direct naar inhoud van 1.1 Achtergronden en doel bestemmingsplan
Plan: De Branding Cadzand-Bad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.bpbranding11-VG02

1.1 Achtergronden en doel bestemmingsplan

Kwaliteitsverbetering Cadzand-Bad

Het verblijfsrecreatieve aanbod in Cadzand-Bad wordt sterk verbeterd. Het ontwikkelingsplan Cadzand-Bad 'Natuurlijk Stijlvol' vormt de basis en het vertrekpunt voor een majeure operatie die in diverse segmenten en op verschillende locaties een kwaliteitsverbetering tot stand brengt.

Met 'Natuurlijk Stijlvol' is het startschot gegeven voor de ontwikkeling van Duinhof-Zuid en het plan Cavelot. Daarmee is het proces van kwaliteitsverbetering in gang gezet. Deze kwaliteitsverbetering zorgt ervoor dat het aantal recreatieve overnachtingen in en rondom Cadzand-Bad zal toenemen. Het verbeteringsproces zal ervoor zorgen dat een adequaat antwoord wordt gegeven op de vraag die de hedendaagse verblijfsrecreant stelt.

De plannen voor Duinhof-Zuid en Cavelot zijn de eerste ontwikkelingen waarmee de kwaliteit van het verblijfsrecreatieve aanbod in Cadzand-Bad wordt versterkt.

  • Duinhof-Zuid betreft de realisatie van ruim 130 nieuwe appartementen aan de oostelijke entree van de Boulevard de Wielingen (50% recreatief en 50% permanent bewoond).
  • Plan Cavelot omvat een hoogwaardig verblijfsrecreatief park (Noordzee Résidence Cadzand-Bad geheten) ten zuiden van de kern Cadzand-Bad met in totaal 450 recreatiewoningen (zie figuur 1.1).

Daarnaast vindt momenteel onderzoek plaats naar de mogelijkheden voor een nieuwe jachthaven in Cadzand-Bad en wordt nagedacht over de herontwikkeling van het Duinplein. Er is een plan vastgesteld voor de realisatie van een nieuwe approach golfbaan met een parkeerterrein aan de oostelijke zijde van Cadzand-Bad.

afbeelding "i_NL.IMRO.1714.bpbranding11-VG02_0001.jpg"

Figuur 1.1. Recente ontwikkelingen Cadzand-Bad

De Branding en het Strandhotel

Compagnie Het Zoute Nederland B.V. maakt een kwaliteitsslag door algehele nieuwbouw op de huidige locatie van De Branding aan Boulevard de Wielingen. Dit geeft invulling aan de hiervoor geschetste achtergrond van nieuwe recreatieve ontwikkelingen Cadzand-Bad. Daarnaast heeft Compagnie 't Zoute samen met het Strandhotel een gezamenlijke visie gemaakt voor het aangrenzende gebied.

Het is de bedoeling dat deze centrale plaats in Cadzand-Bad wordt gemarkeerd door een hoogwaardige architectuur en een aantrekkelijk recreatief-toeristisch programma om zodoende een aantrekkelijke locatie in het hart van Cadzand-Bad te realiseren.

Op de locatie van het huidige restaurant De Branding is het voornemen nieuwe recreatieappartementen te realiseren, commerciële ruimtes met een parkeervoorziening onder het nieuwe complex. Naast dit plan wordt het aangrenzende Strandhotel gerenoveerd en eveneens uitgebreid met hotelkamers en recreatieappartementen, commerciële ruimten en een ondergrondse parkeervoorziening.

De hoogwaardige architectonische uitstraling van de nieuwe gebouwen zal ervoor zorgen dat de kwaliteitsverbetering van het recreatieve product - letterlijk - in het hart van Cadzand-Bad gestalte krijgt. Op termijn kan hierop nieuwbouw aan het centraal gelegen Duinplein aansluiten. Figuur 1.2 geeft de beoogde invulling van De Branding met het nieuwe Standhotel weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.1714.bpbranding11-VG02_0002.jpg"

Figuur 1.2. Fotovisualisatie De Branding met op de achtergrond Strandhotel

Huidige planologische regeling

De gronden waarop het plan voor De Branding wordt gerealiseerd, zijn van een juridisch-planologische regeling voorzien in het bestemmingsplan Boulevard de Wielingen (vastgesteld 1993, goedkeuringsbesluit 1994). De huidige bestemmingsregeling staat de ontwikkeling van het plan voor De Branding niet toe. Hierop wordt in paragraaf 3.3 nader ingegaan.

Doel

Doel van dit bestemmingsplan is het juridisch-planologisch mogelijk maken van de beoogde kwaliteitsverbetering van De Branding met bijbehorende faciliteiten.