Plan: | De Branding Cadzand-Bad |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.bpbranding11-VG02 |
Centrum van Cadzand-Bad
Nieuwe eigentijdse gebouwen die invulling geven aan het karakter van een badplaats zijn passend en noodzakelijk in de beoogde ruimtelijke structuur van het centrum van Cadzand-Bad. Op deze markante plek krijgt de badplaats dan ook een nieuw gezicht met gebouwen die allure uitstralen. Dit zal een onmiskenbare impuls geven aan het dorp en de beleving van de badplaats.
De Branding
Het voorliggende plan voor De Branding bestaat uit verschillende onderdelen, zie ook figuur 2.3. De Branding bestaat uit de bouw van een nieuw appartementencomplex (54 appartementen) met bijbehorende commerciële ruimten (350 m² brutovloeroppervlak), berging en een (gedeeltelijk ondergrondse) parkeervoorziening. Om te komen tot de gewenste kwaliteitsimpuls worden de architectuur en de inrichting van de buitenruimte hoogwaardig vormgegeven.
Figuur 2.3. Ontwerp De Branding en Strandhotel
Een nieuwe en aantrekkelijke ruimtelijke situatie
Het nieuwe Strandhotel met daarnaast De Branding worden in vorm en bouwmassa (verspringende hoogtes en rooilijnen) afgewisseld. Hierdoor worden de gebouwen vanuit verschillende gezichtsposities steeds anders beleefd. Geen recht-toe-recht-aan-gebouw, maar een diversiteit in volumes.
Ook vestiging van commerciële functies in het gebouw draagt bij aan een grotere levendigheid in de ruimtelijke uitstraling. In dat opzicht voegt de opzet van De Branding (in combinatie met het Strandhotel) wezenlijk meer toe aan de centrumfunctie van dit gebied, ten opzichte van de huidige situatie. Nu is een bezoek aan het restaurant en hotel sterk functioneel gericht. In de toekomst is er veel meer te doen. De strook tussen de boulevard en het strand zal als het ware betrokken worden bij het centrumgebied. Het centrumgebied van Cadzand-Bad wordt aantrekkelijker om te vertoeven, te bezoeken en om opnieuw een keer terug te komen. Het centrumgebied en het dorp zelf krijgen meer de uitstraling van een badplaats.
Figuur 2.4. Indeling De Branding en het Strandhotel in de nieuwe situatie
Renovatie en uitbreiding Strandhotel
Het plan voor het Strandhotel bestaat uit verschillende onderdelen.
De vormgeving en architectuur worden afgestemd op Het Strandhotel. Op deze wijze ontstaat een samenhangend geheel dat het centrum van Cadzand-Bad een kwaliteitsimpuls geeft. Zoals hiervoor aangegeven in hoofdstuk 1 doorloopt dit plan een zelfstandige planologische procedure.
Verkeer en parkeren
Verkeersontsluiting
Het appartementencomplex De Branding wordt met het Strandhotel ontsloten via de Boulevard De Wielingen.
Parkeren
Het plan voor De Branding omvat een ondergrondse parkeerkelder voor in totaal 105 parkeerplaatsen. In paragraaf 4.5.2 wordt hier nader op ingegaan.
Strandopgang
Grenzend aan het plangebied is een nieuwe strandopgang voorzien tussen De Branding en het Strandhotel. Deze openbaar toegankelijke strandopgang vormt een rechtstreekse verbinding tussen het centrum van Cadzand-Bad en het achterliggende Duinplein enerzijds en De Branding en het Strandhotel met het Noordzeestrand anderzijds.
Samenhang en accentuering
Ten opzichte van de bestaande bouw in Cadzand-Bad vormt de ontwikkeling qua massaliteit, ruimtelijke uitstraling en gekozen architectuur een trendbreuk. Dit zorgt voor de transformatie van een kustdorp met een 'lage ruimtelijke kwaliteit' naar een badplaats met een 'onderscheidende en geheel vernieuwende identiteit': een badplaats met 'allure'. De opwaardering van het Duinplein is daarvoor essentieel. In de planuitwerking heeft het bereiken van een evenwichtige, samenhangende bebouwingsstructuur een belangrijke rol gespeeld. Er zijn belangrijke overeenkomsten tussen de massa en hoogte van enerzijds de combinatie Cadzand Residence en Deurloo Residentie en anderzijds de nieuwe De Branding en het Strandhotel met Residenties. Toepassing van hedendaagse vormentaal en volumespel tussen hoogtes, daklijnen, dakvlakken en dakrichtingen alsmede een accentuering van het plein door de toren, zorgen voor een (verantwoord) onderscheid tussen de bestaande situaties van Cadzand Residence en Deurloo Residentie en de nieuwe situatie van De Branding en het Strandhotel.