Plan: | Kern Zevenbergschen Hoek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1709.7bergschenhoek18-0401 |
Beoogde ontwikkeling
Binnen het plangebied worden twee appartementencomplexen met ieder 6 appartementen gerealiseerd. Deze zijn geprojecteerd aan de westzijde van het Plein 1940, ter plaatse van de bestaande woningen Frisostraat 23 tot en met 27. De appartementen ondervinden geluidshinder van het wegverkeer en de spoorlijn.
Ten behoeve van het vigerende bestemmingsplan Zevenbergschen Hoek-Kom (vastgesteld 23 oktober 2003) is (in verband met een wijzigingsbevoegdheid voor de ontwikkeling van woningen op deze locatie) door Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant (GS) op 17 mei 2001 een hogere waarde ingevolge de Wet geluidhinder verleend. Door GS is voor deze twee complexen een hogere waarde tot een immissiehoogte van 7,5 m (zijnde de derde bouwlaag) vastgesteld.
De ontwikkelaar van de appartementen is voornemens om de woontorens van vier bouwlagen te voorzien. Dit betekent dat er één bouwlaag boven op de 'oorspronkelijke woontorens' komt. Voor deze vierde bouwlaag is door GS geen hogere waarde verleend. Daar het huidige bestemmingsplan middels een aanduiding wijzigingslocatie reeds voorziet in twee woontorens met drie bouwlagen, kan het bestemmingsplanmatig toestaan van twee woontorens met vier bouwlagen worden gezien als vervangende nieuwbouw.
Uit rekenresultaten, die ten grondslag hebben gelegen aan de in 2001 vastgestelde hogere waarden, is te herleiden dat ter plaatse van deze vierde bouwlaag overschrijdingen van de voorkeursgrenswaarden voor wegverkeerslawaai en spoorweglawaai zullen optreden. Om het plan te realiseren dient een hogere waarde verleend te worden.
Afgezien van de situatie van de vierde bouwlaag op de twee geprojecteerde appartementencomplexen aan de Frisostraat, is in het kader van dit bestemmingsplan de invloed van het wegverkeer en railverkeer voor de al aanwezige geluidsgevoelige functies niet van belang. Het door de Regionale Milieudienst West-Brabant uitgevoerde akoestisch onderzoek11 heeft betrekking op de vierde bouwlaag van de twee geprojecteerde appartementencomplexen aan de Frisostraat, zie Bijlage 8. Eveneens is door de RMD een notitie12 opgesteld waarin een samenvatting van het onderzoek is opgenomen, deze notitie is opgenomen in Bijlage 9.
Conclusie
Wegverkeerslawaai
De overschrijding van de voorkeursgrenswaarde vanwege wegverkeerslawaai bedraagt maximaal 5 dB. De maximaal te verlenen hogere waarde wordt niet overschreden. Daar waar de geluidsbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarde zal een hogere waarde worden aangevraagd en verleend, een en ander is vastgelegd in tabel 4.4. Ingevolge het Bouwbesluit dient de karakteristieke geluidswering van de uitwendige scheidingsconstructie van de geluidsgevoelige ruimten minimaal het verschil tussen de berekende etmaalwaarde (exclusief de aftrek artikel 110g Wgh) van de gevelbelasting en 33 dB te bedragen.
Tabel 4.4 Ontheffingswaarde wegverkeerslawaai
ontwikkeling | hoogte in m | Lden in dB | bron |
Complex 1 | 10,5 | 52 | A16 |
Complex 2 | 10,5 | 53 | A16 |
Railverkeerslawaai
De overschrijding van de voorkeursgrenswaarde vanwege spoorweglawaai bedraagt maximaal 7 dB. De maximaal te verlenen hogere waarde wordt niet overschreden. Daar waar de geluidsbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarde zal een hogere waarde worden aangevraagd, zie tabel 4.5. Ingevolge het Bouwbesluit dient de karakteristieke geluidswering van de uitwendige scheidingsconstructie van de geluidsgevoelige ruimten minimaal het verschil tussen de berekende etmaalwaarde van de gevelbelasting en 33 dB te bedragen.
Tabel 4.5 Ontheffingswaarde railverkeerslawaai
ontwikkeling | hoogte in m | Lden in dB | bron |
Complex 1 | 10,5 | 62 | spoortraject 690 |
Complex 2 | 10,5 | 62 | spoortraject 690 |