Plan: | Kom Silvolde, locaties Terborgseweg 13-13a en 65-67 en Lichtenbergseweg 41 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1509.BP000112-VA01 |
De Woonvisie Oude IJsselstreek dateert uit 2008 en speelt onder meer in op de Woonvisie Gelderland uit die tijd en de ambitie van de gemeente om door te groeien naar een voldoende aantal inwoners, dat nodig is voor een voldoende draagvlak voor voorzieningen. De woonvisie biedt een integrale visie op het gebied van wonen. De visie biedt ook een goed kader voor de uitwerking van concrete projecten die meer omvatten dan uitsluitend woningbouw.
In de woonvisie worden doelstellingen geformuleerd op het gebied van wonen én aangrenzende beleidsterreinen zoals leefbaarheid, zorg en welzijn. De hoofdlijnen uit de woonvisie zijn:
Deze hoofdlijnen gelden nog steeds voor het gemeentelijk beleid, doch zijn door het Kwalitatief Woonprogramma (zie par. 3.2.3) en de regionale woonvisie (zie par. 3.3.1) in een ander daglicht komen te staan.
Om in de toekomstige woningbehoefte te voorzien kan de woningvoorraad de komende 10 jaar nog met 685 woningen worden uitgebreid. Aangezien de plancapaciteit in de gemeente vele malen hoger is, is besloten de plancapaciteit terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau. Voor Silvolde houdt dit in, dat de geringe toevoeging van nieuwbouw alleen mogelijk is indien aangesloten wordt bij de lokale woningbehoefte.
In 2010 heeft de gemeente Oude IJsselstreek het Gemeentelijke Verkeer- en Vervoersplan 2010 - 2020 (GVVP) vastgesteld. In het GVVP wordt, op basis van een analyse van de huidige en toekomstige verkeerssituatie, een visie ontwikkeld op het functioneren van het verkeers- en vervoerssysteem in de gemeente. Een eigen gemeentelijke mobiliteitsaanpak maakt duidelijk wat de gemeentelijke ambities zijn en op welke wijze deze worden gerealiseerd. De visie en mobilieteitsaanpak zijn vertaald in beleid, dat in hoofdlijnen is gericht op
De rode draad binnen de verkeersnetwerken is de wegencategorisering. Deze bestaat uit een functietypering van de wegen, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, en de bijbehorende voorkeursnetwerken. De wegencategorisering is aangevuld voor vrachtverkeer (hoofdroutes), hulpdiensten (uitrukroutes) en landbouwverkeer (voorkeursroutes).
Voor de kern Silvolde ziet de wegencategorisering er als volgt uit:
Bron: GVVP Oude IJsselstreek 2010-2020
Uit deze wegencategorisering blijkt, dat de wegen in de bebouwde kom van Silvolde bestemd zijn voor het verwerken van het bestemmingsverkeer en niet belast worden met doorgaand verkeer. Hieruit volgt dat er geen specifieke maatregelen nodig zijn om bepaalde uitgangspunten te realiseren. De functieverandering van het pand aan de Lichtenbergseweg 41, het in herstellen van de omissie op het perceel Terborgseweg 13-13a en de uitbreiding van de parkeerplaatsen op het perceel Terborgseweg 65-67, brengt daarin geen verandering.
Uitgangspunt van het parkeerbeleid is, dat er voldoende parkeergelegenheid is, zodat de hinder als gevolg van zoekgedrag en/of foutief geparkeerde auto's wordt voorkomen. Gelet op de geringe omvang van het onderhavige bestemmingsplan en dat op de locatie Terborgseweg 65-67 de parkeerplaatsen juist worden uitgebreid, kan worden gesteld dat de parkeernorm, zoals opgenomen in bijlage 6 van het GVVP, voldoende wordt gehaald.
De gemeente Oude IJsselstreek en het Waterschap Rijn en IJssel hebben een gemeentelijk waterplan opgesteld. In dit waterplan wordt een integrale visie gegeven op water in Oude IJsselstreek. Deze visie geeft een doorkijk naar de middellange termijn (circa 10 jaar) en de lange termijn (2030). Aan de visie is een uitvoeringsprogramma gekoppeld voor de korte termijn (5 jaar). Het waterplan biedt handvatten voor het opstellen van ruimtelijke plannen, voor de afstemming met rioolbeheer en geeft zo inzicht in de mogelijkheden om te komen tot een duurzaam watersysteem binnen de gemeente.
Er wordt gestreefd naar een gezond, veerkrachtig, kwalitatief goed, aantrekkelijk en op de toekomst berekend watersysteem en waterketen. De toekomstvisie is gericht op vier aspecten:
De volgende maatschappelijke streefeffecten verwoorden de waterambitie van de gemeente:
In het bestemmingsplan speelt water geen doorslaggevende rol. In hoofdstuk 6 van deze toelichting wordt uiteengezet op welke wijze rekening is gehouden met de in het plan voorkomende waterbelangen.
De Welstandsnota van de gemeente Oude IJsselstreek dateert van 15 september 2011. In de welstandsnota worden aan de hand van de bestaande ruimtelijke karakteristieken algemene welstandscriteria beschreven. Deze criteria zijn vervolgens uitgewerkt in gebiedsgerichte criteria.
De Terborgseweg is een historisch bebouwingslint en maakt hiermee onderdeel uit van de hoofdstructuur van Silvolde. Hier is welstandsniveau 1 van toepassing. Het lint straalt nameljk een hoge ruimtelijke kwaliteit uit, er komen relatief veel oude/ historische gebouwen voor en er wordt een hoog ambitieniveau nagestreefd.
De Lichtenbergseweg 41 ligt in een gebied met veel individuele woningbouw. De bebouwing is zeer gevarieerd. Voor dit gebied geld een welstandsnivo 3.