direct naar inhoud van 6.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Bergweg Zuid e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1621.BP0121-VAST

6.4 Gemeentelijk beleid

6.4.1 Structuurvisie Lansingerland (2010)

In de structuurvisie is het plangebied aangeduid als 'Studiezone Triangelpark'. Over dit gebied is onderstaande paragraaf opgenomen:

'Studiezone Triangelpark

Het gebied tussen de N209, de Wildersekade en de Bergweg-Zuid krijgt een hoofdzakelijk groene inrichting. Het is een belangrijke schakel in de groene, ecologische en recreatieve verbinding tussen Midden-Delfland en de Rottemeren. Dit geldt vooral voor het deel tussen de Wildersekade en de Duikertocht. De Duikertocht krijgt aan weerszijden een natuurvriendelijke oever en begeleidt een ecologische verbindingszone. Behalve in oost-west richting kan het Triangelpark ook recreatieve en groene verbinding vormen in noord-zuid richting, tussen de toekomstige Vinexwijk Wilderszijde en het Lage Bergsebos. Dwars door het gebied is echter ook het tracé van de A13-A16 gepland. Bovendien bestaat een deel van het gebied uit wonen, bedrijfsfuncties en maatschappelijke voorzieningen. Studie naar de inpassing van de A13-A16, langzaamverkeersroutes, ecologische verbinding, woningen, bestaande bedrijven en maatschappelijke voorzieningen is noodzakelijk. Het Triangelpark heeft vooral een verbindende functie. De inrichting van het gebied met recreatieve verbindingen is nog onderwerp van studie. Hetzelfde geldt voor de financiële consequenties van deze verbindingen. Het oppervlaktewatergemaal Bergweg-Zuid wordt ook in de studie betrokken. Dit gemaal krijgt in de toekomst een belangrijke functie in de waterafvoer van het zuidelijk deel van de polder Bleiswijk.'

De Bergweg Zuid is aangeduid als cultuurhistorisch lint. Het behoud van (het waardevolle) karakter staat hierbij voorop. Dit conserverende bestemmingsplan, dat geen ruimte bied aan bovengenoemde planologische ontwikkelingen, voorziet in het behoud van het historische lint. Tevens zijn binnen het plangebied op de visiekaart aanduidingen opgenomen voor de 'uitbouw groene recreatieve routes', 'aanleg ecologische verbinding' en 'studie A13-A16'. Deze ruimtelijke opgaven/ambities worden door de gemeente en andere overheden in een later stadium afgewogen op een moment dat deze meer concreet zijn. Daarvoor zal dan een aparte planologische procedure worden doorlopen. Voorliggend plan is conserverend van aard en voorziet niet in de mogelijkheid deze toekomstige ontwikkelingen te realiseren. Anderzijds levert onderhavig plan geen nieuwe beperkingen die toekomstige ontwikkelingen moeilijker of onuitvoerbaar maken. Dit vanwege het conserverende karakter.

6.4.2 Bomenverordening 2012

Bij besluit van 26 april 2012 heeft de raad de 'Bomenverordening Lansingerland 2012' vastgesteld.

Met de vaststelling van deze verordening zijn de betreffende artikelen in de APV vervallen. De verordening regelt voor bijzondere bomen en ander houtopstanden een specifiek beschermingsregime door middel van een ontheffing- en een kapvergunningstelsel.

De bomenverordening voorziet in een eigen beschermingsregime dat los staat van het bestemmingsplan en gericht is op de instandhouding van waardevolle houtopstanden. De lijsten en kaarten met beschermingswaardige en waardevolle houtopstanden worden voortdurend geactualiseerd.

6.4.3 Welstand

Op 26 april 2012 is de Welstandsnota vastgesteld. De nota vervangt de gezamenlijke Welstandsnota van de voormalige gemeenten Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs uit 2004. De nieuwe welstandsnota gaat uit van gebiedsgerichte en objectgerichte criteria die worden gehanteerd bij het realiseren en/of verbouwen van objecten. De welstandscriteria vormen de relatie met de omgeving, het bouwplan en de detaillering.

In het plangebied komen twee welstandsniveaus voor. Voor de lintstructuur van de Bergweg Zuid, het aansluitende bedrijvencomplex Noordrand en de locatie waar 'De Rustenburg' was gevestigd geldt een bijzonder welstandsniveau. In gebieden met dit welstandsniveau is sprake van een duidelijke regie op de ruimtelijke kwaliteit en is de welstandsbeoordeling gericht op het stimuleren van de beeldkwaliteit in alle facetten.

Het overige (onbebouwde) gebied is welstandsvrij met een excessenregeling. Bij dit welstandsniveau zijn enkele minimale welstandscriteria van toepassing, gericht op het voorkomen van uitwassen.

Bij nieuwe ontwikkelingen en/of verbouwingen worden bouwplannen getoetst aan de Welstandsnota. Voor de uitvoering van dit bestemmingsplan is de Welstandsnota niet direct van belang.

6.4.4 Milieubeleidsplan

Het milieubeleidsplan biedt een kader voor de milieuwerkzaamheden, bevat concrete doelstellingen en zorgt dat de milieuwerkzaamheden voor de komende 4 jaar gestructureerd uitgevoerd gaan worden. De gemeente Lansingerland streeft naar duurzame ontwikkeling. Er is sprake van duurzame ontwikkeling als bij elke beslissing op elk niveau een evenwichtige afweging wordt gemaakt ten aanzien van de gevolgen voor mens, milieu en economie. Daarbij komt dat het totaal aan beslissingen continu zou moeten leiden tot een balans tussen deze belangen. Duurzame ontwikkeling kent drie invalshoeken: het houdt rekening met de mens ('people'), met het milieu ('planet') en met de economie ('profit'). Duurzame ontwikkeling betekent: duurzaam inrichten, duurzaam ondernemen en duurzaam handelen. Wat betreft deze beleidslijn hoeft de gemeente niet op nul te beginnen, op veel vlakken is er al aandacht voor duurzame ontwikkeling.

De beleidsdoelstellingen uit het milieubeleidsplan kunnen worden uitgevoerd binnen onderhavig bestemmingsplan.

6.4.5 Overig gemeentelijk beleid

Overig gemeentelijk beleid met betrekking tot dit bestemmingsplan is onder meer:

  • Visie Groen en Recreatie;
  • Lansingerland op weg naar 2040;
  • Archeologiebeleid;
  • Nota Cultuurhistorie Plus;
  • Waterplan Lansingerland;

In de toelichting wordt bij de betreffende thema's, voor zover relevant, ingegaan op bovenstaand beleid.