Plan: | Bestemmingsplan Buitengebied Noordenveld |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1699.2009BP007-vg02 |
HUIDIGE SITUATIE
Afgaande op de relatie tussen gebruik en functie van een weg in het totale wegennetwerk, kan een aantal verschillende categorieën worden aangegeven. Er wordt uitgegaan van een indeling in drie typen: wegen met een stroomfunctie (autowegen of autosnelwegen) wegen met een gebiedsontsluitende functie (ontsluiting van woonwijken, bedrijventerreinen et cetera) en wegen met een verblijfsfunctie (woonstraten/erftoegangswegen).
De gemeente kent in het buitengebied geen stroomwegen. De volgende gebiedsontsluitingswegen worden in het buitengebied van de gemeente aangetroffen:
De overige wegen zijn erftoegangswegen. De hierboven genoemde wegen zijn aangegeven op kaart 9.1.
BELEID
Het provinciale verkeers- en vervoersbeleid is in twee hoofdlijnen in te delen. De eerste hoofdlijn voorziet in de behoefte aan mobiliteit en aan een goede bereikbaarheid van locaties en gebieden. De tweede hoofdlijn richt zich op een veilige bereikbaarheid en op het voorkomen c.q. terugdringen van hinder naar de omgeving. In de opbouw en vormgeving van het verkeers- en vervoersnetwerk worden grofweg een onderscheid gemaakt in stedelijke gebieden en landelijke gebieden. De provincie streeft naar een duurzame mobiliteit.
N372
De bereikbaarheid van het landelijk gebied blijft hoofdzakelijk aangewezen op de auto. Door geringe groei van de landelijke woonkernen hoeft dat geen problemen voor de bereikbaarheid op te leveren. De verkeersveiligheid blijft een belangrijk punt.
De gemeente Noordenveld werkt momenteel aan het opstellen van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan.