direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Kom Silvolde, locaties Terborgseweg 13-13a en 65-67 en Lichtenbergseweg 41
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1509.BP000112-VA01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Woonvisie Oude IJsselstreek 2008 - 2015

De Woonvisie Oude IJsselstreek dateert uit 2008 en speelt onder meer in op de Woonvisie Gelderland uit die tijd en de ambitie van de gemeente om door te groeien naar een voldoende aantal inwoners, dat nodig is voor een voldoende draagvlak voor voorzieningen. De woonvisie biedt een integrale visie op het gebied van wonen. De visie biedt ook een goed kader voor de uitwerking van concrete projecten die meer omvatten dan uitsluitend woningbouw.

In de woonvisie worden doelstellingen geformuleerd op het gebied van wonen én aangrenzende beleidsterreinen zoals leefbaarheid, zorg en welzijn. De hoofdlijnen uit de woonvisie zijn:

  • vertrek voorkomen en nieuwe vestigers vinden;
  • werken aan aantrekkelijke en vitale kernen;
  • met onderscheidende en gevarieerde nieuwbouw.

Deze hoofdlijnen gelden nog steeds voor het gemeentelijk beleid, doch zijn door het Kwalitatief Woonprogramma (zie par. 3.2.3) en de regionale woonvisie (zie par. 3.3.1) in een ander daglicht komen te staan.

Om in de toekomstige woningbehoefte te voorzien kan de woningvoorraad de komende 10 jaar nog met 685 woningen worden uitgebreid. Aangezien de plancapaciteit in de gemeente vele malen hoger is, is besloten de plancapaciteit terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau. Voor Silvolde houdt dit in, dat de geringe toevoeging van nieuwbouw alleen mogelijk is indien aangesloten wordt bij de lokale woningbehoefte.

3.4.2 Gemeentelijk Verkeer - Vervoerplan 2010 - 2020

In 2010 heeft de gemeente Oude IJsselstreek het Gemeentelijke Verkeer- en Vervoersplan 2010 - 2020 (GVVP) vastgesteld. In het GVVP wordt, op basis van een analyse van de huidige en toekomstige verkeerssituatie, een visie ontwikkeld op het functioneren van het verkeers- en vervoerssysteem in de gemeente. Een eigen gemeentelijke mobiliteitsaanpak maakt duidelijk wat de gemeentelijke ambities zijn en op welke wijze deze worden gerealiseerd. De visie en mobilieteitsaanpak zijn vertaald in beleid, dat in hoofdlijnen is gericht op

  • het goed functioneren van de verkeersnetwerken voor (vracht)auto, fiets en openbaar vervoer;
  • de bereikbaarheid van de kernen;
  • parkeren en
  • het beïnvloeden van keuzegedrag door reizigers.

De rode draad binnen de verkeersnetwerken is de wegencategorisering. Deze bestaat uit een functietypering van de wegen, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, en de bijbehorende voorkeursnetwerken. De wegencategorisering is aangevuld voor vrachtverkeer (hoofdroutes), hulpdiensten (uitrukroutes) en landbouwverkeer (voorkeursroutes).

Voor de kern Silvolde ziet de wegencategorisering er als volgt uit:

afbeelding "i_NL.IMRO.1509.BP000112-VA01_0003.jpg"

Bron: GVVP Oude IJsselstreek 2010-2020

Uit deze wegencategorisering blijkt, dat de wegen in de bebouwde kom van Silvolde bestemd zijn voor het verwerken van het bestemmingsverkeer en niet belast worden met doorgaand verkeer. Hieruit volgt dat er geen specifieke maatregelen nodig zijn om bepaalde uitgangspunten te realiseren. De functieverandering van het pand aan de Lichtenbergseweg 41, het in herstellen van de omissie op het perceel Terborgseweg 13-13a en de uitbreiding van de parkeerplaatsen op het perceel Terborgseweg 65-67, brengt daarin geen verandering.

Uitgangspunt van het parkeerbeleid is, dat er voldoende parkeergelegenheid is, zodat de hinder als gevolg van zoekgedrag en/of foutief geparkeerde auto's wordt voorkomen. Gelet op de geringe omvang van het onderhavige bestemmingsplan en dat op de locatie Terborgseweg 65-67 de parkeerplaatsen juist worden uitgebreid, kan worden gesteld dat de parkeernorm, zoals opgenomen in bijlage 6 van het GVVP, voldoende wordt gehaald.

3.4.3 Gemeentelijk Waterplan 2010-2020

De gemeente Oude IJsselstreek en het Waterschap Rijn en IJssel hebben een gemeentelijk waterplan opgesteld. In dit waterplan wordt een integrale visie gegeven op water in Oude IJsselstreek. Deze visie geeft een doorkijk naar de middellange termijn (circa 10 jaar) en de lange termijn (2030). Aan de visie is een uitvoeringsprogramma gekoppeld voor de korte termijn (5 jaar). Het waterplan biedt handvatten voor het opstellen van ruimtelijke plannen, voor de afstemming met rioolbeheer en geeft zo inzicht in de mogelijkheden om te komen tot een duurzaam watersysteem binnen de gemeente.

Er wordt gestreefd naar een gezond, veerkrachtig, kwalitatief goed, aantrekkelijk en op de toekomst berekend watersysteem en waterketen. De toekomstvisie is gericht op vier aspecten:

  • Water is een drager voor een gezonde economie;
  • Water is een drager voor de sociale aspecten en beleving;
  • Water is een drager voor ecologische ontwikkeling;
  • Water is een drager voor volksgezondheid en veiligheid.

De volgende maatschappelijke streefeffecten verwoorden de waterambitie van de gemeente:

  • 1. Een juiste hoeveelheid water van een goede kwaliteit ten behoeve van de landbouwproductie;
  • 2. Meer recreanten in de gemeente op het gebied van waterrecreatie;
  • 3. Afname van grondwateronttrekkingen schaadt het industriële proces niet;
  • 4. Aangenaam woonklimaat waarin water een ontmoetingsplaats is;
  • 5. Balans tussen rode, groene en blauwe functies;
  • 6. Bewustwording verantwoord watergebruik en duurzaam waterbeheer;
  • 7. Het watersyteem maakt deel uit van een gezond ecosysteem;
  • 8. Verminderen areaal verdroogde gebieden in overeenstemming met het vastgestelde beleid;
  • 9. Een gezond en veilig watersyteem;
  • 10. Een gezonde en veilige waterketen.

In het bestemmingsplan speelt water geen doorslaggevende rol. In hoofdstuk 6 van deze toelichting wordt uiteengezet op welke wijze rekening is gehouden met de in het plan voorkomende waterbelangen.

3.4.4 Welstandsnota

De Welstandsnota van de gemeente Oude IJsselstreek dateert van 15 september 2011. In de welstandsnota worden aan de hand van de bestaande ruimtelijke karakteristieken algemene welstandscriteria beschreven. Deze criteria zijn vervolgens uitgewerkt in gebiedsgerichte criteria.

De Terborgseweg is een historisch bebouwingslint en maakt hiermee onderdeel uit van de hoofdstructuur van Silvolde. Hier is welstandsniveau 1 van toepassing. Het lint straalt nameljk een hoge ruimtelijke kwaliteit uit, er komen relatief veel oude/ historische gebouwen voor en er wordt een hoog ambitieniveau nagestreefd.

De Lichtenbergseweg 41 ligt in een gebied met veel individuele woningbouw. De bebouwing is zeer gevarieerd. Voor dit gebied geld een welstandsnivo 3.