direct naar inhoud van 4.2 Verkeer en parkeren
Plan: Oppad 2
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1696.BP1600oppad22012-va00

4.2 Verkeer en parkeren

4.2.1 Ontsluiting

De woningen worden ontsloten via het Oppad en De Drie Kampjes. Deze wegen sluiten aan op de Oud-Loosdrechtsedijk.

4.2.2 Parkeren
4.2.2.1 algemeen

In de huidige situatie is het zuidelijk deel van het terrein in gebruik als parkeervoorziening bij Het Trefpunt. In de toekomstige situatie zullen zowel Het Trefpunt als parkeervoorziening verdwijnen.

In plaats daarvan worden zullen woningen worden gebouwd en nieuwe parkeervoorzieningen worden aangelegd. Er wordt daarbij uitgegaan van een combinatie van parkeren op het eigen terrein bij enkele van de nieuw te realiseren woningen en de aanleg van parkeerplaatsen in het openbaar gebied.

De benodigde parkeervoorzieningen in het bestemmingsplangebied zijn bepaald volgens de beleidsregels van de gemeente. Daarnaast heeft verkeerskundig bureau GoudappelCoffeng een parkeeronderzoek gedaan om te bepalen of er in de toekomstige situatie voldoende parkeergelegenheid beschikbaar is in de omgeving van het plangebied.

Het bestemmingplan legt overigens niet de precieze verkaveling vast. Binnen de regels van het bestemmingsplan kan nog iets gevarieerd worden met de precieze uitwerking van de woningen en het openbaar gebied. De berekeningen zijn dus indicatief, maar geven een goed beeld van de beoogde toekomstige parkeersituatie.

4.2.2.2 Beleidsregels parkeernormen gemeente Wijdemeren

De gemeente Wijdemeren hanteert beleidsregels op het gebied van parkeren. De beleidsregels zijn vastgesteld door burgemeester en wethouders van Wijdemeren op 6 februari 2006. In het beleid is onder andere een parkeernormering opgenomen voor verschillende functies. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen de kernen en het landelijk gebied. De lintbebouwing in Ankeveen en Oud-Loosdrecht nemen, vanwege de intensiteit van de lintbebouwing, een aparte positie in. Voor Ankeveen en Oud-Loosdrecht worden normen gehanteerd die overeenkomen met het landelijk gebied.

Het college van burgemeester en wethouders hanteert voor eengezinswoningen een norm van 2,2 parkeerplaatsen per woning voor woonfuncties in Oud-Loosdrecht. Voor een voorziening als Het Trefpunt geldt, conform de norm voor het landelijk gebied, een norm van 11 parkeerplaatsen per 100 m2 bruto vloeroppervlakte (BVO).

Beleidsregels houden een verplichting van het bestuur in om in normale gevallen overeenkomstig de beleidsregel te handelen. De beleidsregels vinden hun oorsprong in artikel 4:81 Awb. Een bestuursorgaan kan beleidsregels vaststellen met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende, dan wel door hem gedelegeerde bevoegdheid. In dit geval vloeit de bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels voort uit de bouwverordening.

De bouwverordening geeft aan in welke gevallen burgemeester en wethouders ontheffing kunnen verlenen, namelijk indien het voldoen aan de bepalingen door bijzondere omstandigheden op overwegende bezwaren stuit of indien op een andere manier in de nodige parkeerruimte wordt voorzien (artikel 2.5.30.4). Deze flexibiliteit is door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders gegeven en hoeft niet nog eens in een andere vorm in de beleidsregel terug te komen. De aanwezigheid van bijzondere omstandigheden, c.q. alternatieven moeten door de aanvrager worden aangetoond.

bestaande situatie

In de bestaande situatie is in het bestemmingsplangebied een voorziening aanwezig met een oppervlakte van circa 500 m2. Dit levert voor de bestaande situatie de volgende berekening op:

  oppervlakte (BVO)   norm (ppl/100m2 BVO)   parkeerplaatsen benodigd  
Voorziening   500 m2   11   55  

In de huidige situatie zijn in het bestemmingsplangebied 30 parkeerplaatsen aanwezig.

nieuwe situatie

In de nieuwe situatie worden 10 woningen gerealiseerd. Dit levert voor de bestaande situatie de volgende berekening op:

  aantal   norm (ppl/woning)   parkeerplaatsen benodigd  
Woningen   10   2,2   22  

In het concept-stedenbouwkundig plan zijn de te realiseren parkeervoorzieningen indicatief ingetekend. Binnen het plangebied zullen in totaal 29 parkeerplaatsen worden aangelegd, waarvan 4 op eigen terrein en 25 in openbaar gebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP1600oppad22012-va00_0009.jpg"

parkeervoorzieningen nieuwe situatie (indicatief)

parkeerbalans

  Parkeerplaatsen   norm   verschil  
Bestaand   30   55   -25  
Toekomstig   29   22   +7  

Dit betekent dat in de toekomstige situatie de parkeersituatie voldoende parkeerplaatsen aanwezig zullen zijn.

Op de locatie wordt niet voldaan aan het uitgangspunt van de beleidsregels dat parkeervoorzieningen op eigen terrein worden aangebracht.

In het concept-stedenbouwkundig plan kunnen vier parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd. Vijfentwintig parkeerplaatsen kunnen worden gerealiseerd in het openbaar gebied.

De gemeente hecht belang aan de ontwikkeling van betaalbare woningen in het plangebied. Voor de bijbehorende parkeervoorzieningen kan ruimte worden gemaakt in het openbaar gebied, dat in samenhang met de woningbouwontwikkeling opnieuw zal worden ingericht. Een parkeeroplossing deels in het openbaar gebied is in dit geval een goed alternatief voor het volledig parkeren op eigen terrein. Bij het verlenen van omgevingsvergunning kan het college te zijner tijd dus goed gemotiveerd afwijken van de beleidsregel ten aanzien van het parkeren op eigen terrein.

4.2.2.3 Parkeeronderzoek

Ondersteunend aan de bovenstaande berekening volgens het gemeentelijk beleid is door verkeerskundig adviesbureau GoudappelCoffeng een parkeeronderzoek gedaan (Parkeeronderzoek herontwikkeling Kindertrefpunt Oud Loosdrecht, GoudappelCoffeng, 3 augustus 2012). In het onderzoek is nagegaan of de parkeervraag van de nieuwe ontwikkeling in de bestaande omgeving opgevangen kan worden. Uit het parkeeronderzoek blijkt dat er voldoende parkeercapaciteit in de nieuwe situatie is om de parkeervraag op te vangen. Het rapport is opgenomen als bijlage 1 van dit bestemmingsplan.

Naar aanleiding van enkele zienswijzen is in januari 2013 het rapport nog eens tegen het licht gehouden. Daarbij is gekeken naar de openbaarheid van de parkeerplekken in de omgeving.

De parkeercapaciteit in het onderzoeksgebied bestaat uit zowel openbare plaatsen als parkeerplaatsen die kunnen worden bestempeld als ‘privé’ parkeerplaatsen. Omdat een deel van de ‘privé’ parkeerplaatsen niet fysiek wordt afgesloten en daardoor ook voor derden toegankelijk is, is in de eerdere notitie een insteek gekozen die was geënt op de wijze waarop de parkeercapaciteit in het gebied in de toekomst in de dagelijkse praktijk gebruikt kan gaan worden: rekening houdend met uitwisselbaarheid tussen de parkeervoorzieningen.

Op verzoek van de gemeente Wijdemeren heeft Goudappel Coffeng, naast de berekening zoals die eerder is gehanteerd, tevens een berekening opgesteld, waarbij alleen zuivere parkeercapaciteit in het openbare gebied wordt beoordeeld en afgestemd op de parkeervraag. De resultaten zijn opgenomen in het rapport 'Parkeeronderzoek herontwikkeling Kindertrefpunt Oud-Loosdrecht, Openbare en privé parkeerplaatsen, Goudappel Coffeng, 11 februari 2013'. Het rapport is opgenomen als bijlage 2 van dit bestemmingsplan.

Hieronder worden de resultaten kort samengevat. In deze samenvatting wordt de berekening weergegeven waarbij uitsluitend de zuivere parkeercapaciteit in het openbare gebied wordt meegerekend, conform het rapport van 11 februari 2013.

parkeerdrukmeting

Op woensdag 9 mei en zaterdag 12 mei 2012 is rondom het Oppad in Oud-Loosdrecht een parkeerdrukmeting uitgevoerd. In de omgeving is het aantal geparkeerde auto’s geteld. Het aantal geparkeerde auto’s is vervolgens afgezet tegen de beschikbare capaciteit in de omgeving. Als onderzoeksgebied is een gebied op acceptabele loopafstand van de ontwikkeling genomen. De verhouding tussen bezette parkeerplaatsen en de beschikbare capaciteit geeft de parkeerdruk weer. De parkeerdrukmeting is uitgevoerd op het moment dat het Kindertrefpunt niet in gebruik is, zodat de parkeervraag van het Kindertrefpunt in de huidige parkeerbehoefte buiten beschouwing blijft, omdat deze functie in de toekomst zal verdwijnen.

Uit de parkeerdrukmeting blijkt dat de totale parkeercapaciteit die in het onderzoeksgebied toegankelijk is 157 bedraagt, waarvan 121 parkeerplaatsen op het drukste moment bezet zijn. Het drukste moment is op zaterdagmiddag en de parkeerdruk bedraagt op dat moment in het gebied 77%. Op een werkdag is overdag de parkeerdruk 45% en op een werkdagavond 71%. Er zijn dus op alle getelde momenten parkeerplaatsen binnen acceptabele loopafstand van de ontwikkeling beschikbaar.

parkeervraag

De nieuwe ontwikkeling bestaat uit negen rijwoningen en één villa. In onderstaande tabel is de parkeervraag van de nieuwe ontwikkeling weergegeven, op basis van de vastgestelde parkeernormen van de gemeente Wijdemeren.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP1600oppad22012-va00_0010.jpg"

Parkeervraag nieuwe ontwikkeling Oud-Loosdrecht (bron: Beleidsregels parkeernormen gemeente Wijdemeren)

In de tabel is de maximale parkeervraag weergegeven en de parkeervraag op momenten rekening houdend met de aanwezigheidspercentages.

Gedurende de dag gebruiken mensen de auto, waardoor deze niet de gehele dag bij het huis geparkeerd hoeft te worden. Mensen gaan naar het werk of bijvoorbeeld boodschappen doen. De vrije parkeerplaats kan in dat geval door iemand anders mogelijk worden benut. Zo ontstaat dubbelgebruik. Door te rekenen met aanwezigheidspercentages wordt rekening gehouden met de parkeervraag op verschillende momenten van de dag.

De gehanteerde aanwezigheidspercentages, afkomstig van de gemeente Wijdemeren, zijn weergegeven in onderstaande tabel.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP1600oppad22012-va00_0011.jpg"

Aanwezigheidspercentages gedurende de week (bron: Beleidsregels parkeernormen gemeente Wijdemeren)

De maximale parkeervraag van de nieuwbouw bedraagt 22 parkeerplaatsen, inclusief parkeerplaatsen voor bezoekers. Deze parkeerplaatsen zijn alleen nodig op het moment dat alle bewoners van de woningen thuis zijn of dat de parkeerplaatsen niet openbaar zijn. Op werkdagmiddagen en zaterdagmiddag kan voor de woningen worden volstaan met 14 parkeerplaatsen.

Parkeervraag versus openbaar parkeeraanbod

De huidige 30 parkeerplaatsen rondom het Kindertrefpunt verdwijnen door de ontwikkeling. Bij de nieuwe ontwikkeling komen 29 parkeerplaatsen terug (25 in openbaar gebied en 4 op eigen terrein). Naast een afname van het parkeeraanbod neemt de parkeervraag toe, omdat het Kindertrefpunt nu niet is meegeteld in de parkeerdrukmeting en de woningen die op deze locatie worden gerealiseerd wel een parkeervraag hebben. In onderstaande tabellen zijn de gevolgen van de toenemende parkeervraag en de afnemende parkeercapaciteit weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP1600oppad22012-va00_0012.jpg"

huidige parkeerbezetting

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP1600oppad22012-va00_0013.jpg"

toekomstige parkeerbezetting

Het parkeeraanbod dat op de openbare parkeerplaatsen beschikbaar is, is voldoende om de parkeervraag van de ontwikkeling op te vangen. Als gevolg van de ontwikkeling neemt de parkeerdruk op het drukste moment toe tot circa 87%. Voor een woonwijk wordt een parkeerdruk tot 85-90% op de drukste momenten als acceptabel beschouwd.

Het aantal parkeerplaatsen dat in het stedenbouwkundig plan is opgenomen, en die in het bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt, is dus voldoende voor de beoogde ontwikkeling.

4.2.2.4 Conclusie

De beoogde parkeeroplossing voldoet aan het gemeentelijk beleid. In het bestemmingsplan is voldoende ruimte opgenomen om de benodigde parkeervoorzieningen voor de nieuwe functie te realiseren.

Uit het uitgevoerde parkeeronderzoek blijkt eveneens dat de beoogde parkeeroplossing voldoende parkeermogelijkheden biedt in de omgeving van het plangebied.

Het plan kan wat betreft de parkeersituatie dus goed in de omgeving worden ingepast.