direct naar inhoud van 6.2 Bestemmingsregeling
Plan: Kustwerk Nieuwvliet
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.bpkustwerk12-VG02

6.2 Bestemmingsregeling

6.2.1 Hoofdlijnen regeling

Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP) 2008

Op 1 juli 2008 zijn de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in werking getreden. Onderdeel van deze regelingen vormt de verplichting om de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2008 (SVBP2008) toe te passen bij het opstellen van de plankaarten en planregels. Bovendien moet een (ontwerp)besluit digitaal raadpleegbaar zijn voor de tervisielegging en langs elektronische weg worden vastgesteld. Uitgangspunt hierbij is dat gemeenten, provincies en departementen verantwoordelijk zijn voor het maken en beheren van hun eigen ruimtelijke plannen en verordeningen. Zij zorgen er ook voor dat deze digitaal beschikbaar zijn voor burgers, bedrijven en medeoverheden.

Een vergelijkbaar ruimtelijk plan is opgebouwd volgens de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen, editie 2008 (SVBP2008). Deze standaard is wettelijk voorgeschreven op grond van het Bro. Daarnaast is in het Bro een aantal bepalingen opgenomen waaraan de regels van het bestemmingsplan moeten voldoen. Het gaat hierbij om een aantal begrippen, wijze van meten, regels ten aanzien van het overgangsrecht en de anti-dubbeltelbepaling.

Het voorliggende bestemmingsplan is opgebouwd en vormgegeven conform de bindende afspraken van de SVBP2008.

Opzet regels

Overeenkomstig SVBP2008 is de opbouw van de regels als volgt:

  • inleidende regels (Hoofdstuk I);
  • bestemmingsregels (Hoofdstuk II);
  • algemene regels (Hoofdstuk III);
  • overgangs- en slotregels (Hoofdstuk IV).

Een bestemmingsartikel (Hoofdstuk II, Bestemmingsregels) is als volgt opgebouwd:

  • bestemmingsomschrijving;
  • bouwregels;
  • afwijken van de bouwregels (indien van toepassing);
  • specifieke gebruiksregels;
  • afwijken van de gebruiksregels (indien van toepassing);
  • omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken of werkzaamheden;
  • wijzigingsbevoegdheid (indien van toepassing);

Ruimtelijke kwaliteit

Een belangrijk onderdeel van de regels, is de borging van de ruimtelijke kwaliteit op het verblijfsrecreatiepark. Om deze ruimtelijke kwaliteit zo goed mogelijk te borgen, wordt in het voorliggende bestemmingsplan gebruik gemaakt van verschillende soorten regels.

  • De kwaliteit waar het verblijfsrecreatiepark aan moet voldoen is beschreven in de bestemmingsomschrijving. Deze gewenste kwaliteit is verder uitgewerkt in de notitie kwaliteitsdoelstellingen die als bijlage 2 bij de regels is gevoegd. Tussen de bestemmingsregels en de notitie kwaliteitsdoelstellingen is een koppeling gelegd. In de bestemmingsomschrijving zijn de kwaliteiten van het verblijfsrecreatiepark benoemd en is een verwijzing opgenomen naar de notitie kwaliteitsdoelstellingen.
  • Om te garanderen dat deze kwaliteit gerealiseerd wordt is in het bestemmingsplan een vergunningstelsel opgenomen voor het uitvoeren van werken en werkzaamheden. Om een vergunning voor het uitvoeren van werkzaamheden te krijgen moet een inrichtingsplan worden overlegd, getoetst en goedgekeurd door het college van Burgemeester en Wethouders. Deze toetsing vindt plaats aan de hand van de notitie kwaliteitsdoelstellingen. Deze notitie kwaliteitsdoelstellingen is opgenomen in Bijlage 2 bij de regels.
  • Voor de randzone langs de Nieuwenhovendijk is daarnaast de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - 1' opgenomen. Voor deze zone kan het college van burgemeester en wethouders nadere eisen stellen aan een omgevingsvergunning voor bouwen. Indien noodzakelijk kan met deze nadere eisen in combinatie met de aanlegvergunning voor de inrichting van het terrein een goede inpassing van Kustwerk in de omgeving worden verzekerd, waarbij een samenhangend beeld ontstaat tussen beplanting en bebouwing.
  • Om ervoor te zorgen dat de noodzakelijke waterberging en landschappelijke inpassing wordt gerealiseerd is ervoor gekozen om een voorwaardelijke verplichting op te nemen. Voldoende waterberging moet gerealiseerd zijn op het moment van ingebruikname van het betreffende deelgebied van het park. Deze werkzaamheden vinden tegelijk plaats met de andere graafwerkzaamheden. Voor wat betreft de landschappelijke inpassing, geldt dat dit gerealiseerd moet zijn binnen 1 jaar na ingebruikname van het deelgebied.
6.2.2 Artikelgewijze toelichting

De basis voor de planregeling is het in de voorgaande hoofdstukken nader toegelichte plan Kustwerk. Aan de gronden die van het Plan Kustwerk deel uitmaken is de bestemming Recreatie - Verblijfsrecreatie toegekend. Voor de overige gronden die, vanwege de begrenzing, in dit plangebied zijn opgenomen is de bestemmingslegging uit het recent vastgestelde bestemmingsplan Buitengebied (2011) gevolgd. Op deze wijze is de regeling in dit plan en het bestemmingsplan Buitengebied goed op elkaar afgestemd.

Artikel 1 Begrippen

In de begripsbepalingen zijn hoofdzakelijk de standaardbepalingen uit de SVBP2008 ongewijzigd overgenomen. Voor enkele begrippen is hieronder een uitleg opgenomen en voor enkele begrippen is aangesloten bij de begripsbepalingen uit het bestemmingsplan Buitengebied dat op 23 juni 2011 is vastgesteld.

1.21 bouwwerk voor recreatief nachtverblijf, 1.28 kampeermiddelen en 1.35 recreatiewoning

In de wettelijke regeling uit het Bor wordt geen sluitende definitie gegeven wat onder een 'verblijf voor recreatief nachtverblijf' wordt verstaan. Om een goede invulling te kunnen gegeven aan het beleidsuitgangspunt dat voor een recreatiewoning een omgevingsvergunning voor bouwen moet worden aangevraagd, zie hoofdstuk 3, wordt in dit bestemmingsplan met de volgende begrippen gewerkt.

Recreatiewoningen zijn bouwwerken met een omvang van ten minste 70 m² en een bouwhoogte van meer dan 5 m. Op deze wijze is het voor het bouwen van recreatiewoningen te allen tijde verplicht om een omgevingsvergunning (voor de activiteit bouwen) aan te vragen.

Alle overige bouwwerken ten behoeve van recreatief nachtverblijf, zoals stacaravans en chalets, zijn aangeduid met de term 'bouwwerk voor recreatief nachtverblijf'. Dit zijn de bouwwerken als bedoeld in de wettelijke regeling uit het Bor die dus niet hoger zijn dan 5 m en een omvang hebben van minder dan 70 m². In dit bestemmingsplan wordt voor deze bouwwerken enkel de situering vastgelegd door middel van een bouwvlak.

Onder de term kampeermiddel worden alle niet-gebouwde recreatieve verblijven verstaan. Alle (toer)caravans, campers, tenten en tentwagens vallen dus binnen deze definitie. Het gaat bij kampeermiddelen niet om bouwen, maar enkel om gebruik van gronden.

1.40 voorzieningen voor medische verzorging

Onder medische voorzieningen worden alle faciliteiten verstaan die zijn bedoeld voor het verlenen van klinische verzorging aan het lichaam. Behandeling van geesteszieken wordt niet beoogd. Daar zijn de omgeving, inrichting en uitstraling van het recreatiegebied niet voor geschikt.

Artikel 2 Wijze van meten

De bepalingen uit dit hoofdstuk zijn, conform de SVBP2008, onveranderd overgenomen.

Artikel 3 Groen - 1

Deze bestemming is toegekend aan de te realiseren landschappelijke inpassing (en ontsluiting) aan de randen van het plangebied. In deze bestemming is de aanduiding 'ontsluiting' opgenomen om ervoor te zorgen dat ontsluiting en entree van het recreatiecomplex mogelijk zijn.

Bouwwerken om de entree van het complex te markeren, zoals vlaggenmasten, zijn binnen deze bestemming ook mogelijk gemaakt. Om ervoor te zorgen dat de landschappelijke inpassing en de waterberging gelijktijdig of direct na in gebruikname wordt gerealiseerd is de voorwaardelijke verplichting in dit artikel opgenomen.

In deze bestemming is ook een vergunning voor het uitvoeren van werken vereist. Door middel van de goedkeuring van het inrichtingsplan kunnen burgemeester en wethouders de vergunning verlenen.

Artikel 4 Groen - 2

Aan de randen bij de Zeekraalstraat is de bestemming Groen - 2 opgenomen. In deze bestemming zijn groen- en watervoorzieningen toegestaan. Ook is de ontsluiting van de Zeekraalstraat hierin geregeld. In deze bestemming is geen omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken opgenomen. De inrichting van dit gebied is niet zichtbaar vanaf de randen van het plangebied. Ter ontsluiting van het perceel Zeekraalstraat 42 is de aanduiding specifieke vorm van verkeer - perceelsontsluiting opgenomen. Ter plaatse mag door de groenstrook heen ontsloten worden. De groenstrook is hiertoe verbreed.

Artikel 5 Recreatie - Verblijfsrecreatie

Dit artikel maakt de aanleg van het verblijfsrecreatieve plan Kustwerk mogelijk.

Verblijfsrecreatieve eenheden

In de bestemmingsomschrijving is bepaald waarvoor de gronden bestemd zijn:

  • recreatiewoningen;
  • bouwwerken ten behoeve van recreatief nachtverblijf;
  • centrumvoorzieningen.
  • een gevarieerd en hoogwaardig verblijfsrecreatiepark dat landschappelijk goed is ingepast is in de omgeving. In de gevarieerde randzone staat streekeigen beplanting die beeldbepalend is, in combinatie met een waterpartij en in dat beeld passende recreatiewoningen.

Op het complex komen in totaal 1.225 verblijfsrecreatieve eenheden. In de specifieke gebruiksregels is geregeld dat van deze 1.225 eenheden ten hoogste 360 recreatiewoningen zijn toegestaan, waarvan ten hoogste 10 met voorzieningen voor medische verzorging. Op het complex worden 865 bouwwerken voor recreatief nachtverblijf toegestaan. Deze aantallen zijn overeenkomstig het beoogde verblijfsrecreatieve programma dat beschreven is in hoofdstuk 2.

Hoe deze verblijfsrecreatieve eenheden eruit komen te zien (een mix van stacarvans, chalets en/of toerplaatsen) wordt niet in de planregeling uitgewerkt, om de initiatiefnemer voldoende flexibiliteit te bieden in zijn verblijfsrecreatieve programma. Vanuit het provinciaal beleid en het gemeentelijk beleid, wordt deze ruimte ook geboden.

 

De locaties waar recreatiewoningen en bouwwerken ten behoeve van recreatief nachtverblijf worden gerealiseerd, is op de verbeelding met een aanduiding vastgelegd.

In het westelijk deel van het plangebied mogen slechts recreatiewoningen worden gerealiseerd. In het overige deel van het plangebied mogen zowel recreatiewoningen als bouwwerken voor recreatief nachtverblijf (chalets) worden gerealiseerd. Door middel van goot- en bouwhoogtes zijn de kapvormen van de recreatiewoningen vastgelegd. Voor ten hoogste 80 recreatiewoningen is het - in een afgebakend gebied, voorzien van de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - platte afdekking' mogelijk om deze in twee lagen met een platte afdekking te realiseren. Voor de recreatiewoningen met een platte afdekking is hieraan een aanvullende eis gekoppeld. Deze mogen niet direct grenzend aan omliggende recreatieparken worden gerealiseerd. Deze worden toelaatbaar geacht vanaf 40 meter vanaf de omliggende recreatieterreinen. Dat is verzekerd door de begrenzing van de 'specifieke bouwaanduiding - platte afdekking' daarop af te stemmen.

De beeldkwaliteit en uiteindelijke uitstraling van het verblijfsrecreatieterrein, wordt vastgelegd in het inrichtingsplan. Dit inrichtingsplan is een voorwaarde voor de omgevingsvergunning voor het aanleggen van werken (zie hierna).

Centrumvoorzieningen

Binnen de centrumvoorzieningen zijn verschillende functies mogelijk.

  • horeca uit ten hoogste categorie 1b van de Staat van Horeca-activiteiten;
  • detailhandel;
  • dienstverlening;
  • beheer;
  • sanitair;
  • onderhoud.

Voor deze voorzieningen is de toelaatbare oppervlakte (11.000 m²) gebaseerd op de geldende bestemmingsplannen. Deze oppervlakte aan voorzieningen wordt in het voorliggende bestemmingsplan voorgezet. Alleen voor de functie detailhandel is een nadere begrenzing opgenomen qua oppervlakte (400 m²). Dit is gedaan om te voorkomen dat detailhandel, waarvan de ruimtelijke uitstraling bij grotere oppervlakten aanmerkelijk anders wordt dan bij een ondergeschikte functie (zoals de huidige campingwinkel), te omvangrijk wordt. De oppervlakte begrenzing van de functie detailhandel (400 m²) is gebaseerd op de omvang van de bestaande campingwinkel. De locatie van de centrumvoorzieningen is vastgelegd. Deze centrumvoorzieningen mogen uitsluitend worden gerealiseerd ter plaatse van de aanduiding specifieke vorm van recreatie - 3.

Gebouwen voor beheer, sanitair, sport- en spelvoorzieningen en onderhoud ten behoeve van hetzelfde terrein zijn overal op het terrein toegestaan.

Bouwen

Voor de verschillende recreatie eenheden en de centrumvoorzieningen zijn bouwregels geformuleerd. Vanwege brandveiligheidseisen is het gewenst om een afstand van 5 meter tussen niet-aaneengebouwde gebouwen aan te houden.

Voor recreatiewoningen is een goot- en bouwhoogte van 4 meter respectievelijk 8 meter opgenomen. Voor de 80 recreatiewoningen met een platte afdekking is uitsluitend een bouwhoogte van 8 meter opgenomen.

Voor de nu aanwezige centrumvoorzieningen zijn gebouwen tot een goot- en bouwhoogte van 6 meter en 10 meter toegestaan. Dit is ook overeenkomstig de bestaande situatie (terrein van Camping De Pannenschuur).

Gebouwen voor beheer, sanitair en onderhoud mogen een goot- en bouwhoogte van 4 meter respectievelijk 8 meter krijgen.

Recreatiewoningen mogen overeenkomstig het gebiedsplan Natuurlijk Vitaal (zie hoofdstuk 3) een omvang hebben van ten hoogste 25% van de perceelsgrootte met een maximum bewoonbaar vloeroppervlak van 130 m².

Nadere eisen

Bij de aanvraag van een omgevingsvergunning voor bouwen voor recreatiewoningen mag het college van burgemeester en wethouders nadere eisen stellen aan de wijze waarop recreatiewoningen worden gerealiseerd. Deze nadere eisen worden ingezet om te zorgen dat de randen van het plangebied goed worden ingepast. Hierbij mogen recreatiewoningen zichtbaar zijn zolang dit resulteert in een landschappelijk gewenst beeld.

Afwijken van de bouwregels

Om een uitkijktoren of een glijbaan te realiseren is een afwijking van de goot- en/of bouwhoogte opgenomen in het bestemmingsplan. Hiervoor zijn voorwaarden in de afwijkingsmogelijksheid van de bouwregels opgenomen.

Gebruik

In beginsel zijn de recreatieve eenheden enkel bestemd voor recreatief verblijf in het plangebied. Voor ten hoogste 10 recreatiewoningen is het toegestaan om deze geschikt te maken voor het bieden van zorg. Dit is vanwege de beoogde verbreding van het aangeboden toeristisch-recreatief product.

In de specifieke gebruiksregels is bepaald dat permanente bewoning van recreatiewoningen, bouwwerken ten behoeve van recreatief nachtverblijf en kampeermiddelen niet is toegestaan. Permanente bewoning in het plangebied is immers vanuit het (provincale en gemeentelijke) beleid niet toegestaan, zie hoofdstuk 3. Permanente bewoning is voorts strijdig met de doelstelling van plan Kustwerk en daarom ook niet beoogd. Voorts is, conform de huidige PRV, de eis van een bedrijfsmatige exploitatie gesteld, met uitzondering van de vier particuliere kavels op het terrein van Camping De Boshoeve. Daarnaast hoeven 40 recreatiewoningen die wel bedrijfsmatig worden geëxploiteerd, niet te worden verhuurd. Het onderhoud van het verblijfsrecreatiepark vindt wel plaats via bedrijfsmatige exploitatie.

De benodigde waterberging en landschappelijke inpassing zijn net zoals in de bestemming Groen - 1 gekoppeld aan een voorwaardelijke verplichting. Hiermee wordt juridisch geborgd dat de waterberging en landschappelijke inpassing ook daadwerkelijk worden gerealiseerd.

Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken en werkzaamheden (aanlegvergunning)

Ten tijde van het opstellen van het bestemmingsplan was het detailontwerp van de inrichting van het plangebied nog niet gereed. Om ervoor te zorgen dat de beeldkwaliteit voldoet aan de eisen die in het beleidskader zijn gesteld (zie hoofdstuk 3) en die volgen uit het MER (zie hoofdstuk 4), is voor het uitvoeren van werken en werkzaamheden ten behoeve van de realisatie van het plan een aanlegverbod opgenomen. Van dit verbod kan met een omgevingsvergunning worden afgeweken als het definitieve ontwerp (inrichtingsplan) door het gemeentebestuur is goedgekeurd. Op deze wijze wordt de hoogwaardige parkachtige inrichting van het plangebied gewaarborgd.

Artikel 6 Verkeer - Beschermde dijk

Voor de cultuurhistorisch waardevolle Nieuwehovendijk en Dwarsdijk is, overeenkomstig het bestemmingsplan Buitengebied een bestemming Verkeer - Beschermde dijk opgenomen. Ter bescherming van de waarden van de dijken is een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken en werkzaamheden vereist. In de bestemming zijn tevens openbare wegen en fietspaden toegestaan.

Artikel 7 Waterstaat - Waterkering

De dubbelbestemming Waterstaat – Waterkering geeft aan, aan welke gronden een waterstaatkundige functie is verbonden (de primaire waterkering en de regionale waterkeringen). Voor het bouwen gelden in deze gebieden aanlegvergunningen voor graven en (aan)planten. Voorafgaand verplicht overleg met de beheerder(s) van de dijken is in de planregels geregeld.