direct naar inhoud van 4.2 Geluidhinder
Plan: Kernen Roerdalen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1669.BPKERNEN2012-OH02

4.2 Geluidhinder

Algemeen

Bij het aspect geluid in het bestemmingsplan gaat het om het ruimtelijk mogelijk maken van aan de ene kant bronnen van geluid (zoals industrie, spoor- en wegverkeer) en aan de andere kant bestemmingen die een zekere mate van rust behoeven (zoals woningen en ziekenhuizen).

In het kader van de Wet geluidhinder (Wgh) is voor het beheersgerichte deel van het bestemmingsplan geen akoestisch onderzoek noodzakelijk omdat er geen nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk worden gemaakt, of bronnen worden toegevoegd.

Railverkeerslawaai

De spoorlijnen die in de omgeving liggen zijn het traject Sittart-Roermond en de Ijzeren Rijn. De spoorlijn Sittard-Roermond heeft ter hoogte van de gemeente Roerdalen een onderzoekszone van 600 m. De kernen liggen niet binnen deze zone.

Wegverkeerslawaai

Binnen de kernen zijn een of meerdere wegen met een geluidszone volgens de Wgh gelegen. Dit betekent dat, indien binnen de theoretisch bepaalde geluidszone langs deze wegen geluidsgevoelige functies (met name wonen) worden geprojecteerd, een akoestisch onderzoek moet plaatsvinden om het juiste geluidsniveau ten aanzien van deze functies te kunnen vaststellen. De overige wegen binnen het plangebied hebben of een lage etmaalintensiteit dan wel een 30 km/uur-regime en hebben geen zone. Dit betekent echter niet dat deze wegen niet onderzoeksplichtig zijn. Formeel kan voor deze wegen geen hogere grenswaarde aangevraagd of verleend worden, omdat ze geen zone hebben. Vanuit de ruimtelijke ordening moet echter wel beoordeeld worden of de geluidbelasting op woningen nabij een 30 km/uur weg voldoet aan de voorkeursgrenswaarde. Bij nieuwbouw van woningen en reconstructie van wegen zal altijd getoetst moeten worden aan de wettelijke eisen voor het binnenniveau, te weten 33 dB (in een enkel geval geldt een eis van 43 dB voor het binnenniveau, zie artikel 3.1 bouwbesluit).

Dit betekent dat ook voor 30 km/uur wegen een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd, indien de geluidbelasting op de gevel mogelijk meer dan 53 dB zal bedragen.


Het bestemmingsplan maakt nu geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Derhalve wordt in het kader van dit bestemmingsplan geen akoestisch onderzoek uitgevoerd. Nieuwe ontwikkelingen binnen de geluidszone(s) van zoneplichtige wegen dienen, indien van toepassing, getoetst te worden aan de Wet geluidhinder.

Industrielawaai Akzo Nobel, Herkenbosch

Rond het terrein van Akzo Nobel is in 1986 een geluidszone vanwege het industrielawaai vastgesteld. Deze zone is geactualiseerd als gevolg van een geluidssanering bij Akzo Nobel. Op basis van onderzoek van bureau Witteveen+Bos (2005) zijn nieuwe geluidscontouren bepaald waarbij rekening is gehouden met de uitbreidingswensen van Akzo Nobel. Op basis van deze nieuwe 50 dB(A) contour is vervolgens een nieuwe zone bepaald.

In het bestemmingsplan voor de kern Herkenbosch wordt de 50dB(A) contour opgenomen. Binnen deze geluidszone mogen geen geluidsgevoelige bestemmingen worden opgericht, tenzij door middel van akoestisch onderzoek is aangetoond dat de belasting op de gevels niet meer dan 50 dB(A) is.

Voor het onderhavige bestemmingsplan geldt dat dit plan het karakter heeft van een beheerplan. Dit betekent dat de bestaande bestemmingen, bebouwing en functies in het gebied, gehandhaafd worden en overeenkomstig de huidige situatie geregeld worden in het bestemmingsplan. Om deze redenen is er geen noodzaak om akoestisch onderzoek uit te voeren.

De geluidzone van Akzo Nobel is opgenomen op de verbeelding van dit bestemmingsplan.

Het bestemmingsplan maakt nu geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Derhalve wordt in het kader van dit bestemmingsplan geen akoestisch onderzoek uitgevoerd. Nieuwe ontwikkelingen binnen de geluidszone van Akzo Nobel dienen, indien van toepassing, getoetst te worden aan de Wet geluidhinder.

afbeelding "i_NL.IMRO.1669.BPKERNEN2012-OH02_0039.png"

Industrielawaai bedrijventerrein Roerstreek

Het bedrijventerrein Roerstreek is gezoneerd conform de Wet geluidhinder voor het deel dat op het grondgebied van de gemeente Roermond is gelegen (buiten plangebied). De bestaande contour blijft gehandhaafd. Het betreft een geluidscontour van 50 dB(A). Binnen deze geluidszone mogen geen geluidsgevoelige bestemmingen worden opgericht, tenzij door middel van akoestisch onderzoek is aangetoond dat de belasting op de gevels niet meer dan 50 dB(A) is.

De betreffende geluidscontour valt over de kern Melick (en voor een gedeelte over Herkenbosch en Roerstreek Noord-oost). Deze wordt in het bestemmingsplan (ongewijzigd) overgenomen.

Industrielawaai bedrijven Middenweg

De bedrijven aan de Middenweg in Posterholt kennen een geluidszone (50 dB(A)) in het vigerende bestemmingsplan kern Posterholt. Deze zijn in het bestemmingsplan (ongewijzigd) overgenomen.

Industrielawaai VEKOMA terrein

Het VEKOMA terrein in Vlodrop kent een geluidscontouren van 50 dB(A), 55 dB(A) en 60 dB(A) in het vigerende bestemmingsplan. Deze is in het bestemmingsplan (ongewijzigd) opgenomen.

Geluidscontour Housmans

Aan Dijk 13 te Montfort is Dancing Housmans gelegen. Deze horecagelegenheid bestaat uit een discotheek en een cafégedeelte. De belemmeringcirkel voor geluid bedraagt op grond van de handreiking ‘Bedrijven en milieuzonering’ 30 meter. Bouwen binnen deze 30 meter is gemotiveerd mogelijk, onder voorwaarde dat aangetoond wordt dat ter plaatse van de nieuwbouw een aanvaardbaar leefklimaat wordt gegarandeerd en dat Zaal Housmans niet beperkt wordt in haar bedrijfsactiviteiten. De vergunde geluidemmissie van Zaal Housmans is hoger dan 50 dB(A).

De geluidcontour van 30 meter is weergegeven op de verbeelding. Eventuele ontwikkelingen binnen deze 30 meter zijn gemotiveerd mogelijk, mits aangetoond wordt dat ter plaatse van de ontwikkeling een aanvaardbaar leefklimaat wordt gegarandeerd en dat Zaal Housmans niet beperkt wordt in haar bedrijfsactiviteiten.

Het bestemmingsplan maakt nu geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Derhalve zijn er vanuit het aspect geluid geen problemen.   Nieuwe ontwikkelingen dienen, indien van toepassing, getoetst te worden aan de Wet geluidhinder.