Plan: | Wijdemeren, Kern 's-Graveland en Landgoederen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1696.BP0200kernGVL2008-va02 |
Bepaalde horecabedrijven geven aanleiding tot klachten over onder andere muzieklawaai, rumoerig en vernielzuchtig optreden, rondhangen van caféverlaters, parkeerproblemen en verkeersaantrekking. Ook kan het karakter van de buurt worden aangetast wanneer horecabedrijven worden gevestigd in voormalige winkels of woningen. Evenals bij gewone bedrijfsactiviteiten, is de overlast/hinder van horeca-activiteiten niet alleen een zaak van de milieuwetgeving, maar is er tevens sprake van aspecten van ruimtelijke ordening. Immers, ook bij horeca-activiteiten is sprake van een meer of mindere mate van hinder/overlast voor de (leef)omgeving.
In de regel wordt geen overlast ondervonden van hotels, restaurants, lunchrooms, ijssalons, broodjeszaken, snackbars en cafés, die qua exploitatie en openingstijden zich richten op de winkelactiviteiten. Overlast in de vorm van geluidsoverlast vanuit bedrijven, luidruchtig gedrag van bezoekers, de trek van grote groepen personen van en naar horecabedrijven, verkeers- en/of parkeeroverlast, komt in de regel voor bij cafés, snackbars en shoarmazaken die zich richten op het in de avonduren en nachtelijke uren uitgaande publiek, feestzalen, discotheken, dansscholen, dancings en coffeeshops.
Met het bestemmingsplan heeft de gemeente een belangrijk instrument om vestiging van horecabedrijven te reguleren (weren of sturen). In bestemmingsplannen is het bij de regeling van bestemmingsplannen ten behoeve van bedrijfsactiviteiten reeds jaren gebruikelijk om de toegelaten bedrijfsactiviteiten in de voorschriften te benoemen naar hindercategorie onder verwijzing naar een van die voorschriften deel uitmakende Staat van Bedrijfsactiviteiten. Die Staat is doorgaans gebaseerd op of afgeleid van de in de publicatie van VNG 'Bedrijven en Milieuzonering' opgenomen categorale bedrijfsindeling.
Met betrekking tot horeca-activiteiten moet in planologische zin ook een adequate regeling worden getroffen. Voor horeca-activiteiten is een categorale-indeling ontwikkeld, vergelijkbaar met de hiervoor genoemde Staat van Bedrijfsactiviteiten. Op deze wijze kunnen horeca-activiteiten in planologische zin worden gereguleerd.
In specifieke woonbuurten en in verspreid voorkomende beperkte winkelconcentraties, kunnen horecabedrijven het karakter van de woonbuurt of het winkelgebied aantasten. Daarnaast kunnen horecabedrijven, afhankelijk van aard en aantal, overlast veroorzaken.
Teneinde in bestemmingsplannen een differentiatie op te nemen van horecabedrijven, kan de volgende categorie-indeling in een Staat van Horeca-activiteiten worden gemaakt:
Categorie 1: lichte horeca
Horecabedrijven die, gelet op de aard en de omvang ervan, zowel uit functionele als uit milieuoverwegingen niet of nauwelijks storend werken op de bestaande en/of toekomstige functies van de omgeving van deze horecabedrijven.
Vestiging in deze categorie van horecabedrijven beperkt de omringende functies niet; omringende functies sluiten vestiging van horecabedrijven niet uit.
Categorie 2: middelzware horeca
Horecabedrijven die, gelet op de aard en de omvang ervan, zowel uit functionele als uit milieuoverwegingen in geringe mate storend kunnen werken op de bestaande en/of toekomstige functies van de omgeving van deze horecabedrijven.
Vestiging van horecabedrijven in deze categorie beperkt in geringe mate de omringende functies; omringende functies kunnen soms vestiging uitsluiten.
Categorie 3: zware horeca
Horecabedrijven die, gelet op de aard en de omvang ervan, zowel uit functionele als uit milieuoverwegingen in min of meer ernstige mate storend kunnen werken op de bestaande en/of toekomstige functies van de omgeving van deze horecabedrijven.
Vestiging van horecabedrijven in deze categorie beperkt in ruime mate de omringende functies; omringende functies zullen in vele gevallen vestiging uitsluiten.
Aan de hand van de criteria, aard van de aangeboden producten, bezoekersfrequentie, verkeersaantrekking, dag- en avondhoreca, omvang van de horeca-activiteiten en de daaruit voortvloeiende wel of niet verstorende werking in relatie tot de functies in de omgeving, kunnen de verschillende horecabedrijven worden ingedeeld in de drie categorieën. In de voorschriften wordt verwezen naar de bijlage Staat van Horeca-activiteiten (SvH).
Het komt in de praktijk voor dat een bepaald horecabedrijf als gevolg van een geringe omvang van hinderlijke deelactiviteiten en/of een aangepaste werkwijze of bijzondere voorzieningen minder hinder veroorzaakt dan in de SvH is verondersteld. In het/de betreffende artikel(en) van de voorschriften is daarom bepaald dat een dergelijk bedrijf via vrijstelling één categorie lager kan worden ingedeeld.
Daarnaast is het mogelijk dat horeca-activiteiten die niet in de SvH voorkomen, maar kunnen worden gelijkgeschakeld aan volgens de SvH toegestane activiteiten, via vrijstelling worden toegestaan.