direct naar inhoud van 4.8 Milieuhinder
Plan: De Branding Cadzand-Bad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.bpbranding11-VG02

4.8 Milieuhinder

Toetsingskader

In het kader van een goede ruimtelijke ordening dient in ruimtelijke plannen rekening te worden gehouden met afstemming tussen gevoelige functies en milieuhinderlijke functies. Uitgangspunt daarbij is dat nieuwe en bestaande bedrijven niet in hun bedrijfsvoering worden beperkt en dat ter plaatse van woningen sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.

 

Afstemming van bestaande en nieuwe functies gebeurt door het aanhouden van zogenaamde richtafstanden. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' van de VNG (2009). Bij deze richtafstanden wordt rekening gehouden met milieuaspecten als geur-, stof en geluidshinder. De richtafstanden gelden ten opzichte van een rustige woonwijk. Uit jurisprudentie en de genoemde VNG-publicatie blijkt dat in het geval van een gemengd gebied verkleinde richtafstanden gelden. De afstand mag dan met één categorie worden verlaagd.

Voor de toetsing van het aspect milieuhinder zijn De Branding en de ingang van de parkeergarage van belang. Op grond van de VNG-publicatie bedraagt de richtafstand van een hotel 10 m. De richtafstand van een parkeergarage bedraagt 30 m.

In dit bestemmingsplan worden enkele commerciële ruimten mogelijk gemaakt. Relevant is dat zich een horecafunctie kan vestigen. Het gaat om een kleinschalige horecafunctie behorende tot ten hoogste categorie 1b van de Staat van Horeca-activiteiten. De richtafstand ten opzichte van woningen bedraagt 10 m.

Wordt rekening gehouden met het feit dat de omgeving van De Branding zich kenmerkt door diverse (dag- en verblijfsrecreatieve) functies, omdat dit het centrum is van het dorp, dan kan de directe omgeving van het plangebied zonder meer als een gemengd gebied worden aangemerkt. De ligging aan de hoofdweg in de kern is daarbij mede van belang. De richtafstand kan dus één categorie worden verlaagd. Voor de richtafstanden van 30 m (voor de parkeergarage), wordt de richtafstand dan verlaagd tot 10 m.

Toetsing

Hotel

De afstand van het (vernieuwde) Strandhotel tot de meest nabij gelegen recreatieappartement(en) van De Branding is circa 20 m, tot nabijgelegen woningen 20 m. Hiermee wordt zonder meer voldaan aan de richtafstand van 10 m uit de genoemde VNG-brochure.

Horeca

Kleinschalige horecavoorzieningen zijn passend in een centrumgebied. Aan de richtafstand uit de VNG-brochure van 10 m ten opzichte van de omliggende recreatieappartementen wordt zonder meer voldaan.

Parkeergarage

De afstand van de ingang van de parkeergarage tot de meest nabij gelegen recreatieappartement(en) van het Strandhotel bedraagt circa 35 m, tot woningen in de omgeving circa 30 m. Hiermee wordt ook voldaan aan de richtafstand van 10 m uit de genoemde VNG-brochure.

Conclusie

Aan de richtafstanden van het appartementencomplex De Branding tot aan het Strandhotel en de ingang van de ondergrondse parkeergarage wordt voldaan. Ook voor wat betreft de toekomstige horecafunctie in het complex De Branding wordt voldaan aan de geldende richtafstand. Ter plaatse van het nieuwe appartementencomplex De Branding is een aanvaardbaar woon- en leefklimaat daarmee gegarandeerd.