Plan: | Kom Breskens |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.002bpbre10-VP01 |
Ten behoeve van de nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen met woningbouw aan de Ringlaan is akoestisch onderzoek uitgevoerd. Woningen en appartementen worden door de Wet geluidhinder (hierna Wgh) als geluidsgevoelige functies aangemerkt. Een nieuwe geluidsgevoelige bestemming dient te voldoen aan bepaalde wettelijke normen uit de Wgh. In de bijlagen 4 en 5 is het akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai gevoegd waarvan in deze paragraaf een samenvatting van de resultaten en conclusies is weergegeven.
Ontwikkelingen
In voorliggend bestemmingsplan zijn ontwikkelingsmogelijkheden - na wijziging - voor de Ringlaan opgenomen. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is voor deze locatie akoestisch onderzoek uitgevoerd om de aanvaardbaarheid van het geluidsniveau inzichtelijk te maken.
Resultaten akoestisch onderzoek
Gezoneerde N 767
Uit berekeningen blijkt dat de hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde ontwikkeling aan de Ringlaan ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de N 767 54 dB bedraagt. Hiermee wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden, de uiterste grenswaarde van 63 dB echter niet.
Verzoeken hogere waarde
Omdat er redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde ontwikkeling aan de Ringlaan terug te dringen, moeten hogere waarden worden vastgesteld. In tabel 3.1 zijn de geluidsbelastingen aan de gevels weergegeven waarvoor een hogere waarde moet worden vastgesteld ten opzichte van de gezoneerde N 767. Verder dient conform het Bouwbesluit de geluidsbelasting in een nieuwe woning langs bestaande wegen te voldoen aan een binnenwaarde van ten hoogste 33 dB.
Tabel 3.1. Hogere waarde (inclusief aftrek artikel 110 g Wgh)
locatie \ bron | N 767 | ||||
maatgevende waarneemhoogte | Lden | aantal woningen | |||
woningen aan de Ringlaan | 4,5 m en 7,5 m | 54 dB | 8 | ||
totaal | 8 |
Gedezoneerde Ringlaan
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde geluidsgevoelige bestemmingen ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde Ringlaan en Scheldekade bedraagt 50 dB. Hiermee bedraagt de geluidsbelasting minder dan de uiterste grenswaarde van 63 dB. Het nemen van maatregelen bij de bron en/of in het overdrachtsgebied stuiten op bezwaren van verkeerskundige, vervoerkundige, stedenbouwkundige en financiële aard. Hiermee is aangetoond dat er sprake is van een aanvaardbare geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde ontwikkeling ten gevolge van de gedezoneerde Ringlaan. Verder dient conform het Bouwbesluit de geluidsbelasting in een nieuwe woning langs bestaande wegen te voldoen aan een binnenwaarde van ten hoogste 33 dB.