Plan: | Kom Breskens |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.002bpbre10-VP01 |
In deze paragraaf wordt een toelichting gegeven op de gehanteerde bestemmingen en wat binnen deze bestemmingen is toegestaan met betrekking tot gebruik en bouwen.
Artikel 3 Bedrijf
Alle legaal aanwezige bedrijven (niet zijnde agrarische bedrijven, detailhandels- en horecabedrijven) in het plangebied zijn bestemd tot Bedrijf. Dit houdt in dat de huidige activiteiten kunnen worden voortgezet en de bestaande bebouwing kan worden gehandhaafd.
Ter voorkoming van overmatige hinder is de toelaatbaarheid van (nieuwe) bedrijven gekoppeld aan de Staat van Bedrijfsactiviteiten "functiemenging". Alleen bedrijven die voorkomen in categorie A en B1 van de bij de regels behorende Staat van Bedrijfsactiviteiten kunnen worden toegestaan (zie ook paragraaf 3.1 en bijlage 2). De overige bedrijven kunnen direct naast of beneden woningen in een daarvoor omschreven gebied met functiemenging worden toegestaan. De activiteiten zijn zodanig weinig milieubelastend dat de eisen uit het Bouwbesluit toereikend zijn.
Voor de vishandel aan de Havenstraat 20-22 en de groothandel in groente en fruit aan de Oude Rijksweg 58-60 zijn specifieke aanduidingen opgenomen, waardoor beide functies op de desbetreffende locatie ook mogelijk zijn gemaakt.
Artikel 4 Centrum, Artikel 5 Centrum-1 en Artikel 6 Centrum-2
Het centrumgebied rond het Spuiplein en het Oranjeplein is bestemd tot de bestemming Centrum, Centrum-1 en Centrum-2. In de bestemmingsomschrijving zijn de verschillende functies opgenomen. De volgende functies zijn toegestaan: detailhandel, horeca, wonen, kantoren en maatschappelijke voorzieningen. In Centrum-1 ligt de nadruk van de centrumontwikkeling bij detailhandel en dienstverlening. Horecabedrijven zijn ter plaatse maar beperkt toegestaan. In Centrum-2 daartegenover zijn horeca-activiteiten gewenst en ligt de nadruk hierop. In dit gebied wordt dan ook meer ontwikkelingsruimte voor horecabedrijven geboden.
In het centrumgebied is de woonfunctie sterk aanwezig en ook gerespecteerd in de bestemmingsregeling. In de bestemmingsomschrijving is aangegeven dat de gebouwen mogen worden gebruikt voor het wonen: dit betekent dat er zowel permanent als recreatief gewoond mag worden. Onder recreatief wonen wordt echter niet verstaan het gedurende het gehele of een substantieel gedeelte van het jaar verhuren van de woning aan steeds wisselende recreanten. Onder recreatief wonen wordt verstaan het gedurende een gedeelte van het jaar recreatief bewonen van een pand door de eigenaar / gebruiker (gebruik tweede woning).
Hoofdgebouwen moeten binnen de daartoe bestemde bouwvlakken worden gesitueerd. In verband hiermee zijn deze vlakken voorzien van een ruime hoogteaanduiding. Uit oogpunt van flexibiliteit is de maximumdiepte van de bouwvlakken waarbinnen hoofdgebouwen zijn toegestaan vastgelegd op 12 of 15 meter, meestal enkele meters meer dan de bestaande diepte van het hoofdgebouw. In theorie is het daarmee mogelijk dat een bestaand hoofdgebouw over de volle breedte in twee bouwlagen enkele meters naar achteren wordt gebouwd. In de praktijk zal de uitbreiding veelal beperkt blijven tot één bouwlaag. Flexibiliteit in het toestaan van uitbreidingsmogelijkheden past echter in het centrumontwikkelingsbeleid.
De gronden met de bestemming Centrum hebben een "erf-functie" bij de op het betreffende perceel toelaatbare hoofdgebruik. Op deze gronden zijn bijgebouwen, aan- en uitbouwen toegestaan. Anders dan in bestemmingsplannen voor woongebieden is de definitie voor bijgebouwen en aan- of uitbouwen alleen toegespitst op de verschijningsvorm en niet op het gebruik. Gelet op de specifieke centrumfunctie en de ruime bebouwingsregeling (75% tot 100% bebouwen na toepassing vrijstelling: overgenomen van de vigerende bestemmingsplanregeling voor Breskens) is het niet zinvol om bijvoorbeeld uit te sluiten dat bijgebouwen op enigerlei wijze als werkruimte voor de hoofdfunctie worden gebruikt.
Artikel 7 Detailhandel
De winkels buiten het kernwinkelgebied en de aanloop/aanrijstraten zijn bestemd als "Detailhandel". Ook het brandstofverkooppunt is ondergebracht bij Detailhandel, met de aanduiding 'verkooppunt motorbrandstoffen zonder lpg'. Omdat in een aantal gevallen boven de kleinere winkels woningen aanwezig zijn én wonen ter plaatse aanvaardbaar wordt geacht, is binnen de bestemming wonen toegestaan. Wanneer de winkelfunctie is beëindigd en hervatting daarvan niet te verwachten valt is bestemmingswijziging naar Kantoor of Wonen mogelijk.
Het bouwvlak mag volledig worden bebouwd. De bouwhoogtes zijn aangeduid op de kaart. Verkoopruimten zijn alleen toegestaan binnen het bouwvlak. Daarbuiten is erfbebouwing toegestaan.
Voor de supermarkt inclusief de uitbreiding aan de Burgemeester van Zuyenstraat is de aanduiding supermarkt opgenomen op de verbeelding. Ter plaatse is uitsluitend een supermarkt toegestaan. In de specifieke gebruiksregels is opgenomen dat de supermarkt ten hoogste 1.800 m² bedrijfsvloeroppervlak groot mag worden.
Artikel 8 Gemengd
Direct grenzend aan het Kernwinkelgebied is er sprake van een aantal aanloop/aanrijstraten. Daar zijn verschillende centrumfuncties vertegenwoordigd, alleen in een lagere dichtheid dan in het centrum. Zoals vastgelegd in het bestemmingsplan Centrum Breskens (2008) is het gewenst dit gemengde gebied ook als zodanig te bestemmen.
Vrijwel alle overige bebouwing in het plangebied is bestemd tot Gemengd waarbij in de doeleindenomschrijving is opgenomen dat een veelheid aan functies is toegestaan. Aan de ontwikkelingsmogelijkheden voor detailhandel en horeca zijn enige beperkingen gesteld. voor detailhandel komt deze beperking neer op een winkelvloeroppervlak van circa 450 m². Om milieuhinder in het gebied rondom het centrum (dat een belangrijke woonfunctie heeft) te voorkomen, zijn horecabedrijven toegestaan tot ten hoogste categorie 1b van de in de voorschriften opgenomen Staat van Horeca-activiteiten. (Dit is horeca die aan detailhandel verwant is en restaurants en hotels).
De gronden met de bestemming gemengd worden overwegend gebruikt voor wonen. In de bestemmingsomschrijving is aangegeven dat de gebouwen gebruikt mogen worden voor het wonen hetgeen betekent dat er zowel permanent als recreatief gewoond mag worden. Onder recreatief wonen wordt verstaan het gedurende een gedeelte van het jaar recreatief bewonen van een pand door de eigenaar / gebruiker.
Daar waar in de huidige situatie functies voorkomen die niet passen binnen hetgeen algemeen toelaatbaar wordt geacht, is een aanduiding toegekend. Indien de feitelijke situatie verandert kan met toepassing van een in de regels opgenomen wijzigingsbevoegdheid de aanduiding worden geschrapt.
Hoofdgebouwen moeten binnen de daartoe bestemde bouwvlakken worden gesitueerd. Buiten het bouwvlak mogen bijgebouwen, aan- en uitbouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde worden gebouwd. Uit oogpunt van flexibiliteit is de maximumdiepte van de bouwvlakken waarbinnen hoofdgebouwen zijn toegestaan vastgelegd op 12 meter, meestal enkele meters meer dan de bestaande diepte van het hoofdgebouw. In theorie is het daarmee mogelijk dat een bestaand hoofdgebouw over de volle breedte in twee bouwlagen enkele meters naar achteren wordt gebouwd. In de praktijk zal de uitbreiding veelal beperkt blijven tot één bouwlaag. Flexibiliteit in het toestaan van uitbreidingsmogelijkheden past echter in het beleid voor het gemengde woon- werkgebied.
Buiten het bouwvlak mag voor ten hoogste 40% en 60 m² worden bebouwd met aan- en uitbouwen en bijgebouwen. Omdat overkappingen vrijwel dezelfde ruimtelijke uitstraling hebben als genoemde gebouwen, worden overkappingen voor het bepalen van de bebouwingsmogelijkheden meegerekend.
Artikel 9 Groen
Alle structurele groenvoorzieningen in het plangebied zijn bestemd als Groen. In de bestemming Groen zijn overal voorzieningen voor de waterhuishouding toegestaan, waaronder waterberging. De bestaande mogelijkheden voor volkstuinen in de groenzones aan de Sportlaan en tussen de Scheepvaartstraat en Deltahoek zijn opgenomen met de aanduiding 'volkstuin' (vt). Tevens is voor de oostelijke groenzone tussen Scheepvaartstraat en Deltahoek de aanduiding 'park' (pa) opgenomen. Dit is in overeenstemming met het voorgaande bestemmingsplan en biedt de mogelijkheid voor grotere speelvoorzieningen.
Artikel 10 Horeca
De aanwezige horecabedrijven zijn voorzien van de bestemming Horeca. Voor het reguleren van de horecavoorzieningen wordt analoog aan de regeling voor bedrijven gebruikgemaakt van een Staat van Horeca-activiteiten. In deze Staat van Horeca-activiteiten wordt onderscheid gemaakt in drie categorieën van horeca-activiteiten: (1) lichte horeca, (2) middelzware horeca, (3) zware horeca. Binnen de lichte horeca is een onderscheid gemaakt naar: (1a) horeca die vergelijkbaar is met detailhandel, (1b) restaurants en (1c) lichte horeca met een verkeersaantrekkende werking (voor een nadere beschrijving van en toelichting op deze horecacategorieën wordt verwezen naar bijlage 3). Gelet op de aard van de kern is gekozen om in het centrumgebied voornamelijk tot ten hoogste categorie 1C toe te staan en buiten het centrum ten hoogste categorie 1B. Overigens is op de tweede bouwlaag (eerste verdieping) en hoger een ander gebruik dan wonen niet toegestaan. Hiervoor is ook géén afwijkingsmogelijkheid van het bestemmingsplan opgenomen. Overigens is, analoog aan de bestemming Detailhandel, wonen direct toegestaan op alle bouwlagen.
Artikel 11 Kantoor
De bestemming Kantoor is toegekend aan het bestaande kantoor in het plangebied. Gebouwen zijn alleen toegestaan binnen het bouwvlak.
Artikel 12 Maatschappelijk
De bestemming Maatschappelijk is toegekend aan scholen, kerken en bejaardencentra. Tevens is per maatschappelijke voorziening één dienstwoning toegestaan. Vanwege de beoogde flexibiliteit zijn op de plankaart binnen diverse bouwvlakken binnen de bestemming bebouwingspercentages opgenomen. Hierdoor is (beperkte) uitbreiding of andere situering van deze functies mogelijk. Voor de begraafplaats is een specifieke aanduiding opgenomen.
Artikel 13 Sport
De sportvoorzieningen binnen het plangebied zijn als zodanig bestemd.
Artikel 14 Tuin
De bestemming Tuin is opgenomen voor de tuinen bij aangrenzende woningen.
Artikel 15 Verkeer
Alle openbare wegen, voet en fietspaden in het plangebied zijn bestemd tot Verkeer. Binnen deze bestemming zijn groenvoorzieningen en voorzieningen ten behoeve van afvalinzameling en van de waterhuishouding eveneens mogelijk. De gebieden die daarnaast een specifieke verblijfsfunctie hebben in relatie tot de aanwezigheid van centrumfuncties zijn aangeduid als 'verblijfsgebied' (vb), 'specifieke vorm van verkeer-1' (sv-1) en 'specifieke vorm van verkeer - 2' (sv-2) en 'specifieke vorm van verkeer - 3' (sv-3). Op de gronden met de aanduidingen (sv-1) en (sv-2) is een beperkte oppervlakte aan gebouwen toegestaan. Gedacht kan worden aan bijvoorbeeld een muziekkiosk (reeds aanwezig). Op de gronden met de aanduiding (sv-1) mag tevens gebouwd worden ten behoeve van een kleinschalige horeca- of detailhandelsvestiging. Ter plaatse van het Spuiplein is het gebruik als parkeerruimte uitgesloten (sv-3).
Op de gronden met de aanduiding (vb) zijn gebouwen in verband met de aanwezigheid van leidingen niet gewenst. Horecaterrassen in aansluiting op bestaande horecavestigingen zijn wel toegestaan. Ten behoeve van deze terrassen mogen terrasschermen worden geplaatst tot een maximumhoogte van 2 meter en tot een afstand van ten hoogste 12 meter tot de voorgevel van het hoofdgebouw. Vanwege het leidingbelang is een nadere eisenregeling opgenomen.
Artikel 16 Water
De bestemming water is opgenomen voor sloten en watergangen en dergelijke binnen het plangebied.
Artikel 17 Wonen, Artikel 18 Wonen - 2, Artikel 19 Wonen - 4, Artikel 20 Wonen - 6 en Artikel 21 Wonen - 7
De bestemming wonen is uitgesplitst in verschillende bestemmingen. Voor 'Wonen' geldt dat deze bestemming is opgenomen voor erven bij aangrenzende woningen, garages en bergplaatsen. Binnen deze bestemming mag een deel van het erf worden bebouwd.
Wonen-2,-4,-6,-7 zijn opgenomen om het soort bebouwing te specificeren. Dit werkt als volgt. Voor Wonen-2 geldt dat hierin vrijstaande bebouwing is toegestaan. Voor Wonen-4 geldt dat hierin twee onder één kap mag worden gebouwd. Wonen-6 is opgenomen voor de aaneengesloten bebouwing. Wonen-7 is noodzakelijk voor de gestapelde bebouwing die in Breskens aanwezig is.
Verder wordt per artikel geregeld welke afstanden tot perceelsgrenzen dienen te worden aangehouden. De goot- en bouwhoogte worden op de kaart geregeld.
In de specifieke gebruiksregels is geregeld dat aan-huis-gebonden beroepen zijn toegestaan tot een oppervlakte van 50 m². Verder is het verlenen van logies met ontbijt voor 6 slaapplaatsen toegestaan.
Artikel 23 Waterstaat - Waterkering
De bestemming Waterstaat - Waterkering is opgenomen voor de waterkering in het plangebied. De bestemming is als het ware als een laag over de andere, onderliggende bestemmingen gelegd. De breedte van de bestemming Waterstaat - Waterkering is afgestemd op de kernzone. Binnen deze bestemming is bouwen ten behoeve van de waterkering of ten behoeve van de andere bestemmingen alleen toegestaan door af te wijken door het bevoegd gezag. Afwijken kan alleen worden toegestaan indien de belangen van de waterkering daarmee niet onevenredig worden geschaad.
Voor de overige zones (de beschermingszone en de buitenbeschermingszone) in het niet nodig de bepalingen van de Keur ook in het bestemmingsplan op te nemen. Wel is in de beschermingszone voor bouwactiviteiten en dergelijke afwijking van het bestemmingsplan nodig. In geval van aanvragen van een omgevingsvergunning voor bouwen als bedoeld in de Woningwet binnen de beschermingszone zal de gemeente aan de initiatiefnemer en het Waterschap Zeeuws-Vlaanderen signaleren dat overleg met het Waterschap Zeeuws-Vlaanderen noodzakelijk is.
Uit oogpunt van het voorkomen van dubbele wetgeving (met de Keur Waterschap Zeeuws-Vlaanderen wordt het opnemen van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden voor het regelen van werken en werkzaamheden (geen bouwen) niet noodzakelijk geacht.