direct naar inhoud van 3.1 Verkeer en openbaar vervoer
Plan: Elst, Vrije kavels Lingestrip
Status: onherroepelijk
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1734.0122ELSTkavelslibu-ONHE

3.1 Verkeer en openbaar vervoer

Gemotoriseerd verkeer

De ontsluiting van de kavels voor het gemotoriseerde verkeer geschiedt via de Germaan, welke aansluit op de Ceintuurbaan, met uitzondering van de uitrit van het meest oostelijk gelegen kavel, die direct op de Ceintuurbaan aantakt. De Ceintuurbaan maakt onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur van Elst en sluit via de Nieuwe Aamsestraat aan op de regionale (hoofd)wegenstructuur (A325 en A15). De verkeersstructuur binnen de kern Elst is aangepast ten behoeve van een betere ontsluiting, bereikbaarheid en verkeersveiligheid. De Ceintuurbaan maakt onderdeel uit van de rondweg van Elst en is derhalve ingericht als gebiedsontsluitingsweg.

Langzaam verkeer

In principe zullen alle interne wegen van Lingebuurt, door het 30 km/h-regime en de daarmee samenhangende fysieke inrichting, geschikt zijn voor langzaam verkeer. De structuur van Lingebuurt laat een ruime keuze aan korte routes voor fietsers en wandelaars. Ter hoogte van de Ceintuurbaan kunnen fietsers gebruikmaken van de parallelstructuur, gevormd door Limes, Legioen, Zwanenbloem en Sluiswachter.

Openbaar vervoer

Westeraam wordt door het openbaar vervoer ontsloten via een openbaarvervoerroute langs de Regenboog. Het openbaar vervoer halteert aan de westzijde van de Lingebuurt (haltes Sneeuwjacht). Station Elst ligt op een afstand van circa 1.500 m.

Duurzaam Veilig

De Germaan zal worden aangelegd en ingericht conform de principes van Duurzaam Veilig. De weg wordt als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h uitgevoerd met als enige functie het ontsluiten van de aanliggende percelen. De aanleg van de Germaan als parallelweg voorkomt nieuwe perceelsaansluitingen op de Ceintuurbaan. De Germaan wordt op twee punten aangesloten op de Ceintuurbaan, waardoor de intensiteit op de Germaan zeer laag zal liggen en de verkeersveiligheid gewaarborgd is.

De Ceintuurbaan is als gebiedsontsluitingsweg vormgegeven en kent een maximumsnelheid van 50 km/h. Fietsers maken gebruik van de parallelstructuur aan zuid- en westzijde van de Ceintuurbaan. De verkeersveiligheid voor langzaam verkeer is hierdoor gewaarborgd.