Plan: | 2e herziening Buitengebied |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.2eherzbpbui14-VG01 |
Het bestemmingsplan Buitengebied van de gemeente Sluis is door de gemeenteraad op 23 juni 2011 vastgesteld. Sindsdien zijn er verschillende wijzigingsplannen en postzegelbestemmingsplannen opgesteld en is op 31 januari 2013 de 1e herziening vastgesteld. De gemeente is voornemens om het bestemmingsplan Buitengebied voor de 2e maal te herzien. Aanleiding tot de herziening is wijziging van provinciaal beleid, politieke ingevingen, nieuwe inzichten in het huidige gemeentelijke beleid en discrepanties in het vigerende bestemmingsplan Buitengebied. Middels deze 2e herziening streeft de gemeente er naar om tot een actueel bestemmingsplan te komen voor het gehele buitengebied van de gemeente.
Ligging plangebied
De gronden waar deze tweede herziening betrekking op heeft liggen verspreid binnen de gemeente Sluis. Het betreft percelen die zowel in het bestemmingsplan Buitengebied liggen maar ook in omliggende bestemmingsplannen. Tevens zal een gedeelte van de regels, die voor het gehele plangebied van toepassing zijn, worden herzien. De plangrens betreft derhalve de plangrens van het bestemmingsplan Buitengebied (zoals vastgesteld op 23 juni 2011) die op onderdelen is aangepast.
Percelen waar na vaststelling van het basisplan een ander bestemmingsplan of een beheersverordening is vastgesteld maken geen onderdeel uit van deze herziening. Op deze locaties vigeert het basisplan namelijk niet meer. Het betreft de volgende locaties:
Daarnaast zijn op enkele percelen wijzigingsplannen van toepassing die op basis van het basisplan zijn opgesteld. Deze wijzigingsplannen maken intergraal onderdeel uit van het basisplan. Omdat het basisplan + het wijzigingsplan blijft vigeren wordt de plangrens voor deze locaties, in tegenstelling tot de postzegelbestemmingsplannen, niet aangepast.
Systematiek 2e herziening
In hoofdstuk 2 zijn alle wijzigingen waarop deze 2e herziening betrekking heeft opgenomen. Het betreft zowel wijzigingen in de toelichting en regels als op de verbeelding.
Algemeen
Als in de 2e herziening gesproken wordt over het basisplan dan wordt het bestemmingsplan Buitengebied zoals vastgesteld op 23 juni 2011 bedoeld. Indien verwezen wordt naar bijvoorbeeld artikelnummers of paginanummers dan betreft het een verwijzing naar de nummers zoals opgenomen in het basisplan.
Toelichting
De toelichting van het basisplan maakt geen intergraal onderdeel uit van deze 2e herziening. Derhalve kunnen de wijzigingen niet concreet in beeld worden gebracht. Wijzigingen in de toelichting dienen dan ook als 'niet opgenomen' of 'dient als volgt gelezen te worden' te worden. Wijzigingen in de bijlagen bij de toelichting zijn wel in beeld gebracht. De aangepaste bijlage zijn opgenomen als bijlage in deze 2e herziening.
Regels
De wijzigingen die betrekking hebben op de regels worden in de basisversie verwerkt (dit betreft het basisplan inclusief de 1e herziening). In de planregels worden de aanpassingen met een doorhaling in blauw (
'regel'
) of een toevoeging in geel ('regel') opgenomen. In het groen ('regel') zijn de wijzigingen weergegeven die zijn doorgevoerd tijdens het opstellen van een geconsolideerde versie voorafgaand aan deze 2e herziening. De niet gearceerde regels zijn ter informatie opgenomen zodat een goed beeld ontstaat van de nieuwe regels en hoe deze ingepast zijn in de bestaande regels. Van belang is dat de niet gearceerde regels niet opnieuw ter discussie gesteld kunnen worden omdat deze enkel een informatieve rol in deze herziening vervullen.
Verbeelding
Alleen de percelen waar naar aanleiding van deze 2e herziening een aanpassing plaatsvindt worden op de verbeelding opgenomen. Uitgangspunt voor de weergave op de verbeelding is dat alleen het gewijzigde aspect in beeld gebracht wordt. Gebleken is dat niet alle wijzigingen op basis van deze systematiek in beeld gebracht kunnen worden. Hierbij gaat het voornamelijk om zaken die van de verbeelding verwijderd dienen te worden. Denk bijvoorbeeld aan het verwijderen van een functieaanduiding of het verwijderen van een gedeelte van het bouwvlak (dit is het geval wanneer het bouwvlak verkleind of van vorm veranderd dient te worden).
Om die reden wordt ten aanzien van de verbeelding gebruik gemaakt van 2 systematieken:
Wijzigingsplannen
Op een aantal locaties is een wijzigingsprocedure doorlopen. Deze wijzigingen worden niet op de verbeelding van deze 2e herziening in beeld gebracht aangezien voor deze ontwikkelingen reeds een afzonderlijke procedure doorlopen is, en intergraal onderdeel uitmaken van het basisplan. De wijzigingsplannen worden te zijner tijd wel verwerkt in de geconsolideerde versie om zo een compleet overzicht te geven. Voor de volgende locaties is een wijzingsprocedure doorlopen:
Het betreft de volgende locaties:
In dit hoofdstuk wordt een overzicht van de aanpassingen zoals opgenomen in de 2e herziening weergegeven. Per aanpassing wordt een motivering en een nadere uitwerking opgenomen. De aanpassingen hebben betrekking op:
De aanpassingen zijn weergegeven in tabel 1.
Tabel 1: aanpassingen 2e herziening
Adres, artikelnummer of onderwerp | Motivering herziening | Voorgestelde aanpassing |
Landschappe- lijke inpassing |
Bij verschillende afwijkingsbevoegdheden wordt een adequate landschappelijke inpassing vereist. Deze landschappelijke inpassing is alleen ter plaatse van de uitbreiding vereist. Omdat dat dit niet duidelijk uit de regels blijkt, worden de regels op dit onderdeel aangepast. | Regels De zinsnede 'ter plaatse wordt voorzien in een adequate landschappelijke inpassing die bestaat uit…' wordt gewijzigd in: 'ter plaatse van de uitbreiding' wordt voorzien in een adequate landschappelijke inpassing die bestaat uit |
Kleinschalig kamperen |
Tot 2008 was het Nederlandse kampeerbeleid op Rijksniveau geregeld en vastgelegd in de Wet op de Openluchtrecreatie (WOR). Vanaf 1 november 2005 is de Wet gefaseerd ingetrokken met als laatste onderdeel het afschaffen van de landelijke kampeerregelgeving per 1 januari 2008. Belangrijke motieven om de WOR in te trekken waren vermindering van regeldruk en administratieve lasten. Met de intrekking van de WOR per 1 januari 2008 is het van belang de planologisch relevante aspecten van verblijfsrecreatief gebruik in het bestemmingsplan te regelen. In het basisplan is hieraan invulling gegeven. De beleidsregels zijn opgenomen in de toelichting van het bestemmingsplan, de mogelijkheid tot het verlenen van ontheffing/ wijziging zijn verwerkt in de regels van het bestemmingsplan. De beleidsregels met betrekking tot het ingestelde quotum van maximaal 20 kleinschalige kampeerterreinen in het kustgebied is vastgelegd in de 'Verordening kleinschalig kamperen Sluis' zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 26 januari 2012. In de periode tussen het intrekken van de Wet openluchtrecreatie en het tot stand komen van het basisplan zijn gedoogbeschikkingen verleend aan de bestaande kleinschalige kampeerterreinen. Op dit moment kan aan deze terreinen ontheffing verleend worden op basis van het bestemmingsplan zodat tegelijkertijd de gedoogbeschikkingen komen te vervallen. Aan het verlenen van ontheffing op basis van het bestemmingsplan kleven echter enkele nadelen. De belangrijkste is dat het onvoldoende flexibiliteit biedt bij gewijzigde praktijksituaties. Als bijvoorbeeld een kleinschalig kampeerterrein stopt dient hiervoor een planologische procedure gevolgd te worden. Daarnaast kunnen beleidsregels niet eenvoudig aangepast worden. Bovendien sluiten de regels die gekoppeld zijn aan de ontheffingsmogelijkheden onvoldoende aan op bestaande (vergunde) situaties. Een verordening die aansluit bij het bestemmingsplan 'Buitengebied' (basisplan) biedt veel meer flexibiliteit, dit is gewenst en sluit ook aan bij de insteek van destijds om de WOR in te trekken. De conclusie van de evaluatie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) die is opgesteld door het Kenniscentrum Recreatie naar aanleiding van het intrekken van de WOR sluit hierbij volledig aan. De nieuwe verordening kleinschalig kamperen gaat tegelijk met het ontwerpplan ter inzage. Momenteel zijn er diverse kleinschalige kampeerterreinen bij de bestemmingen Agrarisch en Wonen-2 waarop de nieuwe verordening betrekking zal hebben. Voor deze percelen wordt rechtstreeks in de bestemmingsomschrijving opgenomen dat kleinschalig kamperen is toegestaan mits in overeenstemming met deze verordening. De mogelijkheden om nieuwe kleinschalige kampeerterreinen te starten of bestaande te vergroten kunnen daarmee vervallen (want rechtstreeks toe te staan op basis van bestemmingsomschrijving en verordening). Daarnaast zijn er twee minicampings bij de bestemming Wonen en Horeca waarop de nieuwe vererdening geen betrekking zal hebben. De regeling voor deze beide percelen (aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - minicamping') wordt niet gewijzigd. De aanpassing ten aanzien van het kleinschalig kamperen worden in deze herziening opgenomen. |
Regels 3.2.1c: In de 14e rij van de tabel wordt het getal 100 gewijzigd in 150. 4.2.1c: In de 11e rij van de tabel wordt het getal 100 gewijzigd in 150. 8.2.1c: In de 13e rij van de tabel wordt het getal 100 gewijzigd in 150. 9.2.1c: In de 12e rij van de tabel wordt het getal 100 gewijzigd in 150. In artikel 28 wordt de volgende afwijking van de bouwregels opgenomen: Het bevoegd gezag kan bij een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in lid 28.2 voor het bouwen van sanitaire voorzieningen en / of een recreatieruimte ten behoeve van een kleinschalig kampeerterrein buiten een bouwvlak met in achtneming van het volgende: a. de bouwhoogte van het sanitairgebouw en / of recreatieruimte bedraagt ten hoogste 4 m; b. het oppervlak van het sanitairgebouw en / of recreatieruimte inclusief privésanitair bedraagt ten hoogste 100 m²; c. de omgevingsvergunning wordt niet verleend binnen een afstand van 50 m ten opzichte van de meest nabij gelegen woning van derden; d. indien de afstand tot gronden met de bestemming Natuur minder dan 100 m bedraagt wordt de omgevingsvergunning uitsluitend verleend indien geen onevenredige aantasting van de landschaps- of natuurwaarden van het natuurgebied plaatsvindt; e. verlening van de omgevingsvergunning is noodzakelijk omdat de bestaande bebouwing niet geschikt is om te dienen als sanitaire voorziening of als recreatieruimte; f. medewerking wordt slechts verleend indien een privaatrechtelijke overeenkomst wordt gesloten over de aanleg, het beheer en het onderhoud van de landschappelijke inpassing; g. verlening van de omgevingsvergunning leidt niet tot onevenredige aantasting van gebruiks- en ontwikkelmogelijkheden van naastgelegen percelen. De subleden 3.5.5, 3.5.6, 4.5.5, 4.5.6, 8.5.5, 8.5.6, 9.5.5, 9.5.6, 28.1.d en 28.6.3 komen te vervallen. Aan de leden 3.1, 4.1, 8.1, 9.1 en 28.1 wordt toegevoegd dat kleinschalig kamperen, voor zover in overeenstemming met de Verordening kleinschalig kamperen Sluis, is toegestaan. In het bestemmingsplan wordt de volgende begripsomschrijving voor kleinschalig kampeerterrein opgenomen: 'een terrein of plaats, gelegen op een (voormalig) agrarisch bouwvlak en/of direct aan daaraan grenzende en volgens het bestemmingsplan Buitengebied als agrarische gronden, geheel of gedeeltelijk ingericht en blijkens de inrichting bestemd, om daarop gelegenheid te geven tot het plaatsen van 25 standplaatsen ten behoeve van recreatief nachtverblijf door personen die hun hoofdverblijf elders hebben. De term minicamping wordt bij de agrarische bestemmingen en de bestemming Wonen-2 gewijzigd in de term kleinschalig kampeerterrein. Verbeelding De aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - minicamping' komt te vervallen bij de bestemming Wonen - 2. Toelichting Bijlage 7 wordt verwijderd. |
Hoofdstuk 5.3 toelichting | In de toelichting is opgenomen dat nieuwe neventakken mogelijk zijn tot 2.100 m2 en dat uitbreiding bestaande neventakken mogelijk is tot 1.600 m2. Dit is onjuist. Zowel nieuwe als bestaande neventakken zijn mogelijk tot 2.100 m2. In de regels is deze omissie niet aan de orde. | Op basis van artikel 2.9 van de verordening ruimte provincie Zeeland is nieuwvestiging van intensieve veehouderij, de omschakeling van een bestaand bedrijf naar intensieve veehouderij alsmede het toevoegen van een neventak intensieve veehouderij niet toegelaten. |
Toelichting bijlage 11 Erfbeplanting | In de 'Toelichting erfbeplanting' staan een paar onduidelijkheden. Zo staat in bijlage C: voorbeeldovereenkomst dat op grond van het omgevingsplan en het bestemmingsplan Buitengebied (basisplan) van de gemeente Sluis een dergelijk plan landschappelijk dient te worden ingepast. Het plan hoeft echter niet in strijd te zijn met het bestemmingsplan, want medewerking op basis van afwijking of wijziging is ook mogelijk. Artikel 4 lid 1 dichte boom en struiklaag verwijderen omdat die niet terugkomen in de richtlijnen. De Toelichting dient te worden aangepast. | Toelichting In de toelichting wordt bijlage 11 vervangen. |
Lid 20.3.2 onder c | In artikel 20.3.2 is als voorwaarde opgenomen dat zorg wordt gedragen voor ruimtelijke kwaliteitswinst in de vorm van landschaps- of natuurontwikkeling of het verbeteren van de inrichting van het erf; Omdat de term 'erf' bij speelterreinen merkwaardig is wordt dit aangepast | Regels De voorwaarde wordt gewijzigd. De nieuwe voorwaarde luidt als volgt; zorg wordt gedragen voor het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van het speelterrein of de directe omgeving. |
Lid 20.3.1 |
In artikel 20.3.1 is als voorwaarde opgenomen dat zorg wordt gedragen voor ruimtelijke kwaliteitswinst in de vorm van landschaps- of natuurontwikkeling of het verbeteren van de inrichting van het erf; Omdat de term 'erf' bij strandpaviljoens merkwaardig is wordt dit aangepast. Tevens wordt een bouwregel opgenomen die regelt dat de bouwhoogte niet hoger mag zijn dan de top van de duin. | Regels Sub c wordt gewijzigd. De nieuwe voorwaarde luidt als volgt; verlening van de omgevingsvergunning leidt niet tot onevenredige aantasting van het strand. In sub d wordt de term landschapswaarden gewijzigd in omgevingswaarden In sub e wordt de zinsnede 'in de vorm van landschaps- of natuurontwikkeling' verwijderd. In sub f wordt de zinsnede 'de aanleg, het beheer en het onderhoud van' verwijderd. Er wordt een nieuw sub h toegevoegd, luidende: 'het bevoegd gezag vraagt schriftelijk advies in bij de toetsingscommissie strandontwikkeling omtrent het bepaalde onder e en f alvorens de omgevingsvergunning te verlenen; Er wordt een nieuw sub i toegevoegd, luidende: 'de bouwhoogte mag niet meer bedragen dan de hoogte van de top van de duin'. |
Lid 20.1 onder d | In artikel 20.1 sub d is geregeld dat op verschillende percelen strandpaviljoens zijn toegestaan. Per abuis is voor deze paviljoens geen horeca- categorie indeling opgenomen. Om ongewenste situaties te voorkomen wordt horeca tot en met categorie 1c ten hoogste toelaatbaar gesteld. | Regels Artikel 20.1 sub d wordt aangevuld met de volgende zinsnede: 'inclusief horeca tot en met categorie 1c van de Staat van Horeca-activiteiten;' |
Noorderbruggeweg 1 en 3 te Sluis | Het perceel Noorderbruggeweg 1 en 3 zijn opgenomen in het bestemmingsplan Kom Heille. Omdat deze percelen in het buitengebied vallen worden de percelen opgenomen in deze herziening. | Verbeelding De plangrens wordt aangepast. De twee percelen worden voorzien van de bestemming Wonen. Tevens worden de van toepassing zijnde dubbelbestemmingen en gebiedsaanduidingen opgenomen. |
Tragel Oost, Schoondijke | Het perceel met wijzigingsbevoegdheid voor de bouw van woningen, grenzend aan de kern Schoondijke en bedrijventerrein is niet opgenomen in het bestemmingsplan Kleine kernen en hoort ook niet thuis in het bestemmingsplan Bedrijventerreinen. In verband met de krimp, de woningbouw planningslijst en het ontbreken van plannen voor woningbouw op deze locatie, is het niet voor de hand liggend dat de beoogde woningen gerealiseerd gaan worden. De gemeente kiest er voor de feitelijke situatie te bestemmen. Omdat de gronden in de feitelijke situatie in gebruik zijn als grasland ligt een agrarische bestemming het meest voor de hand. Het perceel wordt daarom meegenomen in deze herziening. |
Verbeelding De plangrens wordt aangepast. De gronden worden voorzien van de bestemming Agrarisch-1 zonder bouwvlak. De weg wordt voorzien van de bestemming Verkeer. |
Oude Haven 26 Oostburg | De verkeersbestemming rustend op het perceel is overgenomen uit het voorgaande bestemmingsplan, maar de plannen omtrent de wegen zijn inmiddels al vele jaren afgerond en er zijn geen plannen om het perceel nog in gebruik te nemen voor verkeersdoeleinden. De bestemming wordt daarom aangepast van Verkeer naar Agrarisch. De schuur, gelegen in de verkeersbestemming wordt niet voorzien van de bestemming Agrarisch. Deze bestaande schuur wordt binnen het bouwvlak van de bestemming Wonen, waar deze schuur toe behoort, getrokken. |
Verbeelding De gronden met de bestemming Verkeer worden voorzien van de bestemming Agrarisch zonder bouwvlak. Het bestemmingsvlak met de bestemming Wonen aan de Oude Haven 26 wordt vergroot zodat de bestaande schuur, behorende bij de woning, binnen het bouwvlak komt te vallen. Conform de systematiek wordt de maatvoeringsaanduiding 2 woningen ook op het toegevoegde gedeelte van toepassing verklaard. |
Oranjestraat 33, IJzendijke | Per abuis is niet alle bebouwing binnen het bouwvlak Agrarisch opgenomen. Om dit te herstellen wordt het bouwvlak aangepast. | Verbeelding Het bouwvlak wordt zodanig aangepast dat het westelijke gedeelte van het bouwvlak komt te vervallen. Aan de zuidzijde van het bouwvlak wordt het bouwvlak vergroot. |
Wro-zone wijzigingsgebied 2 Lid 46.5 |
Op verschillende locaties kan een landschapscamping gerealiseerd worden. Omdat dit, gezien de ligging, niet wenselijk is, wordt de gebiedsaanduiding wro-zone-wijzigingsgebied verwijderd. De reeds bestaande landschapscampings kunnen worden voorgezet en de bijbehorende regeling wordt opgenomen in de regels. |
Regels De wro-zone wijzigingsgebied 2 blijft vanwege praktische redenen op de verbeelding opgenomen. Om te voorkomen dat de bijbehorende regeling van toepassing blijft worden de voorwaarden zoals opgenomen in artikel 46.5 verwijderd en vervangen voor de term 'vervallen'. Op deze manier blijft de koppeling met de verbeelding mogelijk maar is het niet meer mogelijk de wijzigingsbevoegdheid toe te passen. |
Lid 46.7 | Door middel van het toepassen van artikel 46.7 is het mogelijk om onder voorwaarden een extra woning in een bestaand gebouw te realiseren. Niet is geregeld dat tijdens en na toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid het cultuurhistorische pand behouden dient te blijven (niet slopen of vergroten). Daarnaast is het niet wenselijk dat er verdere verstening van het buitengebied plaatsvindt. Om deze reden worden nieuwe bijgebouwen bij de nieuwe woning niet toegestaan. De voorwaarden voor de wijzigingsbevoegdheid worden zodanig aangevuld dat deze twee aspecten geborgd worden. De wijzigingsbevoegdheid zoals opgenomen in artikel 46.7 is voor de volgende percelen reeds toegepast: Steenhovensedijk 17, Waterlandkerkje Zuiddiepe 3, IJzendijke Molenstraat 14, Retranchement Om te voorkomen dat de bovenstaande aanvulling niet voor deze percelen van toepassing wordt verklaard, wordt op deze percelen alsnog een aanduiding opgenomen. |
Regels Artikel 46.7 worden drie nieuwe subleden toegevoegd luidende: 'j. de bebouwing waar de extra woning in gerealiseerd wordt mag niet gesloopt en herbouwd worden. k. na de wijziging dient de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - cultuurhistorisch waardevolle woning' te worden opgenomen, waarmee wordt aangegeven dat de betreffende bebouwing niet gesloopt, vergroot of verplaatst mag worden en dat de realisatie van bijgebouwen ten behoeve van de extra wooneenheid niet is toegestaan; l. van het bepaalde onder j kan worden afgeweken indien er aangetoond is dat er inpandig onvoldoende ruimte is om hobby-, bergruimtes en garages te realiseren. In dat geval kan een extra bijgebouw in de vorm van een bakkeet of varkenshok worden gerealiseerd waarbij aangesloten dient te worden bij de oorspronkelijke indeling van de Zeeuws-Vlaamse erven. Verbeelding Op de verbeelding worden de volgende percelen voorzien van de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding – cultuurhistorisch waardevolle woning'': Steenhovensedijk 17, Waterlandkerkje (bestemming Wonen + maatvoeringsaanduiding 'maximum aantal wooneenheden = 2) Zuiddiepe 3, IJzendijke (bestemming Wonen + en de maatvoeringsaanduiding 'maximum aantal wooneenheden = 2) Molenstraat 14, Retranchement (Wonen en de maatvoeringsaanduiding 'maximum aantal wooneenheden = 3) Regels Om de aanduiding te borgen in de regels worden de regels als volgt aangepast: In artikel 26.2 worden twee nieuwe subleden opgenomen, luidende: q. met dien verstande dat: woningen ter plaatse van de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - cultuurhistorisch waardevolle woning' niet gesloopt, vergroot of verplaatst mogen worden en dat ten behoeve van deze woningen geen nieuwe bijgebouwen gerealiseerd mogen worden. r. van het bepaalde onder q kan worden afgeweken indien er aangetoond is dat er inpandig onvoldoende ruimte is om hobby-, bergruimtes en garages te realiseren. In dat geval kan een extra bijgebouw in de vorm van een bakkeet of varkenshok worden gerealiseerd waarbij aangesloten dient te worden bij de oorspronkelijke indeling van de Zeeuws-Vlaamse erven. |
Sasputsestraat 1 Schoondijke | De camping op het perceel Sasputsestraat 1 te Schoondijke is beëindigd. Omdat de vergunning ingetrokken wordt, wordt het bestemmingsplan ook aangepast. Op de verbeelding wordt de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie – mini camping' verwijderd. | Verbeelding De aanduiding 'specifieke vorm van recreatie – mini camping' op het perceel Sasputsestraat 1 wordt verwijderd. De regels behoeven geen aanpassing. Toelichting Bijlage 7 uit de toelichting is verwijderd. |
Artikel 46 - landgoederen | In artikel 46.4 sub e is de minimale inhoud van de hoofdgebouwen per abuis in vierkante meters weergegeven. Omdat dit kubieke meters moet zijn wordt dit aangepast. In artikel 46.3 sub e en 46.4 sub e is geregeld dat de gezamenlijke/totale inhoud van de hoofdgebouwen ten minste 2.500 m3 moet bedragen. Indien het maximale aantal woningen van 3 gerealiseerd wordt betekent dit een inhoud van +/-830 m3 per woning. Gezien de allure van een landgoed is dit niet wenselijk. Om deze reden wordt een aanvullende voorwaarde opgenomen die regelt dat de inhoud van 1 woning ten minste 1.500 m3 moet bedragen |
Regels In artikel 46.3 wordt sub d gewijzigd . het nieuwe sub luidt als volgt: het aantal woningen/wooneenheden per landgoed bedraagt ten hoogste 1 met dien verstande dat dit aantal uitgebreid kan worden naar 2 indien er sprake is van landschaps- en natuurontwikkeling van meer dan 1 ha en uitgebreid kan worden naar 3 indien er sprake is van landschaps- en natuurontwikkeling van ten minste 2 ha; In artikel 46.3 wordt sub f verwijderd en vervangen door een nieuw sub f, g en h, luidende: f. d e minimale inhoud van het eerste woning bedraagt ten minste 2.500 m3; g. de minimale inhoud van de tweede en derde woningen bedragen ten minste 1.500 m3; h. de maximale inhoud van alle hoofdgebouwen bedraagt ten hoogste 4.500 m3 bij een landgoedomvang van 5 ha, met dien verstande dat als qua oppervlakte een groter landgoed gerealiseerd wordt, de maximale inhoud verhoudingsgewijs mag toenemen tot 6.300 m3 bij een landgoed van 7 ha; In artikel 46.4 wordt sub a verwijderd. In artikel 46.4 wordt sub f vervangen door een nieuw sub f luidende: de maximale inhoud van het hoofdgebouw bedraagt ten hoogste 4.500 m3 bij een landgoedomvang van 5 ha, met dien verstande dat als qua oppervlakte een groter landgoed gerealiseerd wordt, de maximale inhoud verhoudingsgewijs mag toenemen tot 6.300 m3 bij een landgoed van 7 ha. In artikel 46.4 wordt een nieuw sub d en e opgenomen, luidende: d. uitbreiding van het landgoed is uitsluitend toegestaan indien de uitbreiding aansluitend aan het bestaande landgoed plaatsvindt zodat er na uitbreiding sprake is en blijft van één geheel; e. de inhoud van een hoofdgebouw bedraagt ten minste 1.500 m3 per hoofdgebouw; |
De percelen, kadastraal bekend als gemeente Aardenburg, sectie H, nummers 475 en 473 | De percelen, kadastraal bekend als gemeente Aardenburg, sectie H, nummers 475 en 473 zijn in gebruik voor agrarische doeleinden en behoren niet tot het perceel op het adres Smedekensbrugge 24. De gronden worden voorzien van de bestemming Agrarisch met waarden – Landschapswaarden. | Verbeelding De bestemming Wonen wordt gewijzigd in de bestemming Agrarisch met waarden – Landschapswaarden. |
Lid 3.4 onder g Lid 4.4 onder f Lid 8.4 onder g Lid 9.4 onder f |
In artikel 3.4 sub g, 4.4 sub f, 8.4 sub g en 9.4 sub f is de volgende regel opgenomen: 'Voorzieningen voor opslag, niet zijnde bouwwerken, zijn buiten bouwvlakken niet toegestaan met uitzondering van wateropslag. De gemeente is van oordeel dat het voor wateropslag beter is om een aparte regel op te nemen, water opslaan doe je namelijk altijd in een (soort van) bouwwerk. De regels worden zodanig aangepast dat voorzieningen voor wateropslag buiten bouwvlakken zijn toegestaan. Gezien de landschappelijke impact is het niet gewenst dat deze voorzieningen overal in het buitengebied gerealiseerd worden. Daarom wordt aanvullend geregeld dat deze voorzieningen uitsluitend aansluitend aan het bouwvlak of op gronden ten behoeve van fruitteelt gerealiseerd moeten worden. | Regels Artikel 3.4 sub g, 4.4 sub f, 8.4 sub g en 9.4 sub f worden gewijzigd en wordt naast de aanpassing nog 1 nieuw sublid opgenomen, luidende: Aangepast sublid voorzieningen voor opslag, niet zijnde bouwwerken, zijn buiten bouwvlakken niet toegestaan; nieuw sublid: in afwijking van het bepaalde onder g geldt dat voorzieningen ten behoeve van wateropslag wel buiten het bouwvlak, mits aansluitend aan het bouwvlak of op gronden ten behoeve van fruitteelt zijn toegestaan met dien verstande dat de realisatie van een waterbassin niet leidt tot onevenredige aantasting van gebruiks- en ontwikkelingsmogelijkheden van naastgelegen percelen. |
Lid 3.2.2 onder b Lid 4.2.2 onder b Lid 8.2.2, onder b Lid 9.2.2 onder b |
Per bedrijf is ten hoogste 50 m2 aan bedrijfsgebouwen en/of overkappingen buiten het bouwvlak toegestaan mits dit noodzakelijk is voor een doelmatige agrarische bedrijfsvoering. In de voorwaarden is opgenomen dat een advies van de aaz noodzakelijk is. Omdat dit advies naar aanleiding van nieuwe afspraken overbodig is, wordt deze voorwaarde verwijderd. | Regels De voorwaarde : 'alvorens de omgevingsvergunning te verlenen vraagt het bevoegd gezag hierover schriftelijk advies van de agrarisch deskundige' wordt verwijderd. |
Nieuwe economische dragers (NED's) Lid 3.3.8 Lid 4.3.3 Lid 8.3.5 Lid 9.3.4 Lid 3.4 Lid 4.4 Lid 8.4 Lid 9.4 Lid 26.4 Lid 28.4 Lid 3.5.1 Lid 4.5.1 Lid 8.5.1 Lid 9.5.1 Lid 26.5.1 Lid 28.5.1 Lid 1.62 Bijlage 5 toelichting Bijlage 2 regels |
In de toelichting is opgenomen dat slechts 1 gebouw mag worden ingezet voor NED's. Dit is onjuist. De NED's mogen in meerdere gebouwen gerealiseerd worden. Indien er sprake is van nieuwbouw dan geldt de limiet van 1 NED en 1 gebouw wel. In de regels is deze omissie niet aan de orde. In artikel 3.3.8, 4.3.3, 8.3.5, 9.3.4 is opgenomen dat per bouwvlak 250 m2 nieuwbouw gerealiseerd mag worden ten behoeve van de realisatie van 1 NED. Niet is geregeld dat elders (op het bouwvlak of elders in de gemeente) 250 m2 gesloopt dient te worden. De regels worden op dit onderdeel aangevuld. Een van de voorwaarden voor overnachtingsmogelijkheden is dat er op het perceel wordt gewoond en er dient een planologische samenhang te zijn. Omdat dit niet uit de regels blijkt, worden de regels aangevuld. De intentie van een NED is om (voormalige) agrarische bebouwing niet te laten verloederen. Het is derhalve niet de bedoeling dat de NED's in de (bedrijfs)woning gerealiseerd worden. Omdat dit niet duidelijk wordt uit de regels, worden de regels aangepast. De bestemming Wonen-2 wordt niet genoemd in de begripsbepalingen van een NED. Omdat NED's hier wel zijn toegestaan wordt de begripsbepaling aangevuld. Een aantal vergunde NED's staan niet genoemd op de lijst zoals opgenomen in bijlage 5. Dit wordt hersteld in deze herziening. In bijlage 2 van de regels is een lijst met toegestane NED's opgenomen. Ten aanzien van de NED's 'appartementen verhuur' en 'hotelaccommodatie' is geen beperking ten aanzien van het aantal appartementen/kamers geregeld. Om te voorkomen dat de activiteiten niet meer als kleinschalig zijn aan te merken is het gewenst het aantal appartementen/kamers te maximaliseren. Het aantal appartementen wordt gemaximeerd op 5 en het aantal hotelkamers op 10. |
Toelichting De toelichting van het basisplan dient als zodanig gelezen te worden dat NED's in meerdere gebouwen gerealiseerd mogen worden, mits er geen sprake is van nieuwbouw. De regels en verbeelding behoeven geen aanpassing. Regels In lid 28.3.2 wordt een extra voorwaarde toegevoegd, luidende: de omgevingsvergunning wordt slechts verleend indien tenminste eenzelfde oppervlak bestaande gebouwen op het betreffende bouwvlak of op een ander bouwvlak elders in het plangebied wordt gesloopt; Regels In de leden 3.4, 4.4, 8.4, 9.4, 26.4 en 28.4 wordt een extra voorwaarde opgenomen, luidende: het aanbieden van overnachtingsmogelijkheden is uitsluitend toegestaan indien er op het betreffende perceel gewoond wordt en er sprake is van een planologische samenhang tussen de bedrijfswoning en de logiesfunctie. Regels In de leden 3.5.1, 4.5.1, 8.5.1, 9.5.1, 26.5.1 en 28.5.1 wordt een extra voorwaarde opgenomen, luidende: de NED of NED's zijn niet toegestaan in de (bedrijfs)woning. Regels Artikel 1.62 wordt aangevuld met de volgende zinsnede: met de bestemming Wonen-2 Toelichting Bijlage 5 van de toelichting wordt uitgebreid Regels In bijlage 2 van de regels wordt bij de functie 'Appartementenverhuur' een * opgenomen die verwijst naar de tekst * maximaal 5 appartementen per bouwvlak. Bij de functie 'Hotelaccommodatie'' wordt een ** opgenomen die verwijst naar de tekst ** maximaal 10 kamers per bouwvlak. |
Wilhelminadijk 2 Biervliet | Uit landbouwtellingsgegevens is gebleken dat er op het perceel Wilhelminadijk 2 sprake is van een agrarisch bedrijf. Om deze reden wordt de woonbestemming gewijzigd naar een agrarische bestemming. Er is geen sprake van het toevoegen van een nieuw bouwvlak omdat het gaat om een agrarisch bedrijf die in het basisplan abusievelijk een woonbestemming heeft gekregen. |
Verbeelding De bestemming Wonen - 2 wordt gewijzigd in Agrarisch. Omdat de bestemming Wonen - 2 niet voorzien was van een bouwvlak wordt tevens een bouwvlak toegekend. De vorm van het bestemmingsvlak wordt niet gewijzigd. |
Retranchement, Achterweg ong. (Risseeuw Terhofstede) | Om de bouw van een nieuwe woning op het perceel Achterweg ongenummerd te Retranchement mogelijk te maken is een ruimtelijke onderbouwing opgesteld. Op basis van deze ruimtelijke onderbouwing, die als bijlage 13 bij de toelichting wordt opgenomen, wordt de bestemming Agrarisch – 1 gewijzigd in de bestemming Wonen. |
Verbeelding De bestemming Agrarisch – 1 wordt gewijzigd in de bestemming Wonen. |
Lid 46.3 | Ten aanzien van nieuwe landgoederen geldt de voorwaarde dat de Natuur tussen verschillende landgoederen verbonden dient te zijn Bij uitbreiding van bestaande landgoederen dient de aansluiting met het bestaande landgoed geborgd te worden waarbij aansluiting van de paden plaats dient te vinden. |
Regels In artikel 46.3 wordt een nieuwe voorwaarde opgenomen, luidende: het natuuronderdeel van het landgoed dient aangesloten te worden op reeds bestaande natuur bij bestaande landgoederen; Regels In artikel 46.4 wordt een nieuwe voorwaarde opgenomen, luidende: uitbreiding van het landgoed is uitsluitend toegestaan indien de uitbreiding aansluitend aan het bestaande landgoed plaatsvindt zodat er na uitbreiding sprake is en blijft van één geheel; |
Paspolder, Sluis, kadastraal bekend als gemeente Sluis, sectie M, nummer 266. | Om de bestemmingswijziging van Agrarisch naar Wonen en de realisatie van een nieuwe woning (er staat nu enkel een schuur) mogelijk te maken is een ruimtelijke onderbouwing opgesteld. Op basis van deze ruimtelijke onderbouwing, die als bijlage 14 bij de toelichting wordt opgenomen, wordt de verbeelding aangepast. | Verbeelding De bestemming Agrarisch wordt gewijzigd in de bestemming Wonen. |
Catsweg 6, Groede | De agrarische bedrijfsactiviteiten aan de Catsweg 6 zijn beëindigd. Als gevolg hiervan is de bestemming Agrarisch met waarden – Landschapswaarden niet meer passend. Om die reden wordt de bestemming op basis van het feitelijke gebruik gewijzigd naar Wonen – 2. | Verbeelding De bestemming Agrarisch met waarden – Landschapswaarden wordt gewijzigd in Wonen – 2. Het vlak wordt aangepast in die zin dat deze wordt afgestemd op de feitelijke erfinrichting van het perceel. Verbeelding De gebiedsaanduiding wro-zone – ontheffingsgebied – 1.3 komt te vervallen. Regels De wro-zone wijzigingsgebied 2 blijft vanwege praktische redenen op de verbeelding opgenomen. Om te voorkomen dat de bijbehorende regeling van toepassing blijft worden de voorwaarden zoals opgenomen in artikel 46.5 verwijderd en vervangen door de term 'vervallen'. Op deze manier blijft de koppeling met de verbeelding mogelijk maar is het niet meer mogelijk de wijzigingsbevoegdheid toe te passen. |
Lievestraat 10, Eede | Voor het agrarisch bedrijf aan de Lievestraat 10 te Eede is een bouwvlak opgenomen. Omdat niet alle bebouwing binnen dit bouwvlak ligt, wordt het bouwvlak aangepast. | Verbeelding Het bouwvlak wordt in de richting van de weg vergroot. Het achterste gedeelte van het bouwvlak komt te vervallen. |
Lid 38.2 Lid 38.4.2 |
Indien molens enkel bestaan uit een molenromp dan is het niet doelmatig/noodzakelijk om de windzone te beschermen. De regels worden op dit onderdeel aangepast. | Regels In artikel 38.2 wordt de volgende bepaling opgenomen: met dien verstande dat: het bepaalde onder b1 en b2 niet van toepassing is op gronden behorende bij molens die enkel bestaan uit een molenromp. In artikel 38.4.2 wordt de volgende uitzondering opgenomen: plaatsvinden op gronden behorende bij molens die enkel bestaan uit een molenromp. |
Fietspad Groede-Oostburg | Tussen Groede en Oostburg wordt een nieuw fietspad aangelegd. Omdat het fietspad op basis van het basisplan niet is toegestaan, wordt het fietspad opgenomen in deze herziening. | Verbeelding Het fietspad wordt voorzien van de bestemming verkeer. De regels behoeven geen aanpassing. |
Nieuwesluisweg tussen 4a en 6: Nieuwesluisweg 7, Nieuwesluisweg 9, Kieweg 1, Kieweg 2 , Kieweg 4, Kieweg zelf allen te Breskens |
Deze percelen zijn niet opgenomen in het bestemmingsplan Recreatieterreinenen en worden daarom in dit bestemmingsplan opgenomen. Het perceel Nieuwesluisweg tussen 4a en 6 was in het voormalige bestemmingsplan landelijk gebied wel bestemd maar abusievelijk niet opgenomen in het bestemmingsplan Buitengebied. Dit wordt alsnog gedaan. |
Verbeelding Nieuwesluisweg tussen 4a en 6: Wonen Nieuwesluisweg 7: Wonen Nieuwesluisweg 9: Wonen Kieweg 1: Wonen Kieweg 2: Horeca + (-bw) Kieweg 4: Wonen Kieweg zelf: Verkeer Percelen EL112, 83 en 113: Agrarisch |
Bijlage 3 | De afmetingen in het bestemmingsplan ten aanzien van Moio (voorheen The First Wave) komen niet meer overeen met de maten die conform de bouwvergunning zijn vergund | Regels In bijlage 3 van de regels worden ter plaatse van de aanduiding sh-stp 5 de volgende maten opgenomen: bebouwd opp: 825 m2 Onbebouwd opp: 564 m2 Tevens wordt de naam 'The First Wave' gewijzigd in 'Moio Beach' |
Artikel 42 |
In de bestaande matenregeling is opgenomen dat enkel mag worden gebouwd op 'dezelfde plaats', maar dit is niet altijd praktisch of gewenst. Als er sprake is van een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit moet herbouw, (rekening houdend met o.a. milieu, afstand tot Natuur etc., zodat aangrenzende agrarische bedrijven geen hinder kunnen ondervinden) ook op andere locaties mogelijk zijn. Het bestemmingsplan wordt op dit onderdeel aangepast. |
Regels In artikel 45 wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende: Herbouw van gebouwen: Het bevoegd gezag kan bij een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in artikel 42.2 onder c teneinde herbouw van gebouwen op een andere locatie toe te staan, met in achtneming van het volgende: a. herbouw dient op hetzelfde perceel plaats te vinden; b. herbouw dient binnen een bouwvlak plaats te vinden; c. er dient sprake te zijn van een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse; d. de herbouw is stedenbouwkundig aanvaardbaar; e. de nieuwe situering van de bebouwing leidt niet tot extra belemmeringen voor de bedrijfsontwikkelingen van de omliggende (agrarische) bedrijven, voortvloeiende uit de milieuwetgeving; f. de nieuwe situering van de bebouwing leidt niet tot extra belemmeringen voor de omliggende natuur; g. indien de (bedrijfs)woning op een ander locatie herbouwd wordt mag de geluidsbelasting aan de gevel ten gevolge van weg- en railverkeer de voorkeursgrenswaarde, zoals vastgelegd in de Wet geluidhinder, niet worden overschreden. |
Strengweg 1 Retranchement | De plangrens van het bestemmingsplan Verblijfsrecreatieterreinen Sluis en het bestemmingsplan Buitengebied (basisplan) sluiten ter plaatse van het perceel Strengweg 1 niet op elkaar aan. De gronden die in geen van beide plannen vallen worden door middel van deze herziening opgenomen in het basisplan. | Verbeelding De gronden rondom het perceel Strengweg 1 worden binnen het plangebied opgenomen en voorzien van de bestemming Agrarisch-1. Het perceel Strengweg 1 betreft een woning. Deze woning wordt voorzien van de bestemming Wonen. |
Landschappelijke inpassing | In de verschillende afwijkings- en wijzigingsbevoegdheden is opgenomen dat op basis van een landschapsplan, opgesteld door een gecertificeerde landschapsarchitect of goedgekeurd door de landschaps- en natuurdeskundige, kan volstaan worden met een landschappelijke inpassing met een gemiddelde breedte van 5 m. In het licht van de richtlijnen erfbeplanting is deze voorwaarde niet flexibel genoeg. De voorwaarde wordt aangepast. In de regels is niet verwezen naar de richtlijnen erfbeplanting waardoor je gehouden bent aan gemiddeld 5 meter beplanting rondom en geen mogelijkheid voor variatie hebt. |
Regels In de betreffende leden wordt de voorwaarde aangepast, de nieuwe voorwaarde luidt als volgt: op basis van een landschapsplan, opgesteld door een gecertificeerde landschapsarchitect of goedgekeurd door de landschaps- en natuurdeskundige, kan volstaan worden met een landschappelijke inpassing waarbij voldaan wordt aan het erfbeplantingsplan zoals opgenomen in Bijlage 7; |
Artikel 1 Lid 3.1 Lid 3.4 Lid 4.1 Lid 4.4 Lid 8.1 Lid 8.4 Lid 9.1 Lid 9.4 |
Op 1 januari 2013 is de Wet Plattelandswoning (Wpl) van kracht geworden. De regeling voor de plattelandswoning maakt het mogelijk om een bewoning van een agrarische bedrijfswoning door derden planologisch te legaliseren, zonder dat het betreffende agrarische bedrijf daardoor wordt belemmerd in de bedrijfsvoering en ontwikkelingsmogelijkheden. Het gaat daarbij alleen om het bedrijf waar de woning bij hoorde. Voor de toetsing van ontwikkelingen van andere inrichtingen blijft een plattelandswoning een woning van derden. De plattelandswoning is, ten opzichte van het bijbehorende bedrijf, niet beschermd tegen hinder van geur, geluid of luchtkwaliteit |
Regels In de specifieke gebruiksregels worden de volgende gebruiksregels opgenomen: het gebruik van een bedrijfswoning voor bewoning door derden terwijl er binnen het betreffende bouwvlak nog sprake is van een agrarische bedrijfsvoering, is toegestaan met dien verstande dat: het gebruik niet is toegestaan op een bouwvlak met de aanduiding 'intensieve veehouderij'; het gebruik niet is toegestaan indien op een afstand van minder dan 50 m van de woning fruitgaarden zijn gelegen; deze bepaling is niet van toepassing indien – ter beperking van optredende drift tijdens bespuitingen van de fruitgaard – tussen de woning en de fruitgaarden een windhaag aanwezig is en in stand wordt gehouden die bestaat uit ten minste 2 bomenrijen; |
Goedleven 2 en 4 | Op het perceel Goedleven 2 en 4 is een bouwvlak met de bestemming Wonen opgenomen. Op basis van de regels is hier 1 burgerwoning toegestaan. In de feitelijke situatie staan er twee woningen die ook als dusdanig zijn vergund. In deze herziening wordt dit hersteld. | Verbeelding Op de verbeelding wordt de maatvoeringsaanduiding 'maximum aantal woningen = 2' opgenomen. |
Nieuwlandse- weg 4 Biervliet | Initiatiefnemer heeft in 2006 het verzoek ingediend de bestemming van het perceel Nieuwlandseweg 4 te Biervliet te verruimen, zodat mogelijkheid ontstaat een garage/paardenstal bij te bouwen op aangrenzend perceel. Vanuit de gemeente is de toezegging gedaan dat deze wijziging zou worden opgenomen in het nieuwe bestemmingsplan Buitengebied. Om onbekende redenen is deze wijziging niet uitgevoerd. Wijziging van het bouwvlak vormt geen enkele belemmering voor de aangrenzende percelen. De verruiming van het perceel wordt opgenomen in deze herziening. |
Verbeelding De verbeelding wordt aangepast zodat het perceel kadastraal bekend als Gemeente Oostburg, sectie I, nummer 1208 binnen de bestemming Wonen met een bouwvlak valt. |
Groeneweg te Schoondijke | Op het perceel Groeneweg 1 b te Schoondijke is in het bestemmingsplan Buitengebied (basisplan) een wro-zone wijzigingsgebied opgenomen. Deze wijzigingsbevoegdheid maakt het mogelijk om onder voorwaarden een nieuwe bedrijfswoning te realiseren. Omdat, als gevolg van diverse ontwikkelingen, de noodzaak om een extra woning te realiseren is komen te vervallen wordt de wro-zone wijzigingsgebied verwijderd. |
Verbeelding De wro-zone wijzigingsgebied 7 op het perceel Groeneweg 1b wordt verwijderd van de verbeelding. Regels In de regels wordt artikel 3 lid 3.6.7 verwijderd. |
Bakkersstraat 65 Oostburg | Op het perceel Bakkersstraat 65 te Oostburg is een burgerwoning aanwezig die als zodanig is bestemd. De bestemming Wonen heeft een onlogische vorm. In deze herziening wordt de bestemming Wonen (het bestemmingsvlak) en het bouwvlak aangepast. | Verbeelding Het bestemmingsvlak met de bestemming Wonen – 2 wordt gewijzigd. Een gedeelte van het bestemmingsvlak komt te vervallen en een gedeelte wordt toegevoegd. |
Nieuwvlietseweg 16 Nieuwvliet, | Het bouwvlak aan de Nieuwvlietseweg 16 te Nieuwvliet is onvoldoende bruikbaar door de aanwezigheid van de woning aan de Nieuwvlietseweg 41, gelegen binnen de komgrens. Conform het collegebesluit d.d. 22 november 2011 wordt het bouwvlak gewijzigd. | Verbeelding De zuidwesthoek van het bouwvlak wordt verwijderd. Aan de noordzijde wordt het bouwvlak vergroot. |
Lid 12.6.3 | de ontwikkeling zoals voorgenomen in lid 12.6.3 is gerealiseerd. Omdat deze wijzigingsbevoegdheid is toegepast, kan lid 12.6.3 verwijderd worden. | Regels Lid 12.6.3 wordt verwijderd. |
Driesprongweg 8 Biervliet | Het perceel heeft de bestemming Wonen, maar sinds 2006 is er een bedrijf gerelateerd aan de agrarische sector gevestigd, namelijk opslag en transport van goederen aan agrarische bedrijven. Het gaat om een eenmansbedrijf. Het bestemmingsplan wordt afgestemd op de feitelijke situatie. Voor de onderbouwing wordt verwezen naar bijlage 15. |
Verbeelding: De bestemming wordt gewijzigd in Agrarisch met een bouwvlak. Tevens wordt de functieaanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - agrarisch hulp- en nevenbedrijf - 3' opgenomen en een maatvoeringsaanduiding die regelt dat ten hoogste 50% van het bouwvlak bebouwd mag worden. Regels In lid 3.2 onder d wordt een nieuwe rij toegevoegd die het bebouwingspercentage door middel van een maatvoeringsaanduiding regelt. |
artikel 1 lid 3.2.1 lid 4.2.1 lid 8.2.1 lid 9.2.1 lid 28.2 |
In de structuurvisie is nieuw beleid voor trekkershutten opgenomen. Dit wordt vertaald in het bestemmingsplan door dit in de 2e herziening op te nemen. | Regels In lid 1 wordt een nieuw begrip opgenomen, luidende: een gebouw op een vaste plaats ingericht voor verblijfsrecreatieve doeleinden met een max. omvang van 15 m2, uitsluitend bedoeld voor (verblijfs-) recreatief verbruik. Regels Artikel 3 en 28 worden de volgende bouwregels opgenomen: 1. het aantal trekkershutten ter plaatse van een kleinschalig kampeerterrein bedraagt ten hoogste 3. 2. De oppervlakte van een trekkershut bedraagt niet meer dan 15m². 3. De goothoogte van een trekkershut bedraagt maximaal 3 m. 4. De maximale bouwhoogte van een trekkershut bedraagt maximaal 3,5 m. |
Perceel kadastraal bekend H352 en H373 Aardenburg | Deze percelen zijn onderdeel van archeologisch rijksmonument . Aan deze percelen is in het basisplan geen archeologische bescherming toegekend. Dit wordt in deze herziening hersteld. | Regels Bijlage 6 van de regels wordt aangevuld met het perceel kadastraal bekend H373 Aardenburg Toelichting Bijlage 10 van de toelichting wordt aangevuld met het perceel kadastraal bekend H373 Aardenburg. |
Cultuur historisch waardevolle gebouwen | In toelichting is opgenomen dat sprake moet zijn van een complex, maar wordt niet zo toegepast en bedoeld. In deze herziening wordt dit aspect hersteld. | Toelichting De toelichting van het basisplan dient als zodanig gelezen te worden dat er bij cultuurhistorische waardevolle bebouwing geen sprake hoeft te zijn van een complex. |
Nieuwesluisweg 16 t/m 32, Breskens | Het recreatieterrein 't Halve Maentje is opgenomen in het bestemmingsplan verblijfsrecreatieterreinen. Om te voorkomen dat deze herziening dit bestemmingsplan op deze locatie overschrijft, wordt de plangrens aangepast. |
Verbeelding De plangrens wordt aangepast in die zin dat het perceel Nieuwesluisweg 16 t/m 32 geen onderdeel meer vormt van het bestemmingsplan Buitengebied (basisplan). Regels In het plangebied komen verder geen gronden meer voor met de bestemming Recreatie-Verblijfsrecreatie en de aanduiding 'verblijfsrecreatie'. De betreffende regels in artikel 21 worden geschrapt. |
Zuidlangeweg 6 Hoofdplaat | Op het perceel is niet langer sprake van een agrarisch bedrijf. Op het perceel is geen woning aanwezig maar vanwege de mogelijkheden voor NED's wordt de bestemming gewijzigd in Wonen 2. |
Verbeelding Het perceel wordt voorzien van de bestemming Wonen-2. Omdat er op het perceel geen woning aanwezig is wordt tevens de maatvoeringsaanduiding 'maximum aantal wooneenheden = 0' opgenomen |
Draaibrug 50, Aardenburg | Op het perceel Draaibrug 50 is een vergunning afgegeven voor de bouw van een nieuwe loods. Omdat de loods niet binnen het bouwvlak uit het basisplan ligt, wordt het bouwvlak aangepast. | Verbeelding De verbeelding wordt aangepast in die zin dat het bouwvlak ter plaatse van de Draaibrug 50 wordt vergroot zodat de vergunde loods binnen het bouwvlak past. |
Lid 3.6.2 | In lid 3.6.2 is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor wijziging van het bouwvlak en de maximale maten voor intensieve veehouderij in verband met dierenwelzijn. Het vergroten van de maten is ook mogelijk zonder het bouwvlak te vergroten. Omdat in dit laatste geval niet alle voorwaarden relevant zijn (bijvoorbeeld de voorwaarden over landschappelijke inpassing) wordt de wijzigingsbevoegdheid aangepast. | Regels Lid 3.6.2. wordt zodanig aangepast dat deze wijzigingsbevoegdheid uitsluitend van toepassing is op het vergroten van de maximale maten in combinatie met het vergroten van het bouwvlak. |
paarden | Aantal paarden genoemd in toelichting ten behoeve van hobbymatig komt niet overeen met milieurichtlijnen | Toelichting De toelichting van het basisplan dient als zodanig gelezen te worden dat het aantal paarden dat onder hobbymatig gebruik valt ten hoogste 5 bedraagt. De regels en verbeelding behoeven geen aanpassing. |
Rijksweg N61 | Ten behoeve van de vernieuwing van de Rijksweg N61 is een tracébesluit genomen. Dit tracébesluit wordt opgenomen in deze herziening. |
Verbeelding De verbeelding wordt aangepast door de bestemming Verkeer op verschillende locaties aan te passen |
Tankstation Aers Rijksweg N61 | Als gevolg van de verbreding van de N61 wordt ook de locatie van het tankstation gewijzigd. De nieuwe locatie wordt opgenomen in deze herziening. | Verbeelding De bestemming Detailhandel, Verkeer en Agrarisch -1, de functieaanduiding 'verkooppunt motorbrandstoffen met lpg' en de gebiedsaanduiding 'veiligheidszone – lpg' worden aangepast zodat verplaatsing van het tankstation mogelijk wordt gemaakt. Regels In bijlage 3 van de regels wordt het huidig bebouwd oppervlak gewijzigd in 647 m2. Het maximum bebouwd oppervlak wordt gewijzigd in 777 m2 |
Zonnepanelen | Een zonnepaneel is een bouwwerk geen gebouw zijnde en mag dus veelal rechtstreeks geplaatst worden. Het is echter van belang hieraan bepaalde regelgeving te koppelen, zodat deze niet opzichtelijk in het landschap komen te liggen en om te voorkomen dat het een doorn in het oog wordt van omwonenden. | Regels In de algemene bouwregels wordt een nieuw lid lid 42.4 opgenomen. Dit lid regeltdat zonnepanelen buiten het bouwvlak uitsluitend toegestaan zijn aansluitend aan een bouwvlak en uitsluitend zijn toegestaan als ze landschappelijk ingepast worden en blijven met dien verstande dat de maximum oppervlakte ten hoogste 500 m2 bedraagt. |
Bewester Eede 5, Sluis | De meest zuid-oostelijk gelegen schuur op het perceel Bewester Eede 5 te Sluis valt buiten het bouwvlak zoals deze in het basisplan is opgenomen. Dit wordt aangepast. | Verbeelding De verbeelding wordt aangepast door het bouwvlak aan te passen |
Lid 3.2.1 onder e Lid 4.2.1 onder e Lid 8.2.1 onder e Lid 9.2.1 onder e |
In het basisplan is binnen de bestemmingen Agrarisch, Agrarisch -1, Agrarisch met waarden - Landschapswaarden en Agrarisch met waarden - Landschapswaarden-1 opgenomen dat de afstand van kassen, gebouwen en/of voorzieningen voor opslag – voor zover aan te merken als bouwwerk, geen gebouw zijnde - tot de zijdelingse perceelsgrens tenminste 5 m bedraagt. De gemeente is van mening dat een afstand van 3 m meer wenselijk is. In deze herziening wordt de minimale afstand aangepast. | Regels De afstand van 5 m wordt gewijzigd in 3 m. |
Lid 3.6.1 onder b Lid 4.6.1 onder b Lid 8.7.1 onder b Lid 9.7.1 onder b |
Voor vergroting en vormverandering van bouwvlakken is in het basisplan onder andere de volgende voorwaarde opgenomen: wijziging wordt slechts toegepast voor een reëel of volwaardig agrarisch bedrijf en indien dit voor een doelmatige agrarische bedrijfsvoering noodzakelijk is; alvorens wijziging toe te passen vragen burgemeester en wethouders hierover schriftelijk advies van de agrarisch deskundige; De gemeente is van oordeel dat het advies van een agrarisch deskundige bij vormverandering een zwaar toetsingscriteria is. In deze herziening wordt dit aangepast | Regels De voorwaarde: 'wijziging wordt slechts toegepast voor een reëel of volwaardig agrarisch bedrijf en indien dit voor een doelmatige agrarische bedrijfsvoering noodzakelijk is; alvorens wijziging toe te passen vragen burgemeester en wethouders hierover schriftelijk advies van de agrarisch deskundige;' wordt aangepast. De nieuwe voorwaarde luidt als volgt: 'wijziging wordt slechts toegepast voor een reëel of volwaardig agrarisch bedrijf en indien dit voor een doelmatige agrarische bedrijfsvoering noodzakelijk is; indien er sprake is van bouwvlakvergroting tussen 1,5 ha en 2 ha vragen burgemeester en wethouders hierover schriftelijk advies van de agrarisch deskundige alvorens wijziging toe te passen; |
Krommeweg 10, IJzendijke, | Het college heeft op 9 juli 2013 positief besloten om de bedrijfsactiviteiten op het perceel Krommeweg 10 te IJzendijke te wijzigen. Dit besluit wordt verwerkt in deze herziening. | Verbeelding De aanduiding 'specifieke vorm van van agrarisch - hulp- en nevenbedrijf-1' wordt gewijzigd in de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - hulp- en nevenbedrijf-2'. |
Slijkplaat 10, Hoofdplaat | In het bestemmingsplan Landelijk Gebied voorafgaand aan het basisplan is de woning bestemd als Woondoeleinden. Per abuis is dit niet goed vertaald in het basisplan daar in het basisplan de woning Slijkplaat 10 bestemd is als Verkeer. Dit wordt in deze herziening hersteld. | Verbeelding Voor het perceel Slijkplaat 10 wordt de bestemming Verkeer gewijzigd in Wonen. Tevens wordt de maatvoeringsaanduiding 3 (zoals geldt voor het naastgelegen vlak) ook op deze gronden van toepassing verklaard. |
Bestemming Natuur op perceel in de Havenpolder / Hannekens- werve | Het college heeft op 11 juni 2013 positief besloten over de bestemmingswijziging op het perceel Aardenburg, sectie S, nummer 557). Op basis van de bestemming in het voorgaande bestemmingsplan en niet vrijwillig ter beschikking stellen van gronden wordt de bestemming gewijzigd. | Verbeelding De bestemming Natuur wordt gewijzigd in Agrarisch met waarden – Landschapswaarden - 2 zonder bouwvlak. |
Scherpbierse- weg 20 Groede | Voor het perceel is een omgevingsvergunning met afwijking (binnenplans) verleend. Middels een ontheffing is medewerking verleend aan het plaatsen van een loods, die deels buiten het bouwvlak is komen te liggen. | Verbeelding Het bouwvlak wordt vergroot. |
Provincialeweg 2 Retranche- ment | Het perceel Provincialeweg 2 is niet meer in gebruik ten behoeve van de agrarische bedrijfsvoering. Het perceel dient conform het feitelijke gebruik bestemd te worden. | Verbeelding De bestemming Agrarisch wordt gewijzigd in de bestemming Wonen-2 Verbeelding (niet in beeld) De gebiedsaanduiding Wro- zone wijzigingsgebied 2 en wro-zone – ontheffingsgebied – 1.1 komen op dit perceel te vervallen. |
Bakkersdam 72 Oostburg | Op het perceel Bakkersdam 72 te Oostburg is in 2006 een bouwvergunning verleend (BA-20055155) voor de bouw van een woning. Op basis van het bouwvlak zoals opgenomen in het basisplan is het niet mogelijk de woning conform de bouwvergunning te realiseren. Op 3 september 2013 heeft het college positief besloten om het bouwvlak te vergroten zodat de woning conform de bouwvergunning gerealiseerd kan worden. Omdat het gaat om de verplaatsing van een bestaande woning wordt het aantal toegestane woningen niet uitgebreid. Tevens wordt de regeling voor NED's binnen de bestemming Wonen uitgebreid. Voor percelen waar van oudsher meer dan 250 m2 aan bijgebouwen aanwezig is en waar de ruimtelijke uitstraling en de perceelsgrootte van het perceel vergelijkbaar is met dat van een agrarisch bedrijf worden de mogelijkheden zoals deze ook binnen de bestemming Wonen-2 zijn toegestaan, mogelijk gemaakt. |
Verbeelding Het bestemmingsvlak met de bestemming Wonen wordt vergroot. Regels In lid 26.5.1. onder a wordt een nieuw sub opgenomen luidende: Een NED die voorkomt in de positieve lijst Nieuwe Economische Dragers zoals opgenomen in bijlage 2 geldend voor de bestemming Wonen-2 mits: op het perceel van oudsher meer dan 250 m2 aan bijgebouwen aanwezig is; de ruimtelijke uitstraling en de perceelsgrootte van het perceel vergelijkbaar is met dat van een agrarisch bedrijf; |
Noordweg 1, Groede |
Het bouwvlak aan de Noordweg 1 dient gewijzigd te worden. Dit wordt opgenomen in deze herziening (zie bijlage 17). |
Verbeelding Het bouwvlak wordt gewijzigd in die zin dat de strook aan de voorzijde van het bouwvlak buiten het bouwvlak komt te liggen en dat deze strook aan de noordzijde van het bouwvlak toegevoegd wordt. De bestemming van het toegevoegde gedeelte wordt gewijzigd naar Agrarisch – 1. |
Sint Bavodijk, Nieuwvliet | Achter diverse woningen aan de Sint Bavodijk is landbouwgrond en/of tuin bestemd als Verkeer. Dit wordt in deze herziening hersteld. | Verbeelding De verbeelding wordt aangepast. De bestemming Verkeer wordt gewijzigd in Agrarisch met waarden – Landschapswaarden of Wonen |
Turkeijeweg 35-37, Waterlandkerk-je | In het bestemmingsplan voorafgaand aan het basisplan waren de woningen aan de Turkeijeweg 35 en 37 afzonderlijk bestemd. Op elk perceel was 1 woning toegestaan. In het basisplan zijn de twee percelen per abuis samengevoegd. Om dit te herstellen wordt de verbeelding aangepast. | Verbeelding Op het perceel Turkeijeweg 35 en 37 wordt de maatvoeringsaanduiding 'maximum aantal woningen = 2 ' opgenomen. De percelen hoeven op basis van deze systematiek niet gesplitst te worden. |
Lid 26.2 onder l Lid 28.2 onder k |
Op 7 mei 2013 heeft het college positief besloten over de maatvoering binnen de bestemming Wonen en Wonen-2. Dit besluit wordt verwerkt in deze herziening. Voor woningen in het buitengebied wordt de maximale inhoudsmaat vergroot naar 1000 m3. De maximum goot- en bouwhoogte wordt vergroot tot respectievelijk 6 en 10 m. | Regels De tabel met bouwregels wordt zodanig aangepast dat een goothoogte van 6 m, een bouwhoogte van 10 m en een inhoud van ten hoogste 1.000 m3 is toegestaan. |
Praatvlietweg 5 Sluis | Op 26 juni 2012 heeft het college positief besloten over de bouwvlakvergroting aan de Praatvlietweg 5 te Sluis. Het nieuwe bouwvlak wordt opgenomen in deze herziening | Verbeelding Het bouwvlak wordt vergroot waarbij een gedeelte van het huidige bouwvlak komt te vervallen. |
Turkeijeweg 43 IJzendijke | Op het perceel Turkeijeweg 43 is geen agrarisch bedrijf meer aanwezig. De bestemming wordt gewijzigd naar Wonen -2. De bestemming en het bouwvlak worden afgestemd op basis van het feitelijk gebruik. | Verbeelding De bestemming Agrarisch wordt gewijzigd in de bestemming Wonen-2. Het vlak wordt verkleind in die zin dat deze afgestemd wordt op het feitelijk gebruik. |
Hoofdplaat, Westlangeweg ongenummerd (OBG-K 639) | Dit perceel hoort niet thuis in het bestemmingsplan verblijfsrecreatieterreinen en wordt derhalve opgenomen in deze herziening. | Verbeelding De plangrens wordt aangepast zodanig dat het perceel OBP – K639 binnen het bestemmingsplan Buitengebied (basisplan) valt. |
Lid 3.3.9 Lid 4.3.4 Lid 8.3.6 Lid 9.3.5 |
Onder b staat omschreven dat het bouwvlak overschreden mag worden met 10 meter, maar dit is niet conform de beleidsregels vloeibare mest, die zijn vastgesteld. Deze aanpassing wordt in deze herziening opgenomen. | Regels Sub b wordt verwijderd. Vervolgens wordt een nieuw sub i (artikel 3 en 4) of sub j (artikel 8 en 9) toegevoegd, luidende: (i of j). ten behoeve van de overschrijding van het bouwvlak ten behoeve van mestsilo's geldt tevens het volgende: 1. de bouw van mestsilo's buiten het bouwvlak is uitsluitend toegestaan indien er binnen het bouwvlak geen bouwmogelijkheden meer zijn of aangetoond kan worden dat binnen het bouwvlak bedrijfsmatig geen geschikte locatie meer voorhanden is; 2. de mestsilo dient direct aansluitend aan het bouwvlak, tot maximaal 10 m buiten het bouwvlak gerealiseerd te worden; 3. ter plaatse van de mestsilo wordt voorzien in een adequate landschappelijke inpassing die bestaat uit een beplantingsstrook met een dichte struik- en boomlaag van voornamelijk streekeigen soorten, met een gemiddelde breedte van tenminste 10 m; op basis van een landschapsplan, opgesteld door een gecertificeerde landschapsarchitect of goedgekeurd door de landschaps- en natuurdeskundige, kan volstaan worden met een landschappelijke inpassing waarbij voldaan wordt aan het erfbeplantingsplan zoals opgenomen in Bijlage 7; 4. de capaciteit van de silo mag niet groter zijn dan datgene dat aantoonbaar bedrijfsmatig nodig is voor een periode van 12 maanden verminderd met de capaciteit van de reeds aanwezige mestopslag op het bedrijf waarbij de totale mestopslag (zowel binnen als buiten het bouwvlak) niet meer mag bedragen dan 5.000 m3; 5. de hoogte van de mestsilo bedraagt ten hoogste 10 m. |
Groeneweg 1 Schoondijke | Ter plaatse van het perceel Groeneweg 1 te Schoondijke is een gedoogbeschikking afgegeven voor een mestsilo. Bij vaststelling van het basisplan had deze mestsilo opgenomen dienen te worden in het bouwvlak. Dit is niet gebeurd. In deze herziening wordt dit hersteld. |
Verbeelding Het bouwvlak wordt vergroot zodanig dat de mestsilo binnen het bouwvlak komt te liggen. De aanduiding iv wordt opnieuw opgenomen omdat deze ook voor het toegevoegde gedeelte van het bouwvlak moet gaan gelden. |
Nieuwstraat 90, Oostburg |
Op basis van het bestemmingsplan voorafgaand aan het basisplan is een wijzigingsprocedure doorlopen. Dit wijzigingsplan is vastgesteld voordat het basisplan is vastgesteld. Per abuis is het wijzigingsplan niet in het basisplan verwerkt. Dit wordt alsnog gedaan. | Verbeelding De bestemming wordt gewijzigd naar Natuur. |
Langeweg 110 Breskens | Het perceel Langeweg 110 hoort niet thuis in het bestemmingsplan verblijfsrecreatieterreinen en wordt derhalve opgenomen in deze herziening. | Verbeelding De plangrens wordt aangepast zodanig dat het perceel Langeweg 110 binnen het bestemmingsplan Buitengebied (basisplan) valt. Aan de gronden wordt de bestemming Wonen toegekend. |
Dwarsdijk cq Zeedijk Nieuwvliet | De Dwarsdijk (Zeedijk) met aanliggende gebouwen hoort niet thuis in het bestemmingsplan Verblijfsrecreatieterreinen en dient opgenomen te worden in deze herziening. | Verbeelding De weg wordt voorzien van de bestemming Verkeer – Beschermde dijk. Tevens wordt de dubbelbestemming Waterstaat – Waterkering opgenomen. De frituur wordt voorzien van de bestemming Horeca + de aanduiding (-bw) Het gemaal wordt voorzien van de bestemming Bedrijf + de aanduiding (sb-nv3) + de aanduiding (-bw) De woning wordt voorzien van de bestemming Wonen. |
Eiland 3, Sint-Kruis | Op 26 juni 2012 heeft het college positief besloten over het vergroten van de bestemming wonen op het perceel Eiland 3 te Sint Kruis. Dit besluit wordt verwerkt in deze herziening. |
Verbeelding De bestemming Wonen wordt uitgebreid, zodanig dat het gehele kadastrale perceel Oostburg, sectie P nummer 467 binnen het bestemmingsvlak Wonen valt. De bestemming agrarisch met waarden – landschapswaarden wordt gewijzigd in Wonen. Tevens wordt de maatvoeringsaanduiding maximaal aantal wooneenheden = 2 opgenomen omdat op het vergrote perceel 2 woningen zijn toegestaan (Eiland 2 en 3) |
Lid 26.2 onder l Lid 28.2 onder k Lid 26.3.1 Lid 28.3.1 |
Op 7 mei 2013 heeft het college positief besloten over het verruimen van de bijgebouwenregeling binnen de bestemming Wonen en Wonen-2. Dit besluit wordt verwerkt in deze herziening. | Regels In de tabel (lid 26.2 onder l en 28.2 onder k) wordt de oppervlaktemaat van 60 m2 gewijzigd in 120 m2. In de afwijkingsbevoegdheid (lid 26.3.1 en 28.3.1) wordt de volgende zinsnede verwijderd: 'ten hoogste 120 m², onder de voorwaarde dat de omgevingsvergunning alleen kan worden verleend voor bouwpercelen met een omvang van meer dan 3.500 m²; Vervolgens wordt de volgende opsomming toegevoegd: a. ten hoogste 200 m², onder de voorwaarde dat de omgevingsvergunning alleen kan worden verleend voor bouwpercelen met een omvang van meer dan 3.500 m²; b. ten hoogste 250 m², onder de voorwaarde dat de omgevingsvergunning alleen kan worden verleend voor bouwpercelen met een omvang van meer dan 1 ha; c. ten hoogste 350 m², onder de voorwaarde dat de omgevingsvergunning alleen kan worden verleend voor de realisatie van dierenverblijven op bouwpercelen met een omvang van meer dan 1 ha. met dien verstande dat: d. het aangrenzende perceel ten dienste moet staan van de bestemming Wonen; e. het bijgebouw binnen het bouwvlak met de bestemming Wonen gerealiseerd dient te worden In de inleiding van de afwijkingsbevoegdheid wordt het woord 'aangrenzende' opgenomen voor het woord 'perceel' |
Eiland 18 Sint-Kruis | Op verzoek worden de kadastrale nummers P 559, P76 en P75 van de voormalige gemeente Aardenburg tot één perceel samengevoegd. De gronden achter de woning zijn in gebruik als landbouwgrond en/of tuin maar zijn bestemd als Verkeer. Dit wordt in deze herziening hersteld. |
Verbeelding Het bestemmingsvlak Wonen wordt uitgebreid De bestemming Verkeer, gelegen achter de woning wordt gewijzigd in Agrarisch. |
Schoondijke, Lange Heerenstraat 85 | Op de locatie aan de Lange Heerenstraat 85 is het agrarische hulp en nevenbedrijf en transportbedrijf gevestigd. Tevens is op deze locatie een groencomposteringsbedrijf gelegen. Gezien de ontwikkelingen binnen deze sector wil initiatiefnemer een kleinschalige activiteit toevoegen aan de reeds aanwezige bedrijfsactiviteiten. Initiatiefnemer wil graag de mogelijkheid hebben voor de opslag van bouw- en bedrijfsafvalstromen tot een maximaal volume van 1.000 m3. Het afval wordt niet bewerkt, maar ter plaatse uitgesorteerd en weer afgevoerd. Op basis van de ruimtelijke onderbouwing, die als bijlage 16 bij de toelichting is opgenomen, worden de verbeelding en de regels aangepast. | Verbeelding Op het perceel wordt de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf – toeleveringsbedrijf' opgenomen. Regels In artikel 3 lid 3.1 wordt een sublid toegevoegd, luidende: ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - toeleveringsbedrijf': een toeleveringsbedrijf aan of afnemer van bouw- en bedrijfsafvalstromen; |
Mosterdweg 5 Oostburg | Op het perceel Mosterdweg 5 is een proeflokaal (niet alcoholhoudende dranken) aanwezig. Gezien de relatie met het fietsknooppunt en visvijvers is het niet gewenst deze functie verloren te laten gaan. Derhalve wordt de functie als NED in deze herziening opgenomen. | Toelichting Bijlage 5 van de toelichting wordt aangevuld. Ter plaatse van de Mosterdweg 5 te Oostburg wordt een proeflokaal voor niet alcoholhoudende dranken toegestaan. De oppervlakte van het proeflokaal bedraagt ten hoogste 50 m2. |
Lid 26.2 onder l Lid 28.2 onder k |
De mogelijkheid om kleine windturbines te plaatsen is beleidsmatig gecreëerd voor zowel agrarische bedrijven, voormalige agrarische bedrijven (W2) en burgerwoningen (W) in het buitengebied. In het bestemmingsplan is deze mogelijkheid enkel opgenomen voor agrarische bedrijven. Dit wordt hersteld in deze herziening. | Regels In de tabel (lid 26.2 onder l en 28.2 onder k) wordt de volgende rij toegevoegd: |
zorgboerderijen | Binnen de bestaande bebouwing is het realiseren van een zorgboerderij voor dagrecreatieve activiteiten rechtstreeks toegestaan. Indien nachtverblijf wordt geboden is het enkel toegestaan als NED. | Toelichting De toelichting van het basisplan dient als zodanig gelezen te worden dat nachtverblijf bij een zorgboerderij enkel is toegestaan als er sprake is van een NED. |
Zandstraat 4, Sluis | De vorm van het bouwvlak wordt gewijzigd. | Verbeelding Het bouwvlak wordt gewijzigd, zodanig dat naast de woning 45 m bij het bouwvlak getrokken wordt. |
Maagdenbergweg 3 Oostburg | De vorm van het bouwvlak wordt gewijzigd | Verbeelding Aan de zuidzijde van het bouwvlak wordt een punt van het bouwvlak verwijderd. Deze punt wordt aan de noordwestzijde van het bouwvlak toegevoegd. |
Oude Eedeweg 4 Eede, (kadastraal bekend: ADB00 sectie H, nr 371) |
Dit perceel is niet opgenomen in het bestemmingsplan Bedrijventerreinen en dient dus opgenomen te worden in het bestemmingsplan Buitengebied (basisplan). Op het perceel is geen woning of bedrijf aanwezig. | Verbeelding De plangrens wordt aangepast. Het perceel wordt voorzien van de bestemming Wonen-2. Omdat er op het perceel geen woning aanwezig is wordt tevens de maatvoeringsaanduiding 'maximum aantal wooneenheden = 0' opgenomen. |
Breskens, Deltahoek Golepolderse- dijk | De agrarische grond aan de noordzijde van de weg tegen Deltahoek dient opgenomen te worden in het bestemmingsplan Buitengebied (basisplan). Het perceel wordt derhalve opgenomen in deze herziening | Verbeelding De plangrens wordt aangepast. De gronden worden voorzien van de bestemming Agrarisch – 1 |
Brugse Vaart, Oostburg |
De woningen (2, 4 en 8) dienen opgenomen te worden in het bestemmingsplan Buitengebied (basisplan). De percelen worden derhalve opgenomen in deze herziening. | Verbeelding De plangrens wordt aangepast. De percelen worden voorzien van de bestemming Wonen. De weg wordt voorzien van de bestemming Verkeer. |
St. Annastraat 86 Sluis |
De woning dient, gezien het huidige gebruik als burgerwoning en de vergelijkbaarheid met de overige woningen aan de St Annastraat, opgenomen te worden in het bestemmingsplan Buitengebied (basisplan). Het perceel wordt derhalve opgenomen in deze herziening. | Verbeelding De plangrens wordt aangepast. De percelen worden voorzien van de bestemming Wonen |
St. Annastraat Sluis (Verkeersbestemming) | De weg tegenover het bedrijventerrein dient opgenomen te worden in het bestemmingsplan Buitengebied (basisplan). De weg wordt derhalve opgenomen in deze herziening. | Verbeelding De plangrens wordt aangepast. De percelen worden voorzien van de bestemming Verkeer. |
Oranjestraat en Boerenverdriet IJzendijke | Oranjestraat en Boerenverdriet betreffen beschermde dijken. Omdat deze bestemming niet voorkomt in het bestemmingsplan Bedrijventerreinen worden de wegen in deze herziening opgenomen om de gewenste bescherming te borgen. Om te voorkomen dat de aangrenzende woningen in geen enkel bestemmingsplan zijn opgenomen, worden ook de woningen opgenomen in deze herziening. |
Verbeelding De wegen worden voorzien van de bestemming Verkeer- Beschermde dijk De woningen worden voorzien van de bestemming Wonen en een maatvoeringsaanduiding maximum aantal wooneenheden |
Turkeyeweg 27 Waterlandkerk-je | De vorm van het bestemmingsvlak met de bestemming Wonen -2 wordt gewijzigd. | Verbeelding De bestemming van de strook aan de zuidzijde van het bestemmingsvlak Wonen- 2 wordt gewijzigd in Agrarisch. Aan de westzijde van het bestemmingsvlak Wonen-2 wordt de bestemming van een strook grond met een vergelijkbaar oppervlak gewijzigd van Agrarisch naar Wonen-2. |
Zwaanstraat 10, Eede | Vanwege de bouw van een nieuwe loods ten behoeve van de opslag van materialen en werktuigen ligt het verzoek om het bouwvlak te vergroten. Dit wordt meegenomen in deze herziening. | Verbeelding Het bouwvlak wordt vergroot zodat een nieuwe loods van 40x60 m gerealiseerd kan worden. Bij de vergroting van het bouwvlak wordt eveneens rekening gehouden met de geurcirkels (100 m). |
Rijksweg 14 Breskens |
In het bestemmingsplan voorafgaand aan het basisplan is de woning behorende bij het bedrijf als zodanig bestemd. In het basisplan is per abuis de aanduiding 'zonder bedrijfswoning' opgenomen. Dit wordt hersteld in deze herziening. | Verbeelding (niet in beeld) De aanduiding 'bedrijfswoning uitgesloten' wordt verwijderd. |
Bosweg 2 Cadzand |
De vorm van het bouwvlak met de bestemming Agrarisch wordt gewijzigd. | Verbeelding Een strook bouwvlak aan de oost en zuidzijde wordt verwijderd. Aan de noordzijde wordt een strook bouwvlak toegevoegd. |
Bouwvlak wijziging strandpavil- joens | Ook voor strandpaviljoens gelden regels in verband met de theoretische duinvoet. Volgens de Keur van het waterschap mag er pas op 5 m uit de theoretische duinvoet gebouwd worden. Omdat een aantal strandpaviljoens nu midden in de duinvoet is gevestigd wordt voor deze locaties een afwijkingsbevoegdheid opgenomen zodat er buiten de duinvoet gebouwd kan worden. | Regels: In de regels wordt een nieuwe afwijkingsbevoegdheid toegevoegd (artikel 20.3.3), luidende Het bevoegd gezag kan bij een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in lid 20.2.1 onder b ten behoeve van de realisatie van bebouwing buiten het bouwvlak: a. bebouwing buiten het bouwvlak is uitsluitend toegestaan indien aangetoond is dat binnen het bouwvlak onvoldoende ruimte is, als gevolg van de theoretische duinvoet; b. de afstand tot de theoretische duinvoet bedraagt ten minste 5 m; c. de afstand tot het bouwvlak bedraagt ten hoogste 50 m; d. verlening van de omgevingsvergunning leidt niet tot onevenredige aantasting van het strand; e. verlening van de omgevingsvergunning leidt niet tot onevenredige aantasting van natuur- en omgevingswaarden; f. de bebouwing dient te allen tijde in relatie te staan tot het bouwvlak; g. het wijzigen van de faciliteitenstructuur zoals toegangswegen is niet toegestaan; h. verlening van de omgevingsvergunning leidt niet tot onevenredige gevolgen voor waterbeheer en kustverdediging; het bevoegd gezag vraagt hierover schriftelijk advies bij de beheerder van water en kustverdediging alvorens de omgevingsvergunning te verlenen. |
Toelichting par. 5.9 | In de toelichting van het basisplan is de volgende passage opgenomen: 'de voorwaarde is dat als tegenprestatie een investering moet worden gedaan in de ruimtelijke kwaliteit, het principe van verevening; om een maximale helderheid te verkrijgen zal een bedrag van € 8.000,- worden gehanteerd als bedrag dat geldt als tegenprestatie bij alle vormen van nieuwe economische dragers; er zijn situaties denkbaar waarin een korting op dit bedrag in de rede ligt, bijvoorbeeld wanneer de initiatiefnemer in het verleden al veel geïnvesteerd heeft in de ruimtelijke kwaliteit of wanneer het initiatief gepaard gaat met de sloop van bijgebouwen; dergelijke korting is alleen mogelijk wanneer de adviescommissie van de VZG de kennelijke onredelijkheid van deze investering heeft vastgesteld; om deze tegenprestaties te waarborgen wordt een overeenkomst gesloten tussen de ondernemer en gemeente. |
Toelichting De groen gearceerde tekst is niet meer relevant en dient verwijderd te worden. Omdat de toelichting als gevolg van deze herziening feitelijk niet gewijzigd wordt, dient de toelichting van het basisplan als zodanig gelezen te worden. |
Kom Breskens | De begrenzing van het buitengebied sluit niet aan bij de begrenzing van het bestemmingsplan Kom Breskens en Bedrijventerreinen. Dit wordt hersteld in deze herziening. De geluidszone bij Breskens is opgeheven. Deze wordt uit dit bestemmingsplan verwijderd. |
Verbeelding De plangrens wordt aangepast. De betreffende percelen worden voorzien van de van toepassing zijnde bestemmingen, aanduidingen, dubbelbestemmingen en gebiedsaanduidingen. De geluidszone komt te vervallen. |
Vierhonderdpolderdijk 10, Cadzand | In het basisplan zijn voorzieningen ten behoeve van religie uitsluitend toegestaan ter plaatse van de aanduiding 'religie'. Het is de bedoeling dat deze gronden in algemene zin ter plaatse van de bestemming Maatschappelijk zijn toegestaan. Dit geldt eveneens voor voorzieningen inzake zorg en welzijn, openbare dienstverlening, verenigingsleven, jeugd- en kinderopvang, onderwijs en bibliotheken. Dit wordt in de herziening hersteld. |
Regels In lid 17.1 wordt een nieuw sub opgenomen, luidende: voorzieningen inzake zorg en welzijn, openbare dienstverlening, verenigingsleven, jeugd- en kinderopvang, onderwijs en bibliotheken en voorzieningen inzake religie. Lid 17.1 sub b wordt verwijderd. Verbeelding: Op de betreffende percelen wordt de aanduiding 'religie' verwijderd. |
Artikel 26.4 | Binnen de bestemming Wonen is detailhandel niet toegestaan. Omdat dit niet uit het basisplan blijkt, wordt dit in deze herziening aangepast. | Regels In lid 26.4 wordt een nieuw sub opgenomen, luidende: detailhandel is niet toegestaan. Lid 26.5 onder a2 wordt aangevuld met de volgende zinsnede: 'met dien verstande dat detailhandel niet is toegestaan; |
Scherpenheuve2 IJzendijke | Op basis van landbouwtellingsgegevens is aangetoond dat op het adres Scherpenheuvel 2 te IJzendijke een agrarisch bedrijf aanwezig is. Om deze reden wordt de woonbestemming gewijzigd naar een agrarische bestemming. Er is geen sprake van het toevoegen van een nieuw bouwvlak omdat het gaat om een agrarisch bedrijf die in het basisplan abusievelijk een woonbestemming heeft gekregen. | Verbeelding: De bestemming 'Wonen' wordt gewijzigd in de bestemming 'Agrarisch'. Tevens wordt een bouwvlak opgenomen. |
27.1 en 28.1 | De Raad van State heeft geoordeeld dat niet voldoende gewaarborgd is dat er agrarische machines en materialen opgeslagen mogen worden in de schuren bij de bestemming Wonen-2. Omdat dit wel is toegestaan wordt dit hersteld in deze herziening. | Regels Bij de bestemming 'Wonen' en de bestemming 'Wonen-2' wordt in respectievelijk lid 26.1a en 28.1a aangevuld met de volgende zinsnede: en de opslag van agrarische machines en aanverwante materialen en producten |
Waterlandkerkje, Turkeijeweg 39 | Op het perceel staat een zomerwoning/recreatiewoning. Omdat deze zomerwoning niet als een burgerwoning gebruikt kan worden, wordt deze zomerwoning als NED aangemerkt. Dit wordt in deze herziening opgenomen. | Toelichting: In bijlage 5 van de toelichting wordt deze NED opgenomen. |
Vierhonderdpolderdijk 8 Cadzand, | Het bouwvlak op dit perceel dient gewijzigd te worden. Dit wordt in deze herziening verwerkt. | Verbeelding Het bouwvlak wordt gewijzigd in die zin dat het bouwvlak aan de oostzijde verkleind wordt en aan de noordzijde vergroot wordt. |
Draaibrug 49, Aardenburg | In het voorgaande bestemmingsplan Buitengebied Sluis-Aardenburg beschikten enkel de agrarische bedrijven over een (flexibel) bouwvlak. Op het perceel Draaibrug 49 was op basis van dit plan een woning toegestaan. Bij het opstellen van het bestemmingsplan Buitengebied is de woning op Draaibrug 49 waarschijnlijk over het hoofd gezien en ten onrechte niet voorzien van een bouwvlak. Dit wordt in deze herziening hersteld. |
Verbeelding Het perceel Draaibrug 49 wordt voorzien van de bestemming Wonen. Omdat bebouwing en overkappingen niet op het gehele perceel zijn toegestaan wordt aan het zuidelijke gedeelte een bouwvlak toegekend. |
Hazewegeling 1, Eede | Er is niet langer sprake van een agrarisch bedrijf op deze locatie, dus de bestemming dient gewijzigd te worden in Wonen. Dit wordt in deze herziening opgenomen. | Verbeelding De plangrens wordt aangepast, zodanig dat dit perceel in het plangebied van het buitengebied komt te liggen. Aan dit perceel wordt de bestemming Wonen-2 toegekend (was voorheen Agrarisch). |
Sluissedijk 2, Zuidzande | Op dit perceel zijn in het basisplan zijn slechts twee woningen bestemd, terwijl er drie woningen staan, die ook als zodanig in het voorgaande bestemmingsplan Landelijk gebied bestemd waren. Dit wordt hersteld in deze herziening. | Verbeelding Het aantal wooneenheden vastleggen op 3 voor de woningen op Sluissedijk 2, 3 en 4 |
Isabellaweg 11, IJzendijke | Het bouwvlak op dit perceel dient gewijzigd te worden. Dit wordt in deze herziening verwerkt. | Verbeelding De vorm van het bouwvlak wordt gewijzigd waarbij een gedeelte van het huidige bouwvlak komt te vervallen en een gedeelte wordt vergroot. |
3.3.8, 3.5.1, 4.3.3, 4.5.1, 8.3.5, 8.5.1, 9.3.4, 9.5.1 | Het waterschap verzoekt om bij nieuwbouw van Nieuwe Economische Dragers advies in te winnen alvorens vergunning te verlenen. Op deze wijze kunnen overbelasting, wateroverlast en schade aan weginfrastructuur en het watersysteem voorkomen worden. | Regels In de betreffende artikelen wordt de volgende voorwaarde opgenomen: 'verlening van de omgevingsvergunning leidt niet tot onevenredige gevolgen voor het waterbeheer; het bevoegd gezag vraagt hierover schriftelijk advies van de waterbeheerder alvorens de omgevingsvergunning te verlenen'. |
3.3.6 8.3.3 |
De Provincie heeft aangegeven dat ten onrechte de suggestie wordt gewekt dat nieuwe neventakken intensieve veehouderij tot 2.100 m2 zijn toegestaan. Omdat dit niet het geval is worden de regels aangepast | Regels In lid 3.3.6 en 8.3.3 wordt sub b verwijderd. |
Havenpolder | Het natuurperceel in de Havenpolder in onderdeel van het gebied dat in de VRPZ is aangeduid als natuurontwikkelingsgebied. Dit betekent dat de bestemming AW-LW-2 van toepassing is. Deze bestemmingswijziging wordt in de herziening opgenomen. | Verbeelding Het natuurperceel in de Havenpolder wordt voorzien van de bestemming AW-LW-2 |
Verevening | De wijze waarop de verevening voor uitbreiding van intensieve veehouderij is opgenomen in lid 3.3.7, 8.3.4 en 9.3.3 is niet juist. Dit wordt in deze herziening hersteld. | het betreffende sublid 3.3.7 onder g (8.3.4. sub d en 9.3.3. sub d) verwijderd. |
3.3.11 4.3.6 8.3.8 9.3.7 |
De oppervlakte van het sanitair bedraagt de oppervlakte inclusief privésanitair. Dit wordt aangepast in deze herziening. | In lid 3.3.11 sub b wordt toegevoegd dat privésanitair onderdeel vormt van de toegestane oppervlakte. |
Agrarisch vs tuinbestemming | In de praktijk worden vaak (delen van) agrarische percelen gekocht door burgers met als doel deze gronden te gebruiken als tuin. Feitelijk is dit in strijd met de bestemming Agrarisch. Hierin in meer flexibiliteit nodig. | In de bestemmingsomschrijving van A, A-1, A-2, A-3, A-LNW, A-LW, A-LW-1, A-LW-2 en A-LW-3 toevoegen dat deze gronden ook bestemd zijn voor tuinen behorende bij aangrenzende bestemmingen. |
artikel 48 | Op grond van jurisprudentie (ABRvS 11 jan.2011, no 201004758/1/R3) en de dwingende redactie van artikel 3.2 Bro is het noodzakelijk bij een partiële herziening het voorgeschreven overgangsrecht op te nemen. | artikel 48 maakt onderdeel uit van de herziening. |
Een bestemmingsplan bestaat uit de juridisch bindende regels en verbeelding en gaat vergezeld van een toelichting.
De regels bevatten het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van de gronden, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing, regelingen betreffende het gebruik van aanwezige en/of op te richten bouwwerken.
De verbeelding heeft een ondersteunende rol voor toepassing van de regels alsmede de functie van visualisering van de bestemmingen. Op de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven, met daarbij de harde randvoorwaarden. De verbeelding vormt samen met de regels het voor de burgers bindende deel van het bestemmingsplan.
De toelichting heeft geen bindende werking; de toelichting maakt juridisch ook geen onderdeel uit van het bestemmingsplan, maar heeft wel een belangrijke functie bij de weergave en onderbouwing van het plan en ook bij de uitleg van bepaalde bestemmingen en regels.
Voorliggend bestemmingsplan betreft een gedeeltelijke herziening van het geldende bestemmingsplan 'Actualisatie bestemmingsplan Buitengebied' (moederplan). Hierdoor is sprake van een afwijkende opzet in vergelijking bij een 'regulier' bestemmingsplan.
Voor het inzichtelijk krijgen van de geldende situatie binnen het plangebied, is het noodzakelijk om naast deze herziening ook het geldende bestemmingsplan (basisplan) te raadplegen; er ontstaat geen compleet overzicht van de nieuwe geldende situatie. Zo zijn op de verbeelding en in de toelichting slechts die onderdelen opgenomen, die deel uitmaken van deze herziening. Dit geldt eveneens voor de regels: uitsluitend de bepalingen uit het basisplan die wijzigen dan wel worden aangevuld door onderhavige herziening zijn in de planregels - met een doorhaling in blauw (
'regel'
) of een toevoeging in geel ('regel') - opgenomen. Na het onherroepelijk worden van voorliggende herziening zal overigens wel een geconsolideerde versie (geïntegreerde versie) van het basisplan en deze herziening worden opgesteld, waardoor een compleet overzicht van de geldende situatie ontstaat.
De herziening is opgesteld op basis van SVBP2012 omdat ter inzagelegging plaatsvindt na 1 juli 2013. SVBP2012 biedt meer richting aan het opstellen van herzieningen dan SVBP2008. Dit betekent onder andere dat op de verbeelding in principe alleen het onderdeel dat verandert (bijvoorbeeld een enkelbestemming, functieaanduiding of maatvoering) in beeld wordt gebracht. Alle dubbelbestemmingen of gebiedsaanduidingen die voor een te herzien perceel gelden, maar niet worden gewijzigd, worden niet in beeld gebracht. Bij de herziening van een onderdeel dat komt te vervallen wordt de gehele, nieuwe situatie in beeld gebracht.
Voor een onderbouwing van de herziene delen van het geldende bestemmingsplan 'bestemmingsplan Buitengebied, 2e herziening' wordt verwezen naar het voorgaande hoofdstuk.
De inhoud van deze herziening noodzaakt niet tot onderzoek inzake de economische uitvoerbaarheid of het opstellen van een exploitatieplan.
De procedures voor vaststelling van een bestemmingsplan zijn door de wetgever geregeld. In dit kader is er wettelijk vooroverleg gevoerd met verschillende overleginstanties. Naar aanleiding hiervan hebben het Waterschap en de Provincie een overlegreactie ingediend. Deze overlegreacties zijn beoordeeld. Deze beoordeling heeft er toe geleid dat de 2e herziening op onderdelen is aangepast. De aanpassingen zijn verwerkt ik hoofdstuk 2.
Ten behoeve van de vaststelling van de 2e herziening van het bestemmingsplan wordt de wettelijke procedure opgestart (artikel 3.8 Wro). De resultaten van deze procedure worden te zijner tijd in paragraaf 4.2.1 verwerkt.
Het ontwerp van de 2e herziening van het bestemmingsplan Buitengebied Sluis heeft van 13 november tot en met 24 december 2014 zes weken ter inzage gelegen en is op 28 mei 2015 vastgesteld.
In deze versie van de gewijzigde versie van het bestemmingsplan zijn de volgende vastgestelde onderdelen verwerkt.
Nota Zienswijzen tweede herziening bestemmingsplan Buitengebied Sluis (zie bijlage 18). | Er zijn 47 zienswijzen ingediend, waarvan er 46 ontvankelijk zijn. Naar aanleiding van deze zienswijzen is in de Nota Zienswijzen voorgesteld om het bestemmingsplan op onderdelen gewijzigd vast te stellen. In aanloop naar de raadsvergadering is een wijziging van het zienswijzenrapport voorgesteld. Deze wijzigingen zijn opgenomen in het zienswijzenrapport. Verder zijn door de gemeenteraad op 28 mei 2015 vier amendementen aangenomen. Deze zijn eveneens opgenomen in de Nota Zienswijzen onder 4, 10, 29, 36, 46 en 47. De Nota Zienswijzen is vastgesteld met inachtneming van de voorgestelde wijzigingen en amendementen. |
Ambtshalve aanpassingen bp Buitengebied 2h (zie bijlage 19). | Ambtshalve was er aanleiding om het plan op onderdelen gewijzigd vast te stellen zoals weergegeven in het overzicht. In aanloop naar de raadsvergadering is een wijziging van het overzicht van ambtshalve aanpassingen voorgesteld. De gemeenteraad heeft de wijzigingen vastgesteld. |
Motie inzake Nieuwe Economische Dragers | Door de gemeenteraad is ook een motie aangenomen. Deze motie leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan. |