direct naar inhoud van 1.3 Noodzaak actualisering en planopgave
Plan: Recreatieterreinen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1676.00007BpArg-vast

1.3 Noodzaak actualisering en planopgave

Noodzaak

De vigerende bestemmingsplannen zijn om verschillende redenen aan vervanging toe.

  • De bestemmingsplannen houden geen rekening met actueel ruimtelijk en sectoraal beleid en wetgeving. Daarbij moet vooral worden gedacht aan de Wet ruimtelijke ordening (Wro), milieuwetgeving, archeologiebeleid, gemeentelijk toeristisch recreatief beleid en de intrekking van de Wet op de Openluchtrecreatie (Wor).
  • De bestemmingsplannen zijn wat betreft systematiek en inhoud van de regeling onderling verschillend, op onderdelen verouderd en houden onvoldoende rekening met de veranderingen in de verblijfsrecreatieve sector. Deze worden gekenmerkt door kwaliteitsverbetering, productdifferentiatie en seizoensverlenging.

Planopgave

De bestemmingsplannen in het actualiseringspoor hebben primair een consoliderend karakter. De primaire opgave bij dergelijke plannen is dan ook het vastleggen van de werkelijke situatie in het plangebied, tenzij er sprake is van illegaal gebruik of illegale bouwwerken, waar legalisatie niet gewenst is.

Om in de loop van de planperiode te kunnen beschikken over een adequaat instrument voor de sturing van de ruimtelijke kwaliteit van de recreatiegebieden kan echter niet volstaan worden met het vastleggen van de bestaande situatie. Het bestemmingsplan dient mogelijkheden te bieden voor gewenste ontwikkelingen, zoals kwaliteitsverbetering en productdifferentiatie. Het bestemmingsplan moet de ondernemer ruimte bieden om in te spelen op de marktvraag. De Nota Kamperen en de Nota Recreatiewoningen zijn belangrijke onderleggers voor de actualisering van de bestemmingsplannen voor de recreatieterreinen. Het geeft de algemene kaders aan waarbinnen de recreatiebedrijven kunnen werken aan de ontwikkeling van het toeristisch product.

Voor zover planologisch aanvaardbaar en ruimtelijk mogelijk, worden binnen de grenzen van de bestaande terreinen veranderings- en / of ontwikkelingsmogelijkheden voor de aanwezige functies geboden. Deze ruimere gebruiks- en bouwmogelijkheden worden echter ingekaderd door de relatief beperkte mogelijkheden binnen de bestaande recreatieterreinen. Gewenste ontwikkelingen moeten binnen de bestemmingsregeling – eventueel na een binnenplanse afweging, in de vorm van een afwijkings- of wijzigingsbevoegdheid – gerealiseerd kunnen worden. Ongewenste ontwikkelingen daarentegen dienen te worden uitgesloten, zodanig dat daartegen succesvol kan worden opgetreden.

Omdat sprake is van een consoliderend bestemmingsplan vervalt de noodzaak van onderzoek en toetsing met betrekking tot de planologische haalbaarheid en financieel-economische uitvoerbaarheid van (onderdelen uit) het plan. Wel zijn aanwezige waarden binnen het plangebied benoemd (zoals onder andere archeologische waarden, cultuurhistorische waarden, natuur- en landschapswaarden). Daarnaast heeft, in overeenstemming met de in het Besluit ruimtelijke ordening opgenomen verplichting, de watertoets plaatsgevonden en zijn in relatie tot de bestemmingsregeling enkele milieuaspecten beoordeeld.

Uitbreiding van bestaande recreatieterreinen of andere functies kunnen zijn opgenomen in het voorliggende bestemmingsplan. Dit kan alleen als hierover bestuurlijke besluitvorming heeft plaatsgevonden en het plan van een goede ruimtelijke onderbouwing is voorzien. In die gevallen is de ruimtelijke onderbouwing (inclusief de toetsing aan relevante (milieu)aspecten) als bijlage in de toelichting opgenomen.