Plan: | De Branding Cadzand-Bad |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.bpbranding11-VG02 |
Toetsingskader
Het toetsingskader voor wat betreft het onderdeel 'landschap' wordt gevormd door het beleidskader voor het Nationaal Landschap (zoals genoemd in de Structuurvisie Infrastructuur & Ruimte) en de Nota Bélvèdere (zie hoofdstuk 3). Binnen Nationale Landschappen geldt 'behoud door ontwikkeling' als uitgangspunt. De beleidsstrategie van de provincie voor Bélvèderegebieden is het versterken van de samenhang en de herkenbaarheid van de elementen. De kernkwaliteiten van het Nationaal Landschap West Zeeuws-Vlaanderen alsmede de karakteristieken van het Bélvèderegebied West Zeeuws-Vlaanderen zijn nader beschreven in het Omgevingsplan Zeeland.
Toetsing
De kernkwaliteiten van het Nationaal Landschap en de Nota Bélvèdere hebben geen betrekking op de landschappelijke kwaliteiten van de duinenrij bij Cadzand-Bad waarin het plangebied is gelegen. In zoverre verhoudt het plan zich met de te beschermen landschappelijke kwaliteiten van het Nationaal Landschap en het Bélvèderegebied West Zeeuws-Vlaanderen.
Het huidige beeld van Cadzand-Bad als badplaats wordt juist door de komst van De Branding met het aangrenzende vernieuwde Strandhotel versterkt. Beide gebouwen worden, vanwege hun vormgeving en architectuur, duidelijk herkenbare 'landmarks' in het landschapsbeeld van de Zeeuws-Vlaamse kust. Op deze manier voegen zij juist iets toe aan het bestaande landschap.
Conclusie
De kernkwaliteiten van het Nationaal Landschap en het Bélvèderegebied West Zeeuws-Vlaanderen komen door de ontwikkeling van De Branding niet in het gedrang. Juist vanwege de vormgeving en architectuur worden twee duidelijk herkenbare 'landmarks' aan het landschapsbeeld van de Zeeuws-Vlaamse kust toegevoegd.