direct naar inhoud van 4.6 Weg-, rail- en luchtverkeerslawaai
Plan: Sassenheim-Zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2011SAS04004-0401

4.6 Weg-, rail- en luchtverkeerslawaai

4.6.1 Normstelling en beleid

De Wet geluidhinder (Wgh) vormt het juridische kader van het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh stelt eisen aan de maximaal toegestane geluidsbelasting ten gevolge van de aanleg van een nieuwe weg en de realisatie van geluidsgevoelige bestemmingen. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidhinder door onder meer industrie, wegverkeer en spoorwegverkeer. De wet richt zich vooral op de bescherming van de burger in zijn woonomgeving en bevat bijvoorbeeld normen voor de maximale geluidsbelasting op de gevel van een huis.

Op 1 januari 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder in werking getreden. Hierin is de bevoegdheid voor het verlenen van een hogere waarde gedecentraliseerd naar Burgemeester en Wethouders in overleg met de Omgevingsdienst West-Holland. Dat betekent dat het 'hogere-waardebesluit' niet langer ter goedkeuring aan Gedeputeerde Staten hoeft te worden voorgelegd. Voor wegverkeerslawaai en spoorweglawaai is de wetgever overgestapt op de Europese dosismaat Lden (staat voor day- evening- night). In de wet wordt Lden aangegeven in decibel (dB).

Voor geluidgevoelige functies zoals woningen geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeer en 55 dB voor spoorwegverkeer. In Teylingen is een lagere te verlenen maximale ontheffingswaarde het uitgangspunt. De maximale ontheffingswaarde voor wegverkeer is in Teylingen 58 dB (5 dB lager dan het wettelijk maximum) en 63 dB voor spoorwegverkeer (eveneens 5 dB lager dan het wettelijk maximum).

Bij de bouw van de woning dient de gevelisolatie van de betrokken woning zodanig te worden ontworpen, dat voor de binnenwaarde kan worden voldaan aan de eisen uit het bouwbesluit. Hierin staat geregeld dat de binnenwaarde maximaal 33 dB mag bedragen.

Beleid voor geluidscontour Schiphol

In de Nota Ruimte is met de PKB-kaart 3 de 20 Ke-geluidscontour van Schiphol weergegeven. Binnen de 20 Ke-geluidscontour mag buiten het bebouwd gebied alleen nog worden bijgebouwd als het saldo van sloop en nieuwbouw niet positief is. De Nota Ruimte geeft aan dat er geen grootschalige uitleglocaties mogen bijkomen binnen de 20 Ke-geluidscontour, behalve de drie in de Nota Ruimte aangewezen uitleglocaties (Hoofddorp-West, Noordwijkerhout en de Legmeerpolders). Binnen het bebouwd gebied mag binnen de 20 Ke-geluidscontour het aantal woningen wel toenemen.

4.6.2 Onderzoek

Wegverkeerslawaai

Het plangebied wordt gezien als onderdeel van het stedelijk gebied. Hierbinnen kennen de wegen een geluidzone die zich uitstrekt vanaf de as van de weg tot de volgende breedte:

  • 1. voor een weg bestaande uit drie of meer rijstroken: 350 meter;
  • 2. voor een weg bestaande uit één of twee rijstroken genoemde gevallen: 200 meter.

Wegen die gelegen zijn in het buitenstedelijk gebied hebben de volgende geluidzones:

  • 1. voor een weg bestaande uit vijf of meer rijstroken: 600 meter;
  • 2. voor een weg bestaande uit drie of vier rijstroken: 400 meter;
  • 3. voor een weg bestaande uit één of twee rijstroken: 250 meter.

Wegen die zijn gelegen binnen een woonerf en wegen waarvoor een maximum snelheid geldt van 30 km/h worden hier van uitgezonderd. In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt de geluidbelasting van deze wegen echter wel beoordeeld. Afhankelijk van de verkeersintensiteit en/of wegdekverharding kunnen ook dergelijke wegen een hoge geluidbelasting genereren. In figuur 4.4 is een illustratie overgenomen uit de Gemeentelijke Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) Teylingen 2010-2020. Hierop staan de verschillende geldende snelheden aangegeven van de wegen die onder andere door het plangebied lopen. De meeste wegen zijn getypeerd als erftoegangswegen en kennen een maximum snelheid van 30 km/h. De Hoofdstraat, Narcissenlaan/Van Alkemadelaan en de Wasbeeklaan hebben een maximum snelheid van 50 km/h.

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2011SAS04004-0401_0012.jpg"

Figuur 4.4 Uitsnede maximum snelheden. Bron: GVVP 2009 Teylingen.

Met dit bestemmingsplan worden geen directe nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Een onderzoek naar de geluidsbelasting van deze wegen is derhalve niet noodzakelijk. Bij uitvoeren van de wijzigingsmogelijkheden binnen dit bestemmingsplan, of bij andere geluidsgevoelige ontwikkelingen binnen het plangebied, dient te worden bekeken of de planlocaties binnen een geluidzone liggen. Is dit het geval, dan dient in het kader van die ruimtelijke procedure een akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden.

Railverkeerlawaai

De zones langs spoorwegen zijn in tegenstelling tot die langs wegen centraal vastgelegd. In het Besluit geluidhinder spoorwegen is een kaart opgenomen waarin de betreffende spoorwegen zijn weergegeven. Het traject 501 Amsterdam – Leiden heeft een zone van 700 meter. Dit is voor het plangebied de dichtstbijzijnde spoorlijn. Dit traject ligt op een afstand van circa 150 meter ten opzichte van het meest nabijgelegen gedeelte van het plangebied. Hierdoor valt het plangebied grotendeels binnen deze zone.

Binnen dit bestemmingsplan worden geen nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk gemaakt, waardoor het uitvoeren van nader onderzoek voor dit bestemmingsplan niet noodzakelijk is. Indien binnen een afstand van 700 meter van het spoor geluidsgevoelige functies worden gerealiseerd, door bijvoorbeeld gebruik te maken van de wijzigingsbevoegdheden, dan dient nader akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd om de geluidsbelasting op de gevel van de nieuwe woning(en) te bepalen.

Luchtverkeerslawaai

Het plangebied is gedeeltelijk gelegen binnen de 20 Ke-geluidscontour van Schiphol. Het plangebied maakt onderdeel uit van het bebouwd gebied. Hierdoor legt de geluidscontour geen beperkende maatregelen op het plangebied.

4.6.3 Conclusie

Met dit bestemmingsplan worden geen nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk gemaakt. Een nader onderzoek naar de geluidsbelasting van de diverse bronnen is derhalve niet noodzakelijk. Bij toekomstige ontwikkelingen, zoals eventueel de wijzigingsbevoegdheden, dient, wanneer noodzakelijk, in het kader van die ruimtelijke procedure een akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden.