Plan: | Kom Bleiswijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1621.BP0107-VAST |
Structuurvisie Lansingerland (2010)
Met de Structuurvisie Lansingerland wil de gemeente sturing geven aan 'aantrekkelijk wonen, werken, recreëren en leven'. Het plangebied is in de structuurvisie aangeduid als dorpslint en bestaand stedelijk gebied.
Kwaliteitsverbetering bestaand stedelijk gebied
Beheer en kwaliteitsverbetering van het suburbane woon- en leefklimaat in de bestaande woongebieden staat voorop. Binnen het stedelijk gebied wordt de komende jaren een aantal woningbouwlocaties afgerond. Daarnaast is incidenteel herstructurering van verouderde delen van de woningvoorraad aan de orde. Waar mogelijk worden kansen benut voor het uitplaatsen van (milieu)hinderlijke bedrijven en functies (die qua schaal en of activiteit niet meer passen in de stedenbouwkundige structuur) uit de kernen. Bij inbreiding wordt gewaakt voor teveel verdichting, om het landelijke groene (suburbane) karakter van de gemeente te behouden.
Behoud cultuurhistorisch waardevolle karakter linten
De linten zijn belangrijke dragers van de identiteit van Lansingerland. Behoud en versterking van het cultuurhistorisch waardevolle karakter van de linten is uitgangspunt. Dit houdt onder andere in dat de diversiteit aan functies, bebouwingsvormen en de openheid behouden moeten blijven. Daar waar functies zijn gevestigd die qua aard of schaal als niet meer passend moeten worden beschouwd, is ontwikkeling en of transformatie mogelijk. Ontwikkelingen moeten passen bij de schaal en de maat van het lint. Transformatie is geen doel op zich maar een middel om bij te dragen aan verbetering van de stedenbouwkundige kwaliteit van het lint.
De linten zijn als volgt te typeren: dorpslinten, landelijke linten en groene linten. In elk van de linten zijn ter verbetering van de stedenbouwkundige kwaliteit en met behoud van de waardevolle open plekken ontwikkelingen mogelijk die passen bij de karakteristiek van het betreffende lint. Het lint ter plaatse van het plangebied is aangeduid als dorpslint.
Dorpslinten
De linten in het dorp (dorpslinten) zijn voor het grootste deel 'uitontwikkeld'. De nog open gebieden behouden hun open karakter. Daar waar zich nog mogelijkheden voordoen, zullen vooral kleinschalige woningbouwmogelijkheden worden geboden. Daarbij is uitgangspunt dat wordt aangesloten op de bebouwingsstructuur van het lint.
Figuur 3.1 Uitsnede structuurvisiekaart
Woonvisie gemeente Lansingerland 2009-2013 (2009)
Doel van de woonvisie is om de aantrekkelijke mix van de drie kernen in Lansingerland voor de toekomst veiligstellen. De gemeente Lansingerland wil samen met haar partners bouwen aan een groene en duurzame leefomgeving, waar alle inwoners veilig en prettig kunnen wonen, werken en recreëren, met een gevarieerd woningaanbod, passend bij de sociale en demografische opbouw van de samenleving, rekening houdend met historische en culturele waarden. Het motto is: 'Samen bouwen aan een groen en duurzaam Lansingerland'.
Hieruit volgen drie beleidsdoelen:
Ad 1. Vergroten van keuzevrijheid en een gevarieerd woningaanbod
Met aandacht voor:
Enkele relevante uitvoeringsmaatregelen hierbij zijn:
Ad 2. Bieden van gevarieerde en veilige woonmilieus
Enkele relevante uitvoeringsmaatregelen:
Ad 3. Versterken van een duurzame woon- en leefomgeving
Onder andere door:
Enkele relevante uitvoeringsmaatregelen:
Economische visie Lansingerland 2011-2016 (2011)
De gemeente heeft deze visie samen met het bedrijfsleven en de belangenorganisaties opgesteld. Hierin staat, naast het overkoepelende economisch beleid, ook het beleid van de gemeente richting het (Oostlandse) bedrijfsleven, belangenorganisaties en andere overheidsinstanties. De visie gaat vooral in op de ambities van de gemeente, de lokale economische structuur, het ondernemersklimaat en de koppeling met scholing en arbeidsmarkt; zaken waar de gemeente zelf, in samenspraak met het bedrijfsleven, invloed op uit kan oefenen.
Glastuinbouw en aanverwante bedrijvigheid vormen het hart van de gemeentelijke economie. De gemeente streeft naar een duurzame economie met gevarieerde bedrijvigheid en diversiteit en heeft zowel aandacht voor nieuwe ontwikkelingen als voor de bestaande situatie. Het behoud van de levendigheid, aantrekkingskracht en charme van de drie dorpskernen en goede voorzieningen op het gebied van leisure en recreatie zijn andere speerpunten.
De gemeente zet in de periode 2011-2016 (in willekeurige volgorde) in op:
SWOT-analyse
Uit de SWOT-analyse blijkt dat Lansingerland vooral hoog scoort op beschikbare ruimte, de centrale ligging, het lage werkloosheidscijfer, de goed opgeleide beroepsbevolking, het aantrekkelijke woon- en leefmilieu en de goede voorzieningen. Aandachtspunten voor de gemeente zijn het verbeteren van de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen per openbaar vervoer, de bekendheid van de naam Lansingerland en de aanwezigheid van middelbaar- en hoger beroepsonderwijs. Kansen liggen er vooral bij de ontwikkeling van Bleizo, ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen, parkmanagement, de benutting van de kennis en kunde van het glastuinbouwcluster en de ruimte voor nieuwe voorzieningen. Tot slot vormen de concurrentie binnen de regio, de economische crisis en het ontbreken van betaalbare huisvesting voor jongeren bedreigingen.
Milieubeleidsplan 2009-2010 (2009)
Het milieubeleidsplan heeft per onderwerp concrete doelen. Hieronder de belangrijkste doelstellingen voor het plangebied (per onderwerp):
Energie:
Duurzaam:
Water:
Externe veiligheid:
Geluid:
Bodem:
Lucht:
Nota Cultuurhistorie Plus (concept 2010)
De Nota Cultuurhistorie Plus is bedoeld om de ruimtelijke kwaliteiten van de bestaande omgeving in Lansingerland te benoemen en te beschermen.
Op 26 april 2012 heeft de gemeenteraad de Nota CultuurhistoriePlus vastgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan "Kom Bleiswijk" heeft met ingang van 19 april 2012 ter visie gelegen. Derhalve is er niet voor gekozen om behoudens de in het plangebied aanwezige monumenten, de als vastgestelde cultuurhistorisch waardevolle objecten alsnog in het onderhavige bestemmingsplan op te nemen.
In de nota zijn in Bleiswijk de Kruisweg (lint), Hoefweg en de Hoekeindseweg aangewezen als historische linten. De kern van Bleiswijk is aangewezen als historische kern.
In Bleiswijk is het beleid gericht op behoud van de authenticiteit van de dorpskern, gecombineerd met de aanwezigheid van dagelijkse voorzieningen. In het gemeentelijk beleid is vastgelegd dat het dorpse karakter behouden moet blijven. De bestaande karakteristiek vormt daarbij het uitgangspunt.
De volgende zaken worden in ieder geval vastgelegd in het bestemmingsplan:
Visiedocument verkeer en vervoer 2009-2020 (2008)
Het visiedocument beschrijft de visie op het verkeer en het vervoer in en rond Lansingerland tot 2020 en vormt, samen met een op te stellen maatregelenpakket, het Mobiliteitsplan Lansingerland.
Het visiedocument constateert de volgende belangrijkste ontwikkelingen voor het plangebied:
Aan de hand van de beleidskaders, bovenstaande ontwikkelingen en berekeningen met het verkeersmodel is het verkeer en vervoer in Lansingerland geanalyseerd. De volgende belangrijkste conclusies voor het plangebied zijn getrokken:
De volgende ambities zijn van belang voor het plangebied:
Welstandsnota
De gemeente Lansingerland heeft de ambitie om uit te groeien tot een aantrekkelijke parkstad waarin het goed wonen, werken en recreëren is. Om die ambitie te verwezenlijken voert de gemeente een uitgesproken ruimtelijk kwaliteitsbeleid. De welstandsnota vormt hierin een belangrijke bouwsteen. De verwachting is dat de nota het einde van dit jaar wordt vastgesteld. De gemeente heeft een gebiedenkaart opgesteld, waarin de verschillende welstandscriteria zijn opgehangen.
Figuur 3.2 Uitsnede gebiedenkaart
Binnen het plangebied vallen de volgende gebieden uit de gebiedenkaart:
Voor alle gebieden geldt een laag welstandsniveau. Bij dit welstandniveau is de preventieve welstandsbeoordeling primair gericht op het bewaren van de stedenbouwkundige en architectonische samenhang. In deze gebieden worden de openbaarheid en de publieke ruimte vooral beleefd door de mensen die er wonen of werken. Het zijn 'rustige' gebieden waar de leefbaarheid van groot belang is, omdat de mensen er langdurig (moeten) verblijven. Voor de gebiedsgerichte welstandscriteria van het genoemde gebied wordt verwezen naar de welstandsnota.
Bomenverordening 2012
Bij besluit van 26 april 2012 heeft de raad de “Bomenverordening Lansingerland 2012” vastgesteld.
Met de vaststelling van deze verordening zijn de betreffende artikelen in de APV vervallen. De verordening regelt voor bijzondere bomen en ander houtopstanden een specifiek beschermingsregime door middel van een ontheffing en een kapvergunning. De bijzondere bomen en andere houtopstanden worden door middel van een lijst aangewezen. Naast de lijst behoort bij de verordening een vijftal kaarten met hierop aangegeven zogenoemde beschermenswaardige bomen.
De bomenverordening voorziet in eigen beschermingsregime. Het is niet de bedoeling dat ook in bestemmingsplannen maatregelen getroffen worden gericht op de instandhouding van waardevolle houtopstanden. Wel wordt in de toelichting van het bestemmingsplan de bomenverordening genoemd zodat het instrument zoveel mogelijk onder de aandacht wordt gebracht. De lijsten en kaarten met beschermenswaardige en waardevolle houtopstanden worden voortdurend geactualiseerd. Het is vanuit oogpunt van volledigheid niet wenselijk om de betreffende houtopstanden in het onderhavige plangebied specifiek aan te duiden. Volstaan wordt daarom met een verwijzing naar de verordening.
Overig gemeentelijk beleid
Overig gemeentelijk beleid met betrekking op Bleiswijk is onder meer:
In de toelichting wordt bij de betreffende thema's, voor zover relevant, ingegaan op bovenstaand beleid.