Plan: | Kleine Kernen, Partiële herziening Schoolstraat 39 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1700.BPVH2009PH0028-vas1 |
De woonvisie
inleiding
inleiding
De woonvisie voor de gemeente Twenterand (februari 2003) is het beleidsdocument van de gemeente op het gebied van wonen. De gemeente heeft hierin de visie vastgelegd op het gebied van wonen op de korte en middellange termijn. Het streven hierbij is dat Twenterand een prettige woongemeente is voor alle doelgroepen die gebonden zijn aan de gemeente, met behoud van de identiteit van de gemeente en de individuele kernen daarbinnen. Het specifieke dorpse woonmilieu moet behouden blijven. Ook moet de kwaliteit van woningen en woonomgeving aansluiten bij de wensen van de bewoners. Tenslotte wil de gemeente in het belang van de leefbaarheid, het draagvlak voor voorzieningen en woonmilieudifferentiatie meer hogere inkomensgroepen aantrekken.
De woonvisie wordt momenteel geactualiseerd. verwacht wordt dat het beleid op hoofdpunten ongewijzigd blijft. Het bouwen voor de nader genoemde doelgroepen blijft uitgangspunt.
Marktanalyse en opgave
De opgaven op de woningmarkt in Twenterand zijn groot. De belangrijkste opgave is het kunnen voldoen aan de woonwensen van de huishoudens die in Twenterand willen (blijven) wonen. De grootste problemen liggen onder meer bij huishoudens die een kwalitatieve verbetering van hun woonsituatie willen (doorstromen naar koop en aantrekkelijke, duurdere koopwoningen). Oplossingen moeten worden daarom gezocht in het bevorderen van de doorstroming door middel van het uitbreiden van de woningvoorraad en het transformeren van minder gewilde naar gewilde woningtypen.
Bouwprogramma
De gemeente streeft ernaar een aantrekkelijke woongemeente te zijn voor alle doelgroepen die om economische of maatschappelijke redenen aan de gemeente zijn gebonden. Het nieuwbouwbeleid is erop gericht strategische aanvullingen op de woningmarkt te doen. In de periode 2007-2015 wordt er gemeentebreed uitgegaan van 590 nieuwe woningen. Het gewenste bouwprogramma 2003-2007 voor de gemeente Twenterand geeft aan duurdere eengezinswoningen met name moeten worden geprojecteerd in Vriezenveen en Westerhaar.
toetsing
Het onderhavige bestemmingsplan betreft de realisatie van een in omvang beperkte vrije-sector-bouwkavel. Het plan past binnen het gewenste bouwprogramma.
Woningmarktanalyse 2007
De gemeenten en woningcorporaties in Twente hebben besloten om een integraal onderzoek uit te voeren naar het functioneren van de woningmarkt. Een actueel inzicht is belangrijk voor het bepalen van de gewenste samenstelling van het nieuwbouwprogramma. De woonwensen zijn in beeld gebracht op basis van een schriftelijke enquête die in het laatste kwartaal van 2006 is uitgezet. De voor het voorliggende plan belangrijkste conclusies zijn hieronder opgenomen:
Op basis van de verzamelde onderzoeksgegevens is de gewenste samenstelling van het bouwprogramma per kern bepaald. Dit gewenste woningbouwprogramma is uitsluitend gebaseerd op volkshuisvestelijke overwegingen; overwegingen op het vlak van stedenbouw, financiën etc. zijn buiten beschouwing gebleven.
De gewenste samenstelling van het nieuwbouwprogramma biedt voor de gemeente Twenterand een houvast om het huidige bouwprogramma te toetsen en zodanig te besluiten tot het aanbrengen aan aanpassingen in dat programma.
Toetsing
Uit het onderzoek blijkt dat er een aanzienlijk tekort is aan eengezinswoningen in de prijsklasse vanaf € 225.000. Met het voorliggende bestemmingsplan wordt een (bescheiden) bijdrage geleverd het wegwerken van dit tekort.
Beleidsnotitie “Bouwen op open groene plekken”
Algemeen
De beleidsnotitie "Bouwen op open groene plekken" is bij besluit van 11 november 2008 door de raad van de gemeente Twenterand vastgesteld. De beleidsnota beschrijft het beleid inzake het bouwen van woningen op groene plekken.
De strekking van het beleid is om sturend te kunnen reageren op regelmatig inkomende verzoeken om medewerking aan het bouwen van woningen op onbebouwde percelen.
Open gebieden
Open groene plekken, zoals bedoeld in deze beleidsnotitie, zijn uitsluitend gelegen binnen de bebouwde kom van de kernen binnen de gemeente Twenterand. Het bestemmingsplan 'Buitengebied herziening 2005' is bepalend voor de begrenzing van de gebieden die tot de bebouwde kom gerekend moeten worden.
Een tweede stap in de gebiedsafbakening is het uitsluiten van de planmatig ontwikkelde woongebieden. Dit betreffen dus de woongebieden, die op grond van een bestemmingsplan of uitlegplan tot stand zijn gekomen. De in deze woongebieden aanwezige open groene plekken zijn doelbewust in het stedenbouwkundig concept van het betreffende woongebied opgenomen en vervullen in de woonomgevingen een duidelijke functie. Deze locaties komen in beginsel niet voor bebouwing in aanmerking.
Vervolgens is voor een open groene plek een nauwkeurige begripsomschrijving geformuleerd, te weten: Een open groene plek is een fysiek onbebouwd terrein gelegen aan een openbare weg tussen bestaande bebouwing binnen de op historische grondslag gegroeide bebouwde kom, waarop uit stedenbouwkundig oogpunt bezien ten hoogste de bouw van 2 woningen toegestaan kan worden.
Een open groene plek komt voor aanvullende woningbouw in aanmerking mits voldaan kan worden aan bouwregels, zoals die in het ter plaatse geldende bestemmingsplan zijn vastgelegd. Geforceerde aanvullende woningbouw op te kleine percelen zal namelijk leiden tot een ongewenste inbreuk op de ruimtelijke kwaliteit en verzet van direct belanghebbenden. Daarnaast mogen de uitkomsten van alle noodzakelijk uit te voeren onderzoeken geen belemmeringen opwerpen.
Waarde van open groene plekken
Een aantal van de aanwezige open plekken is van essentieel belang voor de kenmerkende ruimtelijke structuur van de betreffende kern. Dit geldt met name voor de dorpen Den Ham en Vriezenveen. De ontstaansgeschiedenis van beide kernen berust op een historische grondslag, die vanuit stedenbouwkundig oogpunt van bijzondere kwaliteit is. Vriezenveen is een veenontginningsdorp, dat qua nederzettingsvorm uniek is in het Twentse landschap. Hiermee moet zorgvuldig worden omgegaan.
In de kern Vroomshoop speelt dit minder. Feit blijft dat nieuwe ontwikkelingen zoveel mogelijk moeten passen binnen de aard en de schaal van de aanwezige ruimtelijke structuur. Hieraan voldoet het plan. Door deze ontwikkeling wordt de van oudsher aanwezige lintbebouwing verder versterkt.
Doelgroepen
De uitgangspunten ten aanzien van doelgroepen, zoals genoemd in de Woonvisie zijn leidend voor aanvullende woningbouw op open groene plekken. Het bouwen op een open groene plek is daarnaast uitsluitend voorbehouden aan personen die een duidelijk aantoonbare sociale dan wel economische binding hebben aan de gemeente Twenterand.
Stappenplan toetsing
De beleidsnotitie bevat een concreet stappenplan voor de toetsing van aanvragen. Er zal sprake moeten zijn van een bevestigend antwoord op de volgende vragen:
A Overheidsbeleid
Voldoet het verzoek aan het gemeentelijk beleid?
B Stedenbouwkundige criteria
Voldoet het verzoek aan de stedenbouwkundige criteria?
C Milieu-eisen
Voldoet het verzoek aan de milieu-eisen?
D Planschaderisico
Voldoet het verzoek aan de voorwaarden, die gesteld worden vanuit risicomanagement?
Toetsing
In figuur 3.3. is de ligging van de locatie in Vroomshoop aangegeven.
Figuur 3.3. ligging van de locatie in Vroomshoop
Indien het voorliggende initiatief c.q. de locatie wordt getoetst aan de hiervoor uiteengezette criteria kunnen de volgende conclusies worden getrokken:
De locatie is gelegen binnen de bebouwde kom in een niet planmatig ontwikkeld woongebied en voldoet aan de definitie van een open groene plek. Ook wordt voldaan aan de uitgangspunten van de Woonvisie. De aanvrager heeft, als inwoner van Twenterand, een aantoonbare sociale binding aan de gemeente Twenterand. De aanvraag is ingediend op een tijdstip dat het maximaal toelaatbaar aantal van 8 woningen per jaar nog niet was bereikt.
Het plan voldoet aan de gestelde stedenbouwkundige criteria. Er kan worden voldaan aan de bouwregels, zoals deze zijn opgenomen in het geldende bestemmingsplan Kleine kernen, Geerdijk.
De kavel heeft een breedte van 14 meter. Op grond van deze bouwvoorschriften van dit plan bedraagt de afstand tot de zijdelingse perceelsgrenzen minimaal 3 meter. Dit brengt met zich dat een woning met een breedte van 8 meter kan worden gerealiseerd. Dit is voldoende. De kavel heeft voorts een diepte van ruim 60 meter. De totale oppervlakte komt ruim boven de 900 m². Er mag bebouwing worden gerealiseerd met een oppervlakte van ruim 300 m².
De locatie is voorts gelegen aan een weg die door de gemeenteraad voor deze ontwikkeling is aangegeven.
Zoals uit hoofdstuk 4 zal blijken, wordt ook voldaan de gestelde milieu-eisen.
De initiatiefnemer zal een planschadeovereenkomst ondertekenen op grond waarvan de gemeente gevrijwaard is van mogelijke financiële gevolgen van effectuering van dit plan. Ook is hij in beginsel bereid een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente te sluiten met daarin opgenomen de te betalen exploitatiebijdrage.
Hiermee voldoet het verzoek aan het gemeentelijk beleid.