Plan: | Bebouwde kom Bruinisse |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1676.00026BpAwk-va01 |
Hoofdstuk 1 Inleidende regels
Begrippen (artikel 1)
In dit artikel worden begrippen gedefinieerd, die in de regels worden gehanteerd. Bij de toetsing aan het bestemmingsplan moet worden uitgegaan van de in dit artikel aan de betreffende woorden toegekende betekenis.
Wijze van meten (artikel 2)
In dit artikel wordt aangegeven hoe de hoogte en andere maten, die bij het bouwen in acht genomen dienen te worden, gemeten moeten worden. Specifiek hierbij is dat als het gaat om lessenaarsdaken de bovenzijde van het dak wordt gezien als goothoogte.
Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels
Agrarisch (artikel 3)
De in het plangebied aanwezige agrarische bedrijven zijn positief bestemd. De specifieke agrarische bedrijven zoals een paardenfokkerij en een palingmesterij zijn specifiek aangeduid. Kassen zijn uitsluitend toegestaan ter plaatse van de aanduiding 'glastuinbouw'. Voor de regeling ten behoeve van bijvoorbeeld de nieuwe economische dragers (NED) is aangesloten bij het Bestemmingsplan Buitengebied van de gemeente.
Bedrijf (artikel 4)
Binnen deze bestemming vallen grotendeels de solitaire bedrijven in de kern. De bedrijven die niet als categorie 1 of 2 bedrijven aan te merken zijn, zijn voorzien van een specifieke functieaanduiding. Ten aanzien van de situering van de gebouwen en verschillende maatvoeringen zijn afwijkingsregels opgenomen. Tevens is een afwijkingsregeling opgenomen ten aanzien van de toegelaten aard van bedrijfsactiviteiten. De mogelijkheid wordt geboden om bedrijfsactiviteiten toe te staan die niet in de Staat van Bedrijfsactiviteiten voorkomen. Tot slot is een wijzigingsbevoegdheid voor het bevoegd gezag opgenomen om de categorie-indeling van de Staat van Bedrijfsactiviteiten te wijzigen. Aan de afwijkings- en wijzigingsbevoegdheden zijn enkele procedureregels verbonden.
Bedrijventerrein (artikel 5)
Binnen deze bestemming zijn alle bedrijven opgenomen die onderdeel zijn van de reparatiehaven en het bedrijventerrein Bruinisse. De binnen het bedrijventerrein gelegen bedrijfswoningen zijn eveneens voorzien van een functieaanduiding en zijn gemaximaliseerd tot 1 bedrijfswoning per bedrijf. Nieuwe bedrijfswoningen zijn niet toegestaan. Ten aanzien van de gebouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde zijn regels opgenomen over de situering en de maatvoering. Daarnaast is de onoverdekte zwembadregeling bij bedrijfswoningen opgenomen.
Ten aanzien van de situering van de gebouwen en verschillende maatvoeringen zijn afwijkingsregels opgenomen. Tevens is een afwijkingsregeling opgenomen ten aanzien van de toegelaten aard van bedrijfsactiviteiten. De mogelijkheid wordt geboden om bedrijfsactiviteiten toe te staan die niet in de Staat van Bedrijfsactiviteiten voorkomen. Tot slot is een wijzigingsbevoegdheid voor het bevoegd gezag opgenomen om de categorie-indeling van de Staat van Bedrijfsactiviteiten te wijzigen. Aan de afwijkings- en wijzigingsbevoegdheden zijn enkele procedureregels verbonden.
Op het bedrijventerrein Bruinisse zijn diverse dienstwoningen aanwezig die niet langer bij een bedrijf behoren. Deze worden momenteel in strijd met het bestemmingsplan gebruikt als burgerwoning. De desbetreffende bewoners beschikken over een persoonlijke gedoogbeschikking. Deze woningen worden niet bestemd tot burgerbewoning, omdat hierdoor de gebruiksmogelijkheden van de bedrijfspercelen op het bedrijventerrein onnodig en ongewenst beperkt zouden kunnen worden. De bedrijfsfunctie heeft in dit gebied het primaat. Om de strijdigheid met het bestemmingsplan op een acceptabele manier te kunnen oplossen zijn twee wijzigingsbevoegdheden opgenomen, waarmee onder voorwaarden lichte bedrijfsmatige activiteiten op deze percelen kunnen worden toegestaan. Omdat de percelen onderling sterk verschillen in oppervlakte en bebouwingsmogelijkheden, zijn er twee mogelijkheden: ofwel het toevoegen van bedrijfsmatige activiteiten in categorie 1 en 2 op het naast- en achter de woning gelegen deel van het perceel, ofwel het veranderen van de woning naar een kantoor of dienstverlenende functie. Bij de afweging moet in ieder geval worden stilgestaan bij de aspecten verkeer, parkeren, beeldkwaliteit en planschade. Uiteraard moet met het toepassen van de wijzigingsbevoegdheid de reeds bestaande strijdigheid met het bestemmingsplan worden opgeheven. Voor 1 perceel is een persoonsgebonden overgangsrecht opgenomen. Door middel van een aanduiding is dit op de verbeelding aangegeven.
Centrum (artikel 6)
Binnen de bestemming 'Centrum' is het wonen rechtstreeks toegestaan, evenals detailhandelsbedrijven met ondersteunende horeca. Door middel van een functieaanduiding is horeca aangeduid. Het wonen kan plaatsvinden op de begane grond ter plaatse van de bestaande woningen (hiervoor is op de verbeelding een aanduiding 'wonen' opgenomen) en anders enkel op de verdieping (en).
Voor de hoofdgebouwen, aan- en uitbouwen, bijgebouwen en bouwwerken, geen gebouw zijnde zijn met betrekking tot de plaats op het bouwperceel, de oppervlakte en de goothoogte- en totale bouwhoogte nadere maatvoeringen opgenomen. Daarnaast is ook de onoverdekte zwembadregeling opgenomen.
Ten aanzien van de situering van het hoofdgebouw en verschillende maatvoeringen zijn afwijkingsregels opgenomen. Daarnaast zijn specifieke gebruiksregels opgenomen voor beroeps- of bedrijfsmatig gebruik van de woning en bed & breakfast. Een omgevingsvergunning kan worden verleend van het gebruik ten behoeve van het inrichten en/of gebruiken van een aan- of uitbouw of vrijstaand bijgebouw als gastenverblijf of ten behoeve van het bieden of ontvangen van mantelzorg. Hierbij dient te worden voldaan aan een aantal voorwaarden.
Detailhandel (artikel 7)
Binnen deze bestemming zijn de detailhandelsbedrijven opgenomen die buiten het centrumgebied liggen. Voor afwijkende detailhandel als een supermarkt of een meubelzaak is een functieaanduiding opgenomen. Ondergeschikte horeca is toegestaan. Bedrijfswoningen zijn alleen mogelijk ter plaatse van de aanduiding bedrijfswoning.
Gemengd (artikel 8)
De gronden gelegen aan de Oudestraat hebben de bestemming 'Gemengd' gekregen. Hierbinnen zijn bestaande woningen toegestaan en culturele en maatschappelijke functies, met ondersteunende horeca en detailhandel. Zelfstandige horeca is alleen ter plaatse van de functieaanduiding toegestaan.
Groen (artikel 9)
Binnen de bestemming 'Groen' mogen gebouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde worden opgericht. De bouwregels zijn met name gericht op de maximaal toegestane hoogtematen. De oppervlakte van gebouwen mag maximaal 15 m² bedragen. Hierdoor wordt het mogelijk om bijvoorbeeld een gebouwtje van maximaal 15 m² toe te staan ten behoeve van speelvoorzieningen.
Horeca (artikel 10)
De binnen het plangebied gelegen horecabedrijven zijn positief bestemd. Daarnaast kunnen deze gronden ook voor wonen worden gebruikt. Binnen de horecabestemming is een regeling opgenomen voor terrassen waarbij terrasgerelateerde elementen als parasols, terrasschermen en horecaterrasoverkappingen zijn opgenomen, zoals deze ook elders in de gemeente geldt. Voor de gebouwen, aan- en uitbouwen en bijgebouwen zijn met betrekking tot situering, de totale bebouwde oppervlakte, de goothoogte van aan- en uitbouwen en dakhelling de maatvoering bepaald. Voor de bouwwerken, geen gebouwen zijnde is de bouwhoogte bepaald. Voor bovenstaande maatvoeringen is een afwijkingsregel opgenomen.
Kantoor (artikel 11)
In het plangebied zijn enkele kantoorgebouwen gelegen. Deze kantoorgebouwen zijn positief bestemd.
Maatschappelijk (artikel 12)
Educatieve, sociaal-medische, sociaal-culturele, levensbeschouwelijke voorzieningen, alsmede voorzieningen ten behoeve van openbare dienstverlening zijn bestemd tot 'Maatschappelijk'. Voor de diverse functies binnen deze bestemming, zoals scholen, kinderdagopvang, zorginstelling, buurthuis en begraafplaats, is een functieaanduiding opgenomen.
De bebouwing moet opgericht worden in het op de verbeelding aangegeven bouwvlak. Op deze wijze wordt de situering van de bebouwing nader geregeld. Daarnaast zijn bepalingen opgenomen ten behoeve van de toegestane goot- en bouwhoogte, de afstand tussen vrijstaande gebouwen en de bouwhoogte van bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Ook zijn enige afwijkingsmogelijkheden opgenomen om af te wijken van de voorgeschreven (hoogte) maten.
Natuur (artikel 13)
Een deel van de Boomdijk is rechtsreeks bestemd voor Natuur. Door middel van een aanduiding verkeer wordt de daar gelegen doorgaande weg mogelijk gemaakt. Een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde of van werkzaamheden beschermd de daar aanwezige natuurwaarden.
Recreatie - Dagrecreatie (artikel 14)
De recreatieve voorzieningen, met te weten de volkstuinen, zijn bestemd als 'Recreatie - Dagrecreatie'. Binnen deze bestemming is ook de ijsbaan en de naastgelegen speeltuin opgenomen. Op de gronden met de aanduiding 'volkstuin' mogen kleine tuinhuisjes en (kweek)kastjes worden opgericht, alsmede bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Voor de gronden aangeduid als volkstuin zijn regels opgenomen met betrekking tot de toelaatbare bebouwing, de bebouwingsmogelijkheden en hoogtebepalingen.
Recreatie - Verblijfsrecreatie (artikel 15)
De zomerhuizen binnen het plangebied alsmede groepsaccommodatie De Stoofpolder zijn als 'Recreatie - Verblijfsrecreatie' bestemd. Binnen deze bestemming wordt de plaatsing op het perceel en de afmetingen van de zomerhuizen met aan- uitbouw, bijgebouwen, bouwwerken, geen gebouwen zijnde en overkappingen geregeld. Voor bouwwerken, geen gebouwen zijnde zijn bouwregels opgenomen betreffende de toegestane bouwhoogte. Uit oogpunt van flexibiliteit is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen voor een grotere bouwhoogte van bouwwerken, geen gebouwen zijnde.
Sport (artikel 16)
De huidige voetbal- en tennisvelden zijn bestemd voor 'Sport'. Ter plaatse van de aanduiding 'sportveld' zijn de voetbalvelden toegestaan. Op deze gronden mogen bouwwerken, geen gebouwen zijnde opgericht worden ten dienste van de bestemming. Binnen het aangegeven bouwvlak mogen de gebouwen worden opgericht. De goot- en bouwhoogte is vastgelegd. De maximale bouwhoogte voor bouwwerken, geen gebouwen zijnde is afgestemd op de behoefte aan speelwerktuigen, ballenvangers, vlaggen- en lichtmasten. Er zijn afwijkingsregels opgenomen ten aanzien van de hoogtematen. Daarnaast is het inmiddels vigerende bestemmingsplan 'Riekusweel IV, gedeelte sportcomplex' geheel overgenomen in dit bestemmingsplan. Hierbij zijn vooral specifieke bouwregels voor tribunes opgenomen. Voor het overige gelden de algemene regels binnen de sportbestemming.
Verkeer (artikel 17)
De beoogde straten, voet- en fietspaden, rabatten, parkeerterreinen, speelvoorzieningen, straatmeubilair, afvalverzamelvoorzieningen, geluidwerende voorzieningen, groenvoorzieningen, waterhuishoudkundige voorzieningen en voorzieningen ten behoeve van het openbare nut zijn bestemd als 'Verkeer'. Ter plaatse van de aanduiding 'garage' zijn autoboxen mogelijk en ter plaatse van de aanduiding 'terras' mag een horecaterras worden opgericht. De bouwregels zijn met name gericht op de maximaal toegestane hoogtematen. De oppervlakte van gebouwen mag maximaal 15 m² bedragen en de bouwhoogte 3,5 meter met uitzondering van de garageboxen.
Water (artikel 18)
De voor 'Water' aangewezen gronden zijn bestemd voor waterpartijen en (primaire) waterlopen, zoals sloten, watergangen, singels, taluds, bermstroken, oevers, bruggen, steigers, ondergeschikte groenvoorzieningen en andere tot de bestemming behorende watervoorzieningen. Er mogen enkel bouwwerken, geen gebouwen zijnde worden opgericht. De bouw- en afwijkingsregels betreffen enkel de hoogtemaat.
Wonen (artikel 19)
Een groot deel van de gronden is bestemd tot 'Wonen'. Binnen deze bestemming zijn de volgende bouwwerken toegestaan: hoofdgebouwen (woningen), aan- en uitbouwen, bijgebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Er wordt, door middel van bouwaanduidingen, onderscheid gemaakt in verschillende bebouwingstypen en - categorieën: aaneengebouwd, twee-aaneen, vrijstaand en gestapeld. Hieraan zijn specifieke bouwregels verbonden.
De hoofdgebouwen dienen met hun voorgevel in de voorste bouwgrens te worden gebouwd. Ten aanzien van de hoofdgebouwen zijn onder meer regels opgenomen betreffende de situering, de minimale breedte, de afstand tot de zijdelingse bouwperceelsgrens, de goot- en de totale bouwhoogte, de dakhelling en de diepte van de woning. De hoofdgebouwen dienen binnen het betreffende aanduidingsvlak te worden opgericht.
De aan- en uitbouwen en de bijgebouwen dienen te worden opgericht binnen het bouwvlak. Hiervoor zijn onder meer bepalingen opgenomen betreffende de toegestane oppervlakte, de goot- en de totale bouwhoogte, de dakhelling en de afstand tot de zijdelingse bouwperceelsgrens. Voor bouwwerken, geen gebouwen zijnde zijn bouwregels opgenomen betreffende de onoverdekte zwembadregeling en de toegestane bouwhoogte, waarbij een specifieke regel is opgenomen voor overkappingen en tuin- of erfafscheidingen.
Uit oogpunt van flexibiliteit zijn enkele afwijkingsbevoegdheden opgenomen. Afwijkingsregels zijn opgenomen voor een kortere afstand tot zijdelingse bouwperceelsgrenzen en voor een grotere bouwhoogte van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Daarnaast zijn specifieke gebruiksregels opgenomen voor beroeps- of bedrijfsmatig gebruik van de woning en bed & breakfast. Een omgevingsvergunning kan worden verleend van het gebruik ten behoeve van het inrichten en/of gebruiken van een aan- of uitbouw of vrijstaand bijgebouw als gastenverblijf of ten behoeve van het bieden of ontvangen van mantelzorg. Hierbij dient te worden voldaan aan een aantal voorwaarden.
Overig - Waterstaatswerken (artikel 20)
De bestemming Overig - Waterstaatswerken is voor de relevante zeedijken opgenomen ter bescherming van de waterkerende functie. Hierbij is aangesloten bij de regeling zoals deze ook in het bestemmingsplan Buitengebied is opgenomen.
Waarde - Archeologie - 6 (artikel 21)
Overeenkomstig het facetbestemmingsplan 'Archeologie' is de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie - 6' opgenomen. Deze gronden zijn, behalve voor de andere daar voorkomende bestemming, mede bestemd voor het behoud en de bescherming van de archeologische waarden van de gronden. Deze bestemming is primair ten opzichte van de aan de gronden toegekende enkelvoudige bestemming. De bestemming is secundair ten opzichte van de aan de gronden toegekende dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterkering'. In de bestemmingsregeling zijn onder andere regels ten aanzien van een omgevingsvergunning voor het bouwen van bouwwerken, geen gebouwen zijnde en werkzaamheden enerzijds en het slopen anderzijds opgenomen.
Waarde - Archeologie - 7 (artikel 22)
Overeenkomstig het facetbestemmingsplan 'Archeologie' is de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie - 7' opgenomen. Deze gronden zijn, behalve voor de andere daar voorkomende bestemming, mede bestemd voor het behoud en de bescherming van de archeologische waarden van de gronden. Deze bestemming is primair ten opzichte van de aan de gronden toegekende enkelvoudige bestemming. De bestemming is secundair ten opzicht van de aan de gronden toegekende dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterkering'. In de bestemmingsregeling zijn onder andere regels ten aanzien van een omgevingsvergunning voor het bouwen van bouwwerken, geen gebouwen zijnde en werkzaamheden enerzijds en het slopen anderzijds opgenomen.
Waterstaat - Waterkering (artikel 23)
In het plangebied ligt langs de noord- en oostzijde een primaire waterkering zoals vastgesteld in de Keur van het Waterschap Zeeuwse Eilanden. In overleg met het waterschap en Rijkswaterstaat, Directie Zeeland, is ervoor gekozen om het belang van deze gebieden voor de waterkering nadrukkelijker in het plan naar voren te laten komen door middel van de dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterkering'. Alvorens het college over een omgevingsvergunning ten behoeve van een samenvallende bestemming beslist, wint zij hierover schriftelijk advies in bij het waterschap of Rijkswaterstaat. Hierdoor kunnen de betrokken belangen worden gecoördineerd en integraal worden afgewogen.
Hoofdstuk 3 Algemene regels
Anti-dubbeltelregel (artikel 24)
Om misbruik van de bouwregels te voorkomen, is in dit artikel bepaald dat gronden, die al eens als berekeningsgrondslag voor een omgevingsvergunning hebben gediend, niet nogmaals als zodanig kunnen dienen.
Algemene bouwregels (artikel 25)
In artikel 25 zijn algemene regels opgenomen ten aanzien van toegelaten bouwwerken met afwijkende maten ten tijde van de inwerkingtreding van het plan. Ook de kleine overschrijding van bouwgrenzen is mogelijk.
Algemene gebruiksregels (artikel 26)
In artikel 26 zijn algemene regels opgenomen ten aanzien van het strijdig gebruik.
Algemene aanduidingsregels (artikel 27)
Voor het geluid ten gevolge van de bedrijvigheid in de haven op het havenplateau is een geluidscontour vastgesteld. Deze is als een aanduiding geluidszone op de verbeelding aangegeven. Binnen deze zone mogen geen nieuwe geluidsgevoelige functies als bijvoorbeeld wonen worden gerealiseerd.
Algemene afwijkingsregels (artikel 28)
In artikel 28 is een aantal algemene afwijkingsregels opgenomen. Deze afwijkingen betreffen het bouwen van gebouwtjes van openbaar nut, het overschrijden van bebouwingsgrenzen, beperkte verschuivingen van de bestemmingsgrenzen, het oprichten van masten en antennes tot een bepaalde bouwhoogte en het oprichten van horecaterrassen.
Algemene wijzigingsregels (artikel 29)
In artikel 29 zijn algemene wijzigingsbevoegdheden opgenomen voor het bevoegd gezag om het bouwen van gebouwtjes van openbaar nut, het overschrijden van bebouwingsgrenzen, beperkte verschuivingen van de bestemmingsgrenzen én het oprichten van masten en antennes tot een bepaalde bouwhoogte mogelijk te maken.
Daarnaast zijn er enkele projecten in de vorm van wijzigingsbevoegdheden opgenomen uit het Uitvoeringsprogramma structuurvisie Bruinisse. Het betreft projecten die concreet genoeg zijn om naar verwachting binnen de planperiode van het bestemmingsplan (10 jaar) gerealiseerd te gaan worden.
Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels
Overgangsrecht (artikel 30)
Artikel 31 betreft het overgangsrecht met betrekking tot gebruik van onbebouwde gronden en bouwwerken dat afwijkt van het bestemmingsplan op het moment dat dit rechtskracht verkrijgt. Dit gebruik mag worden voortgezet. Wijziging van het afwijkend gebruik is slechts toegestaan indien de afwijking hierdoor wordt verkleind. Daarnaast zijn overgangsregels opgenomen ten aanzien van het bouwen. Een bouwwerk dat afwijkt van de bouwregels van het bestemmingsplan op het moment dat dit rechtskracht verkrijgt, mag gedeeltelijk worden vernieuwd of veranderd, of na een calamiteit geheel worden vernieuwd of veranderd. De afwijking mag daarbij naar aard en omvang niet worden vergroot. Daarvan mag eenmalig bij een omgevingsvergunning worden afgeweken tot maximaal 10% van de inhoud van het bouwwerk. Het overgangsrecht is niet van toepassing op bouwwerken die reeds in strijd waren met het voorgaande geldende bestemmingsplan. In lid 3 is een hardheidsclausule opgenomen die afwijking mogelijk maakt indien het hanteren van de overgangsregels leidt tot onbillijkheid jegens personen (persoongebonden overgangsrecht).
Slotregel (artikel 31)
De regels kunnen worden aangehaald onder de naam: Regels van het bestemmingsplan 'Bebouwde kom Bruinisse'.