Plan: | Structuurvisie ''Moerdijk 2030'' |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | gemeentelijke structuurvisie |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1709.SVMoerdijk2030-0401 |
Nieuwe structuurvisie
Voor u ligt de nieuwe gemeentelijke Structuurvisie "Moerdijk 2030", die de Structuurvisie Plus uit 1999 vervangt. De nieuwe structuurvisie is van toepassing op het gehele grondgebied van de gemeente Moerdijk. De visie (het wensbeeld) loopt tot 2030. Bij de structuurvisie is een uitvoeringsparagraaf gevoegd. Deze uitvoeringsparagraaf heeft een looptijd tot 2020 en kan iedere twee jaar worden herzien. Er is een aantal aanleidingen geweest om over te gaan tot het opstellen van deze nieuwe structuurvisie, te weten:
Nieuwe Wro
Volgens de nieuwe Wro dient iedere gemeente uit oogpunt van een goede ruimtelijke ordening haar ruimtelijke beleid vast te leggen in een structuurvisie. In de nieuwe Wro is over struc-
tuurvisies het volgende bepaald (hoofdstuk 2, eerste lid van artikel 2.1): "De gemeenteraad stelt ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening voor het grondgebied van de gemeente of een gedeelte hiervan een structuurvisie vast. De structuurvisie bevat de hoofdlijnen van de voorgenomen ontwikkeling
van dat gebied, alsmede de hoofdzaken van het door de gemeente te voeren ruimtelijk beleid. De structuurvisie gaat tevens in op de wijze waarop de raad zich voorstelt die voorgenomen ontwikkeling te doen verwezenlijken."
In de wet wordt uitgegaan van een scheiding van beleid en regelgeving, waarbij visie en beleid in een structuurvisie worden ondergebracht en regelgeving in bestemmingsplannen. Er zijn in de nieuwe Wro geen bepalingen opgenomen omtrent de vorm en de procedure van een structuurvisie; de structuurvisie is derhalve vorm- en procedurevrij. Wel moeten structuurvisies digitaal raadpleegbaar zijn. Onderdeel van de nieuwe Wro is de grondexploitatieparagraaf (ook wel grexwet genoemd) die aanstuurt op meer uitvoeringsgerichte structuurvisies. Structuurvisies bieden kansen voor verevening tussen projecten die geld kosten en projecten die geld opleveren (kostenverhaal). Aldus kunnen structuurvisies ook beter aansluiten op de ontwikkelingsplanologie zoals nagestreefd in onder meer de Nota Ruimte.
De gemeente Moerdijk wil aan de hand van een uitvoeringsparagraaf komen tot gebiedsontwikkeling met de mogelijkheid van kostenverhaal. Daarnaast wil Moerdijk zich naar de toekomst toe profileren als 'ondernemende netwerkgemeente'. Door een op uitvoering gerichte ontwikkelingsplanologie kan daar nader invulling aan worden gegeven. De gemeente heeft daarom een structuurvisie nodig, die voldoet aan de eisen van de Wro.
Structuurvisie Plus niet meer volledig actueel
De oude Structuurvisie Plus, die is uitgewerkt en/of gewijzigd door vaststelling van nieuwe (herziene) beleidsstukken zoals de Visie Industrie (2002), de Visie Buitengebied (2003), de Visie Toerisme & Recreatie (2005), Lokaal vestigingsbeleid en het Beleidsplan Wonen (2007), voldoet daar echter niet aan. Dat is een belangrijke reden geweest om over te gaan tot het opstellen van voorliggende nieuwe structuurvisie, die wel voldoet aan de eisen van de Wro.
De Structuurvisie Plus en de uitwerkingen en wijzigingen daarvan zijn bovendien inhoudelijk (op onderdelen) niet meer volledig actueel en dienen ook daarom te worden geactualiseerd. Verschillende nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen dienen zich aan, die niet in de Structuurvisie Plus zijn opgenomen. Deze ontwikkelingen vormen de ruimtelijke aanleiding voor het opstellen van de nieuwe voorliggende structuurvisie. De belangrijkste zijn:
Deze ontwikkelingen worden nader beschreven in paragraaf 2.3. Hoewel er een aantal nieuwe ontwikkelingen is, borduurt de Structuurvisie "Moerdijk 2030" op veel andere aspecten voort op de Structuurvisie Plus. De grote lijn van de gemeentelijke ontwikkelingsstrategie is niet veranderd.
Strategische Visie
Op 10 december 2009 heeft de raad van de gemeente Moerdijk unaniem 'De Strategische Visie Moerdijk 2030' vastgesteld. In deze visie voor de (middel)lange termijn geeft de gemeente richting aan de ontwikkelingen in de samenleving en aan de positie van de gemeente in de regio, waarbij de gemeente ambitieus is, maar wel realistisch. De Strategische Visie biedt een kapstok voor integraal afgestemd gemeentelijk beleid, op basis waarvan prioriteiten kunnen worden gesteld en initiatieven van derden kunnen worden beoordeeld. Daarnaast wordt een duidelijke missie uitgedragen naar buurgemeenten, Provincie en Rijk.
Inwoners en deskundigen hebben zich uitgebreid kunnen uitspreken over de thema's die in de Strategische Visie aan de orde zijn gesteld en hebben daarmee een belangrijke bijdrage geleverd aan de inhoud van de visie. De Strategische Visie is echter geen ruimtelijk en beeldend document, dat voldoet aan de eisen van de Wro. De Strategische Visie moest derhalve ruimtelijk worden vertaald. Een (nieuwe) structuurvisie was hiervoor bij uitstek de geschikte planvorm. De diverse andere (recente) beleidsstukken die van betekenis zijn voor de toekomstige ruimtelijke ordening van Moerdijk konden hierin tegelijkertijd integraal worden meegewogen.