direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding en doel
Plan: Verbreding A12
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1581.bpUHRa12-va01

1.1 Aanleiding en doel

Het verkeer op de snelwegen in Midden-Nederland loopt vast. Dat is een probleem. Wie met de auto vanuit het oosten, noorden of zuiden naar de Randstad wil, moet door Midden-Nederland. De bereikbaarheid van landelijke economische centra als Schiphol, Amsterdam en Rotterdam is daarmee in het geding.

De snelwegen in de provincie Utrecht kennen het hoogste percentage doorgaand verkeer van Nederland. Het netwerk van de A2, A27, A28 en A12 kan de verkeersdruk niet meer aan. In opdracht van de minister van Verkeer en Waterstaat (nu minister van Infrastructuur en Milieu) pakt Rijkswaterstaat dertig hardnekkige knelpunten versneld aan, waarvan elf in Midden-Nederland en twee op het grondgebied van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. De versnelde aanpak van het traject A12 Utrecht-Maarsbergen en het traject A12 Maarsbergen-Veenendaal zijn twee van de projecten uit de Spoedaanpak Wegen. In beide richtingen krijgt de A12 tussen Bunnik en Driebergen er een permanente derde rijstrook bij. Tussen Driebergen en Veenendaal komt er een plusstrook bij. Weggebruikers zullen de positieve effecten ervaren: na opening van de plusstroken verbetert de doorstroming in de ochtend- en de avondspits sterk.

Gezien het rijksbelang worden besluiten tot aanpassing en verbreding van rijkswegen genomen door de minister van Infrastructuur en Milieu. Voor het traject Utrecht-Maarsbergen is op 25 september 2009 een Wegaanpassingsbesluit (WAB) genomen. Dit besluit is inmiddels onherroepelijk geworden. Voor het traject Maarsbergen-Veenendaal is op 13 april 2010 een Tracébesluit (TB) genomen. Ook dit besluit is inmiddels onherroepelijk. Volgens de Spoedwet wegverbreding en de Tracéwet dienen het WAB en het TB in gemeentelijke bestemmingsplannen te worden opgenomen. Daarom stelt de gemeente Utrechtse Heuvelrug een bestemmingsplan vast overeenkomstig het WAB en TB in verband met de verbreding van de A12. Het WAB en TB zijn als bijlage bij deze toelichting gevoegd.