Plan: | Bungalowparken Kortgene |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1695.BPparkenKortgene-VA01 |
Structuurvisie Noord-Beveland 2008
Middels de Structuurvisie Noord-Beveland, die is vastgesteld door de gemeenteraad op 30 oktober 2008, is de visie op het samenhangend gemeentelijk ruimtelijk beleid voor de lange termijn vorm gegeven. De visie heeft tot doel richting en sturing te geven aan toekomstige ontwikkelingen en initiatieven. Daarnaast is een uitvoeringsprogramma opgenomen, waarin wordt aangegeven op welke wijze beleidsdoelstellingen verwezenlijkt kunnen worden. Voor het te voeren ruimtelijk beleid voor Noord-Beveland worden twee centrale beleidsdoelen gehanteerd. Ten eerste dient Noord-Beveland zich zodanig te ontwikkelen dat er sprake is van een versterking van de identiteit. Ten tweede dienen kwalitatieve ontwikkelingen gestimuleerd en kwantitatieve ontwikkelingen beheerst te worden om zodoende de basiskwaliteiten te behouden.
Met de regio De Bevelanden streeft de gemeente Noord-Beveland naar een gezonde woningmarkt waarbij vraag en aanbod, zowel kwantitatief als kwalitatief, vrijwel in evenwicht zijn. Bij het maken van keuzen wordt hierbij de woonconsument centraal gesteld en zal deze, zover het binnen het vermogen ligt, zo goed mogelijk gefaciliteerd worden. In dit kader wordt de volgende beleidskoers voorgestaan:
Daarbij worden wel uitdrukkelijk kwalitatieve randvoorwaarden gesteld, zoals:
Het accent van het ruimtelijk beleid ten aanzien van verblijfsrecreatie ligt op kwaliteitsverbetering van de aanwezige verblijfsrecreatie, waarbij ingespeeld dient te worden op de toenemende behoefte aan kwaliteit en differentiatie. Om dit te kunnen bereiken zal dit in veel gevallen gepaard gaan met oppervlaktevergroting.
Eindeloos Eiland Noord-Beveland - Visie toerisme Noord-Beveland 2011-2020
Noord-Beveland staat bekend als een hoogwaardig gebied voor toerisme en recreatie. De visie beoogd om door verlenging van verblijf van zowel vaste gasten als nieuwe doelgroepen een hogere besteding te bewerkstelligen. Speerpunt van het beleid is dan ook het creëren van de beleving:
In 2016 wordt een tussentijdse evaluatie gehouden om kaart te brengen of bijstelling nodig is.
Groenstructuurplan
Het Groenstructuurplan heeft tot doel de ruimtelijke kwaliteit van de kernen te versterken door een verbetering van het openbaar groen. Op basis van een analyse van de bestaande groenstructuur wordt in het rapport aangegeven hoe tot een groenstructuur kan worden gekomen die van een sterke ruimtelijke kwaliteit is. Per kern is zodoende een groenstructuurplan opgesteld. Voor Kortgene is de centrale doelstelling een substantiële verbetering van de ruimtelijke kwaliteit te behalen door meer structuur en samenhang in het openbaar groen aan te brengen. Geconcludeerd wordt dat in Kortgene sprake is van een gefragmenteerde situatie van het openbaar groen. Door middel van een helder plan waarin de stedenbouwkundige structuur en de groenstructuur elkaar versterken wordt beoogd de kwaliteit van de groenstructuur te verbeteren. De gemeente is verantwoordelijk voor het groenbeheer van vier bungalowparken. Dit zijn 'De Korenbloem', 'Deltona', 'De Boogerd' en 'Veerse Meer'. Bij een aantal bungalowparken is sprake van een overdaad aan groen en een (te) intensief beheer. Met name in 'Deltona' en Veerse Meer is dit het geval. Hier moet worden gezocht naar een vereenvoudiging van de groenstructuur.
Welstandsnota gemeente Noord-Beveland
Doel van de Welstandsnota is inzicht te verschaffen in het huidige en het toekomstige wettelijke beleidskader omtrent welstandtoetsing en het opstellen van zogenaamde “loketcriteria” voor veel voorkomende bouwwerken (dakkapellen, aan en uitbouwen, bijgebouwen e.d.). Tevens bevat de Welstandsnota gebiedsgericht welstandsbeleid voor Noord-Beveland. In de Welstandsnota wordt opgenomen welke welstandscriteria er gelden in welke straat, in welk dorp en in het buitengebied. Voor de bungalowparken geldt een regulier welstandsniveau.
Archeologiebeleid Noord-Beveland
Met het ontwikkelen van archeologiebeleid wil de gemeente Noord-Beveland voldoen aan de wettelijke verplichting, archeologie in ruimtelijke procedures integreren, een verantwoorde afweging kunnen maken en op verantwoorde en gemotiveerde wijze invulling geven aan de archeologische monumentenzorg.
Afhankelijk van de plaatselijke situatie kan worden afgeweken van de in de Monumentenwet opgenomen algemene ontheffing voor bodemingrepen tot 100 m2 op basis van een beleidsnota en archeologische beleidskaart. In de beleidsnota is daartoe een regeling opgenomen die voorziet in een effectieve en doelmatige omgang met bekende en te verwachte archeologische waarden. De ruimtelijke consequenties van het gemeentelijk archeologiebeleid worden juridisch-planologisch verankerd in bestemmingsplannen waardoor het voor alle partijen van meet af aan duidelijk is welke eisen de gemeente stelt aan bodemingrepen in specifieke zones/terreinen.
Implementatie van uitvoering van archeologiebeleid in de gemeentelijke organisatie vergroot de kennis en het draagvlak voor het gemeentelijk bodemarchief als een vorm van publiek belang. Archeologie gaat een volwaardig afwegingskader vormen binnen de ruimtelijke ordening en waar mogelijk een inspiratiebron voor de inrichting van de ruimte vormt. De gemeente onderkent het belang van de aanwezige archeologische terreinen. Door middel van goede communicatie, informatie en handhaving streeft de gemeente ernaar dat de kwaliteit van deze monumenten niet verder wordt aangetast door onoordeelkundige ingrepen.
Handhavingsnota 2003
Noord-Beveland heeft als visie de handhaving zodanig te hanteren dat er een leefbaar woonklimaat gecreëerd wordt voor de burger. Er wordt zowel preventief als repressief gehandhaafd. Voor wat betreft de ruimtelijke ordening is aangesloten bij de handhavingstrategie bestemmingsplannen Zeeland. Deze gaat uit van een driestappenstrategie te weten een ambtelijke waarschuwing, de voorwaarschuwing inclusief aanschrijving van het conceptbesluit en het uiteindelijke besluit middels een aanschrijving. De milieupraktijk werkt ook volgens deze strategie. Bij deze strategie maakt de toezichthouder of opsporingsambtenaar de overtreder attent op de gemaakte overtreding en geeft de overtreder de gelegenheid om een eind te maken aan de illegale situatie binnen een bepaalde termijn. Uit de praktijk blijkt dat met deze eerste stap reeds een groot aantal overtredingen ongedaan kan worden gemaakt, zonder daadwerkelijk te handhaven. Er kunnen in specifiek urgente situaties echter redenen zijn om de eerste stap over te slaan en direct over te gaan tot de waarschuwing. De keuze om naar een tweestapsstrategie over te gaan, is daarmee afhankelijk van het concrete geval.
Handhaving is niet alleen het daadwerkelijk repressief optreden tegen overtreders, maar ook voor een belangrijk deel het maken van heldere en hanteerbare regels en het daarin inzicht verschaffen, zodat mensen het vanzelfsprekend achten zich aan de gestelde norm te houden. Voor wat betreft de handhaving van bestemmingsplannen wordt in de nota uitgegaan van een op te stellen minimumvariant. De elementen daarvan zijn alle gehaald met het vaststellen en uitvoeren van de nota en het handhavingprogramma. Bij onderhavig bestemmingsplan zijn de volgende programma-onderdelen relevant: