direct naar inhoud van 4.4 Mobiliteit
Plan: Oosterhout
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1734.0018OOSToosterhout-ONHE

4.4 Mobiliteit

Beleidskader

Gemeentelijk Mobiliteitsplan Overbetuwe
In 2004 heeft de gemeenteraad het Gemeentelijk Mobiliteitsplan4 vastgesteld. Het huidige plan loopt nog tot en met 2013. Het Gemeentelijk Mobiliteitsplan is gericht op de verbetering van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overbetuwe.

Voor de kern Oosterhout geldt dat het programma Duurzaam Veilig fase 2 dienen te worden uitgevoerd, voor zover deze nog niet zijn uitgevoerd. Alle 30 km/u gebieden dienen als zodanig ingericht te worden. De aansluitingen op de 30 km/u gebieden op de gebiedsontsluitingswegen worden vormgegeven door middel van uitritten (uitritconstructies of voorrangskruispunten met haaientanden). De (her)inrichting van erftoegangswegen en verblijfsgebieden binnen de kom gebeurt conform CROW-normen.

Nota parkeernormen gemeente Overbetuwe 2011
Op 30 augustus 2011 heeft de gemeenteraad de Nota parkeerbeleid gemeente Overbetuwe 2011 vastgesteld. Deze nota bevat een uitwerking van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan Overbetuwe op het onderdeel parkeernormen. Deze nota is daarmee operationeel beleid op dat betreffende thema. Eerder werd gebruik gemaakt van CROW publicatie 182 van het CROW 'Parkeerkerncijfers – Basis voor parkeernormering'. Hierin is per ontwikkeling een minimum en maximum kengetal opgenomen. Verder is voor het bepalen van het aantal parkeerplaatsen de mate van stedelijkheid en de stedelijke zone van belang. In de Nota parkeernormen zijn de kerncijfers vertaald naar parkeernormen die specifiek toegesneden zijn op de situatie in Overbetuwe.

Doorvertaling
De bestaande infrastructuur wordt in dit plan conform het huidige gebruik van de gronden bestemd. In het mobiliteitsplan wordt aangeduid om de 30 km/u gebieden als zodanig in te richten. Deze aanpassingen aan de inrichting vinden veelal plaats binnen de bestaande wegprofielen en passen derhalve binnen voorliggend bestemmingsplan. Voor ingrijpendere maatregelen dient een afzonderlijke procedure te worden gevolgd, aangezien dit bestemmingsplan uitsluitend de huidige situatie vastlegt. Bij de bestemming van de in het plangebied voorkomende wegen is de bestemming 'Verkeer- en verblijf' toegepast.