direct naar inhoud van Hoofdstuk 6 Functionele analyse
Plan: Wijdemeren, Kern 's-Graveland en Landgoederen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1696.BP0200kernGVL2008-va02

Hoofdstuk 6 Functionele analyse

Functies in het plangebied

Wonen

De woonfunctie is vanouds de belangrijkste functie langs het hele lint van het Zuidereinde en Noordereinde. Ook de menging van functies is historisch. Er is een grote afwisseling tussen de functies (met name van wonen en werken), maar deze is heel regelmatig. Het beleid is gericht op handhaving van de woonfunctie en het creëren van condities voor een goed woonmilieu. Overlast van niet-woonfuncties dient beperkt te blijven. Overigens wil dit niet zeggen dat het beleid gericht is op verdringing van niet-woonfuncties, omdat de functiemenging karakteristiek en passend is in het dorpsbeeld.

Voor veel woningen is weinig uitbreidingsruimte aanwezig tussen weg en vaart, maar waar die wel aanwezig is moeten hiervoor mogelijkheden worden geboden, mits de karakteristiek van de bebouwing en open doorzichten behouden blijven.

Bedrijven

Bedrijven zijn vanouds aanwezig aan het Noorder- en Zuidereinde. Vestigingsplaatsfactoren waren de levering van goederen en diensten voor de buitenplaatsen en de aanwezigheid van schoon water voor de wasserijen. Zij waren, evenals de woningen, gevestigd in de smalle strook tussen weg en water. De wat grotere bedrijven vestigden zich aan het uiteinde van het Noordereinde.

De aard van de bedrijven is zeer divers. Van ambachtelijke bedrijven en bedrijven in de productie- en opslagsfeer (aannemers, drukkerijen, fabriekjes, wasserijen) is er een zekere verschuiving naar bedrijven in de dienstverlenende sectoren en vrije beroepen (architectenbureaus, reclamebureaus, administratiebedrijven). Aan het Noorder- en Zuidereinde is er de laatste jaren sprake van toename van het aantal galeries. Daarnaast is er een tendens om na het staken van de bedrijfsactiviteiten, de opstallen te wijzigen in woningen, al dan niet na sloop.

Detailhandel

Oorspronkelijk waren vrijwel alle winkels van 's-Graveland langs het Noorder- en Zuidereinde gevestigd. Hierin is verandering gekomen door de ontwikkeling van het winkelcentrum de Meenthof in de nieuwe woongebieden van Kortenhoef. Hier vindt de consument een concentratie van winkels met een volledig aanbod van goederen en diensten (voor een dorp), een rustige omgeving en parkeergelegenheid, terwijl aan Noorder- en Zuidereinde in toenemende mate sprake was van een excentrische ligging en een toegenomen verkeersdruk. Bovendien is er natuurlijk de zuigkracht van grotere winkelconcentraties in het Gooi, die door de toegenomen mobiliteit meer binnen het bereik zijn gekomen. De resterende winkels aan Noorder- en Zuidereinde vormen dan ook niet langer een samenhangend en compleet dorpswinkelcentrum. Het zijn met name winkels met een meer specialistisch karakter en een klantenkring tot buiten de gemeente, die het ten dele moeten hebben van de passanten.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP0200kernGVL2008-va02_0004.png"

Horeca

In het plangebied is verspreid een aantal horecaondernemingen gevestigd. Er is nergens sprake van een concentratie, al is de horeca in de omgeving van de Smidsbrug iets sterker vertegenwoordigd dan elders. Het horecabestand bestaat uit een aantal cafés, restaurants en een snackbar. Deze hebben door hun ligging in de nabijheid van doorgaande (toeristische) routes naast hun lokale verzorgingsgebied ook een functie voor passanten, en werken zo ondersteunend voor recreatie en toerisme.

Het horecabeleid is gericht op behoud en versterking van de horeca, met inachtneming van de woon- en leefomgeving.

Sport en recreatie

Aan de zuidrand van het plangebied, nabij de gemeentegrens met Hilversum, zijn sportvelden gelegen. Bij de sportvelden is tevens een speeltuin aanwezig. Aan de Oude Meentweg is een volkstuinencomplex gelegen. Het beleid is gericht op behoud van deze recreatieve voorzieningen.

Verkeer

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het plangebied wordt via het Noordereinde ontsloten vanaf de N236 (Bussum (A1)-Amsterdam) en het Zuidereinde vanaf de N201 (Hilversum (A27)-Aalsmeer (A4)).

De Leeuwenlaan verbindt evenals de N201 en de N236 de route Noordereinde-Zuidereinde met het hoofdwegennet van Hilversum. Het Noorder- en Zuidereinde zijn de wegen binnen het plangebied met een gebiedsontsluitende functie binnen de bebouwde kom en hebben een maximumsnelheid van 50 km/h. De N236 en de N201, plaatselijk bekend als respectievelijk de Franse Kampweg, de Loodijk en de Vreelandseweg, zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h. De overige wegen hebben een erftoegangsfunctie buiten de bebouwde kom. De maximumsnelheid op deze wegen bedraagt 60 km/h. De wegen in het gebied tussen de Beresteinseweg en de J.H. Burgerlaan zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom en hebben een maximumsnelheid van 30 km/h.

Ontsluiting langzaam verkeer

Binnen het plangebied maakt het fietsverkeer op vrijwel alle wegen gebruik van vrijliggende fietspaden en parallelwegen. Voor nagenoeg de hele noord-zuidroute bevinden zich langs het Noorder- en Zuidereinde vrijliggende fietspaden. Aan de westzijde van het plangebied vindt de ontsluiting voor het fietsverkeer plaats via de Koninginneweg, de Emmaweg en de Cannenburgerweg (30 km/h), die in noordelijke, respectievelijk zuidelijke richting aansluiting geven op de N236 en N201. Centraal in het plangebied kan het fietsverkeer in oost-westrichting gebruikmaken van de Beresteinseweg, de Leeuwenlaan en het Ankeveensepad. Op de Beresteinseweg en een deel van het Ankeveensepad wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. Dit is conform de inrichting van erftoegangswegen. Langs de Leeuwenlaan is een vrijliggend fietspad gelegen.

Aan de oostzijde van het plangebied kan gebruik worden gemaakt van de Oude Meentweg. Daarnaast kan het langzaam verkeer gebruikmaken van een aantal wegen in oost-westrichting, met een zodanig lage intensiteit (minder dan 100 mvt/etmaal), dat gescheiden afwikkeling met het autoverkeer niet noodzakelijk is. De weg naar Gooilust is alleen voor fietsers geschikt als oost-westverbinding.

Ontsluiting openbaar vervoer

Het plangebied wordt per openbaar vervoer ontsloten via een busverbinding tussen station Naarden-Bussum en station Hilversum via 's-Graveland en Kortenhoef. Er zijn haltes gelegen langs de Leeuwenlaan en het Noordereinde. In Hilversum en Bussum kan worden overgestapt op het NS-railnetwerk. De ontsluiting per openbaar vervoer kan derhalve redelijk worden genoemd.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Binnen het plangebied zijn geen ontwikkelingen van enige omvang voorzien die de verkeersafwikkeling ten opzichte van de bestaande situatie sterk veranderen. Onderhavig bestemmingsplan heeft dan ook geen invloed op de verkeersafwikkeling.