Plan: | Hooghkamer 2011 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1525.BP2010VHT07001-0401 |
Het voorontwerp-bestemmingsplan is in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening aan de volgende instanties toegezonden.
De reacties zijn hieronder weergegeven en beantwoord.
Opmerking 1
:
Luchtkwaliteit
Aanbevolen wordt de bebouwing in verband met de luchtkwaliteit niet te dicht op de wijkontsluitingsweg te situeren en 50 meter afstand in acht te nemen, bijvoorbeeld door een brede groenstrook tussen weg en bebouwing.
Reactie gemeente:
Het is niet mogelijk overal een grotere afstand in acht te nemen omdat dit ten koste gaat van het aantal te bouwen woningen. Wel is bij de oriëntatie van de woningen rekening gehouden met een goed te gebruiken geluidluwe buitenruimte (zie ook opmerking 2). Aan de luchtkwaliteitsnorm wordt voldaan.
Opmerking 2
:
Niet in het hele plangebied wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB, terwijl geluid van vlieg-, weg- en railverkeer vanaf 45 dB als hinderlijk wordt ervaren. Aanbevolen wordt daarom de buitenruimte van woningen langs het spoor en drukke wegen zoveel mogelijk aan de geluidsluwe zijde te situeren. Dat kan door de woningen langs het spoor daarom precies andersom te plaatsen en bouwtechnische maatregelen te treffen om de geluidsbelasting in de woning zo laag mogelijk te houden.
Reactie gemeente:
De woningen langs de wijkontsluitingsweg hebben zoveel mogelijk een goed te gebruiken buitenruimte aan weerszijden van de woning. Eén aan de achterzijde, in het geluid, maar met uitzicht over het buitengebied en één aan de 'voorzijde' geluidluw.
De voorkeursgrenswaarde van de Wet geluidhinder bedraagt 48 dB voor wegverkeerslawaai en 55 dB voor spoorweglawaai. Langs het spoor zijn inderdaad achtertuinen gedacht, maar deze woningen hebben ook een geluidsluwe buitenruimte aan de voorkant.
Overigens zijn inmiddels nadere akoestische berekeningen gemaakt op basis van een aangepaste verkaveling. Deze zijn verwerkt in het ontwerp-bestemmingsplan. Zo nodig worden hogere waarden verleend en worden bij de verdere uitwerking van de plannen geluidsschermen langs de spoorweg geplaatst. Daarvoor zal door de milieudienst een ontwerp-besluit hogere waarden in procedure worden gebracht en is inmiddels overleg met Prorail opgestart om tot realisering van het geluidsscherm over te gaan.
Opmerking 3:
Aandacht voor speelruimte is belangrijk. Er komen vier speelplekken: een grote (12-18 jaar) en drie kleinere (6-12 jaar). Deze zijn gesitueerd in het groen. Dit is een goede keus. Helaas zijn niet alle straten voorzien van een trottoir, terwijl de stoep voor de 0-6-jarigen de ideale speelplek is. Daarom wordt aangeraden de keus om daar trottoirs weg te laten te heroverwegen.
Reactie gemeente:
Er komen in de wijk 10 speelplekken voor kinderen van 0-6 jaar, 3 speelplekken voor kinderen van 6-12 jaar en 1 speelplek voor de jeugd van 12-18 jaar. Alle speelplekken zijn evenredig over de wijk verdeeld zodat de bereikbaarheid voor de bijbehorende doelgroep goed is.
De keus is heroverwogen. Overal komen trottoirs van 1.80 m. Langs woonpaden komt aan een zijde een trottoir van 1.80 m.
Opmerking 4:
De nieuwe wijk is goed te voet en per fiets te bereiken. Het lijkt erop dat de fiets- en voetgangersroutes de kortste weg naar het centrum zijn. Waarschijnlijk laat men de auto daarom eerder staan. Dat is een goede zaak.
Reactie gemeente:
Wordt voor kennisgeving aangenomen. Op de plaats waar het fiets-/voetpad de Componistenlaan kruist komt een voetgangersoversteekplaats (VOP).
Opmerking 5:
De GGD is in de gelegenheid mee te denken over de verdere uitwerking van het stedenbouwkundig plan.
Reactie gemeente:
Deze suggestie wordt voorlopig voor kennisgeving aangenomen.
Opmerking 1:
Het voorontwerp-bestemmingsplan is getoetst aan de Regionale Structuurvisie, de Woonvisie, de OV-visie het Groenprogramma en de Bedrijventerreinenstrategie. Vastgesteld is dat het voorontwerp nergens tegenstrijdig is met de regionaal gemaakte afspraken.
Reactie gemeente:
Deze reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
Opmerking 2:
De ambitie van Holland Rijnland is de OV-bereikbaarheid te optimaliseren, vooral voor hulpbehoevenden. Het voorontwerp sluit niet goed aan bij deze ambitie omdat:
Het zou passend zijn relatief veel hoge dichtheden rond het station (bijvoorbeeld in deelgebied A) te plannen. Het programma Stedenbaan ziet graag optimaal gebruik van station Voorhout, door een bijpassende ruimtelijke indeling, als wisselgeld voor bepaalde treinfrequenties.
Reactie gemeente:
De gemeente onderschrijft het uitgangspunt van Holland Rijnland om het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren. Het 'stedelijk verdichten in de centra van kernen en meer groener en dus dunner bebouwd naar de randen' is daarvoor in algemene zin een goed ruimtelijk middel.
In Voorhout zou je dit kunnen vertalen naar een hogere dichtheid rond het station, deze plek is in ruimtelijk opzicht echter weer niet het centrum van de kern, dat is de Herenstraat. Omdat Voorhout een dorp is met niet al te grote omvang is er momenteel nergens echt sprake van stedelijke verdichting. Het gehele dorp heeft eigenlijk een nagenoeg gelijkmatige bebouwingsdichtheid met her en der wat dunnere bebouwing door wat meer vrijstaande woningtypen of juist verdichting door een enkel appartementengebouw.
Het plan Hooghkamer sluit nu, in ruimtelijk opzicht, aan bij de karakteristiek van het dorp Voorhout. Een grondgebonden woonmilieu in een dichtheid tussen de 15 en 35 woningen per hectare met af en toe, op ruimtelijk bijzondere plekken een hoger en in dichtheid dichter volume in de vorm van een appartementengebouw. In het Ontwikkelingsplan voor de wijken Hooghkamer en Nieuw Boekhorst is in 2004 gekozen voor een centraal park binnen de toekomstige bebouwde kom. Het groen wordt dus nadrukkelijk niet gebruikt om een dunner en ruimer woonmilieu naar de randen van het dorp te realiseren. De plek van de appartementengebouwen in Hooghkamer zijn, vanuit de ruimte die de grotere groengebieden in het plan bieden, grotendeels aan dit groen gekoppeld.
Een enkel appartementengebouw, maar dan passend bij de bouwvolumes van 2 lagen met een kap, is langs een woonstraat opgenomen.
Het stedenbouwkundig plan voor Hooghkamer sluit aan op een bestaande woonwijk (Hoogh Teijlingen) met grondgebonden woningen en op kleine schaal appartementen. Deze wijk vormt de eerste schil rond het centrum (en het station) van Voorhout. In ruimtelijk opzicht is het daarmee niet logisch dat de volgende schil bebouwing in Hooghkamer, verder van het station, een hogere dichtheid krijgt.
Voor fase 1A dat ruimtelijk gezien zelfs een inpassing is in de reeds gerealiseerd buurt met grondgebonden woningen, is een hogere dichtheid zeker een vreemde eend in de bijt.
In het stedenbouwkundig plan is in de structuur wel degelijk rekening gehouden met snelle, en directe verbindingen voor fietsers en voetgangers naar het centrum en daarmee het station van Voorhout. Het fietspad langs de Componistenlaan vormt daarin de verzamelweg en haaks daarop sluit vanuit de aangrenzende buurten een groot aantal (fiets)straten aan. Deze routes worden doorgetrokken tot aan de Jacoba van Beierenstraat wat voor een deel van de toekomstig bewoners een directere verbinding met het station zal zijn. Tot slot is in het plan de mogelijkheid voor een bushalte aan de Componistenlaan opgenomen en wordt er nog gestudeerd op een OV-route over de wijkontsluitingsweg / toekomstige randweg.
De gemeente kan zich in het plan nog best een kleine verschuiving van appartementen voorstellen maar het uitgangspunt van 'stedelijke verdichting' dichter bij het station en lage dichtheid naar de randen past niet bij Voorhout als dorp in zijn totaliteit en niet bij de overige uitgangspunten van Hooghkamer.
Opmerking 1:
In de waterparagraaf dient een beschrijving te worden opgenomen van de wijze waarop het wateradvies van de waterbeheerder(s) is verwerkt. Indien daarvan wordt afgeweken dient daarvoor een motivering te worden gegeven. Ook moet worden beschreven hoe het wateradvies is vertaald in de plankaart en de regels.
Reactie gemeente:
Het Hoogheemraadschap van Rijnland en de gemeente hebben meerdere malen overleg gevoerd en zijn over het onderdeel water tot overeenstemming gekomen. De uitkomsten hiervan zijn verwoord in de waterparagraaf.
Opmerking 2:
Voor de functiewijziging van dit deel van de Boekhorstpolder in een woonwijk moet voldaan worden aan beschermingseisen voor waterveiligheid wat betreft aanleghoogte, vloerpeil en bouwwijze. In de waterparagraaf is onvoldoende ingegaan op de gevolgen van een eventuele overstroming door dijkdoorbraak en de risico's ervan. De risico's en de eventuele maatregelen hiertegen moeten inzichtelijk worden gemaakt.
Reactie gemeente:
De provincie heeft de boezemkade van de Haarlemmertrekvaart genormeerd. Gezien de hoogteligging van het maaiveld in polder Boekhorst, in het algemeen boven boezempeil, zal de voorgenomen nieuwbouw waarschijnlijk niet tot een strengere norm leiden. Doorbraak en overstroming zijn, gezien de hoogteligging, nauwelijks mogelijk.
Opmerking 3:
Voor nieuw te ontwikkelen gebied moet voldoende ruimte voor open water worden gereserveerd. Niet duidelijk is hoe de 122.041 m2 open water in de plankaart en de regels zijn vertaald.
Reactie gemeente:
Na controle is vastgesteld dat de toename verhard oppervlak 117.092 m2 is. De toename open water is nu vastgesteld op 17.635 m2. Omdat niet de totale hoeveelheid aan te leggen open water op de plankaart kan worden verbeeld (globaal bestemmingsplan), wordt de totale hoeveelheid aan te leggen open water in de planregels vastgelegd. De hoofdstructuur is als water bestemd, dat hoeft niet nader te worden geregeld. De wateroppervlakken, die binnen de uitwerkingsgebieden vallen, zullen in de regels worden benoemd. Dat wil zeggen dat de volgende minimale wateroppervlakten dienen te worden geprojecteerd binnen de deelgebieden:
Daarnaast is binnen de bestemming Groen ook geregeld dat minimaal 530 m2 water wordt gerealiseerd.
Opmerking 4:
Het in de toelichting genoemde Beleidsplan Groen, Water en Milieu 2006-2010 is wat betreft het watergedeelte vervangen door het Waterplan Zuid-Holland 2010-2015.
Reactie gemeente:
De tekst wordt aangepast. Daarbij wordt vermeld:
Het provinciaal Waterplan Zuid-Holland 2010-2015 geeft richtlijnen om de provincie Zuid-Holland in de toekomst op een duurzame wijze veilig en leefbaar te houden. Daarbij zijn de belangrijkste speerpunten: het waarborgen van de veiligheid tegen overstromingen; het realiseren van mooi en schoon water; het ontwikkelen van een duurzame zoetwatervoorziening en het realiseren van een robuust en veerkrachtig watersysteem.
Opmerking 5:
In polder Boekhorst komen rode lijstsoorten voor. Het plan dient inzicht te geven in de compensatiemogelijkheden. De concrete inpassingsmogelijkheden dienen met de provincie te worden besproken. De maatregelen waarvoor gekozen wordt dienen in het plan verwerkt te worden.
Reactie gemeente:
Er is een compensatieplan opgesteld. Hierover is overleg geweest met de provincie. De maatregelen, waarvoor in overleg met de provincie is gekozen, staan vermeld in dit compensatieplan. In de toelichting bij het bestemmingsplan wordt hiernaar verwezen.
Opmerking 6:
De noordelijke randweg Voorhout hoort tot het deeltraject Noordwijk-Voorhout-Sassenheim van de HOV-corridor Duin- en Bollenstreek-Schiphol. Deze verbinding is zowel in de lokale planvorming (GVVP) als in de regionale planvorming (ISG) opgenomen. De provincie ziet graag dat deze verbinding wordt opgenomen in het bestemmingsplan en wil hierover nadere afspraken maken.
Reactie gemeente:
Behalve de HOV-corridor over deze route is ook een (provinciale) fietsroute (Noordwijk-Sassenheim) over deze randweg geprojecteerd. Verder ontlast deze randweg de spoorwegovergang 'Piet Gijs' in de N443. Over de haalbaarheid van de aanleg en de financiering van de gehele noordelijke randweg Voorhout worden nadere afspraken met de provincie gemaakt.
Opmerking 1:
Het voorontwerp voorziet in verschillende opties. ProRail kan niet gedetailleerd analyseren welke impact de diverse opties kunnen hebben op de (verkeers)veiligheid op en rond het spoor en vooral de overwegen.
Reactie gemeente:
Tijdens het opstellen van het voorontwerp-bestemmingsplan was nog niet alle informatie beschikbaar om een goede keuze te kunnen maken. Inmiddels zijn op basis van definitieve akoestische berekeningen en een afweging van kosten richtinggevende keuzes gemaakt. Daarover heeft ook overleg met ProRail plaatsgevonden en is er een verzoek gedaan aan ProRail om medewerking te verlenen aan een geluidscherm met een hoogte van 2 meter.
Opmerking 2:
De bestaande overweg geeft momenteel capaciteitsproblemen. Met de woninguitbreiding wordt een toename daarvan voorzien. Het toenemend aantal passages vergroot de kans op aanrijdingen en botsingen.
Simultaan voorziet ProRail een toename van het aantal treinreizigers dat voor het bereiken van het station dezelfde overweg gebruikt. Ook dit verhoogt het risico op ongevallen.
Het beleid van ProRail is bij uitbreidingen of wijzigingen in zowel weg- of railinfrastructuur, zoveel mogelijk te streven naar ongelijkvloerse kruisingen.
Reactie gemeente:
Deze opmerking wordt voor kennisgeving aangenomen.
Opmerking 3:
ProRail wil graag op de hoogte worden gehouden van de voortgang.
Reactie gemeente:
Het ontwerp-bestemmingsplan wordt aan de start van de zienswijzenprocedure aan de overlegpartners toegezonden om commentaar.
Opmerking 1:
Direct buiten het plangebied bevindt zich het gewasbeschermingsbedrijf Van Gent & Van der Meer & Nuyens, Jacoba van Beierenweg 128c, Voorhout. Dit bedrijf is een inrichting als bedoeld in het Besluit externe veiligheid inrichtingen. Deze inrichting met gevaarlijke stoffen heeft invloed op het plangebied. Voor dit bedrijf is een nieuwe milieuvergunning (revisievergunning) in procedure. Hierin wordt een gasblusinstallatie met beschermingsniveau 1 geëist. Indien de vergunning verleend wordt (binnen afzienbare tijd), wordt het invloedsgebied aanzienlijk kleiner en heeft externe veiligheid geen invloed meer op de ontwikkeling van het plangebied.
Reactie gemeente:
De procedure van de revisievergunning loopt. In oktober 2010 zal voor dit bedrijf een revisievergunning worden verleend. Er geldt vanaf dat moment een risicocontour van 20 meter. Deze contour valt buiten het het deel van het plangebied waar woningbouw mogelijk wordt gemaakt. De contour is derhalve niet meer in het ontwerp-bestemmingsplan opgenomen.
Opmerking 2:
Binnen het plangebied komen geen zogenaamde Bevi-inrichtingen voor.
Reactie gemeente:
Deze opmerking is voor kennisgeving aangenomen.
Opmerking 1:
Rijkswaterstaat Zuid-Holland (RWS ZH) is beheerder van de nabij het plangebied gelegen rijksweg A44 en ziet toe op een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer.
Volgens de toelichting bedraagt de totale nieuwbouwomvang van Hoogh Teylingen, Hooghkamer en Nieuw Boekhorst samen ongeveer 3200 - 3400 woningen. Het voorgenomen bestemmingsplan maakt de bouw mogelijk van ongeveer 850 woningen in Hooghkamer.
De gemeente stelt in de toelichting dat de bijdrage van de woonwijk Hooghkamer aan de verkeersbelasting op de provinciale wegen en de aansluitingen op de A44 zodanig gering is dat aanvullende infrastructurele maatregelen op de regionale wegenstructuur vanuit de voorgestane ontwikkeling niet noodzakelijk zijn. Volgens RWSD ZH is niet helder wat - als gevolg van de totale ontwikkeling van 3200 - 3400 nieuwe woningen - de verkeerseffecten op de aansluitingen en op doorstroming van het verkeer op de A44 zijn.
RWS ZH verzoekt een verkeersonderzoek uit te voeren waarbij de overige binnen de gemeente voorgestane nieuwbouwontwikkelingen bij de met dit plan mogelijk gemaakte 850 nieuwbouwwoningen worden betrokken. Als negatieve verkeerseffecten optreden dan wordt gevraagd aan te geven welke maatregelen hiertegen worden getroffen, met inbegrip van de haalbaarheid van deze maatregelen.
Reactie gemeente:
In de afgelopen tien jaar zijn van de genoemde 3400 woningen circa 1600 woningen gebouwd in Hoogh Teijlingen. De wijk Hooghkamer, waar de mobiliteitsscan 2009 over gaat, heeft circa 850 woningen. Daarna worden in de toekomst mogelijk circa 800-1000 woningen in de wijk Nieuw Boekhorst gebouwd.
Goudappel Coffeng heeft voor de regio Holland Rijnland een verkeersmodel gemaakt, de RVMK. In het bijbehorende referentiemodel 2005 is rekening gehouden met de invloed van de 1600 woningen die al gebouwd zijn, naast alle andere bestaande woningen en bedrijven in Holland Rijnland. Ook is de situatie voor 2020 gemodelleerd. Daarin zijn, behalve de ontwikkelingen in Voorhout, alle bekende ontwikkelingen in Holland Rijnland opgenomen en is de autonome groei van het wegverkeer verwerkt. Deze eindsituatie 2020 is opgenomen in de mobiliteitsscan Hooghkamer.
Belangrijk is dat duidelijk wordt wat de invloed is van alle nieuwbouwprojecten (inclusief bestaande woningen/bedrjiven) in Holland Rijnland, inclusief de woningen in Voorhout, op het wegennet, dus ook op de A44. Dat is door het model 2020 bekend. In de situatie 2020 ontstaan daardoor in de regio veel knelpunten. Die knelpunten moeten opgelost worden. Daar zijn de gemeenten in Holland Rijnland, de provincie en Rijkswaterstaat het over eens. Daarom is Holland Rijnland volop bezig met de RijnlandRoute, de Noordelijke Ontsluiting Greenport, de Rijn-GouweLijn, het verbeteren van het Openbaar Vervoer, het verruimen van de capaciteit Post-viaduct (A44-N444), de Noordelijke Randweg Rijnsburg, enz.
Voor een aantal van deze projecten heeft de regio Holland Rijnland een Regionaal Investerings Fonds (RIF). Iedere gemeente in Holland Rijnland draagt daaraan bij om zo de mobiliteitsproblemen op te kunnen lossen (Teylingen circa 7 ton per jaar). Teylingen en alle andere betrokken partijen nemen daarmee hun verantwoordelijkheid om de knelpunten op het wegennet in de regio op te lossen.
Opmerking 2:
Nabij het plangebied ligt het gewasbeschermingsbedrijf Van Gent & Van der Meer & Nuyens, Jacoba van Beierenweg 128c, Voorhout. Het bedrijf heeft een risicocontour. De VROM-inspectie heeft opmerkingen over de ambtshalve wijziging van de vergunning van 2 april 2009 en de in behandeling zijnde milieuvergunning (revisie).
Zowel de ambtshalve wijziging als de lopende vergunningsaanvraag zou onduidelijk zijn en er zou essentiële informatie aan ontbreken. Mogelijk zou dit bedrijf moeten worden aangemerkt als 'BRZO-inrichting' (Besluit Risico's Zware Ongevallen). Op deze manier blijft er ook onduidelijkheid ontstaan over de aan te houden risicocontour om het bedrijf.
Aangezien in het plangebied woningen worden bestemd, kan niet met het bestemmingsplan verder worden gegaan, tot het moment dat er meer duidelijkheid is over de veiligheidszone van dit bedrijf. De VROM-inspectie vraagt daarom de procedure van het bestemmingsplan Hooghkamer voorlopig stop te zetten en zo spoedig mogelijk een vergunning voor het bedrijf Van Gent & Van der Meer & Nuyens op te stellen.
Reactie gemeente:
De procedure van de revisievergunning loopt. In oktober 2010 zal voor dit bedrijf een revisievergunning worden verleend. Er geldt vanaf dat moment een risicocontour van 20 meter. Deze contour valt buiten het deel van het plangebied waar woningbouw mogelijk wordt gemaakt. De contour is daarom niet meer in het ontwerp-bestemmingsplan opgenomen.
Opmerking 1:
In de toelichting wordt het beleid van het Hoogheemraadschap gedateerd beschreven. Gevraagd wordt de tekst onder waterbeheersplan 2006-2009 te actualiseren en een beknopte samenvatting van het beleid op te nemen.
Reactie gemeente:
De tekst wordt aangepast, waarbij gebruik wordt gemaakt van de tekstvoorstellen die zijn gedaan.