hogere waarden. Een nieuwe besluit hogere waarden is derhalve niet noodzakelijk.
Conclusie
Geconcludeerd wordt dat de geprognosticeerde geluidsbelasting ten gevolge van de Ceintuurbaan 57 dB bedraagt. Omgerekend naar de eenheid dB(A) bedraagt de geluidsbelasting 59 dB(A) en valt daarmee binnen de eerder verleende hogere waarden in het kader van het bestemmingsplan Westeraam.
In gevolge van de Wgh zijn geen nadere procedures vereist.