Plan: | Wijdemeren, Kern Nederhorst den Berg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1696.BP0100kernNDB2008-va01 |
Beoogde ontwikkeling
In het plangebied zullen een aantal nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden waarbij nieuwe woningen gerealiseerd en een bestaande woning vervangen zullen worden. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerkundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de nieuwe beoogde binnenstedelijke ontwikkelingen geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. Bij vervangende nieuwbouw bedraagt de uiterste grenswaarde 68 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.
30 km/h-wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruikgemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'.
Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.
Tabel 9.2 Lden classificering milieukwaliteit volgens de methode Miedema
geluidsklasse | beoordeling |
< 50 dB | goed |
50 - 54 dB | redelijk |
55 - 59 dB | matig |
60 - 64 dB | tamelijk slecht |
65 - 69 dB | slecht |
= 70 dB | zeer slecht |
Onderzoek
Dammerweg 2
De nieuwe woningen op deze locatie zijn niet gelegen binnen een geluidszone. De Dammerweg, ter hoogte van de locatie, heeft een maximumsnelheid van 30 km/h en is daarmee gedezoneerd.
Dammerweg 11-12
Op deze locatie is sprake van vervangende nieuwbouw. De nieuwe woning is gelegen binnen de geluidszone van de Dammerweg. Deze weg heeft een geluidszone van 200 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging.
Dammerweg 13
De nieuwe woningen op de locatie Dammerweg 13 zijn gelegen binnen de geluidszone van de Dammerweg. Deze weg heeft een geluidszone van 200 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging.
Overmeerseweg 8-12
De ontwikkeling is gelegen binnen de geluidszone van de Nieuwe Overmeerseweg. Deze weg heeft een binnenstedelijke ligging, 1-2 rijstroken en derhalve een geluidszone van 200 m.
Overmeerseweg 85
De nieuwe woningen op deze locatie zijn gelegen binnen de geluidszone van de Nieuwe Overmeerseweg en het eerste deel van de Langewetering. Beide wegen hebben een binnenstedelijke ligging, 1-2 rijstroken en derhalve een geluidszone van 200 m.
Voorstraat 35
De nieuwe woningen op de locatie Voorstraat 35 zijn gelegen binnen de geluidszone van de Dammerweg. Deze weg heeft een geluidszone van 200 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging.
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De rekenresultaten van zowel de gezoneerde als de gedezoneerde wegen zijn weergegeven in Bijlage 5.
Voor de berekeningen is voor de betreffende wegen uitgegaan van de verkeersgegevens zoals beschreven in de paragraaf verkeer. De wegdekverharding op de Dammerweg, Nieuwe Overmeerseweg ter hoogte van de locaties Dammerweg 2, 11-12 en 13 en Overmeerseweg 8-12, Langewetering en Overmeerseweg bestaat uit klinkers. Op de Nieuwe Overmeerseweg ter hoogte van de locatie Overmeerseweg 85 ligt asfalt.
Resultaten en beoordeling gezoneerde wegen
Dammerweg 11-12
Op deze locatie zal de bestaande woning worden vervangen, de nieuwe woning zal hierbij verder van de weg af komen te liggen. Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevels van deze nieuwe woning ten gevolge van het verkeer op de Dammerweg op een afstand van 11 m uit de as van de weg 60 dB bedraagt. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden. De uiterste grenswaarde van 68 dB, die geldt voor vervangende nieuwbouw, echter niet.
Dammerweg 13
Op Dammerweg 13 zullen twee nieuwe woningen worden gerealiseerd. Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevels van deze nieuwe woningen ten gevolge van het verkeer op de Dammerweg op een afstand van 7 m uit de as van de weg 63 dB bedraagt. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden, de uiterste grenswaarde van 63 dB echter niet.
Overmeerseweg 8-12
Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevels van de vier nieuwe woningen ten gevolge van het verkeer op de Nieuwe Overmeerseweg op een afstand van 20 m uit de as van de weg 57 dB bedraagt. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden. Maar de uiterste grenswaarde van 63 dB niet.
Overmeerseweg 85
De twee nieuwe woningen zullen op een minimale afstand van 27 m uit de as van de Nieuwe Overmeerseweg gerealiseerd worden. De geluidsbelasting bedraagt op deze afstand 52 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden. De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op het gezoneerde deel van de Langewetering op een minimale afstand van 10 m uit de as van de weg bedraagt 58 dB. Ook hier bij wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden. De uiterste grenswaarde van 63 dB wordt in beide gevallen niet overschreden.
Voorstraat 35
Voor de Voorstraat 35 is onderzoek naar de geluidsbelasting uitgevoerd in het kader van een ruimtelijke onderbouwing. Voor de 11 woningen die ter plaatse van het voormalige gemeentehuis gerealiseerd worden bedraagt de geluidsbelasting 51 dB. De uiterste grenswaarde van 58 dB wordt niet overschreden.
Maatregelen
Ten gevolge van het verkeer op de Dammerweg, de Nieuwe Overmeerseweg en de Langewetering wordt de voorkeursgrenswaarde aan de gevels van de nieuwe woningen overschreden.
Bezien dient te worden of deze geluidsbelasting kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. Er zijn maatregelen aan de bron mogelijk. De eerste mogelijkheid is het beperken van de verkeersomvang, de snelheid of wijziging van de samenstelling van het verkeer. Gezien de functie van de Dammerweg en Nieuwe Overmeerseweg als belangrijke gebiedsontsluitende weg van de kern Nederhorst den Berg, is het wijzigingen van de verkeersomvang en samenstelling niet wenselijk/mogelijk. Het wijzigen van de snelheid is om deze reden eveneens niet mogelijk. De toepassing van een geluidsreducerende wegdekverharding is financieel niet doelmatig, gezien het kleine aantal woningen waarvoor stil asfalt/stille elementenverharding aangelegd dient te worden. Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige aard. Maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied zijn daarom niet geheel doelmatig en/of gewenst en niet haalbaar.
Resultaten en beoordeling niet gezoneerde wegen
Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting langs niet gezoneerde wegen te beoordelen, is de geluidsbelasting van de in de omgeving gelegen 30 km/h-wegen, uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening, eveneens berekend.
Dammerweg 2
Op een maatgevende afstand van 11 m uit de as van de weg bedraagt de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Dammerweg 62 dB (zonder aftrek artikel 110g Wgh). Hierbij is sprake van een 'tamelijk slecht' akoestisch klimaat.
Dammerweg 11-12
Uit dit onderzoek blijkt dat voor de geluidsbelasting op een maatgevende afstand van 43 m uit de as van de Reeweg/Voorstraat 46 dB (zonder aftrek artikel 110g Wgh) bedraagt. Hierbij is sprake van een 'goed' akoestisch klimaat.
Dammerweg 13
Uit dit onderzoek blijkt dat voor de geluidsbelasting op een maatgevende afstand van 40 m uit de as van de Reeweg/Voorstraat 46 dB (zonder aftrek artikel 110g Wgh) bedraagt. Hierbij is sprake van een 'goed' akoestisch klimaat.
Overmeerseweg 8-12
Aan de gevels van de nieuwe woningen bedraagt de maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Voorstraat/Slotlaan 45 dB (zonder aftrek artikel 110g Wgh). Hierbij is sprake van een 'goed' akoestisch klimaat.
Overmeerseweg 85
De geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe woningen ten gevolge van het verkeer op de Overmeerseweg bedraagt respectievelijk 47 dB (zonder aftrek artikel 110g Wgh). Ook hier is sprake van een 'goed' akoestisch klimaat.
Voorstraat 35
De Dammerweg en de Voorstraat zijn in het onderzoek als één weg beschouwd. Uit de berekening voor gezoneerde wegen is reeds gebleken dat de uiterste grenswaarde niet wordt overschreden.
Maatregelen
Voor de nieuwe appartementen langs de Dammerweg is sprake van een 'tamelijk slecht' akoestisch klimaat. Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Er is een aantal maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting denkbaar. Een denkbare mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. De maximumsnelheid bedraagt reeds 30 km/h zodat een verlaging niet mogelijk is. Wijziging van de functie en daarmee de samenstelling van het verkeer is geen mogelijke maatregel om een verdere geluidsreductie te bewerkstelligen.
Een mogelijke andere maatregel is toepassing van een sterkere geluidsreducerende wegdekverharding bijvoorbeeld door de toepassing van stille klinkers in plaats van klinkers. Dit is financieel niet haalbaar gelet op het aantal woningen waarvoor deze maatregel noodzakelijk is. Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn niet inpasbaar en om stedenbouwkundige redenen ongewenst.
Conform het bouwbesluit dient de binnenwaarde maximaal 33 dB te bedragen. Het akoestisch klimaat binnenshuis is aanvaardbaar, mits dit binnenwaardeniveau wordt gegarandeerd1 . Een standaardgevel dient in het kader van het bouwbesluit 20 dB te reduceren. De nieuwe woningen zullen voldoen aan het bouwbesluit en daarmee een minimale gevelreductie kennen van 20 dB. Aangezien het nog nieuw te bouwen woningen betreft kan voor de woningen met meer dan 53 dB aan de gevel zodanige maatregelen worden getroffen dat de geluidsbelasting in de woningen niet meer bedraagt dan 33 dB (conform het vereiste in het bouwbesluit). Er kan dan ook gesproken worden van een aanvaardbare akoestische situatie.
Cumulatie
In de Wgh is aangegeven dat bij de besluitvorming rond hogere grenswaarden ook cumulatie in acht dient te worden genomen. Om die reden is de cumulatie van de geluidsbelasting als gevolg van alle wegen rondom de verschillende locaties inzichtelijk gemaakt. Voor de nieuwe woningen op de locatie Dammerweg 2 kan geen hogere waarde aangevraagd worden omdat het geluid betreft ten gevolge van een 30 km/h-weg. Voor deze locatie is dan ook geen cumulatie in beeld gebracht.
Conform de regels voor cumulatie zijn de volgens artikel 110g Wgh toegestane correcties niet toegepast. De weergegeven geluidswaarden liggen daardoor 5 dB hoger dan de eerder gepresenteerde waarden.
Dammerweg 11-12
De maximale gecumuleerde geluidsbelasting bedraagt 65 dB. De hoogst optredende geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Dammerweg bedraagt 60 dB (met aftrek artikel 110g Wgh). Zonder aftrek bedraagt de geluidsbelasting 65 dB. Dit is gelijk aan de maximale gecumuleerde geluidsbelasting.
Dammerweg 13
De maximale gecumuleerde geluidsbelasting bedraagt 68 dB. De hoogst optredende geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Dammerweg bedraagt 63 dB (met aftrek artikel 110g Wgh). Zonder aftrek bedraagt de geluidsbelasting 68 dB. Dit is gelijk aan de maximale gecumuleerde geluidsbelasting.
Overmeerseweg 8-12
Op deze locatie bedraagt de maximale gecumuleerde geluidsbelasting 62 dB. De hoogst optredende geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Nieuwe Overmeerseweg bedraagt 57 dB met aftrek artikel 110g Wgh, zonder aftrek 62 dB. Dit is gelijk aan de maximale gecumuleerde geluidsbelasting.
Overmeerseweg 85
De maximale gecumuleerde geluidsbelasting bedraagt 64 dB. De hoogst optredende geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Langewetering bedraagt 58 dB met aftrek artikel 110g Wgh. Zonder aftrek bedraagt de geluidsbelasting 63 dB. Dit is 1 dB lager dan de maximale gecumuleerde geluidsbelasting.
Geconcludeerd kan worden dat de gecumuleerde geluidsbelasting dan ook niet leidt tot een onaanvaardbare toename. Derhalve kan worden gesteld dat de gecumuleerde geluidsbelasting het verlenen van hogere grenswaarden niet in de weg staat.
Voorstraat 35
Voor de Voorstraat 35 is al een hogere waarde verleend. Dit besluit is opgenomen als bijlage 10 bij de toelichting.
Binnenwaarde
Conform het bouwbesluit dient de binnenwaarde maximaal 33 dB te bedragen. Het akoestisch klimaat binnenshuis is aanvaardbaar, mits dit binnenwaardeniveau wordt gegarandeerd2 . Een standaardgevel dient in het kader van het bouwbesluit 20 dB te reduceren. De nieuwe woningen zullen voldoen aan het bouwbesluit en daarmee een minimale gevelreductie kennen van 20 dB. Aangezien het nog nieuw te bouwen woningen betreft kan voor de woningen met meer dan 53 dB aan de gevel zodanige maatregelen worden getroffen dat de geluidsbelasting in de woningen niet meer bedraagt dan 33 dB (conform het vereiste in het bouwbesluit). Er kan dan ook gesproken worden van een aanvaardbare akoestische situatie.
Conclusie
Geconcludeerd kan worden dat verdere maatregelen om de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Dammerweg, Nieuwe Overmeerseweg en Langewetering te reduceren niet doelmatig zijn en/of overwegende bezwaren ontmoeten. Eveneens staat de gecumuleerde geluidsbelasting het verlenen van hogere grenswaarden niet in de weg.
Er dient dan ook een verzoek tot vaststelling van hogere waarden te worden gedaan. Een en ander is vastgelegd in tabel 9.3.
Tabel 9.3 Ontheffingswaarden
ontwikkeling | aantal woningen | ontheffingswaarde | geluidsbron |
Dammerweg 11-12 | 1 | 60 dB | Dammerweg |
Dammerweg 13 | 2 | 63 dB | Dammerweg |
Overmeerseweg 8-12 | 4 |
57 dB | Nieuwe Overmeerseweg |
Overmeerseweg 85 | 2 | 58 dB | Langewetering |
2 | 52 dB | Nieuwe Overmeerseweg |
De betreffende hogere waarden zullen in het kadaster worden vastgelegd.