direct naar inhoud van 3.3 Gemeente
Plan: Hooghalen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1731.Hooghalen-VST1

3.3 Gemeente

De gemeente Midden-Drenthe heeft algemeen en thematisch beleid vastgesteld. Het algemeen beleid is verwoord in onder meer de Structuurvisie Midden-Drenthe 2030. Het thematisch beleid onder meer in de Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan en het Visiedocument Wonen en Woonplan.

3.3.1 Structuurvisie Midden-Drenthe 2030

Op dit moment is de gemeente Midden-Drenthe bezig met de voorbereiding voor het opstellen van een structuurvisie. Deze visie is een integraal ruimtelijk plan voor de gehele gemeente Midden-Drenthe. De visie is een uitwerking van de in 2008 door de gemeenteraad vastgestelde visie 'Gemeente Midden-Drenthe “Platteland Leeft!”'. In de structuurvisie zijn de geformuleerde ambities daaruit geconcretiseerd, aangescherpt en verankerd.

De structuurvisie Midden-Drenthe 2030 geeft op hoofdlijnen richting aan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente tot 2030 op verschillende gebieden, waaronder wonen, werken en natuur. De visie vormt daarmee het kader voor de integrale afweging van concrete ruimtelijke beslissingen en voor de inzet daartoe van bestuurlijke uitvoeringsinstrumenten. Daarbij hoort onder meer de vaststelling van dit bestemmingsplan, het beschikbaar stellen van financiële middelen en het sluiten van bestuursovereenkomsten. Tot slot verschaft de structuurvisie een planologisch-financiële basis voor het verhalen van kosten op basis van de nieuwe Wet ruimtelijke Ordening (Wro).

Midden-Drenthe profileert zich als levendige plattelandsgemeente. In de visie wordt beschreven hoe de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente deze ambitie ondersteunt. De kernwaarden lage dichtheid & ruimte, Drents Plateau en verbondenheid & landschappelijke diversiteit in maat en schaal & Noaberschap 2.0 vormen daarbij het afwegingskader.

In Hooghalen is specifiek aangegeven dat er alleen nog ruimte is voor een beperkte uitbreiding van het dorp. De ligging van deze kern nabij de te ontwikkelen Florijn-as in Assen biedt kansen voor het aanbieden van een exclusieve dorpse woonkwaliteit, complementair aan de woonmilieus die binnen Assen aangeboden worden.

3.3.2 Visiedocument Wonen en Woonplan

Op 28 januari 2010 heeft de gemeenteraad van Midden-Drenthe het Visiedocument Wonen vastgesteld. Het Visiedocument Wonen is een visie op hoofdlijnen die een aantal beleidskeuzes voor het toekomstige woonbeleid bevat. Deze beleidsdoelen zullen nader worden uitgewerkt in een nieuw Woonplan voor de periode 2012 tot 2015 met een doorkijk naar 2020.

De visie voor Midden-Drenthe is dat het in 2020 een groeiende woon- en leefgemeente is. De kwaliteit van de woonomgeving is een belangrijke factor. Meer groen in en rond de dorpen is belangrijk. Over tien jaar wil de gemeente onder andere de volgende resultaten hebben bereikt:

  • Bestaande (naoorlogse) wijken zijn gerenoveerd en goed onderhouden.
  • Er is een voldoende gevarieerd woningaanbod in alle kernen.
  • Er is een aanbod aan woningen die ook in de toekomst blijven voldoen aan de woonwensen van de inwoners.
  • Het stationsgebied in Beilen is verbeterd.
  • Er zijn duurzame woningen en er wordt gebruikgemaakt van duurzame energiebronnen.
  • Er is meer groen in en rond de dorpen aanwezig.


In 2012 wordt het visiedocument uitgewerkt in een nieuw Woonplan. Daarin wordt een kerngerichte uitwerking opgenomen. Voor Hooghalen wordt in het concept- woonplan vooralsnog uitgegaan van een woningbehoefte van 45 woningen tot 2020.

3.3.3 Dorpsvisie Hooghalen

In 2006 is voor Hooghalen een dorpsvisie opgesteld. In de visie zijn meerdere uitgangspunten geformuleerd. Deze zijn:

  • Het in stand houden en/of verbeteren van het bestaande voorzieningenniveau. Daarbij wordt gericht op het koppelen van voorzieningen en een herschikking van voorzieningen, zodat de beperkte ruimte beter benut wordt.
  • De woninguitbreiding van het dorp zeker stellen, waarbij het gaat om uitbreiding na afronding van het plan Brootacker. Daarbij moet ruimte worden gereserveerd voor de doelgroepen senioren en jongeren.
  • De integratie van het voormalige AZC-terrein bij het dorp. Ingezet wordt op de verplaatsing van de Oude Provinciale weg.

Waar het gaat om concrete uitwerkingen van de uitgangspunten, zijn deze meegenomen in dit bestemmingsplan.

3.3.4 Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan

Op dit moment geldt het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan uit 2000 (GVVP). Op essentiële punten is deze in 2006 geactualiseerd. Daarbij zijn niet alleen de beleidsuitgangspunten geactualiseerd, ook is een nieuw uitvoeringsprogramma opgesteld. Dit uitvoeringsprogramma bevatte de nodige acties voor het plangebied. Bijvoorbeeld het verbeteren van de verkeersveiligheid op de route Asserweg - Oude Provincialeweg - Beilerweg door het aanbrengen van bermverharding. Dit programma liep tot 2010, de benodigde ingrepen zijn uitgevoerd. Het GVVP geeft geen uitgangspunten voor dit bestemmingsplan. Het bestemmingsplan faciliteert de nodige ingrepen in het wegvlak zo veel mogelijk.

Voor parkeren is de CROW richtlijn 182 van toepassing, waarbij in beginsel uit wordt gegaan van de hoogste normering (binnen de bandbreedte).

Nieuw GVVP

Op dit moment is een nieuw GVVP met een looptijd tot 2020 in voorbereiding. De commissie Ruimte & Groen heeft de uitgangspunten hiervan in oktober 2011 behandeld en aan de portefeuillehouder akkoord gegeven om het nieuwe GVVP op basis van de uitgangspunten verder te ontwikkelen. De belangrijkste thema's hierin zijn:

  • het in stand houden van en het verbeteren van de bereikbaarheid;
  • het vergroten van de verkeersveiligheid;
  • het verbeteren van de leefbaarheid.

De exacte uitwerking naar een uitvoeringsprogramma is nog niet bekend.

3.3.5 Groenbeleidsplan

Het gemeentelijk groenbeleid is vastgelegd in het Groenbeleidsplan 2006-2015 (september 2006). Hoofddoelstelling is een consistent en samenhangend beleid en beheer van het openbaar groen in de bebouwde kommen en waar mogelijk het versterken van kwaliteiten. Het groen in Hooghalen wordt als volgt getypeerd:

Belangrijk groen zijn de beeldbepalende dorpskarakteristieke bomen en het bos. Over het algemeen geeft het dorp zelf geen ‘groene’ indruk en zijn de belangrijke wegenstructuren zoals de Hoofdstraat onvoldoende met groen geaccentueerd. In Hooghalen zijn er wel mogelijkheden aanwezig om de groenstructuur te verbeteren. Op veel plekken is er wel een historische sfeer aanwezig, die verder versterkt kan worden.

Mooie boomstructuren zijn aanwezig langs de Smilderweg, de Stengelinstraat, Laaghalerstraat, Hof van Halenweg en de Nijlanden. De kruising Smilderweg-Oude provinciale weg is een entree van het dorp, die geaccentueerd is met bomen en haagjes. Vanuit dit punt is bovendien uitzicht naar het landschap mogelijk. De kruising Smilderweg-Stengelinstraat is zeer bomenrijk (waaronder zes monumentale eiken). Bovendien is dit één van de weinige plekken met veel open ruimte. De wens bestaat de open ruimtes karakteristieker te maken. Herstructurering heeft al plaatsgevonden aan de Stengelinstraat.

De Hof van Halenweg heeft een historisch karakter, met gebakken klinkers, bermen en hagen. Het rechte gedeelte vanaf de Hoofdstraat wordt begeleid met aan weerszijden bomen.

De Bosweg heeft een mooie bossfeer, de onregelmatige bomen in de bermen leveren hier een goede bijdrage aan. De wens bestaat dit verder te versterken. Langs de Anne de Vriesstraat kan een overgang naar bossfeer gecreëerd kale bermen.

Het is wenselijk de groenstructuren langs de Drift en de Schotelkamp en in de Groenkampen, Volmachtenstraat en De Akkers te verbeteren, waar dit verkeerstechnisch mogelijk is. Het is verstandig om voor uitwijken van auto's, eventueel parkeren of voor toekomstige ontwikkelingen (verbreden weg of aanleg voetpad) wat ruimte te houden.

De invulling van de groenstructuur wordt zo mogelijk versterkt en verbeterd.

3.3.6 Welstandsnota

De gemeenteraad heeft op 7 juli 2011 de Welstandsnota Midden-Drenthe 2011 "Rekening houden met je omgeving" vastgesteld. Met de welstandsnota ligt een deel van het beleid voor de openbare ruimte vast. In de welstandsnota gaat het om de vraag hoe allerlei bouwwerken 'er uit zien'. Op zichzelf, maar ook in relatie tot de gebouwen er omheen en de openbare ruimte (de straat, het groen en dergelijke). De Welstandsnota geldt voor de hele gemeente Midden-Drenthe.

Door de welstandsnota loopt als rode draad de richtlijn: houd bij het bouwen rekening met je buren/omgeving. Daarmee wordt de sociale en ruimtelijke component aan elkaar gekoppeld. In de gemeente staat naoberschap hoog in het vaandel. Dat wordt, waar mogelijk, versterkt. Noaberschap betekent ook dat je als inwoner bij je bouwplannen rekening houdt met de bouwwerken van de buren/omgeving. Daarnaast wil de gemeente met de welstandsnota bijdragen aan verhoging van de beeldkwaliteit: “Het is onze wens en overtuiging dat we met deze nota op een eigentijdse manier Midden-Drenthe nóg mooier maken!”

Bij het welstandsbeleid dat is opgesteld, is gekeken naar de bestaande beeldkwaliteit van de gebieden. Wanneer een omgevingsvergunning binnen het plangebied wordt aangevraagd, moet worden voldaan aan de welstandsnota. De welstandsnota is beschikbaar via de website van de gemeente.

3.3.7 Milieubeleidsplan

In het milieubeleidsplan 2011-2014 is vastgelegd wat de gemeente de komende jaren op milieugebied wil bereiken en welke aanpak daarbij wordt gehanteerd.

We kiezen voor een doelgroepgerichte aanpak in het milieubeleid. Dit houdt in dat in het plan een programma is opgesteld waarin inwoners, ondernemers en de eigen organisatie centraal staan. Reden hiervoor is dat we inzichtelijk willen maken wat het milieubeleid betekent voor inwoners en ondernemers en waar de gemeentelijke organisatie mee bezig is. Ook kiezen we voor een plan waarbij het uitvoeringsprogramma centraal staat. We geven daarmee op een pragmatische manier invulling aan het milieubeleid.

Aan het milieubeleidsplan 2011-2014 is een meerjaren uitvoeringsprogramma gekoppeld gericht op inwoners, ondernemers, de gemeentelijke organisatie en de omgevingskwaliteit.

Inwoners

De gemeente wil energiebesparende maatregelen, duurzame energie en duurzaam bouwen actief stimuleren bij inwoners van Midden-Drenthe. We hanteren als uitgangspunt bij nieuwbouw het streven naar passief bouwen: een huis op een dusdanige manier ontwerpen dat het energiegebruik minimaal is.

Ondernemers

De gemeente wil inzetten op het stimuleren van het opwekken van duurzame energie. Opwekking en gebruik van groen gas neemt bij de duurzame energie voorziening in Midden-Drenthe de belangrijkste plaats in.

Eigen organisatie

De gemeente streeft bij nieuw- en verbouw van gemeentelijke gebouwen en openbare verlichting naar een zo laag mogelijk energiegebruik en het toepassen van milieuvriendelijke materialen. Verder wil de gemeente het energieverbruik zoveel mogelijk reduceren. Dit geldt zowel voor de gebouwen, de openbare verlichting en het wagenpark. Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van duurzame energie. Op deze wijze wil de gemeente een voorbeeldfunctie vervullen voor haar inwoners en ondernemers.

Omgevingskwaliteit

Het stimuleren van preventie en hergebruik van afvalstoffen bij burgers staat voorop in Midden-Drenthe. De gemeente streeft er verder naar de inzameling en scheiding van afvalstoffen steeds verder te optimaliseren zodat het milieurendement optimaal is en de kosten zo laag mogelijk.

Momenteel worden de mogelijkheden voor warmte-koude-opslagsystemen (WKO) binnen de gemeente onderzocht. WKO is een techniek om energie in de vorm van warmte en koude op te slaan in de bodem. Deze energie wordt gebruikt om gebouwen te verwarmen en af te koelen. Uit de kansenkaart zal blijken welke mogelijkheden er voor WKO in Hooghalen zijn.

3.3.8 Visiedocument Recreatie en Toerisme

In het Visiedocument Recreatie & Toerisme 'Perspectief voor 2008-2017' (25 september 2008) heeft de gemeente speerpunten en beleidskeuzes geformuleerd voor recreatie en toerisme in de periode 2008-2017. In dit Visiedocument is aangegeven dat er vanwege diverse maatschappelijke ontwikkelingen een steeds grotere behoefte aan recreatieve voorzieningen bestaat.

De gemeente wil het volgende bereiken op het gebied van recreatie en toerisme:

  • Vitale samenhangende sector die de werkgelegenheid, leefbaarheid en de economie versterkt.
  • Niet nog meer van hetzelfde maar het versterken van het aanbod door innovatie en diversiteit staan voorop.
  • Keuzes maken voor duurzame exploitatie die leidt tot een kwaliteitsslag in de sector.

De gemeentelijke inzet daarvoor bestaat uit de volgende punten:

  • Creëren gezond ondernemersklimaat.
  • Ontwikkelingskansen bieden voor bestaande toeristische ondernemers (ja, mits-principe).
  • Streven naar deregulering (daarbij is ruimtelijke kwaliteit en inpassing het uitgangspunt).
  • Samen met de markt sturing en richting geven door middel van een wijzigings- en afwijkingssysteem.
3.3.9 Water- en rioleringsplan

De gemeente heeft in samenwerking met het Waterschap Reest en Wieden en de Waterleidingmaatschappij Drenthe het Waterplan Midden-Drenthe opgesteld.

Doel van dit waterplan is het verbeteren van de samenwerking en afstemming tussen verschillende partners en aandacht voor waterwinning en lokale wateroverlast. Uitgangspunt is een duurzame inrichting van het watersysteem. Tevens heeft de gemeente een verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) opgesteld. Gesproken wordt van een verbreed GRP, omdat het invulling geeft aan drie gemeentelijke zorgplichten (afvalwater, hemelwater en grondwater), terwijl het GRP vroeger alleen betrekking had op de riolering (afvalwater).

De drie zorgplichten worden als volgt omschreven:

  • 1. De inzameling en transport van stedelijk afvalwater.
  • 2. De doelmatige inzameling en transport van afvloeiend hemelwater.
  • 3. Het in openbaar gemeentelijk gebied treffen van maatregelen om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming te voorkomen of te beperken, voorzover doelmatig.

De gemeente Midden-Drenthe wil haar (riool)voorzieningen met betrekking tot de zorgplichten doelmatig beheren, waarbij overlast voor de burgers en omgeving tot een minimum wordt beperkt. Conform de uitgangspunten, opgenomen in het coalitieakkoord, wordt hier op basis van een meerjarig kostendekkingsplan uitgegaan van een kostendekkend tarief.

3.3.10 Duurzaamheid

Met het ondertekenen van het Energieakkoord Noord-Nederland stelt de gemeente Midden-Drenthe zich tot doel een bijdrage te leveren aan de landelijke doelstellingen voor energiebesparing en het reduceren van broeikaseffecten. Daarnaast wordt ingestoken op een intensievere samenwerking met andere overheden om de landelijke doelstellingen te kunnen behalen. Het akkoord is op 25 maart 2008 ondertekend.

3.3.11 Externe veiligheidsplan 2009-2012

Het beleid van de gemeente omtrent externe veiligheid wordt beschreven in het externe veiligheidsbeleidsplan 2009-2012 van de gemeente. Landelijk is hiervoor de nodige wet- en regelgeving opgesteld. Het Besluit externe veiligheid inrichtingen en het Besluit externe veiligheid buisleidingen zijn daar twee voorbeelden van.

In Midden-Drenthe zijn risicobronnen aanwezig zoals LPG-tankstations en vervoer van gevaarlijke stoffen (LPG, benzine, diesel, munitie, bestrijdingsmiddelen) via wegen en het spoor. Daarbij gaat het vooral om de A28, N381, N371, N374 en de spoorlijn Groningen-Zwolle. Daarnaast zijn er nog drie tracés van hogedruk aardgastransportleidingen en drie tracés van hoogspanningsverbindingen in de gemeente aanwezig.

Er zijn in Midden-Drenthe geen knelpuntsituaties in het kader van externe veiligheid. Dit houdt in dat er geen kwetsbare objecten, zoals bijvoorbeeld woningen, binnen de wettelijke risicocontour van een bedrijf liggen. Indien dit wel het geval was, is het nodig danwel de risicovolle activiteit te beperken of te saneren of om het kwetsbare object te verplaatsen.

Wel zijn er twee belangrijke aandachtspunten om nieuwe saneringsopgaven te voorkomen:

  • het vastleggen van de wettelijke risicocontour in ruimtelijke plannen;
  • het uitsluiten van risicovolle bedrijvigheid danwel kwetsbare objecten in ruimtelijke plannen op die plekken waar de gemeente deze niet toestaat (zie gebiedsgericht beleid).

De gemeente heeft gekozen voor een gebiedsgericht beleid om optimaal per gebied de veiligheidssituatie vast te leggen. Niet overal in de gemeente zullen immers de afwegingen hetzelfde zijn. Op de ene plek ligt het voor de hand om te kiezen voor de functie wonen, op de andere plek ligt het accent op bedrijvigheid of transport. Er is daarbij een onderscheid gemaakt in vijf gebieden:

  • 1. Dorpen, buurtschappen en lintbebouwing.
  • 2. Buitengebied.
  • 3. Bedrijventerreinen.
  • 4. Transportzones spoor en weg.
  • 5. Risicozones hogedruk aardgastransportleidingen en hoogspanningsverbindingen.

Voor dorpen, buurtschappen en lintbebouwing is de volgende veiligheidsambitie weergegeven: de gemeente wil haar burgers een zo veilig mogelijke woonomgeving bieden. Daarom worden geen nieuwe bedrijven in dorpen, buurtschappen en lintbebouwing toegelaten die een externe veiligheidsrisico veroorzaken.

Voor de buisleidingen geldt dat voor het afstandenbeleid wordt aangesloten bij de landelijke wet- en regelgeving. Bij ruimtelijke ontwikkelingen in de nabijheid van buisleidingen moet de Gasunie een risicoberekening maken.