Plan: | Woldpoort |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1708.00003669-VA02 |
De gemeente Steenwijkerland heeft op 27 juni 2007 de woonvisie "Een wijde blik op Steenwijkerland" vastgesteld. De gemeente Steenwijkerland wil groeien naar 45.000 inwoners in 2010, om voldoende draagvlak voor de voorzieningen te hebben. In het Collegeprogramma 2006-2010 "Helder en Sociaal" zijn de volgende prioriteiten gesteld:
De hoofdstrategie voor het gehele grondgebied van Steenwijkerland is het versterken van de streekeigen en kerneigen kwaliteiten. De stad Steenwijk is het meest stedelijke woonmilieu met een historisch centrum en rustige woonwijken daaromheen. De gemeente Steenwijkerland wil bouwen om in te spelen op de woonwensen van de eigen inwoners en om nieuwe inwoners aan te trekken. In Steenwijk wordt gebouwd om de gewenste groei te realiseren. De belangrijkste opgave is het verkrijgen van levensloopbestendige woningen. De gemeente streeft ernaar de nieuwbouw in belangrijke mate levensloopgeschikt en/of aanpasbaar te bouwen. Dit geldt vooral voor de huursector. Op inbreidingslocaties worden grotendeels appartementen gebouwd. De strategie voor Steenwijk is een combinatie van het versterken, veranderen, ontwikkelen en behouden van de woonkwaliteit, met name in het centrum.
De gemeente wil kansen bieden aan bijzondere doelgroepen die niet geheel zelfstandig in eigen huisvesting kunnen voorzien. Daarom wordt ingezet op het realiseren van woonvormen gericht op mensen met een functiebeperking. Met betrokken corporaties en zorgpartijen wordt overlegd over de wijze waarop en in welke mate de behoefte gefaciliteerd kan worden. De vraag vanuit de doelgroepen staat daarbij centraal. Hierbij gaat het voornamelijk om kleinschalige woonvormen.
In dit bestemmingsplan wordt op drie locaties in de bouw van nieuwe woningen voorzien:
De ontwikkeling waarvoor het onderhavige bestemmingsplan wordt opgesteld past dan ook prima in het beleid van de gemeente Steenwijkerland.
In de Woningwet is vastgelegd voor welke bouwwerkzaamheden een bouwvergunning nodig is. Bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) is bepaald welke bouwwerken vergunningsvrij zijn en voor welke bouwwerken een bouwvergunning aangevraagd moet worden. Alle vergunningplichtige bouwwerken dienen te worden getoetst aan welstandseisen.
De gemeente Steenwijkerland heeft een Welstandsnota vervaardigd. Deze Welstandsnota gaat over de kwaliteit van de bebouwing in de gemeente Steenwijkerland. Oude en nieuwe gebouwen in al hun verscheidenheid vormen met elkaar het aanzien en daarmee de welstand van de gemeente. De gemeente Steenwijkerland wil dan ook zorgvuldig omgaan met de bebouwing in de gemeente. Daarnaast wil zij ook haar burgers inspireren en stimuleren zorgvuldig om te gaan met verbouwingen aan hun gebouwde eigendommen. Deze Welstandsnota is daartoe geschreven.
De Welstandsnota is bedoeld om te inspireren en waar mogelijk een nieuwe kijk te bieden op de dagelijkse leefomgeving. Door de Welstandsnota wordt de burger en de aanvrager van een bouwaanvraag inzicht geboden en verheldering gegeven over de beoordeling van (zijn of haar) bouwplannen.
Omdat de gemeente zich niet wil vastleggen op één soort van criteria, heeft zij er voor gekozen om per gebied, en daarmee ook voor het gebied 'Steenwijk historisch centrum' waartoe het plangebied behoort, te kijken of concrete dan wel relatieve criteria toegepast dienen te worden of een combinatie van beide. Deze criteria zijn direct gekoppeld aan de beschrijving van het gebied 'Steenwijk historisch centrum' .
De gemeente streeft er voor het historisch centrum van Steenwijk naar dat de bebouwingskarakteristieken dienen te worden behouden. Vernieuwing is onder voorwaarden mogelijk.
Voor het plangebied wordt gelijktijdig met dit bestemmingsplan een beeldkwaliteitplan vastgesteld. Dit beeldkwaliteitplan is het toetsingskader voor de beoordeling van bouwplannen.
BRO heeft in september 2008 onderzocht hoe de detailhandelstructuur van Steenwijk verder versterkt kan worden en in het verlengde daarvan de parkeerstructuur. De nadruk ligt hierbij sterk op de binnenstad en aangrenzende gebieden. De voorstellen hebben betrekking op zowel de functionele invulling als de ruimtelijke-functionele structuur, waaronder een beschouwing over de toename van het winkelvloeroppervlak.
In het rapport worden de sterke en zwakke punten van de huidige aanbodstructuur beschreven en aspecten van de vraag. Daarnaast wordt ingegaan op het functioneren van het aanbod en de uitbreidingsruimte. Tot slot komen lokale en regionale plannen en initiatieven aan bod en de meer relevante detailhandelstrends en ontwikkelingen.
Daarnaast is de huidige parkeersituatie in en rond het centrum van Steenwijk onderzocht. Er zijn parkeertellingen uitgevoerd op de parkeerlocaties in en rond de binnenstad. tevens is er een parkeerbalans opgesteld om inzicht te krijgen in de capaciteit, de bezetting, het gebruik en de verdeling van de vraag.
De ambitie om de regionale positie van Steenwijk te behouden en waar mogelijk verder uit te bouwen, zal voor een belangrijk deel in de binnenstad vorm gegeven moeten worden. De belangrijkste basisvoorwaarden om het functioneren van de binnenstad op peil te houden, liggen op het vlak van de compleetheid van het aanbod, een blijvende (auto)bereikbaarheid en ruim voldoende parkeermogelijkheden. Maar er moet meer gebeuren dan het puur op peil houden van de binnenstad als 'koopcentrum'. Er zal vooral ingespeeld moeten worden op pluswaarden, zoals de kwaliteit van het winkelaanbod, specifieke publiekstrekkers, een ruim modisch aanbod, meer hoogwaardige winkels en een aantrekkelijk verblijfsklimaat. Het verder versterken van de recreatieve functie van de binnenstad speelt daarom een grote rol in de visie.
Het voorliggende plangebied Woldpoort moet een nieuw bronpunt gaan vormen voor binnenstadsbezoek dat tevens dienst doet als overgangsgebied tussen Steenwijkerdiep en de binnenstad. De westelijke entree van de binnenstad (Paardenmarkt/Woldpoort) ondergaat een sterke gedaanteverandering. Het gaat om de realisatie van een nieuw parkeerterrein en nieuwe winkelruimten in een gelimiteerd aantal branches (waaronder een omdraaiing en vergroting van de Albert Heijn supermarkt). De bronpuntfunctie van het gebied zal, in samenhang met het Steenwijkerdiep, hierdoor aanzienlijk versterkt worden: meer bezoekers zullen hier hun bezoek aan de binnenstad beginnen en eindigen. Vooral de Woldpromenade zal hiervan profiteren, want het gros van de bezoekers zal ook de Oosterstraat bezoeken. Toch zal het zwaartepunt in het centrum meer in westelijke richting verschuiven. De markt wordt daarmee nog meer dan nu het centrale punt en dit gebied wordt daarmee ook aantrekkelijker voor winkelvestiging.
Goudappel Coffeng heeft in december 2008 een beleidsnotitie vervaardigd met betrekking tot het parkeren in de binnenstad van Steenwijk. Deze beleidsnotitie "Parkeren in Steenwijk-Centrum" is een verdieping op het onderwerp parkeren dat in de bovengenoemde Centrum visie van BRO aan de orde is gekomen.
De essentie van het huidige parkeren is dat rondom de binnenstad in totaal voldoende parkeerplaatsen zijn, maar dat niet alle terreinen als parkeerterrein ten behoeve van de binnenstad functioneren. Er is behoefte aan meer aantrekkelijke parkeerplaatsen voor de bezoekers van de binnenstad. Gekeken naar de verdeling van het winkelvloeroppervlak in de binnenstad van Steenwijk in verhouding tot het parkeeraanbod, dan is het parkeeraanbod aan de oostkant van de binnenstad (Oosterpoort e.o.) een nadrukkelijk aandachtspunt. Aan de westkant is met de aanleg van het parkeerterrein Woldpoort in verhouding tot het winkelvloeroppervlak voldoende parkeergelegenheid.
In het kader van het parkeerbeleid wordt voorgesteld om het aanbod van aantrekkelijke parkeerterreinen voor bezoekers uit te breiden. Dit betekent uitbreiding van het aanbod van parkeerplaatsen direct langs de invalswegen van Steenwijk en dichtbij het centrum. Hierbij wordt gekeken naar uitbreiding op de locatie Gasthuispoort.
Parkeernormen
Op dit moment werkt de gemeente niet met vastgestelde parkeernormen. De gemeente is voornemens een parkeernormennotitie op te stellen. Bij nieuwbouw c.q. uitbreidingen wordt uitgegaan van de parkeerkencijfers van het CROW. De naam CROW is oorspronkelijk een afkorting van Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek. Tegenwoordig staat de naam voor kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.