direct naar inhoud van 4.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Buurtschap Zwolle 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1586.BPZWO1300-VG01

4.5 Gemeentelijk beleid

Woonvisie Oost Gelre

De gemeenten in de Achterhoek hebben een gezamenlijk een visie voor het woonbeleid vastgesteld. Een demografische ontwikkeling in deze regio is dat het aantal inwoners in de komende periode langzaam maar zeker afneemt. In de Regionale Woonvisie wordt ingespeeld op die bevolkingsdaling en afname van het aantal huishoudens. Concreet betekent dit voor iedere gemeente in de Achterhoek dat de aangegeven bouwvolumes in de gemeentelijke woonvisies naar beneden bijgesteld moeten worden.

Het aantal te bouwen woningen in de komende periode is teruggebracht tot 5.900 woningen in de 7 Achterhoekse gemeenten. Het gemeentebestuur van Oost Gelre heeft inmiddels ingestemd met de in regionaal verband gemaakt afspraken. Deze zijn:

1. Om ruimte te bieden voor de kwaliteitsdiscussie moet eerst de kwantiteit worden verminderd:de plancapaciteit van 14.000 woningen moet worden teruggebracht.

2. Het toevoegen van 5.900 is voor de komende tien jaren een goed uitgangspunt (aansluitend bij het al eerder door de zeven gemeenteraden ondertekende KWP-3). Dit betreft uiteraard de netto toevoeging van zelfstandige eenheden: nieuwbouw -/- sloop.

3. Het is essentieel dat alle gemeenten de beweging naar minder gelijktijdig en fors inzetten. We beseffen ons dat wanneer de plancapaciteit niet wordt teruggebracht, de partijen verantwoordelijk zijn voor de negatieve gevolgen op de woningmarkt en daarop bestuurlijk zullen worden aangesproken.

4. We wachten niet af en gaan nu aan de slag, dat is verplichtend voor iedereen. Dat wil zeggen dat nu per gemeente wordt geïnventariseerd op welke wijze de woningbouwproductie wordt verminderd. Welke projecten krijgen de voorkeur, welke kunnen nu al worden geparkeerd en wat zijn daarvan de consequenties. Door deze oefening nu te doen weten we dat de afspraken realistisch zijn.

5. Belangrijke keuze is dat we op regionaal niveau organiseren door beleid te maken, de monitoring goed te organiseren en bij te sturen indien nodig. Bijsturen kan zowel naar beneden als naar boven zijn.

6. Uitgangspunt is: welke verdeling draagt het meeste bij aan een sterke regio Achterhoek. Als denklijn: als we samen een gemeente Achterhoek vormden, hoe zou het bouwprogramma dan worden verdeeld?

7. Er is behoefte om het VAB-beleid opnieuw te overwegen, omdat is geconstateerd dat dit een groot en moeilijk beheersbaar beslag legt op de uitbreidingsmogelijkheden.

8. Er worden geen nieuwe principeverzoeken voor woningbouwontwikkeling die leiden tot extra woningen in behandeling genomen (uitzonderingen zijn beargumenteerd mogelijk).

9. Er worden geen exploitaties overgenomen van ontwikkelaars (uitzonderingen zijn beargumenteerd mogelijk). In de regionale Woonvisie is ook aangegeven hoe de verdeling van de 5900 woningen over de 7 gemeenten eruit gaat zien. Het volgende verdelingsvoorstel is gedaan ten aanzien van de gemeente Oost Gelre:

Voor de gemeente Oost Gelre is bepaald dat een netto toevoeging (maximaal) van 685 woningen gedurende de komende periode is toegestaan. Binnen dat aantal is rekening gehouden met de toevoeging van 13 woningen in het buurtschap Zwolle. Overigens was voor reeds 15 woningen een vrijstelling als bedoeld in artikel 19, lid 1, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (oud) verleend.

Deze woningen worden in de komende planperiode uitgegeven.