Plan: | Parapluherziening parkeren gemeente Sluis |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.ppparkeren-VG01 |
Het bestemmingsplan 'Parapluherziening parkeren gemeente Sluis' is een zogenaamd paraplubestemmingsplan. In een paraplubestemmingsplan worden in één keer meerdere bestemmingsplannen herzien om één onderwerp te regelen. In dit paraplubestemmingsplan wordt voor nagenoeg alle bestemmingsplannen die in het plangebied vallen een uniforme regeling voor parkeren opgenomen.
De basis voor dit paraplubestemmingsplan vormt het nieuwe beleid parkeernormen dat gelijktijdig met dit bestemmingsplan zal worden vastgesteld.
Het paraplubestemmingsplan heeft betrekking op een groot deel van het grondgebied van de gemeente Sluis. Gebieden die niet tot deze herziening behoren betreffen:
Voor de kernen Oostburg, IJzendijke en Sluis wordt een paraplubeheersverordening opgesteld waarin eveneens een parkeerregeling wordt opgenomen vergelijkbaar met de regels in dit bestemmingsplan.
Dit paraplubestemmingsplan ziet wel op de volgende bestemmingsplannen:
Naam | Datum vaststelling | IMRO-code |
Buitengebied Sluis | 23-11-2011 | NL.IMRO.1714.001bpbui10-VG01 |
Buitengebied Sluis 1H (strand) | 31-1-2013 | NL.IMRO.1714.1eherzoo1bpbui10-VG01 |
Kleine kernen Sluis | 27-6-2013 | NL.IMRO.1714.bpkleinekernen-VG01 |
Verblijfsrecreatieterreinen Sluis | 19-12-2013 | NL.IMRO.1714.bprecreatieterrein-VG01 |
Buitengebied Sluis 2H | 28-3-2019 | NL.IMRO.1714.2eherzbpbui14-VG04 |
Buitengebied Sluis 3H (strand 2e fase) | 16-7-2015 | NL.IMRO.1714.3eherzbpbui15-VG01 |
1e herziening kleine kernen | 27-10-2016 | NL.IMRO.1714.bpkleinekernen1h-VG01 |
Kleine Kernen 2H | 21-12-2017 | NL.IMRO.1714.bpkleinekernen2h-VG01 |
Kom Aardenburg | 29-9-2011 | NL.IMRO.1714.012bpabg10-VG01 |
Bootstraat 4-6-8 Aardenburg | 21-6-2012 | NL.IMRO.1714.bpbootstraat12-VG01 |
Paardenmarkt Aardenburg | 7-8-2013 | NL.IMRO.1714.wppaardenmarkt12-VG01 |
Weststraat 14-18 | 21-1-2015 | NL.IMRO.1714.wpweststraat13-VG01 |
Herenweg 40 Aardenburg | 12-5-2015 | NL.IMRO.1714.wpherenweg14-VG01 |
Binnenweg 4 Aardenburg | 26-5-2015 | NL.IMRO.1714.wplandgoedbinweg14-VG01 |
Sint Sebastiaanstraat | 21-2-2017 | NL.IMRO.1714.wpsintsebastiaan-VG01 |
Draaibrug 50 Aardenburg | 22-2-2018 | NL.IMRO.1714.bpdraaibrug50-VG01 |
Haven 66 Aardenburg | 13-9-2018 | NL.IMRO.1714.wphaven66-VG01 |
Herenweg Noord 1/Bogaardstraat ong. Aardenburg | 28-3-2019 | NL.IMRO.1714.bpherewnobogaardstr-VG01 |
Maagdenweg 1 Aardenburg | 24-5-2017 | NL.IMRO.1714.bpmaagdenweg1-VG02 |
Herenweg Noord 36 Aardenburg | 4-2-2020 | NL.IMRO.1714.wpherenwegn36-VG01 |
Spindlerpad ong. Aardenburg | 16-1-2020 | NL.IMRO.1714.wpspindlerpad-VG01 |
Jokweg 2 Aardenburg | 14-4-2020 | NL.IMRO.1714.bpjokweg2-VG01 |
Hondegatweg 1 Biervliet | 4-2-2020 | NL.IMRO.1714.wphondegatweg1-VG01 |
Kom Breskens | 23-6-2011 | NL.IMRO.1714.002bpbre10-VP01 |
Wapen van Breskens | 23-2-2012 | NL.IMRO.1714.BPWVB-VG01 |
Het Heem | 25-10-2012 | NL.IMRO.1714.0001bvheem12-VG01 |
MFC Breskens | 31-1-2013 | NL.IMRO.1714.bpmfcbreskens12-VG01 |
Viscentrum Breskens | 25-6-2015 | NL.IMRO.1714.bp15viscentrum-VG01 |
Schaapweg 1-1a Breskens | 20-4-2015 | NL.IMRO.1714.wpschaapweg14-VG01 |
Spuiplein (uitbreiding winkelcentrum) Breskens | 26-10-2017 | NL.IMRO.1714.bpspuiplein-VG01 |
Oude Rijksweg 64-66 Breskens | 21-12-2017 | NL.IMRO.1714.bpouderijksweg6466-VG01 |
Havengebied Breskens | 5-7-2018 | NL.IMRO.1714.jachthavenbreskens-VG01 |
Langeweg 10 Breskens | 25-6-2020 | NL.IMRO.1714.bplangeweg10-VG01 |
Camping Welgelegen | 23-6-2011 | NL.IMRO.1714.009bpwel10-VG01 |
Camping Wachtsluis | 23-6-2011 | NL.IMRO.1714.013bpwac10-VG01 |
Erasmusweg Cadzand | 22-10-2015 | NL.IMRO.1714.bperasmusweg14-VG01 |
Vierhonderdpolderdijk, Cadzand | 25-2-2016 | NL.IMRO.1714.bp15vierhonderd-VG01 |
strandpaviljoen Caricole | 29-9-2016 | NL.IMRO.1714.bpcaricole-VG01 |
Badhuisweg Koolsweg Cadzand | 8-11-2016 | NL.IMRO.1714.wpbadhuiskoolsweg-VG01 |
Vierhonderdpolderdijk, Cadzand | 6-12-2016 | NL.IMRO.1714.wpvierhonderdpdijk-VG01 |
Strijdersgatpolder | 22-2-2018 | NL.IMRO.1714.bpstrijdersgat-VG01 |
camping de Betteld | 20-12-2018 | NL.IMRO.1714.bpdebetteldcdz-VG01 |
Zuidzandseweg 2 Cadzand | 20-12-2018 | NL.IMRO.1714.bpzuidzandseweg2-VG01 |
Kom Cadzand | 25-1-2018 | NL.IMRO.1714.bpkomcadzand-VG02" |
Kom Eede | 29-9-2011 | NL.IMRO.1714.001bpede10-VG01 |
Brieversweg 22, Eede | 19-3-2013 | NL.IMRO.1714.wpbrieversweg13-VG01 |
Dorpsplein 9 Eede | 20-11-2014 | NL.IMRO.1714.bp14dorpsplein9-VG01 |
Brieversweg Eede (Landgoed Vuilpan) | 21-4-2015 | NL.IMRO.1714.wplandgoedvuilpan-VG01 |
Scheidingstraat Eede | 13-10-2015 | NL.IMRO.wpscheidingstr14-VG01 |
Lievestraat 1 Eede | 16-1-2018 | NL.IMRO.1714.lievestraat1-VG01 |
Hazewegeling 4 Eede | 19-6-2018 | NL.IMRO.1714.wphazewegeling4-VG01 |
Brieversweg, Eede (Landgoed Vuilpan) | 11-12-2018 | NL.IMRO.1714.phwplandgvuilpan-VG01 |
Zwaanstraat 13 Eede | 17-6-2019 | NL.IMRO.1714.wpzwaanstraat13-VG01 |
Brieversweg (Landgoederen Vuilpan) 1H | 11-12-2018 | NL.IMRO.1714.phwplandgvuilpan-VG01 |
Woordweg 11a Groede | 25-6-2014 | NL.IMRO.1714.bpWoordweg11a-VG01 |
Walenstraat 34 Groede | 22-12-2015 | NL.IMRO.1714.wp15walenstrt34-VG01 |
Noordweg 7 Groede | 30-4-2020 | NL.IMRO.1714.bpparkingwdunen-VG01 |
Nummer Een Zuid-Oost Hoofdplaat | 30-9-2010 | NL.IMRO.1714.007bpeen10-0130 |
Westlangeweg 1A-211 Hoofdplaat | 22-1-2019 | NL.IMRO.1714.wpwestlangew1A211-VG01 |
Scherpenheuvel IJzendijke | 6-11-2012 | NL.IMRO.1714.wpscherpenheuvel11-VG01 |
Zuiddiepe 2a, IJzendijke | 19-12-2012 | NL.IMRO.1714.wpzuiddiepe12-VG01 |
Mollekotweg 3 IJzendijke | 30-1-2018 | NL.IMRO.1714.wpmollekotweg3-VG01 |
t Molentje 4 IJzendijke | 26-6-2018 | NL.IMRO.1714.wptmolentje4-VG01 |
Bushalte IJzendijke | 25-10-2018 | NL.IMRO.1714.bphalteijzendijke-VG01 |
Recreatiepark Nieuwvliet-Bad (Landal) | 15-7-2010 | NL.IMRO.1714.004bp10nvb-0130 |
Prinses Wilhelminastraat 20 Nieuwvliet | 28-8-2014 | NL.IMRO.1714.wp14prwilhstr20-VG01 |
Kustwerk 1e herziening | 28-1-2016 | NL.IMRO.1714.bpkustwerk1h-VG01 |
Kapelleweg 1 Nieuwvliet | 13-7-2017 | NL.IMRO.1714.bpkapelleweg1-VG01 |
Cadzandseweg Nieuwvliet | 26-9-2017 | NL.IMRO.1714.wp16cadzandsew3032-VG01 |
Verblijfsrecreatieterrein Lampzinspolder | 20-12-2018 | NL.IMRO.1714.bplampzinspolder-VG02 |
Kustwerk | 23-10-2014 | NL.IMRO.1714.bpkustwerk12-VG02 |
Cadzandseweg 30-32 Nieuwvliet | 25-2-2016 | NL.IMRO.1714.0001bpcn09-VG02 |
Landschapscamping de Paardenwei | 19-3-2013 | NL.IMRO.1714.wpbrugsevaart12-VG01 |
Margarethaweg 1 Oostburg | 29-11-2018 | NL.IMRO.1714.bpmargarethaweg1-VG01 |
Grote Beer 5 Oostburg | 19-12-2019 | NL.IMRO.1714.grotebeerbunker-VG01 |
Stampershoekweg 6 Oostburg | 15-5-2019 | NL.IMRO.1714.wpstampershkwg6-VG01 |
Molenstraat 14 Retranchement | 15-4-2014 | NL.IMRO.1714.WPbreydelhoeve-VG01 |
Killedijk ong. Retranchement | 22-1-2016 | NL.IMRO.1714.wpkilledijk-VG01 |
Dorpsstraat 16 Retranchement | 29-11-2018 | NL.IMRO.1714.bpdorpsstr16rchm-VG01 |
Platteweg 4 Retranchement | 27-6-2019 | NL.IMRO.1714.bpplatteweg4-VG01 |
Oudelandseweg 2 Retranchement | 27-6-2019 | NL.IMRO.1714.bpoudelandseweg2-VG01 |
Oostburgsestraat Zuidzande / Diomedeweg Retranchement | 19-12-2019 | NL.IMRO.1714.bpobstrzdiomeder-VG01 |
Molenstraat 27 Retranchement | 28-1-2020 | NL.IMRO.1714.bpmolenstraat27-VG01 |
Parking Retranchement | 25-6-2020 | NL.IMRO.1714.bpparkingrment-VG01 |
Okkernoot Schoondijke | 23-6-2011 | NL.IMRO.1714.bpDeOkkernoot-VP01 |
Sasputsestraat 14 Schoondijke | 29-9-2016 | NL.IMRO.1714.bpsasputsestr14-VG01 |
Tragel Oost Schoondijke / Smedekensbrugge Aardenburg | 27-10-2016 | NL.IMRO.1714.bptroostsmedbrugge-VG01 |
Tragel West 47 Schoondijke | 19-3-2018 | NL.IMRO.1714.wptragelwest47-ON01 |
Julianastraat ong. Schoondijke | 27-9-2018 | NL.IMRO.1714.bpjulianastrschdij-VG01 |
Sasputsestraat 9 Schoondijke | 27-11-2018 | NL.IMRO.1714.wpsasputsestraat9-VG01 |
Galgenstraat 1 Sint Kruis | 29-11-2016 | NL.IMRO.1714.wpgalgenstraat-VG01 |
Pereweg 4-6 Sint Kruis | 25-4-2019 | NL.IMRO.1714.bpperewegsintkruis-VG01 |
Bewester Eede 3 Sluis | 5-7-2012 | NL.IMRO.1714.wpbewestereede11wp-VG01 |
Heilleweg 23 Sluis | 31-10-2013 | NL.IMRO.1714.bpheilleweg13-VG01 |
Zuiderbruggeweg 16 Sluis | 24-4-2014 | NL.IMRO.1714.wpzuiderbrweg14-VG01 |
Heilleweg 16 Sluis | 4-8-2016 | NL.IMRO.1714.bpheilleweg16-VG01 |
Heilleweg 8 Sluis | 20-12-2018 | NL.IMRO.1714.wpheilleweg8-VG01 |
Marktplein 10/11 Sint Anna ter Muiden | 27-6-2019 | NL.IMRO.1714.bpmarktplein1011-VG01 |
Oude Kerkstraat 20 Sluis | 5-3-2020 | NL.IMRO.1714.bpoudekerkstr20-VG01 |
Goed Leven 8 Waterlandkerkje | 3-5-2013 | NL.IMRO.1714.wpgoedleven8-VG01 |
Molenstraat 63 Waterlandkerkje | 28-4-2014 | NL.IMRO.1714.wp14molenstrt63-VG01 |
Kokersweg 2 Zuidzande | 26-2-2015 | NL.IMRO.1714.wp14kokersweg2-VG01 |
Klein Brabant 18 Waterlandkerkje | 26-5-2016 | NL.IMRO.1714.bpkleinbrabant18-VG01 |
Matthiasweg 2 Waterlandkerkje | 21-2-2019 | NL.IMRO.1714.wpmatthiasweg2-VG01 |
Vanaf 1 juli 2018 zijn de stedenbouwkundige voorschriften uit de bouwverordening (waaronder de parkeerverplichting) vervallen en moeten deze in een bestemmingsplan worden opgenomen. Eén van de gevolgen daarvan is, dat er vanaf dat moment bij het verlenen van een omgevingsvergunning niet meer op basis van de bouwverordening eisen gesteld kunnen worden aan de realisatie van parkeerplaatsen. Bouwplannen worden nu getoetst aan de door het CROW (het kennisplatform in Nederland voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) ontwikkelde parkeerkencijfers.
Het parkeren in het bestemmingsplan kan worden geregeld door te verwijzen naar gemeentelijke beleidsregels waarin parkeernormen zijn opgenomen. Daarbij is het ook mogelijk om te verwijzen naar de meest actuele versie van de beleidsregels. Indien na de inwerkingtreding van dit bestemmingsplan nieuw parkeerbeleid wordt vastgesteld, vormen vanaf dat tijdstip de nieuwe parkeernormen ook het toetsingskader in de bestemmingsplannen.
Dit bestemmingsplan bestaat uit deze toelichting, regels en een verbeelding. Deze toelichting bestaat naast dit inleidende hoofdstuk uit drie hoofdstukken. Het gaat in deze herziening vooral om een juridisch-technische aanpassing, waardoor aan een uitgebreide beschrijving van rijks- en provinciaal beleid en toetsing aan omgevingsaspecten niet wordt toegekomen. In hoofdstuk 2 wordt het nieuwe beleid kort toegelicht. In hoofdstuk 3 wordt de doorvertaling naar de juridische regeling beschreven. Hoofdstuk 4 gaat over de uitvoerbaarheid van het plan.
In het beleid parkeernormen, dat gelijktijdig met dit bestemmingsplan wordt vastgesteld, zijn normen opgenomen die de gemeente Sluis hanteert bij het verlenen van omgevingsvergunningen voor ruimtelijke ontwikkelingen, opstellen van nieuwe bestemmingsplannen of andere ruimtelijke producten. Vooral is ingegaan op de wijze waarop de parkeerbehoefte bij een ontwikkeling moet worden bepaald, waarbij onderscheid is gemaakt in een volledig nieuwe ruimtelijke ontwikkeling of verbouw, gebruikswijziging en vervangende nieuwbouw.
Als uitgangspunt geldt dat parkeren plaatsvindt op eigen terrein. Van dat uitgangspunt kan worden afgeweken:
Het beleid is opgenomen in Bijlage 1 bij de regels van dit bestemmingsplan.
In dit paraplubestemmingsplan worden de vigerende bestemmingsplannen, herzieningen en wijzigingsplannen (hierna: bestemmingsplannen) binnen de gemeente Sluis aangevuld met een parkeerregeling. De regels van de bestemmingsplannen worden in één keer en op uniforme wijze herzien op het gebied van parkeren. Uitzondering hierop vormt het plangebied 'Havengebied Breskens'. Dit plangebied kent een eigen parkeernormering.
Zoals gebruikelijk zijn in artikel 1 definities opgenomen. De wijze van meten is niet aan de orde omdat in dit bestemmingsplan niets wordt geregeld over maatvoering. In de planregels beschrijft artikel 2 de reikwijdte van het bestemmingsplan: de parkeerregels gelden voor de gronden van alle bestemmingsplannen die onderdeel zijn van het plangebied zoals deze is opgenomen in de verbeelding.
In artikel 3 is de regeling voor parkeren vormgegeven. Verwezen is naar het beleid om de parkeerbehoefte te bepalen. Volgens het beleid moeten de parkeervoorzieningen worden aangelegd op eigen terrein. Bij verbouw, vervangende nieuwbouw of gebruikswijziging kan het zo zijn dat de parkeerbehoefte zeer minimaal toeneemt. Als de parkeervraag met minder dan 2,0 parkeerplaatsen toeneemt dan is het niet nodig om deze extra te realiseren. Dit wordt als verwaarloosbaar geacht. Een bestaand tekort hoeft in principe niet te worden opgelost, de toename van de parkeervraag is maatgevend. Vaak is het wel ongewenst om een bestaand parkeerprobleem voort te laten bestaan. In overleg met initiatiefnemers kunnen hiervoor oplossingen worden gezocht. Dat wordt met dit bestemmingsplan niet geregeld.
In artikel 4 is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen. Er zal kunnen worden afgeweken van het realiseren van parkeren op het eigen terrein in de 5 situaties zoals aangegeven in paragraaf 2.1. Bij afwijking dient telkens voorzien te worden in een motivatie. Dit kan onder andere zijn een parkeerdrukonderzoek om te bepalen of er in de openbare ruimte voldoende plaats is. Terughoudend moet worden omgegaan met de afwijkingsbevoegdheden genoemd onder artikel 4 lid d. en e.
De anti-dubbeltelregel in artikel 5 is verplicht. Het wettelijk voorgeschreven overgangsrecht is geregeld in artikel 6 en de slotregel is opgenomen in artikel 7.
Voor bouwplannen zoals die zijn aangewezen in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening is het uitgangspunt dat de gemeenteraad een exploitatieplan vaststelt. Van de verplichting een exploitatieplan vast te stellen kan onder andere worden afgeweken als het verhaal van kosten van de grondexploitatie anderszins is verzekerd, bijvoorbeeld door een anterieure overeenkomst of doordat de verplicht te verhalen kosten zijn verdisconteerd in de grondprijs.
Omdat het voorliggende plan niet voorziet in een bouwplan als bedoeld in artikel 6.12, eerste lid, Wro, hoeft geen exploitatieplan te worden vastgesteld. Er zijn geen verdere financiële consequenties voor de gemeente.
Vooroverleg
Vooroverleg zoals bedoeld in artikel 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening is voor dit plan van toepassing. In het kader van dit bestuurlijke vooroverleg is het plan toegezonden aan de Provincie Zeeland en het Waterschap Scheldestromen. Beide instanties hebben aangegeven dat de plannen hun belangen niet raken en om die reden geen vooroverlegreactie hebben ingestuurd.
Ter inzage legging ontwerpbestemmingsplan
Artikel 3.38 Wro bepaalt dat terinzagelegging van een ontwerpverordening niet verplicht is. Omdat er ook een paraplubestemmingsplan wordt gemaakt voor andere plangebieden wordt deze verordening vanwege eenduidigheid wel als ontwerp ter inzage gelegd. De beide plannen kunnen op die manier gelijktijdig worden vastgesteld. Een ieder is bij het ontwerp in de gelegenheid gesteld zijn of haar zienswijze mondeling of schriftelijk kenbaar te maken bij de gemeenteraad. Hiervan hebben 7 partijen gebruik gemaakt. De zienswijzen zijn samengevat en beantwoord in de Notitie beantwoording zienswijzen en ambtshalve aanpassingen zoals opgenomen in Bijlage 1 bij deze toelichting. De reacties, maar ook ambtshalve wijzigingen leiden tot enkele aanpassingen in het beleid en de beheersverordening, maar niet tot wijziging in de regels van dit bestemmingsplan. Wel is de bijlage (het beleid parkeren zelf) aangepast. Verder wordt verwezen naar de bijgevoegde notitie beantwoording zienswijzen en ambtshalve aanpassingen.