direct naar inhoud van 4.2 Toekomstige situatie
Plan: Elst, Rivierpolder
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1734.0074ELSTrivierpold-ONHE

4.2 Toekomstige situatie

Het stedenbouwkundig plan van de Lanenbuurt is zo ontworpen dat de boerderij Westeraam het middelpunt is en blijft. Door de ruime ligging op het terrein (circa 0,5 ha) blijft het complex als een vrijstaand object te ervaren. De Lanenbuurt is opgezet in lanen en woonstraten. De lanen komen allen uit op één middelpunt; de boerderij Westeraam. De Lanenbuurt heeft een eigentijdse architectuur waardoor de historische boerderij Westeraam een opvallende verschijning is en blijft. De historische context wordt versterkt door het behoud van de watergang de Aam en de eeuwenoude landweg langs de watergang, het Aamsepad.

De parkeerplaats van het thermencomplex maakt plaats voor een zevental grondgebonden woningen. De realisatie van deze zeven woningen loopt mee met de bouw van de woningen in de Lanenbuurt ten zuiden van het Aamsepad.

De monumentale boerderij zal een woon-/zorgfunctie gaan vervullen. In de drie hoofdgebouwen zullen een zogenaamd Thomashuis en een Herbergier gevestigd worden (zie figuur 4.1).

Het Thomashuis biedt een woonomgeving voor 8 kinderen met een verstandelijke beperking. De Herbergier is bestemd voor 16 mensen met geheugenproblemen. Beide zorgformules gaan uit van kleinschalige gezinsvervangende zorg. Het Thomashuis en de Herbergier worden gerund door twee zorgondernemers die in dezelfde hoofdgebouwen wonen.

Thomashuizen
Uit onvrede met het aanbod van onderkomens voor verstandelijk gehandicapte personen in zorginstellingen, bedacht Hans van Putten het concept Thomashuizen.
Een Thomashuis is een kleinschalige woonvoorziening voor zes tot acht mensen met een verstandelijke beperking. De locaties van de Thomashuizen zijn meestal karakteristieke woonhuizen, monumentale panden of woonboerderijen, gelegen in groene woonwijken, op rustige plekken in Nederland. In plaats van de vaak kille sfeer van reguliere instellingen, met hoogdrempelige entrees en lange gangen, kenmerken Thomashuizen zich door een zeer huiselijke sfeer en inrichting. De zorgondernemers geven hier zelf vorm aan. De bewoners en hun verzorgers richten hun eigen kamer in en kunnen hun eigen bezoek ontvangen.
Er wordt gewerkt volgens eigen richtlijnen en kwaliteitseisen van Thomashuizen Nederland. Jaarlijks wordt de kwaliteit gecontroleerd door een onafhankelijke organisatie. Momenteel zijn er in Nederland 70 Thomashuizen.

De Herbergier
De Herbergier kent eenzelfde woonformule als de Thomashuizen, maar faciliteert een andere doelgroep. De bewoners van de Herbergier hebben geheugenproblemen en kunnen daardoor niet meer zelfstandig wonen. Dit kunnen zowel ouderen als jongeren zijn. De zorgondernemers van de Herbergier stimuleren bewoners zo actief en zelfstandig mogelijk te blijven: de bewoners kunnen deelnemen aan vertrouwde activiteiten zoals het halen van de boodschappen, de voorbereidingen in de keuken of het wassen en strijken van kleding en linnengoed.
De zorgondernemers van Het Thomashuis en De Herbergier
Elk huis wordt geleid door minimaal twee 'zorgondernemers'. Dit zijn meestal echtparen/partners die zelf ook in het hoofdgebouw wonen. Zij zijn verantwoordelijk voor de zorg en ondersteuning aan hun klanten en ze kunnen zelf invulling kunnen geven aan de zorg. Er wordt hiermee een beroep gedaan op hun eigen creativiteit, kennis en ervaring. De zorgondernemers hebben veelal een ruime ervaring in het bieden van zorg, omdat zij in het verleden dit werk in zorginstellingen hebben verricht.  

Parkeren

De parkeernorm die de gemeente hanteert voor het gebied waarbinnen het plangebied valt, bedraagt 1,5 parkeerplaats per woning, waarvan minimaal 0,5 parkeerplaats per woning op openbaar terrein dient te worden gerealiseerd. Bij de te ontwikkelen zeven woningen ten westen van de boerderij worden voor de vrijstaande woning 2 parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd. Voor de zes halfvrijstaande woningen (twee-onder-een-kap) worden 6 parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd. Verder worden 3 parkeerplaatsen in het openbaar woongebied gerealiseerd ten behoeve van deze woningen. Hiermee wordt voldaan aan de gemeentelijke parkeernorm.

In de parkeerbehoefte van de boerderij (Thomashuis en Herbergier) zal op eigen terrein worden voorzien. Hierbij is rekening gehouden met in totaal 20 parkeerplaatsen. Hiervan worden 12 parkeerplaatsen ontsloten vanaf de Rivierpolder en 8 parkeerplaatsen vanaf de Heemraadlaan. De bewoners zijn kinderen en hulpbehoevende welke geen auto bezitten en twee gezinnen die de bewoners begeleiden. Voor de 2 woningen van de begeleidende gezinnen (met een parkeernorm van 1,5 parkeerplaats per woning) en de bezoekers van de bewoners (uitgaande van een parkeernorm van 0,7 parkeerplaats per zorgeenheid) zullen bij maximaal 24 zorgeenheden, 20 parkeerplaatsen toereikend zijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.1734.0074ELSTrivierpold-ONHE_0003.png"

Figuur 4.1 Situatietekening Thomashuis en Herbergier

Verkeersontsluiting

De externe ontsluiting van het plangebied voor gemotoriseerde verkeer vindt plaats via de interne wegenstructuur van de omliggende woonwijk welke aansluiting geeft op de Ceintuurbaan en het Colosseum. Beide wijkontsluitingswegen sluiten (met rotondes) aan op de Aamsestraat. De Ceintuurbaan en Aamsestraat maken onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur van Elst en sluiten aan op de regionale (hoofd)wegenstructuur (A325 en A15). De gemeente is voornemens de verkeersstructuur aan te passen ten behoeve van een betere ontsluiting, bereikbaarheid en verkeersveiligheid. De Ceintuurbaan zal onderdeel gaan uitmaken van de rondweg van Elst en wordt derhalve ingericht als gebiedsontsluitingsweg.

De boerderij zal worden ontsloten vanaf de Rivierpolder richting de Aamsestraat en via Heemraadlaan richting de Ceintuurlaan. Er is dan ook sprake van een tweezijdige ontsluiting. De woningen ten westen van de boerderij worden, via de Waterschapsweg en Brugwachter, ontsloten op het Colosseum. Het aantal extra verkeersbewegingen heeft geen consequenties voor de ontsluitende wegen. Op al deze wegen geldt een 30 km/h-regime. De verkeersstructuur is zodanig van opzet dat er geen doorgaande wegen zijn door het plangebied. Sluipverkeer wordt fysiek onmogelijk gemaakt door tussen de Ceintuurbaan en Colosseum een verkeersknip aan te brengen.

Door de lanen- en straatstructuur zijn alle wegen binnen het plangebied en in de omgeving van het plangebied (woongebied Lanenbuurt) geschikt voor langzaam verkeer. De structuur en opzet van de omliggende Lanenbuurt laat een ruime keuze aan korte routes voor fietsers en voetgangers (langzaam verkeer). De hoofdroute van het langzaam verkeer wordt gevormd door de parallelweg langs de Ceintuurbaan en het ten noorden van het plangebied gelegen Aamsepad. Het Aamsepad wordt vormgegeven als gecombineerde wandel- en fietsroute met een recreatieve uitstraling. Deze route zal ook gebruikt kunnen worden door fietsverkeer van buiten, doordat de route aantakt op oostelijke (fiets)routes door het buitengebied, zoals de Lingestraat.

Het plangebied zal door het openbaar vervoer ontsloten worden via een openbaarvervoerroute langs de Regenboog. Het openbaar vervoer zal in ieder geval halteren aan de westzijde van het plangebied en ten westen van de centrale zone in de nabijheid van middelbare school 'Het Westeraam' (haltes Morgenster en Sneeuwjacht). Station Elst ligt op een loop- fietsafstand van 600 tot 800 m.

Duurzaam veilig

De wegen in het plangebied zullen worden aangelegd en ingericht conform de principes van het concept 'Duurzaam Veilig'. De interne wegen worden allen als erftoegangswegen uitgevoerd en zullen derhalve een maximumsnelheid van 30 km/h kennen met gemengde verkeersafwikkeling conform de uitgangspunten van het concept 'Duurzaam Veilig'.