Plan: | Strandhotel Cadzand-Bad |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.bpstrandhotel11-VG02 |
Centrumgebied van Cadzand-Bad
Nieuwe eigentijdse gebouwen die invulling geven aan het karakter van een badplaats zijn passend en noodzakelijk in de beoogde ruimtelijke structuur van het centrum van Cadzand-Bad. Op deze markante plek krijgt de badplaats dan ook een nieuw gezicht met gebouwen die allure uitstralen. Dit zal een onmiskenbare impuls geven aan het dorp en de beleving van de badplaats.
Figuur 2.3. Ontwerp Strandhotel en De Branding
Renovatie en uitbreiding Strandhotel
Realisering van het kwaliteitsverbeteringsplan betekent een gebouw met een geheel nieuwe uitstraling en vormgeving. Dat betekent dat het huidige beeld wordt getransformeerd naar een hedendaags beeld met de uitstraling van hoogwaardige kwaliteit en allure.
Het nieuwe Strandhotel wordt opgebouwd uit het bestaande strandhotel met nieuwe gebouwen eraan toegevoegd. Het voorliggende plan bestaat uit verschillende onderdelen, zie ook figuur 2.3.
Het ondersteunende programma voor het plan van het Strandhotel omvat in totaal 1.575 m² bruto vloeroppervlak (bvo) aan commerciële ruimte (775 m² aan horeca, 650 m² zakelijke dienstverlening en 150 m² aan detailhandel).
De vormgeving en architectuur worden afgestemd op De Branding. Op deze wijze ontstaat een samenhangend geheel dat het centrum van Cadzand-Bad een kwaliteitsimpuls geeft. Zoals hiervoor aangegeven in hoofdstuk 1 doorloopt dit plan een zelfstandige planologische procedure.
Figuur 2.4 Indeling De Branding en het Strandhotel in de nieuwe situatie
De Branding
Het appartementencomplex De Branding omvat 54 appartementen met twee commerciële ruimten, berging en parkeervoorzieningen. Zoals in hoofdstuk 1 aangegeven, doorloopt dit plan een zelfstandige planologische procedure. Ook voor dit gebouw geldt dat de vormgeving en architectuur worden afgestemd en aansluiten op die van het gerenoveerde en uitgebreide Strandhotel. Op deze wijze ontstaat een samenhangend geheel dat het centrum van Cadzand-Bad een kwaliteitsimpuls geeft.
Verkeer en parkeren
Verkeersontsluiting
Het Strandhotel wordt, tezamen met het appartementencomplex De Branding, ontsloten via de Boulevard De Wielingen.
Parkeren
Het plan voor het Strandhotel omvat ook een ondergrondse parkeerkelder met in totaal 214 parkeerplaatsen. Dat zijn 176 parkeerplaatsen voor het Strandhotel en de appartementen en 38 voor het bijbehorende restaurant. In paragraaf 4.5.2 wordt hier nader op ingegaan.
Strandopgang
In het plangebied is een nieuwe strandopgang voorzien tussen het Strandhotel en De Branding. Deze openbaar toegankelijke strandopgang vormt een rechtstreekse verbinding tussen het centrum van Cadzand-Bad en het achterliggende Duinplein enerzijds en het Strandhotel en De Branding met het Noordzeestrand anderzijds.
Samenhang en accentuering
Ten opzichte van de bestaande bouw in Cadzand-Bad vormt de ontwikkeling qua massaliteit, ruimtelijke uitstraling en gekozen architectuur een trendbreuk. Dit zorgt voor de transformatie van een kustdorp met een 'lage ruimtelijke kwaliteit' naar een badplaats met een 'onderscheidende en geheel vernieuwende identiteit': een badplaats met 'allure'. De opwaardering van het Duinplein is daarvoor essentieel. In de planuitwerking heeft het bereiken van een evenwichtige, samenhangende bebouwingsstructuur een belangrijke rol gespeeld. Er zijn belangrijke overeenkomsten tussen de massa en hoogte van enerzijds de combinatie Cadzand Residence en Deurloo Residentie en anderzijds de nieuwe De Branding en het Strandhotel met Residenties. Toepassing van hedendaagse vormentaal en volumespel tussen hoogtes, daklijnen, dakvlakken en dakrichtingen alsmede een accentuering van het plein door de toren, zorgen voor een (verantwoord) onderscheid tussen de bestaande situaties van Cadzand Residence en Deurloo Residentie en de nieuwe situatie van De Branding en het Strandhotel.