direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Lange Dreef 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1581.bpDBGlangedreef-va01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurvisie 2030

De structuurvisie geeft conform de Wet ruimtelijke ordening (Wro) de hoofdlijnen van het (ruim-telijk) beleid voor het hele grondgebied van de gemeente Utrechtse Heuvelrug in de periode tot 2030. De ambitie van de gemeente komt tot uiting in het gekozen motto: 'Groen dus vitaal'. Natuur, landschap, cultuurhistorie en archeologie zijn, samen met de sociale kwaliteit van de dorpen, het uitgangspunt. Voor wonen, economische ontwikkeling, sport en recreatie is ruimte als dat in het verlengde van het uitgangspunt gevonden kan worden. Behouden en versterken van de bestaande kwaliteiten is de drager van de vitaliteit van de gemeente. De gekozen ambitie is op twee manieren beleidsmatig uitgewerkt: via zes thema's en via gebiedsgericht beleid. Toekomstige ontwikkelingen worden getoetst aan dit beleid. Op de visiekaart voor Driebergen-Rijsenburg is de locatie Lange Dreef aangegeven als mogelijke ontwikkelingslocatie.

3.4.2 Milieubeleidsplan 2009-2012

De gemeenteraad heeft in september 2009 het Milieubeleidsplan 2009-2012 vastgesteld. In het milieubeleidsplan staat wat de gemeente in de periode 2009-2012 op milieugebied wil bereiken en hoe ze dat gaat doen. Het uiteindelijke doel van dit plan is het realiseren van een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving in de gemeente. Het Milieubeleidsplan draagt hieraan bij door:

  • het begrip duurzaamheid te vertalen naar de situatie van de gemeente en daarmee de milieutaakuitvoering voor de lange termijn (2020) richting te geven;
  • expliciet te maken hoe de milieutaakuitvoering verbonden is met andere beleidsterreinen;
  • ambities te benoemen; daar waar relevant gebiedsgericht prioriteiten te stellen;
  • de rol van de gemeente expliciet te maken en samenwerking met derden in kaart te brengen;
  • concrete doelen te stellen, acties te benoemen en de hiervoor benodigde middelen te reserveren;
  • de voortgang van het uitvoeringsproces te waarborgen door monitoring en evaluatie.

3.4.3 Vigerend bestemmingsplan

Voor het deel van het plangebied ten zuiden van de Lange Dreef vigeert het bestemmingsplan Lange Dreef, vastgesteld door de gemeenteraad op 27 oktober 2005, en (gedeeltelijk) goedgekeurd door gedeputeerde staten op 30 mei 2006. Op 11 juli 2007 is het bestemmingsplan onherroepelijk geworden. De gronden hebben de bestemmingen Groen en Uit te werken Woongebied. Voor de uit te werken woonbestemming is op 17 november 2009 een uitwerkingsplan vastgesteld, dat op 19 maart 2010 door Gedeputeerde Staten is goedgekeurd en op 18 mei 2011 onherroepelijk is geworden.

De in dit plan opgenomen woningen, verkeersontsluitingen en voetpaden zijn in strijd met het geldende bestemmingsplan.

3.4.4 Welstandsnota

De nota beschrijft het welstandsbeleid van de gemeente Utrechtse Heuvelrug en dient als toetsingskader voor het welstandsadvies dat noodzakelijk is bij het verlenen van omgevingsvergunningen voor bouwactiviteiten. Per kern zijn gebiedscriteria geformuleerd.
De nota bevat geen welstandscriteria voor (her)ontwikkelingslocaties. Dergelijke welstandscriteria kunnen immers niet worden vastgesteld zonder dat er een concreet stedenbouwkundig plan aan ten grondslag ligt. De Nota beperkt zich in dit verband tot een procedurevoorschrift tot het stellen van aanvullende gebiedsgerichte welstandscriteria. Gevolggevend aan het procedurevoorschrift is een Beeldkwaliteitplan opgesteld voor het plangebied Lange Dreef waarin gebiedsgerichte criteria zijn opgenomen.

3.4.5 Beeldkwaliteitplan De Lange Dreef

Als aanvulling op de welstandsnota is het Beeldkwaliteitplan De Lange Dreef opgesteld. Rekening houdend met de omgeving (aansluitend stedelijk gebied, landgoed Dennenburg en de open landschapsstructuur) zijn woonvelden in een groen raamwerk geplaatst. Voor een uitgebreide beschrijving wordt verwezen naar hoofdstuk 4. In het Beeldkwaliteitplan zijn voorts voor de diverse woonvormen voorschriften/richtlijnen opgenomen betreffende de kavelinrichting en de architectuur

Het Beeldkwaliteitplan is uitgangspunt geweest voor de toekomstige ontwikkeling die in het voorliggende bestemmingsplan is beschreven. De ruimtelijk relevante aspecten hebben hun weerslag gevonden in de regels en de verbeelding. Het Beeldkwaliteitplan is als bijlage 1 gevoegd bij deze toelichting.

3.4.6 Woonvisie

De gemeente Utrechtse Heuvelrug telt zeven kernen: Amerongen, Overberg, Doorn, Driebergen, Leersum, Maarn en Maarsbergen. Elk van deze kernen heeft een eigen identiteit waarmee bij de uitwerking van het woonbeleid rekening gehouden wordt. Ondanks de verschillen tussen deze kernen, ligt er een aantal algemene opgaven op het terrein van 'het wonen' die voor alle kernen gelijk zijn, samengevat zijn dit:

  • Inspelen op de vergrijzing. De bevolkingsopbouw telt verhoudingsgewijs veel ouderen (65-plus). Het aandeel 65-plussers in de gemeente Utrechtse Heuvelrug is 20%, landelijk 14%.
  • Alle inkomens bedienen. Het inkomensniveau van de bevolking in de gemeente is gemiddeld hoog te noemen, datzelfde geldt voor de woningen. Er is behoefte aan een gevarieerder woningaanbod waardoor ook mensen met lagere inkomens kunnen worden bediend.
  • Woningtekort oplossen. De vraag naar woningen in de gemeente Utrechtse Heuvelrug is groter dan het aanbod. Er is een woningtekort en deze groeit in de toekomst. Om het tekort en de groeiende woningbehoefte op te vangen, moeten er in de periode tot 2017 circa 1.350 woningen worden gerealiseerd. De realisatie van extra woningen heeft de volgende positieve effecten op de samenstelling (en dus vitaliteit!) van de bevolking:
    • 1. relatief meer mensen tussen 15 en 35 jaar;
    • 2. minder snelle afname van de leeftijdsgroep 35 tot 55 jaar (en hun kinderen);
    • 3. beperkte extra groei van het aantal senioren (als aandeel van de totale bevolking).
  • Gericht woningen toevoegen. Bij de toevoeging van nieuwe woningen is het zaak om goed in te spelen op de vraag. Uit de analyses is duidelijk geworden dat aan de volgende soorten woningen extra behoefte is:
    • 1. Seniorenwoningen: zowel huur- als koopwoningen. Het gaat dan om appartementen en reguliere ('grondgebonden') woningen die geschikt zijn voor ouderen met eventuele lichamelijke beperkingen en/of zorgbehoefte.
    • 2. Appartementen in de huur- en koopsector. Deze vraag komt van senioren en starters. Onder 'starters' verstaan we hier mensen die inwonen bij hun ouders of op kamers zitten en op zoek zijn naar een eerste zelfstandige woning (huur of koop).
    • 3. Betaalbare koopwoningen (tot € 300.000,=) en koopwoningen in het topsegment (vanaf € 500.000,=).

De woningen die in onderhavig plan mogelijk worden gemaakt zullen zowel de huur- als de koopsector omvatten en diverse prijsklassen betreffen. Hierdoor zal het project een bijdrage leveren aan het op gang brengen van dynamiek van de woningmarkt (doorstroming). Bovendien draagt het plan bij aan de uitbreiding van de woningvoorraad en derhalve aan de oplossing van het woningtekort. Als uitgangspunt geldt bovendien dat een aanzienlijk deel van de sociale woningbouw (minimaal 25%) huurwoningen dienen te zijn, waardoor ook de lagere inkomens een kans krijgen op de woningmarkt.

3.4.7 Waterplan Heuvelrug

Het waterplan Utrechtse Heuvelrug is tot stand gekomen na intensieve samenwerking met het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden, Waterschap Vallei & Eem en Vitens (waterpartners). De uitvoering van het plan vindt door de waterpartners plaats.

Het waterplan is vastgesteld door de gemeenteraden van Driebergen-Rijsenburg, Doorn, Leersum en Amerongen en het dagelijks bestuur van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. De directie van Hydron Midden-Nederland heeft het waterplan formeel akkoord verklaard. Hiermee heeft het waterplan de status van vastgesteld beleid. Dat wil zeggen dat de participanten (gemeente, HDSR en Hydron) zich conformeren aan de inhoud. Het waterplan is deels volgend en deels richtinggevend voor het beleid van de participanten.

Het Waterplan beschrijft de beoogde ontwikkeling van het water in de gemeente voor de komende vijftien jaar. Het plan bestaat uit een gezamenlijke visie en concentreert zich op het stedelijk gebied (binnen de bebouwde kom).

Doel van het waterplan is te komen tot een integrale visie en daarop gebaseerde maatregelen, gericht op een gezond en veerkrachtig watersysteem. Planuitvoering moet leiden tot een hogere gebruikswaarde en belevingswaarde van het water.

Daarnaast dient het waterplan bij te dragen aan de bewustwording van water bij burgers en ondernemers.

Ook het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden heeft een Waterbeheerplan vastgesteld. Dat plan schetst de lange termijn ontwikkelingen en de visie voor een duurzaam watersysteem. In het plan zijn de beleidsdoelstellingen en uitvoeringsmaatregelen voor de periode 2010-2015 weergegeven. In het Waterbeheerplan wordt de aandacht gevestigd op de beleidsthema's:

  • veiligheid;
  • voldoende water;
  • schoon water;
  • recreatie, landschap en cultuurhistorie.

Daarnaast bevat het plan een uitwerking van de Europese Kaderrichtlijn Water.