Plan: | Woonwijken Groenlo |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1586.BPGRO500-VA05 |
Gemeente Oost Gelre heeft in regionaal verband geluidsbeleid6 ontwikkeld, om de stilte als kwaliteit van de Achterhoek te versterken en richting te geven aan het geluidsaspect in bestemmingsplannen, vergunningen en dergelijke.
Het gemeentelijke geluidsbeleid is gebiedsgericht beleid. Het gemeentelijke gebied is verdeeld in tien akoestisch relevante gebiedstypen zoals natuur, agrarisch gebied, woonwijken, centra en industrieterrein. Voor elk gebied is vastgesteld welke akoestische streef-, grens- en plafondwaarden gelden. Bij nieuwe activiteiten dient een geluidsbelasting tussen streef- en grenswaarden te ontstaan, waarbij streefwaarden de norm zijn. Alleen akoestisch uitzonderlijke situaties geven mogelijkheden geluidsbelastingen tussen grens- en plafondwaarden aan te houden. Kortom, hoe verder de geluidsbelasting boven de streefwaarden komt, des te belangrijker wordt een goede motivatie van deze afwijking. Doel is immers om een gekozen akoestisch leefklimaat te realiseren, indien nodig ten kostte van nieuwe (te luidruchtige) activiteiten. Waar meer geluidsruimte is gegeven, zijn dus ook meer activiteiten mogelijk.
Verkeerslawaai
In het kader van de Wet geluidhinder (Wgh) bevinden zich langs wegen geluidszones. In buitenstedelijk gebied geldt voor wegen, bestaande uit vijf of meer rijstroken een zone van 600 m, voor drie of vier rijstroken een zone van 400 m en voor wegen bestaande uit één of twee rijstroken een zone van 250 m, gemeten vanuit de as van de weg. Binnen de zone moet in het geval van een nieuwe situatie met een geluidsgevoelige bestemming onderzoek worden verricht naar de optredende geluidsbelasting. Een aantal wegen heeft geen zone, te weten:
Binnen het plangebied betreft het merendeel van de wegen, wegen met een maximum snelheid van 30 km per uur. Voor deze wegen geldt geen wettelijke zone.
De Borculoseweg, Ruurloseweg, Lichtenvoordseweg en Eibergseweg zijn wegen met een snelheidslimiet van maximaal 50 km per uur. Voor deze wegen geldt een wettelijke zone van 200 m. De Rondweg en Twenteroute vallen buiten de bebouwde kom en buiten het plangebied. Met de wettelijke zone (250 m) van deze wegen dient wel rekening te worden gehouden omdat de zone binnen het plangebied valt.
Nieuwe situaties binnen de zones van deze wegen moeten in beginsel voldoen aan de voorkeursgrenswaarde 48 dB. Daarboven kan in een beperkt aantal gevallen onder voorwaarden een afwijking worden verleend.
Voor nieuwe ontwikkelingen waarvoor het bestemmingsplan gewijzigd of uitgewerkt wordt, moet rekening worden gehouden met de Wet geluidhinder (Wgh) en aanvullend daarop het geluidsbeleid van de gemeente. Nieuwbouw binnen de mogelijkheden van het bestemmingsplan moeten voldoen aan het Bouwbesluit, zodat ook via deze weg rekening wordt gehouden met geluid.
Industrielawaai
In de Wgh is bepaald dat rond industrieterreinen waarop bepaalde, krachtens de Wm aangewezen, inrichtingen zijn gevestigd of zich mogen vestigen (grote lawaaimakers), een geluidszone moet zijn vastgesteld. Met deze zonering wordt beoogd rechtszekerheid te bieden aan zowel lawaaimakers als aan woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen. Lawaaimakers kunnen aan de ene kant hun geluidsproducerende activiteiten niet onbeperkt uitbreiden ter bescherming van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen en buiten de zone. Aan de andere kant wordt, ter bescherming van hun akoestische ruimte, voorkomen dat woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen, te veel oprukken naar de lawaaimakers toe. De bedrijventerreinen Brandemate en Den Sliem/Laarberg zijn gezoneerde bedrijventerreinen, waarbij de zonering tot in het voorliggende bestemmingsplangebied reikt. Hiervoor zijn zonebeheerplannen opgesteld.
De geluidzones zijn reeds in de vigerende bestemmingsplannen vastgelegd, en behoeven niet nogmaals te worden vastgelegd.
De onderstaande afbeelding geeft de geluidscontour weer van de bedrijventerreinen in en rondom Groenlo.
Ligging geluidcontouren (groen gearceerde)
Uitgangspunten voor het bestemmingsplan