direct naar inhoud van 2.1 Inleiding
Plan: Heteren-Centrum
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1734.0043HTRNhtrncentru-ONHE

2.1 Inleiding

Als gevolg van de clustering van een groot deel van de voorzieningen van de kern Heteren in de nieuwbouw van de Brede School, het nieuwe sportcomplex de Bongerd en het Zalencentrum komen de oude locaties in het centrumgebied vrij. De ontwikkellocaties betreffen (zie ook figuur 1.1 voor de ligging van de locaties):

  • 1. Het Plein, de Julianaschool en hierachter gelegen sportzaal De Bongerd en zalencentrum;
  • 2. Omgeving van de supermarkt aan de Flessestraat, locatie Beemdhof;
  • 3. De voormalige basisschool de Haafakkers;
  • 4. De bibliotheek aan de Hyacintenstraat, locatie Liefkenshoek;
  • 5. Het gebouw van de judovereniging en peuterdorp aan de Schoutenkamp;
  • 6. De locatie op de hoek Kamperfoeliestraat – Flessestraat.

Inmiddels is het nieuwe cluster van maatschappelijke voorzieningen rond de Brede School in gebruik genomen en kunnen de oude locaties worden aangewend voor herontwikkeling. Op de verschillende locaties zal een impuls gegeven worden aan de woningvoorraad van de kern Heteren met een breed aanbod dat varieert van goedkope starterswoningen en (zorg)appartementen tot twee-onder-een kap woningen en vrijstaande huizen.

Voor het woon- en leefmilieu van de gehele kern Heteren is de nabijheid van winkels voor de dagelijkse boodschappen van grote waarde. Met de herontwikkeling van de verschillende locaties in de kern wordt ook de kans aangegrepen om de detailhandel een impuls te geven. Dit betreft de transformatie van de bestaande supermarkt in combinatie met een substantiële uitbreiding van het aanbod op de locatie van de huidige Julianaschool. Dit is tevens de plek om een nieuw dorpsplein te creëren en zo verblijfskwaliteit aan het centrum toe te voegen. Door een nieuwe samenhangende inrichting van de openbare ruimte rond de Beemdhof en de omgeving van het nieuwe plein ontstaat een centrumgebied dat als vitaal dorpshart kan gaan fungeren.